RRGJL schreef:
Ik zeg niet dat het per definitie gebeurt, maar het is een reeel risico. Ik druk geen stempeltjes, ik geef de meest negatieve uitkomst van de test weer....
Etienne is wat onzeker over een IQ test die ie zal ondergaan, welk belang dien je dan door 'de meest negatieve uitkomst van de test' weer te geven? En wat moet ik me dan bij die meest negatieve uitkomst voorstellen?
Een intelligentietest afnemen is nu niet de moeilijkste opdracht die er is voor een psy, zelfs al hoort die psy niet bij de crème de la crème in het vakgebied denk ik niet dat je alarmbelletje nodig is, laat staan gepast binnen de context van dit topic. De resultaten zullen met de psychiater, waar Et. blijkbaar goede ervaringen mee heeft, besproken worden en die past ze dan in, en gaat op basis daarvan in dialoog met Etienne.
Blijkt Etienne een hoog of bovengemiddeld IQ te hebben, dan is dat positief nieuws, want onderzoek wijst uit dat dat een positieve factor is voor herstel omdat psycho-educatieve elementen makkelijker in de therapie kunnen worden verwerkt.
Arjan schreef:Helaas kun je dat niet zo algemeen stellen. Testers met geen enkele specifieke ervaring met hoogbegaafden gaan nog wel eens de mist in. Overschat de gemiddelde psycholoog niet, er zijn er die hoogbegaafdheid weigeren als specifieke oorzaak voor problemen te zien. Specifieke HB kennis is bij instellingen schaars. Mis- onder- en overdiagnoses komen nog altijd veel voor daardoor.
Hier stel je impliciet dat een psy die HB niet als specifieke oorzaak ziet per definitie een slechte psy is, heel betwistbaar toch hoor. Ik zou ernstige twijfels hebben bij een psy die zomaar een zelfdiagnose overneemt van een client. Vergeet niet dat de algemene psy, om bovenstaande redenen minder gepreocupeerd is met IQ/HB dan de gemiddelde HB-forum bezoeker en, ik vloek misschien in de kerk, volgens mij is dat terecht. IQ heeft zijn belang bij therapie, minder bij diagnose.