Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mensa thuistest

De eerste keer in mijn leven dat ik een intelligentietest doe. Ik heb al eerder verteld dat ik vrijwel alleen basisschool heb gehad. Dit was de uitslag:

Hoewel uw intelligentie beslist boven het gemiddelde ligt, zijn wij van mening dat u waarschijnlijk niet zult slagen voor de Mensa-eindtest.

Mijn vraag is; ben ik nu vrijwel zeker niet HB of ligt het aan het feit dat ik a) geen opleiding heb gehad en/of b) niet bekend ben met intelligentietesten?
En c) word ik nu verbannen? :mrgreen:
De kleur van de waarheid hangt af van degene die zijn licht erop laat schijnen.....

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Re: Mensa thuistest

Het betekent niets meer of minder dat jij op dat moment met die test niet heel hoog gescoord hebt.
Daarbij kunnen vervolgens allerlei kanttekeningen gemaakt worden bij
- het moment
- de betreffende test

Opleiding heeft er niet veel mee te maken
Het niet bekend zijn met intelligentietesten mogelijk wel!

Maar eh, je wordt door deze uitslag zeker niet verbannen :)

Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

*haalt opgelucht adem*
Ik deed de test nadat ik net mijn luiken open had, niet zo slim dus.
En ik vond het een irritante test, iets als; wat staat tegenover *#$@&^ als *&$ tov @#*&% en begreep er eigenlijk de ballen van.
Dit alles overdenkende, misschien toch niet zo beroerd gescoord :wink:
De kleur van de waarheid hangt af van degene die zijn licht erop laat schijnen.....

belgarath
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

En daarnaast, corrigeer me als het niet zo is, is de hoogte van je IQ niet de enige graadmeter die bepaald of je hoogbegaafd bent. Hoogintelligent is niet perse hoogbegaafd.
Een koe heeft 4 poten, maar niet alles op 4 poten is een koe :)
Gnothi Seauton - Know Thyself

Cookie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Duidelijk! Dank jullie voor het aanreiken van een nieuwe portie hersengym :wink:
De scheidslijnen en verbanden (als die er al zijn) tussen HB HS en intelligentie zijn mij tot nu toe nog een beetje onduidelijk alhoewel ik er heel veel over lees. Neemt niet weg dat ik ontzettend veel herken op dit forum, vooral de manier van denken (de diepte in) het waarover denken en het formuleren van het denken (metaforen oa). En ook (vooral) de "ïntelligente" humor! Ik voel me heel erg thuis hier en dat zegt denk ik ook wel wat. :knuffel:

Huh? Tinus, waar is je reactie gebleven? Wilde er net eens fijn op gaan herkauwen...

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

klopt belgarath, maar alles dat hoogbegaafd is, is ook hoogintelligent!
Ik ken geen definitie waarbij dat niet zo is.

belgarath
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Bedankt Rianne,

Ik ga mijn beeld weer even bijstellen ;)
Gnothi Seauton - Know Thyself

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Cookie schreef:Huh? Tinus, waar is je reactie gebleven? Wilde er net eens fijn op gaan herkauwen...
Na een grote lap tekst geplaatst te hebben vond ik het eigenlijk een onzinnige tekst en heb ik het gedelete. De hoofdlijn was dat ik tig argumenten gaf en daarmee werd het een soort van triviaal: 'het is niet heel boeiend wat je score op een test is'.

Tevens ook gebruikte ik van die vergezochte argumenten met betrekking tot definitie kwesties en het bestaan van vage grenzen. Ik werd bang dat ik mezelf zinloos zou gaan vermoeien met eventuele discussies die daarop zouden volgen.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

ferdi
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

@ Belgarat...
Verkeerde analogie...

Hoogbegaafd = Hoog EQ, Hoog IQ, veel creativiteit en een groot doorzettingsvermogen...
Jou beredenering is omgekeerd waar...maar niet zoals je hem nu stelt...
Dat wil zeggen... Hoog IQ is niet gelijk aan Hoogbegaafd, maar omgekeerd wel...

Dit staat even los van de test die gedaan is, en wat dat betekend...
Het ging mij even puur om de begripsvorming...

Groet,

Ferdi

ferdi
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Overigens Cookie...
Je kan trainen voor "intelligentie testen"...en dat maakt die testen nou ook weer zo twijfelachtig...

Daarmee wil ik zeggen dat het gaat om een totaalbeeld...denkwijze, begripsvorming, gedrag, aanleg, en daar horen natuurlijk ook testen bij...
Maar om duidelijkheid te krijgen...is er meer nodig dan alleen een positieve of negatieve uitslag van een test...er zijn teveel factoren bij betrokken...

Groet,

Ferdi

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

My 5 cents:

Mensa legt volgens mij (en bevestigd door Mensa) bepaalde accenten in de test.
Zij stellen dat als je een hoog iq hebt je er voor zult slagen.
Zelf meen ik dat ze daarmee een inperking van het begrip 'hoog iq' in het algemeen en 'hb' in het bijzonder hanteren.
Dit is m.n. zichtbaar als je meer verbaal analytische begaaf bent en minder numeriek.

Bij herkenning @Cookie zou je kunnen kijken naar testen die breder georienteerd zijn.
Overigens komt dit hb-existentiele punt vaker terug in discussies, dus we kunnen met de drop outs (gezakte Mensianen) misschien wel een eigen bewegingkje beginnen :!: :lol:
Bekijk het eens HBPositief!

Terug naar “HB in het dagelijks leven”