Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Re: hoogbegaafd maar ruw zijn

Nickname schreef:En wat mij betreft mag iemand dan inderdaad in zijn onderschrift of in zijn post erbij zetten op wat voor basis hij/zij meent hb te zijn.
De meeste mensen schrijven dat in hun intro. Dus die info is er wel, als je erin geïnteresseerd bent. Maar ik proef dat er bij sommige mensen hier helemaal geen interesse naar de persoon is, anders dan het te kunnen kwalificeren en die kwalificatie mee te nemen in hoe groot de toegevoegde waarde van hun post is.
Zoiets van: jou hoef ik niet serieus te nemen, want jij weet nog niet eens of je HB bent. Of: ik ben veel belangrijker dan jij, want ik weet zeker dat ik HB ben, dus luister nu maar naar mij.

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dat is niet wat ik bedoel. Zoals ik al schreef. Als je mij bedoelt zou ik graag willen weten waar je dat uit haalt. Of bij wie je dat dan meent te 'proeven'.
In de heb 'jij dat nou ook'- topics 'blader' ik heel vaak terug naar de voorsteltopics. Maar niet iedereen zet dat er in, sommigen zijn na hun voorsteltopic alsnog getest, hebben een ander kijk op hun hb gekregen etc. Bovendien is het ook lastig om steeds bij elke post iemands voorsteltopics op te zoeken.

Als iemand wil weten of een bepaald onderwerp ( eigenschap of probleemwaar hij /zij tegenaanloopt) gekoppeld is aan een hoog iq of hb dan is het toch wel handig om te weten of die genen die dat beamen of herkennen daadwerkelijk een hoog iq hebben of hb zijn of waar ze hun hb zijn aan ontlenen.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

anna
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

@Rianne

Afschrijven op basis van wel of niet hb zal ik nooit doen. In discussies merk je snel genoeg of iemand zinnig meeredeneert. Wat betreft de -heb jij dat ook-topics, juist daar erger ik me aan de oppervlakkigheid. Als driekwart van de posters daar (wel of geen hb is totaal niet bekend) het herkent, lijkt dat een "bewezen hb-link" te zijn. Maakt niet uit wat, alles maar dan ook alles wordt gerelateerd aan hb. Daar heb ik vreselijke moeite mee.

Als mensen zich dan maar herkennen in de "bewezen-hb-link" dan zijn ze daarmee zelf "bewezen hb" en zo is het hek van de dam in onzinnigheid. Als je wil weten of je hb bent, doe dan gewoon een test. Met herkennen in lijstjes kan iedereen zich jarenlang voor de gek houden (niet over hb, dat maakt voor mij niet uit of iemand zich terecht of onterecht tot hb bombardeert, maar als dat de strategie van het hele leven wordt, kan het verkeerd aflopen. Neem ziektes: niet naar de dokter maar herkenning vragen. Een vlek op mijn arm? Had ik ook, ik smeerde dat. (huidkanker gemist) (ik weet het, ik overdrijf). Er zijn teveel mensen (let wel: 1 kan al teveel zijn) hier die niet eerlijk en kritisch naar zichzelf kunnen kijken. Lekker aanmodderen in hun ongeluk en de verantwoordelijkheid bij hb leggen en heerlijk herkenning zoeken en vinden. Echt wat doen aan zichzelf? Nee, dat doet misschien pijn en misschien word je er wel moe van.

(oeps, heel hard dit, maar ik mis de kritische houding naar zichzelf te veel en echt, niet iedereen is zoals ik hierboven beschrijf, maar door de sfeer van het forum kan het gemakkelijk zo worden. Dat is misschien doemdenken van mij, maar ik zie echt een groot gevaar. Op het kinderforum nog meer: kinderen met echt andere aandoeningen dan hb worden niet goed onderzocht want alles komt door hb en alles gaat vanzelf over als men maar genoeg uitdaging heeft. Hoe weet men dat op afstand? Dat soort ontwikkelingen vind ik echt niet gezond. Misschien ken ik andere fora niet en het zal best erger zijn bij het ouders-forum (al geloof ik juist dat daar wat meer onenigheid is: er wordt elkaar niet zo naar de mond gepraat als hier onder de hb-ers of als hb-ouders onderling).

