josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: eenzaamheid en vriendschap

ItsI schreef:Verder ben ik ook perfectionistisch ... zolang ik mijn eigen lat nog haalbaar vind ... Voor anderen leg ik 'm wel eens wat lager :wink: .
Maar dan ben je toch niet perfectionistisch? Zie de betekenissen van Van Dale.

perfectionismeper·fec·ti·o·nis·me/pɛrfɛkʃonɪsmə/, /pɛrfɛksjonɪsmə/zelfstandig naamwoord; het 1. godsdienstig en zedelijk systeem, voornamelijk gangbaar in de VS, volgens hetwelk de gelovige op aarde reeds een zekere toestand van volmaaktheid kan bereiken 2. het streven naar volmaaktheid bij het uitvoeren van een taak, een werk enz. 3. het stellen van te hoge eisen doordat men het relatieve in de waarde van het object niet kan inzien (Van Dale)

ItsI
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Jawel, ik heb alleen geleerd dat mijn perfectionisme voor anderen een struikelblok kan zijn in de zin van 'mijn lat niet halen' of 'niet kunnen samenwerken'. Omwille van het teamgebeuren leg ik dan bewust de lat wat lager. Dat gaat vaak gepaard met gekromde tenen en het zorgt bij mij voor de nodige ergernis maar het voorkomt tegelijkertijd een hoop gezeur en die rust is me ook wat waard. Ik moet tenslotte nog langer dan vandaag met die mensen werken. Projecten die ik alleen doe, hebben de lat liggen waar ik hem wil. Ik ben dus perfectionistisch als het gaat om dingen die ik zelf doe maar ik kan mijn perfectionisme tegenwoordig ook opzij leggen als dat in het belang van de situatie is.

xyz
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik heb mij doorheen mijn leven jaren aan één stuk erg eenzaam gevoeld in verschillende situaties (familie/school/internaat/relaties/vriendschappen...)
Het heeft zowel een negatief als positief effect gehad op mijn persoonlijkheidsontwikkeling.
Ik ben van het idee dat het niet slecht is om op volwassen leeftijd een periode van eenzaamheid bewust door te maken omdat je dan zo erg op jezelf gericht wordt waardoor je bijna er niet omheen kan dan bij je eigen persoonlijkheid stil te staan/geconfronteerd te worden/aan zelfreflectie te gaan doen en zo uiteindelijk jezelf te gaan aanvaarden. Want je medemens kan je wel ontwijken, maar met 1 persoon zit je de rest van je leven opgescheept => jezelf. Van het allergrootste belang dus om de allerbeste vriendjes te worden met jezelf. Ik heb ervaren dat hoe meer ik aan zelfreflectie doe, hoe meer ik mezelf ga begrijpen en aanvaarden, hoe minder eenzaam ik mij ben gaan voelen. Ik voel niet meer de behoefte om mezelf te bewijzen tov van anderen en daarvoor sociaal contact absoluut nodig te hebben. Ik heb er een hele kluif aan om mezelf te bewijzen dat ik goed voor mezelf kan zijn :wink: Vroeger had ik het idee dat ik teveel liefde in mij had en die onvoldoende kon geven in mijn relaties, maar ik denk dat dit gevoel voortkwam uit het feit dat ik iemand vergat liefde en aandacht te geven => mezelf. Sinds dat mijn lichaam signalen is gaan geven van verwaarlozing, ben ik mezelf actief aandacht en liefde gaan geven en is het gevoel verdwenen dat ik teveel liefde heb die ik niet kwijt kan.... En nu dat ik mezelf te vriend heb (en ontdekt dat ik nog zoveel over mezelf te leren heb) , prijs ik mij gelukkig en wordt mijn nood aan sociaal contact voldoende bevredigd door mijn partner (die ik enkel in het weekend zie) en het handjevol noemenswaardige 'vrienden' die ik overgehouden heb na een grondige selectie tussen de vele kennissen.
Nu dat ik dit tekstje nog eens nalees, zou ik bijna gaan denken dat ik narcistisch ben :wink: maar door professionelen wordt dat gelukkig niet bevestigd.
"J'ai décidé d'être heureux, parce que c'est bon pour la santé" Voltaire
"De mens is wijs zolang hij de waarheid zoekt; zodra hij meent haar gevonden te hebben, is hij een dwaas" Talmoed

