Ik heb ooit een topic geopend over 'wetenschap is kinderspel' doordat ik heel jonge kinderen onbevangen zag spelen en verkennen, uitproberen en conclusies trekken. Je ziet veel als je veel met erg jonge kinderen bent, of kids die wat ouder zijn maar een portie 'eigenheid' hebben behouden.
Ik zag overlap met experimenteel onderzoek.
Betrokkenheid en gedrevenheid en oog voor wat er gebeurt en de soort dingen die je wil weten, de communicatie die je er over hebt met anderen en de uitdagingen die je aangaat hebben (theoretisch) invloed in hoeveel je uit je denkvermogen & probleemoplossend vermogen gaat peuren. Al ben je met met dezelfde potentie geboren.
Puur omdat de ervaringen die je opdoet anders worden gestuurd. De mens haalt meer of minder uit zijn potentie door allerlei interne en externe factoren. Probleemoplossend vermogen kent een opbouw in complexiteit, komt niet binnen waaien, is een traject en weg die je aflegt/aangaat (leerproces). IQ testen meten niet alleen 'potentie' maar ook het traject dat je hebt afgelegd.
Daarnaast heb je de crea-flex-out of the box wat ook waanzinnig interessant is ... de seredipities
Ik noemde het even 'probleemoplossend vermogen' maar je kan dat ook vervangen met onderzoekende blik.