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Volgens mij gaan er nu een paar zaken door elkaar lopen.

Ik lees:
- verschil in kwaliteit van discussie
- verschil in kwaliteit van schrijfstijl
- verschil in behoefte om herkenning bij elkaar zoeken (ik vind het ook een foute conclusie als op basis daarvan een HB-'diagnose gesteld wordt, anna!)
- verschil in waardering over knuffelgehalte
- verschil in behoefte steun zoeken/geven
- verschil in fase in HB-ontdekking
- verschil in mate van zelfreflectie/ zichzelf aanpakken

Goh! :shock: Er komen hier verschillende mensen! En die verschillen in behoeften, in vaardigheden, in alles wat ik hierboven opsom.
Volgens mij hebben we voor al die behoeften aparte forumdelen hier.
Ook kun je mensen op meerdere plekken op het forum tegenkomen omdat ze meerdere behoeften hebben.

Er staat nergens geschreven dat alle HB'ers hetzelfde zijn.
Mis je hier iets op het forum? Breng het in. Erger je je ergens aan? lees dat topic niet, of beter nog: benoem het (zoals de TS hier deed)

Aan de kant staan en oordelen over anderen mag ook, maar denk niet dat je 'de wereld' (in deze context: het forum) daarmee verbetert. Ik nodig alle criticasters uit het voorbeeldgedrag te geven wat ze in dit topic aangeven zo belangrijk te vinden.

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

@anna:
Maar het is toch heel simpel? Ik snap de frustraties wel hoor, maar dan reageer je gewoon niet in die topics / je bekijkt ze niet.
Je wijkt vervolgens in je post ineens in de richting van: maar als ze zo met alles omgaan kan het nog flink mis met ze gaan. Wat boeit jou dat? Dat is toch hun verantwoordelijkheid? Ik snap werkelijk niet dat je zoiets wil bediscussiëren. Als het dan is uit een soort bezorgdheid en je geeft goedbedoeld advies, dan is het nog wat anders, maar dat gebeurt hier niet. Dit is pure frustratie, en anderen vertellen hoe ze moeten leven.
Eigenlijk komt dit ook wel weer neer op hetgeen dat 'jullie' graag zelf anders zouden zien: niet zo gevoelig opstellen. Bij de een betekent dat dat diegene niet zo snel op de teentjes getrapt moet zijn, bij de ander betekent dat dat die zich niet zo moet ergeren aan vanalles en nog wat. Dat is toch echt een keuze en iets dat jij zelf veroorzaakt, niet de ander.
Here's some advice: never hurts to be nice.

anna
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Rianne schreef: Goh! :shock: Er komen hier verschillende mensen! En die verschillen in behoeften, in vaardigheden, in alles wat ik hierboven opsom.
Ook kun je mensen op meerdere plekken op het forum tegenkomen omdat ze meerdere behoeften hebben.

Mis je hier iets op het forum? Breng het in. Erger je je ergens aan? lees dat topic niet, of beter nog: benoem het (zoals de TS hier deed)

Aan de kant staan en oordelen over anderen mag ook, maar denk niet dat je 'de wereld' (in deze context: het forum) daarmee verbetert. Ik nodig alle criticasters uit het voorbeeldgedrag te geven wat ze in dit topic aangeven zo belangrijk te vinden.
Lastig dit. Uit wat ik getypt heb kan gemakkelijk opgemaakt worden dat ik mensen veroordeel, me erger aan het forum. Toch is dat in algemene termen niet zo. Ik geef alleen mijn visie/mening over een bepaalde tendens (waar ik verder niet wakker van lig). Ergernis over wat ik mijn laatste post beschrijf heb ik eigenlijk niet, het is meer een tamelijk "kale" beschrijving van hoe ik het zie en wat voor gevaar ik er in kan zien. Ergernis heb ik wel eens in discussietopics, vanwege de onzin. Wat ik lees houdt me weg bij die onderwerpen, maar ik lig er totaal niet wakker van en ik heb zeker niet de behoefte om mensen te veranderen/verbeteren.