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

xyz schreef:Ik heb mij doorheen mijn leven jaren aan één stuk erg eenzaam gevoeld in verschillende situaties (familie/school/internaat/relaties/vriendschappen...)
Het heeft zowel een negatief als positief effect gehad op mijn persoonlijkheidsontwikkeling.
Ik ben van het idee dat het niet slecht is om op volwassen leeftijd een periode van eenzaamheid bewust door te maken omdat je dan zo erg op jezelf gericht wordt waardoor je bijna er niet omheen kan dan bij je eigen persoonlijkheid stil te staan/geconfronteerd te worden/aan zelfreflectie te gaan doen en zo uiteindelijk jezelf te gaan aanvaarden. Want je medemens kan je wel ontwijken, maar met 1 persoon zit je de rest van je leven opgescheept => jezelf. Van het allergrootste belang dus om de allerbeste vriendjes te worden met jezelf. Ik heb ervaren dat hoe meer ik aan zelfreflectie doe, hoe meer ik mezelf ga begrijpen en aanvaarden, hoe minder eenzaam ik mij ben gaan voelen. Ik voel niet meer de behoefte om mezelf te bewijzen tov van anderen en daarvoor sociaal contact absoluut nodig te hebben. Ik heb er een hele kluif aan om mezelf te bewijzen dat ik goed voor mezelf kan zijn :wink: Vroeger had ik het idee dat ik teveel liefde in mij had en die onvoldoende kon geven in mijn relaties, maar ik denk dat dit gevoel voortkwam uit het feit dat ik iemand vergat liefde en aandacht te geven => mezelf. Sinds dat mijn lichaam signalen is gaan geven van verwaarlozing, ben ik mezelf actief aandacht en liefde gaan geven en is het gevoel verdwenen dat ik teveel liefde heb die ik niet kwijt kan.... En nu dat ik mezelf te vriend heb (en ontdekt dat ik nog zoveel over mezelf te leren heb) , prijs ik mij gelukkig en wordt mijn nood aan sociaal contact voldoende bevredigd door mijn partner (die ik enkel in het weekend zie) en het handjevol noemenswaardige 'vrienden' die ik overgehouden heb na een grondige selectie tussen de vele kennissen.
Nu dat ik dit tekstje nog eens nalees, zou ik bijna gaan denken dat ik narcistisch ben :wink: maar door professionelen wordt dat gelukkig niet bevestigd.
Tjeetje xyz, dit zou zomaar op mij kunnen slaan! Wanneer ik jouw tekst lees, maak ik er niet uit op, dat je narcistich bent hoor! Je bent jezelf aan het ontdekken en je bent in staat tot zelfrefelctie. Dat heeft een narcist echt niet.Mag ik uit jouw tekst opmaken dat je je ook minderwaardig hebt gevoeld? Of was het meer"ik heb de potentie maar kan er niets mee"?

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

xyz
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

m1960 schreef:Tjeetje xyz, dit zou zomaar op mij kunnen slaan!Mag ik uit jouw tekst opmaken dat je je ook minderwaardig hebt gevoeld? Of was het meer"ik heb de potentie maar kan er niets mee"?
Groetjes Marlou
Hoi Marlou,

Beiden: Minderwaardig, doordat ik van mijn vroegste herinnering tot nu door mijn ouders niet aanvaard wordt zoals ik ben. Mijn moeder zei steeds: 'het zit allemaal tussen je oren, doe normaal, heb karakter' Omdat ik niet goed in mijn vel zat/zit werd ik op school het mikpunt van pesterijen, ik heb er nooit bij mogen horen. Ik ging dus op den duur echt denken dat ik 'niet normaal' was, daarboven niet spoorde.... Ik heb dus jaaaaaaaaaren tegen mijn 'natuurlijke ik' gevochten naar de buitenwereld toe. Gelukkig heb ik die 'natuurlijke persoonlijkheid' wel af en toe laten bestaan als de omgeving compleet veilig was. Dit minderwaardigheidscomplex en die (gezonde) dubbele persoonlijkheid hebben mij jaren parten gespeeld en nu ben ik sinds een paar maanden actief aan de slag gegaan met mezelf en mijn mentale & fysieke gezondheid als prioriteit te beschouwen ipv continue anderen te willen helpen...

De onmogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling van gaven: Allereerst wil ik aangeven dat ik vanuit mijn ouders en opvoeders nagenoeg geen stimulatie tot ontplooiing van gaven ondervonden heb. Op mijn 2 jaar heb ik aangegeven dat ik musicalactrice wilde worden (na het zien van de Sound of music). Ze hebben mij meteen aangegeven aan de academie voor schone kunsten om ballet te gaan volgen. Was op dat ogenblik al een professionele vooropleiding met concours en een jaarlijks groots optreden. Helaas vond mijn moeder dat er geen ruimte meer was om nog extra hobbies te ontwikkelen. Hoewel op school ontdekt werd dat ik een mooie zangstem had en bijgevolg op elke viering in de kerk of bij de scouts rond het kampvuur mocht zingen, mocht ik geen zanglessen nemen.... Ik wilde 'knutseljuffrouw' worden, maar mocht geen tekenlessen volgen. Ik wilde op 6 jarige leeftijd engels leren, dat werd niet gestimuleerd. Ik schreef zelf liedjesteksten, wilde een muziekinstrument leren bespelen, dat mocht niet...... School en hoge cijfers dat was belangrijker en ze hadden geen tijd om van de ene hobbycursus naar de andere te rijden. Alleen wat bevorderlijk zou zijn voor een professionele carriere werd gestimuleerd (dat had nix met kunsten of muzikale ontwikkeling te maken) Ik mocht dus op mijn 10de een cursus blind leren typen volgen en dat haalde ik met grote onderscheiding.... Ik ben op mijn 18de afgestudeerd als beste leerling van de school! Niemand heeft ooit met een woord gerept over potentieel HB (ieder oudercontact vertelde de leerkracht aan mijn ouders dat ik 'te volwassen was voor mijn leeftijd'). De kans is groot dat ik op die PMS testen nooit goed gescoord heb, omdat ik als HSP ontzettend zenuwachtig word als ik tegen de klok moet presteren en dan nog eens met zijn allen in een grote zaal....... Ik wilde psychologie gaan studeren omdat me dat erg interesseerde, mocht niet want weinig professionele mogelijkheden. Creatief beroep, zelfde argument. En toen heb ik bedacht dat ik met scheikunde toch de uitvinder/creativeling in mij aan bod kon laten komen en dat het voldoende professionele toekomstperspectieven had. En dit was OK en is ook zo gebleken. Ik heb een bachelor diploma, maar bevind me momenteel in een master functie. Ik wil niet arrogant overkomen, maar alles wat ik wil, daar ga ik voor en bereik ik ook. En nu ik dat besef, vind ik het jammer dat als kind zo weining van mijn potentie gestimuleerd geweest is.....
Daar ik een zeer breed interesse gebied heb (kunst/wetenschap/techniek/psychologie/filosofie) kan ik over veel meepraten, ook wel dieper een gesprek ingaan dan doorsnee, maar helaas voor mijn gevoel niet diep genoeg......daardoor ervaar ik een enorme ongeduldigheid en onuitputtelijke drang om continue kennis op te doen. Ik kan niet wachten tot het ene boek uit is (hoewel ik wel altijd alles afmaak waaraan ik begonnen ben en het ook serieus aanvang en niet van 'we zullen wel zien') om al in een volgende te beginnen te lezen.....Ik loop met het gevoel dat ik niet lang genoeg ga leven om alles op te nemen en in de vingers te krijgen wat ik wil weten en wil kunnen. Vandaar dat ik me het liefst ophou met mensen die ook continue willen bijleren en van wie ik dan de 'korte samenvatting' van een onderwerp kan bekomen :D Maar wat ik in mijn vorige bericht al schreef, in tegenstelling tot velen, heb ik niet de drang om mezelf te bewijzen tov anderen. Ik 'leer' enkel om het beste uit mezelf te halen, niet om de meeste kennis over een bepaald onderwerp te hebben of het mooiste schilderij te kunnen maken/beroemd en rijk te worden. Daar ben ik zelfs huiverig voor, ik doe het allemaal enkel en alleen voor mijn persoonlijke ontwikkeling....
"J'ai décidé d'être heureux, parce que c'est bon pour la santé" Voltaire
"De mens is wijs zolang hij de waarheid zoekt; zodra hij meent haar gevonden te hebben, is hij een dwaas" Talmoed

eclecticus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

beangstigend herkenbaar wat je beschrijft, xyz...

schandalig eigenlijk, dat continue fnuiken van wensen, dromen, ambities die niet parallel lopen met die van de ouders...

ik doe er alles aan om niet dezelfde fout te maken met onze kindjes... en omdat die levensles zo hard geweest is, lukt dat gelukkig heel spontaan...
beauty will reign

Terug naar “HB in het dagelijks leven”