@inge e.a.
Ik voel me geroepen om mijn standpunt in te nemen. Niet als aanval, maar als stelling van wat mijn overtuiging is. Ik denk namelijk dat het paranormale, niet bestaat
paranormaal=hoogbegaafd
was een grapje, gemaakt n.a.v. een eerder grapje, en komt wel in de buurt van wat ik denk.
Beter was geweest:
het kan zijn dat wat wij denken dat paranormaal begaafd is gewoon lijkt op het goed kunnen inschatten en overzien van normaal verklaarbare zintuiglijke waarneming die bij hoogbegaafden wellicht wat verder ontwikkeld zouden kunnen zijn
Het Paranormale, of paranormaliteit bestaat niet. Alles wat men daaronder schaart is verklaarbaar, al weten we in sommige gevallen nog niet precies hoe. Afwezigheid van iets kan je echter moeilijk bewijzen, dus geldt voor mij: "het bestaat niet, totdat het tegendeel bewezen is". En dan gaat het om echt bewijs. Elk anekdotisch en niet verifieerbaar . Om over falsifieerbaarheid nog maar even te zwijgen.
Bovenstaande is voor sommigen een vervelende stelling, omdat men kracht, troost, of andere (belangrijke) gevoelende ontleent aan het geloof in het paranormale (zoals geloof over het algemeen als doel heeft imho). Het is daarom pas prettig discussiëren en praten over dit onderwerp als je daarmee niet fundamentele handvatten voor iemand onderuithaalt. Ik dwaal echter af...
In de paranormale wereld zijn er wat termen, zoals: Empathie, Heldervoelen, Helderhoren, Helderruiken, Helderproeven, Helderweten. In al deze gevallen gaat het echter in het paranormale over
zaken die niet natuurlijk zijn. Ik ben bijvoorbeeld behoorlijk empathisch. Ik moet me vaak bewust weren om niet té empathisch te zijn (en last hebben van emotie van een ander). In het paranormale ben je echter pas empathisch begaafd als je dat ook bij dieren kunt, terwijl je ze niet ziet, ruikt of hoort, en zelfs op afstand. Dat kan ik niet!
Soms hoor je meer dan je denkt, of zie je meer dan je denkt.. je "voelt iets aan" omdat je meer ziet dan je -bewust- verwerkt. Loop maar eens in op een bijna-ruzie... da's gevoelig, maar heeft niks met bovennatuurlijk te maken. Voor mij is dat hetzelfde als de straat oversteken. Ik heb niet bewust gekeken naar alle auto's rechts of links, alle mensen en eventueel vallende voorwerpen, maar kijk even en signaleer geen gevaar en steek over. Sommige mensen (denk ik) hebben hier echter geen verklaring voor omdat ze "zoveel nou eenmaal niet kunnen zien" of "er niet bij stilstonden". Ik heb zelfs eens gehoord dat ze "het zich zouden moeten herinneren als ze iets gezien zouden hebben wat wees op..". Ze kunnen het dan onder paranormaal scharen, als ze een plekje nodig hebben.