Waarom typ ik er dan over? Omdat ik het leuk vind om na te denken over ruw/niet ruw (TS) en over de dingen die andere posters in dit onderwerp benoemd hebben (verschil hb/papier) etc. weinig "harde"/goede discussies. Ik mijmer daar alleen wat over.

@rggl, ik zoek naar enige aanknopingspunten om te reageren op je post, maar ik vind niets in je post waar ik iets mee kan. Ik heb geen last van frustratie, er is geen jullie, met de ergernis binnen mij valt het wel mee (het is geen halszaak, het is mijn leven niet), op mijn teentjes getrapt ben ik niet. Dus ik heb geen idee met wat voor keuze ik wat veroorzaak. Vandaar dat ik niet op je post kan reageren. (kwestie van andere golflengte vermoed ik).

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Goh! :shock: Er komen hier verschillende mensen! En die verschillen in behoeften, in vaardigheden, in alles wat ik hierboven opsom.

Wie zegt dat dan, of zegt dat dat zo zou moeten zijn?
Goh! :shock: Daar zijn toch een aantal mensen nu mee bezig! Wat is dan het probleem?
Bovendien gaat het niet om verschil in niveau in .... (vul het bovenstaande lijstje maar in), maar om het ontkennen van dat verschil door mensen die dat verschil van uit hun onvermogen niet kunnen herkennen en erkennen. En die dan zonder enige schroom zich in allerlei topics storten alsof ze verstand van zaken of hb zijn.
Ja, ik erger me wel eens aan dit soort dingen. Tot voor kort een reden om al die topics niet te lezen of maar niet te reageren, maar op den duur blijft er dan steeds minder over omdat er op die manier steeds meer hb-ers wegblijven uit topics en de wannaHbe-ers overblijven. (Zie geschiedenis hiq-forum)
Anna schreef:Als mensen zich dan maar herkennen in de "bewezen-hb-link" dan zijn ze daarmee zelf "bewezen hb" en zo is het hek van de dam in onzinnigheid......
Juist, dat bedoel ik.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

@Nickname.

Ben wel benieuwd wie dan volgens jou die wanna-be-HB-ers zijn. Je mag de namen per PB aan me doorgeven.
Ook vraag ik je mee te denken in hoe we dan met die mensen om moeten gaan. Moeten we ze bannen? En wat is de termijn die we verbinden aan het vellen van een oordeel? En wie velt dat oordeel?
Als een nieuweling op het forum komt, kan ik aan de registratiegegevens niet zien of die persoon wel/niet HB is. Iedereen krijgt het voordeel van de twijfel en mag deelnemen(huidig beleid). Maar dan?

Iemand komt hier op het forum; in een zoektocht naar meer info over HB. Weet nog niet zeker of hij/zij HB is.
Hoe lang zou iemand hier dan mogen rondstruinen en meeschrijven voordat hij/zij tot HB'er/niet-HB'er/wannabe betiteld wordt?

Iemand doet geen test: is dan dus niet-bewezen HB (al blijf ik erbij dat een IQ-test niet alles zegt); hoe lang mag hij/zij blijven?
Iemand doet wel een test: scoort 98e percentiel, mag dan dus blijven?
Iemand doet wel een test: scoort 97e percentiel, moet dan weg?

Ik hoop dat je in ziet dat het maken van het onderscheid in HB'ers en wanna-be's een moeilijke zaak is, zeker bezien in het verloop van tijd. De enige manier om hier hard en duidelijk in te zijn, is doen zoals Mensa: je mag pas lid worden als je een door hen erkende test hebt gedaan en daarin 98e of 99e percentiel scoort. En dat is nu precies wat ik niet met dit forum wil.

