Ha reageerders, bedankt weer! Hieronder opnieuw wat reacties van mij:
Loren schreef:Laatbloeier, ken je het principe van flow? Helemaal opgaan in de activiteit.

'Mindfulness' is hiermee sterk gelinkt, maar ik kon zelf iets meer met het idee van flow (en zie dat ik nu mindfulness eigenlijk wel toepas terwijl ik het gevoel van flow nastreef in m'n activiteiten).
Inderdaad, dat wat ik beschrijf hierboven, het met volle aandacht en overgave met iets bezig zijn zoals een kind dat kan, wordt ook 'flow' genoemd. Ik heb het prachtige boek gelezen van die man met die moeilijke lange naam (even googelen, want dat lukt me niet uit de losse pols...):
Mihaly Csikszentmihalyi - Flow. Een aanrader om eens te lezen overigens!
Ik kom niet zomaar in flow, ik geloof nu toch wel dat ik daarvoor moet 'trainen'. Misschien via mindfulness, maar dan op mijn
eigen manier. Het gaat inderdaad om ervaren, dat ben ik helemaal met je eens!
Loren schreef:Ik heb vooral dingen die me tegenhielden moeten aanpakken, om mezelf überhaupt te kunnen toestaan in flow te komen.
Dit vind ik heel mooi gezegd, het geeft me hoop voor mijn eigen situatie!

Anders gezegd: hier kan ik concreet iets mee!
xyz schreef:Ook in Belgie worden er training gegeven. Een vriend van mij heeft die gevolgd om met zijn chronische pijn en piekerende gedachten om te kunnen. Op het einde van de lessenreeks volgt de ontnuchtering, ze geven zelf te kennen dat het op je uppie zeer moeilijk in praktijk te brengen is en dat het aangeraden is om Mindfulness in groep te blijven beoefenen! (hulpverlening of geldklopperij???)
xyz, ik geloof op zich wel dat te leren valt op dit gebied, ik denk alleen (dus) dat je je eigen modus erin moet zien te vinden. Ik weet bijv. dat bij de training 3 kwartier meditatie per dag hoort, en wel iedere dag! Dat wekt bij mij al weerstand. Ik zoek het persoonlijk (dus) meer in het proberen de dingen te doen met aandacht, en, nog veel belangrijker!, zonder schuldgevoel en onrust. Volgens mij kun je jezelf ook trainen zonder dure cursus, maar goed, ik ben sowieso liever autodidact dan dat ik als super-eigenwijs persoon systemen van anderen moet volgen.
Ik lees dat jij voor jezelf al een heel aantal bezigheden hebt bedacht die voor jou persoonlijk werken. Dat is mooi, toch?!
Esther schreef:Maar aandacht kun je trainen? Verder ben ik meestal wel eigenwijs genoeg om een methode zo aan te passen dat het voor mij wel werkt. Overigens, een boek zou voor mij in deze ook niet werken, zou ik ook te snel opzij leggen. Een les bijwonen geeft vaak diepere ervaring. en een stok achter de deur om het ook te doen. Nog even, dan kom ik erachter of het wat voor me gaat zijn. De mensen die ik gesproken heb die zo'n cursus gedaan hebben waren trouwens allemaal positief.
Esther, leuk, als je zin hebt, deel je ervaringen hier met ons! Wat betreft het zodanig aanpassen van een methode dat-ie voor jou werkt, dat is precies zoals ik het bedoelde, en doe. Dat je aandacht kunt trainen is daarbij mijn hoopvolle uitgangspunt!
Ivvtt schreef:Sinds enige tijd is Marina van Walsum bezig met mindfullnes specifiek voor (en door) Hb-ers. Geen ervaring mee, maar wel eerder met een andere training van haar (positief). Misschien even googelen?
Ivvtt, wat is een backstretcher?!
Wat betreft de cursus waar jij het over hebt, ik heb daadwerkelijk even gegoogeld. Het spreekt me zeker aan, ware het niet dat het veel te ver weg is en ik momenteel bijna nergens geld voor heb. Voor wie ook wil lezen erover:
Marina van Walsum -
Mindfulness voor hoogbegaafden