Moet er een commissie (soort van ballotage) komen die bepaalt wie mag blijven en wie weg moet? En dat iedereen de eerste 3 maanden proeflid is? En wanneer je in die 3 maanden een IQ-test kunt overleggen dat je dan voor die 3 maanden proeftijd al tot gevestigde-orde-lid benoemd kunt worden?

Ben echt benieuwd hoe jij ziet hoe jouw mening om te zetten valt in een HB-forum-beleid.

Als je wilt, mag je ook per PB reageren. En als anderen dan Nickname willen reageren, graag!
Ik sta echt open voor ideeën ter verbetering.

edit: krijg net een reactie of ik dit alles serieus bedoel.
Nee, absoluut niet, behalve de laatste zin. Voor goede ideeën sta ik altijd open!

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

anna schreef: (kwestie van andere golflengte vermoed ik).
Ik denk het ook. Als je goed leest zie je bijv. dat het niet over jouw teentjes ging ;) Daarnaast is het jouw keuze om er een probleem van te maken, om er last van te hebben, om erover te vallen, om er überhaupt aandacht aan te geven. Noem het hoe je wil, met meer of minder emotie, dat is niet relevant. Het is blijkbaar belangrijk genoeg om te bespreken in dit topic.
Ik vind het echt complete nonsens om te stellen dat topics zouden worden verpest door wannabe-hb-ers. Je kunt reageren op de mensen die wel iets zinnigs te zeggen hebben in jouw ogen, en de rest gewoon aan de kant laten. Als iemand zich laat wegjagen door een persoon die iets zegt dat je niet bevalt - op welke manier en om welke reden dan ook - vind ik dat pas echt aanstellerig. Veel erger dan mensen die vinden dat je ze moet behandelen alsof ze van glas zijn. De grap is dat er überhaupt niet veel topics geopend worden hier met enige diepere inhoud. Er valt dus ook weinig te verpesten. De voorsteltopics en de vage spelletjes zijn de actiefste onderdelen van het forum.
Here's some advice: never hurts to be nice.

Smaragd
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

RRGJL schreef: De grap is dat er überhaupt niet veel topics geopend worden hier met enige diepere inhoud.
Daar ging het juist toch over? Dat er te weinig inhoud/diepgang op dit forum te vinden is?
Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.
Spreuken 3 : 13

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Rianne schreef:Ben wel benieuwd wie dan volgens jou die wanna-be-HB-ers zijn. Je mag de namen per PB aan me doorgeven.
Ook vraag ik je mee te denken in hoe we dan met die mensen om moeten gaan. Moeten we ze bannen? En wat is de termijn die we verbinden aan het vellen van een oordeel? En wie velt dat oordeel?
Als een nieuweling op het forum komt, kan ik aan de registratiegegevens niet zien of die persoon wel/niet HB is. Iedereen krijgt het voordeel van de twijfel en mag deelnemen(huidig beleid). Maar dan?
Zoals ik al eerder zei mag iedereen van mij hier op het forum schrijven, hb of niet, alleen zou ik het bij bepaalde topics (die ik al eerder noemde met uitleg waarom) handig vinden om te weten of iemand hb is en op welke gronden. Zoals ik al aangaf kan dat wat mij betreft in een regeltje in het onderschrift. (net zoals veel ouders op het ouder forum melden hoeveel kids ze hebben van welke leeftijd en welke daarvan hb zijn en of ze het zelf ook zijn)

Omdat ik nergens heb geschreven dat niet hb-ers, wannahb-ers of hoe je het ook wil noemen van het forum verwijderd moeten worden snap ik niet dat je je reactie aan mij persoonlijk richt en ga ik niet op de rest van je post in.

Dit is al de derde keer in dit topic dat je meent dat iemand (ik of iemand anders) iets schrijft /beweert dat volgens mij niet is beweert. Als ik dan vraag waar je dat uit haalt (want ik wil daar best van leren) geef je daarop geen antwoord. (Zie mijn vorige posts) Dat wekt bij mij de indruk(maar ik kan het natuurlijk mis hebben) dat je mij of anderen bewust woorden in de mond legt, om ons daar dan vervolgens op aan te spreken. Ik vind dat een onprettige en vermoeiende manier van communiceren en zal dan ook niet meer op dat soort reacties in gaan.

quest
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wat ik mij dan afvraag is waarom al die anderen zich zo gemakkelijk aan de kant laten zetten ? Er zijn ook genoeg perioden geweest van relatieve rust van weinig tot geen nieuwe discussies, dat had een mooi moment geweest om nieuwe onderwerpen aan te kaarten en uit te diepen op het gewenste niveau.

Als tip, wellicht dat er zoiets als hb-prive in het leven geroepen kan worden, maar dan voor discussies, waar men eerst aan een nader te bepalen profiel of kwalificaties moet voldoen om deel te moge nemen aan de discussie.

Maar dat roept wel vragen op als het gaat om 'de' kwalificatie voor deelname. En terecht.

Aan de andere kant kan ik mij ook goed voorstellen dat voor sommige mensen in bepaalde topics meer behoefte is aan een inhoudelijke discussie vanuit hun kant ( zoals bv een professioneel geschoold iemand op dat gebied ) en niet zozeer aan de abstracte variant ervan zeg maar, waarin een ieder een mening heeft. Maargoed ook op dat gebied zijn diverse fora om in de behoefte te voorzien.

Zomaar wat gedachten hierover.
Nil volentibus arduum .................Quest to perpetual motion of being complete in the quest.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Nickname schreef:Dit is al de derde keer in dit topic dat je meent dat iemand (ik of iemand anders) iets schrijft /beweert dat volgens mij niet is beweert. Als ik dan vraag waar je dat uit haalt (want ik wil daar best van leren) geef je daarop geen antwoord. (Zie mijn vorige posts) Dat wekt bij mij de indruk(maar ik kan het natuurlijk mis hebben) dat je mij of anderen bewust woorden in de mond legt, om ons daar dan vervolgens op aan te spreken. Ik vind dat een onprettige en vermoeiende manier van communiceren en zal dan ook niet meer op dat soort reacties in gaan.
Klopt dat ik niet overal op in gegaan ben. Sorry als je dat een ongemakkelijk gevoel heeft bezorgd. Goed dat je me hierop aanspreekt. Ik probeerde tot de kern te komen en vond al die dingen waarop ik ook had kunnen reageren bijzaken.
Ik heb jou inderdaad 1 keer persoonlijk aangesproken (die andere 2 keren dacht jij dat je aangesproken werd, maar sprak ik meer algemeen), omdat je voor mij even de personificatie werd van een mening over het forum die me raakt.

Deze discussie is goed en ik sta echt open voor nieuwe ideeën, maar wat gewoon moeilijk is, is om deze verbeterpunten voor het forum om te zetten in beleid. Ik schakel snel tussen conceptueel niveau en detailniveau, en zie direct de praktische problemen en de consequenties als we met z'n allen gaan oordelen over andere forumbezoekers.

Philip
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Het eerste probleem, die ik hier maar voor het gemak maar "discussieprobleem" zal benoemen, is vrij eenvoudig op te lossen door strenger te modereren. Wijs mensen(en dat mag best "ruw" :twisted: ) op de spelregeltjes en kritisch denken kan ook geen kwaad.

Over het "knuffelprobleem"(steun, ontdekking, zelfreflectie, etc..) is een mogelijke oplossing om mensen erop te wijzen dat ze ook vooral hulp moeten zoeken buiten dit forum bij hulpverleners die bij voorkeur bekend zijn met hoogbegaafdheid. (psychisch, loopbaan, etc...)

Ik word graag verbeterd of aangevuld over wat ik hierboven heb geschreven. :)
Laatst gewijzigd door Philip op zo 14 aug 2011, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

quest
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik kan ook goed de gedachte erachter zien, maar eerlijkheidshalve is het wel een HB-Forum ( waarbij ik mijzelf gelijk buiten spel zet :mrgreen: ), de term zegt het al, daarmee kun je iedereen die niet boven de 130 scoort op een genormeerde test in principe al uitsluiten, maar dan zit je met de groep ontdekkers in spé, die hebben dan geen toegang en mogelijkheden om kennis en ervaringen uit te wisselen. Tel daarbij op dat er misschien nog teveel onduidelijkheid is omtrent het gehele concept, en je hebt een Dillema.

Ik weet natuurlijk weinig van de praktische belemmeringen om het forum aan te passen, maar er zijn legio mogelijkheden om een trapsgewijs forum op te zetten.

Te denken aan een deel voor de potentiële ontdekkers, een deel voor mensen die zijn getest, en een deel voor bv de zeer hoog begaafden ( uiteraard getest ). Waarbij door de bovenste, dus meest intelligente, deel kunnen nemen aan alle lagen, de geteste van boven de 130 die hebben toegang tot de onderste 2 gedeelten, en de ontdekkers die in het algemene deel hun ervaringen en topics kunnen openen en delen.

Wat dan ook nog leuk zou kunnen zijn is het transparant maken van de diverse lagen, waarbij er wel gekeken word naar de eventuele lading van een onderwerp, en wat voor effect dit kan hebben.

Is dat een optie die zou kunnen werken ?
Laatst gewijzigd door quest op zo 14 aug 2011, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil volentibus arduum .................Quest to perpetual motion of being complete in the quest.

Philip
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

quest schreef:Ik kan ook goed de gedachte erachter zien, maar eerlijkheidshalve is het wel een HB-Forum ( waarbij ik mijzelf gelijk buiten spel zet :mrgreen: ), de term zegt het al, daarmee kun je iedereen die niet boven de 130 scoort op een genormeerde test in principe al uitsluiten, maar dan zit je met de groep ontdekkers in spé, die hebben dan geen toegang en mogelijkheden om kennis en ervaringen uit te wisselen. Tel daarbij op dat er misschien nog teveel onduidelijkheid is omtrent het gehele concept, en je hebt een Dillema.

Ik weet natuurlijk weinig van de praktische belemmeringen om het forum aan te passen, maar er zijn legio mogelijkheden om een trapsgewijs forum op te zetten.

Te denken aan een deel voor de potentiële ontdekkers, een deel voor mensen die zijn getest, en een deel voor bv de zeer hoog begaafden ( uiteraard getest ). Waarbij door de bovenste, dus meest intelligente, deel kunnen nemen aan alle lagen, de geteste van boven de 130 die hebben toegang tot de onderste 2 gedeelten, en de ontdekkers die in het algemene deel hun ervaringen en topics kunnen openen en delen.

Is dat een optie die zou kunnen werken ?
Volgens mij is de doelstelling van dit forum helder. :)

quest
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dat weet ik, maar de uitvoering nog niet schijnbaar.

Philip
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

quest schreef:Dat weet ik, maar de uitvoering nog niet schijnbaar.
Maar hoe zie je de uitvoering dan, rekening houdend met de post van Rianne op za 13 aug 2011, 11:46 ?

[offtopic]Heeft iemand anders het sneeuwbaleffect opgemerkt en ervan genoten zoals ik? :) [/offtopic]

quest
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Philip schreef:
quest schreef:Dat weet ik, maar de uitvoering nog niet schijnbaar.
Maar hoe zie je de uitvoering dan, rekening houdend met de post van Rianne op za 13 aug 2011, 11:46 ?

[offtopic]Heeft iemand anders het sneeuwbaleffect opgemerkt en ervan genoten zoals ik? :) [/offtopic]
Niet :mrgreen:

Dat is een beetje het probleem als je een bepaalde visie voor ogen hebt met dit forum. Maar in principe zou met mijn suggestie wel hieraan voldaan kunnen worden. Aan de ene kant kunnen de wanna-be hb ers zich naar hartelust storten in discussies, en zaken delen, en aan de andere kant kunnen de wel bewezen hb ers zich naar hartelust uitdragen op hun manier, met het voordeel dat ze zich kunnen mengen tussen wanna,s.

Maar dan zit je nog wel met de echte die tussen de wanna,s kunnen zitten, maar die zich geen test kunnen veroorloven, daar kun je een admissie test voor maken. Ja, en wat je dan nog zou kunnen uitsluiten zijn diegene die er op een test niet uitkomen, maar waarvan het misschien wel zo is. Tja je kunt niet alles perfect maken.

anna
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Mensen die dit forum bezoeken lopen op de een of andere manier tegen dingen aan (vastlopen, verveling, uitdaging missen etc.). Dit forum fungeert meer nog dan de andere fora die ik ken als "sociaal gebeuren", begrijpelijk, aangezien er iets gedeeld wordt of mogelijk gedeeld wordt (hoog IQ, om het even simpel te zeggen). Mensen uitsluiten van bepaalde delen van het forum geeft een gevoel van "er niet bij mogen horen" en juist onder hb-ers/nog iet hbp-ers/net niet-hb-ers/wannabe's ligt dat moeilijk. Veel mensen komen hier om wel de ruimte voor zichzelf te krijgen die ze in hun dagelijks leven niet krijgen (op welk vlak dan ook).
Lastig is ook, dat er naast het forum ook een chat en een in het wild bestaat. Wat moet je nu? Mensen zijn welkom in het wild (terecht), maar zijn niet welkom in de "geteste hb-discussiegroep". Dat gaat zoals het forum nu in elkaar zit niet werken, denk ik.

Op zich helemaal niet zo'n slecht idee hoor, een beslotener discussiedeel (al zou ik niet weten hoe je daar weer moet gaan selecteren). Strenger modereren vind ik ook heel moeilijk. (wanneer verkoopt iemand echt onzin waar op te modereren valt?). Toch denk ik dat het strenger modereren en bv. het maken van een besloten discussiedeel niet goed zal vallen bij een groep mensen op dit forum. Het voelt alsof mensen niet welkom zijn op basis van hun iq of opleiding. Juist op die punten zijn de mensen hier op het forum nogal gevoelig. Dan ben ik weer bij de crux die al eerder genoemd is:

Als mensen beseffen dat voor een goede functionerend discussiedeel zelfreflectie en zelfkritiek en ongelijk en onkunde toegeven op zijn tijd nodig is, dan zou er nu ook niets aan de hand zijn. Juist het overschreeuwen, het nadrukkelijk statements moeten maken, de drang (ik voel het soms als dwang tot reactie) tot drammen en gelijk krijgen (allemaal heel herkende hb-eigenschappen) maakt dit alles lastig.
Als mensen het eigen overschreeuwen, hun eigen onkunde en tekorten niet erkennen, dan blijft het dweilen met de kraan open. (ik ben wat somber ingesteld, dus ik denk dat het dweilen met de kraan open blijft: dat het een onderdeel is van de problematiek van hb) (beschadiging).

Waarom ik in een rustige periode geen inhoudelijke discussie opzet? Ik heb er zelf geen behoefte aan, al vind ik het wel leuk om een inhoudelijke discussie te lezen. Ik discussieer eigenlijk alleen irl met mensen die ik goed ken. Dat werkt voor mij het beste. Voor ik op het hb-forum kwam had ik nog de illusie dat de discussie hier op een goed en hoog niveau zouden plaatsvinden. Dat is dus niet zo. Ik lees nu alleen nog heel selectief in het discussiedeel. Er staat mij teveel onzin tussen: te veel mensen die maar wat roepen niet gehinderd door enige kennis van zaken (zonder het door te hebben).
Waarom ik me dan wel met deze discussie bemoei? Omdat ik als ik theoretisch denk over dit forum een discussiedeel dat werkt wel heel goed zou passen binnen de doelstellingen. Ik kan mij voorstellen dat veel hb-ers behoefte hebben aan een goede discussie op niveau met "gelijken". Blijkbaar werkt dat nu niet zo op forum voor een aantal (bewijs: lees deze discussie). Vandaar mijn inbreng.

Terug naar “FAQ en Feedback”