Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

IQ test bij GGZ

Hallo.

Ik ben vrijdag naar de psychiater geweest en heb met hem besproken dat ik vermoed dat ik hoogbegaafd ben. Hij had zelf ook al z'n vermoeden en vroeg aan mij of ik het prettig vind om een IQ test te maken bij z'n instelling (GGZ Breda tegenwoordig GGZ Breburg). Waar ik uiteraard ja op gezegd heb. Daarnaast wil hij m'n diagnose heroverwegen. Op dit moment ben ik gediagnoseerd met PDD-NOS, maar hij denkt dat Asperger beter op z'n plek zou zijn.
Mijn hoofdvraag is of jullie ervaringen hebben met IQ testen van de GGZ. Op internet heb ik gevonden dat ze gebruik maken van de "WAIS-III" test.

Wat voor onderdelen bevat de test van de GGZ? Ik hoop niet erg veel tijdgebonden dingen, omdat ik nogal faalangstig ben.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: IQ test bij GGZ

Vooral zorgen dat ze zich heel bewust zijn van faalangst, en hoe dit zich kan manifesteren bij (potentieel) hb'ers. Dat is nogal eens een probleem in die sector, ik hoop dat het goed voor je uitpakt :)
Here's some advice: never hurts to be nice.

peterA
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Er is wel een en ander tegen de klok bij WAIS III maar ik zou me daar geen zorgen over maken, het is een IQ-test en geen examen.

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Dat is juist het probleem. Een tentamen tracht niet een stempel te drukken op je cognitieve capaciteit.

peterA
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Dat doet een IQ test ook niet, dat doen mensen, zoals jij bvb, nu. :-)

Etienne , maak je geen zorgen, IQ tests worden bij GGZ door erkende psy's afgenomen en die houden rekening met en detecteren faalangst e.d. , niet enkel het cijfertje telt.

Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Het is dus verstandig om aan te geven aan de psycholoog dat je last hebt van faalangst?

Wat voor soort testen krijg je bij de GGZ? Zijn die met name op logica gericht of taal of een mengeling hiervan?

peterA
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Etiennetje schreef:Het is dus verstandig om aan te geven aan de psycholoog dat je last hebt van faalangst?

Wat voor soort testen krijg je bij de GGZ? Zijn die met name op logica gericht of taal of een mengeling hiervan?
Geen enkele reden om dat te verzwijgen toch?
Het is een mengeling logica, taal, ruimtelijk, cijferen, puzzelen, best fun eigenlijk zo'n WAIS III.

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

peterA schreef:Dat doet een IQ test ook niet, dat doen mensen, zoals jij bvb, nu. :-)

Etienne , maak je geen zorgen, IQ tests worden bij GGZ door erkende psy's afgenomen en die houden rekening met en detecteren faalangst e.d. , niet enkel het cijfertje telt.
Ik zeg niet dat het per definitie gebeurt, maar het is een reeel risico. Ik druk geen stempeltjes, ik geef de meest negatieve uitkomst van de test weer, een uitkomst die helaas te veel voor komt. Waarom dacht je anders dat er nog zoveel hb'ers met problemen waren. Dat komt onder andere door incapabel volk bij die ggz instellingen. Laten we dus aub ook niet op een roze wolk gaan zitten en ons lot in handen leggen van een psycholoog die ook maar gewoon universiteit heeft gedaan en dat net zo goed bereikt kan hebben met heel veel studeren en weinig inzicht.

quest
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

RRGJL schreef:
peterA schreef:Dat doet een IQ test ook niet, dat doen mensen, zoals jij bvb, nu. :-)

Ik zeg niet dat het per definitie gebeurt, maar het is een reeel risico. Ik druk geen stempeltjes, ik geef de meest negatieve uitkomst van de test weer, een uitkomst die helaas te veel voor komt. Waarom dacht je anders dat er nog zoveel hb'ers met problemen waren. Dat komt onder andere door incapabel volk bij die ggz instellingen. Laten we dus aub ook niet op een roze wolk gaan zitten en ons lot in handen leggen van een psycholoog die ook maar gewoon universiteit heeft gedaan en dat net zo goed bereikt kan hebben met heel veel studeren en weinig inzicht.
Ik dacht ook eens te vragen naar de Gardner theorie en een beetje afdwalen van de test door het één en ander te vragen, die Psycholoog had er nog nooit van gehoord ? nou dan weet ik al hoe laat het is. das om 5 uur de deur dicht en dat was het dan. Ik mag nog niet teveel zeggen nu want ik moet het uitgebreide rapport nog inzien, maar ik vrees dat er helemaal nergens rekening mee gehouden is. Was ook in de GGZ die test ( WAIS III )
Laatst gewijzigd door quest op ma 22 nov 2010, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Nil volentibus arduum .................Quest to perpetual motion of being complete in the quest.

Etiennetje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Tot nu toe heb ik bij de GGZ wel positieve ervaringen. Met name de psychiater.

Ik denk dat het afhangt van welek psychiater / psycholoog het heeft.
Mag een psychiater zelf geen IQ test afnemen?

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Etiennetje schreef:Tot nu toe heb ik bij de GGZ wel positieve ervaringen. Met name de psychiater.

Ik denk dat het afhangt van welek psychiater / psycholoog het heeft.
Mag een psychiater zelf geen IQ test afnemen?
Mag wel, maar binnen een GGZ instelling besteden ze zo'n klusje meestal uit aan een psycholoog, die is goedkoper :mrgreen:

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

peterA schreef: IQ tests worden bij GGZ door erkende psy's afgenomen en die houden rekening met en detecteren faalangst e.d. , niet enkel het cijfertje telt.
Helaas kun je dat niet zo algemeen stellen. Testers met geen enkele specifieke ervaring met hoogbegaafden gaan nog wel eens de mist in. Overschat de gemiddelde psycholoog niet, er zijn er die hoogbegaafdheid weigeren als specifieke oorzaak voor problemen te zien. Specifieke HB kennis is bij instellingen schaars. Mis- onder- en overdiagnoses komen nog altijd veel voor daardoor.

Er zijn ook een heleboel goede hoor, ik ben geen zwartkijker. Maar 'erkend = goed' is te kort door de bocht helaas. :wink:

peterA
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

RRGJL schreef:
Ik zeg niet dat het per definitie gebeurt, maar het is een reeel risico. Ik druk geen stempeltjes, ik geef de meest negatieve uitkomst van de test weer....
Etienne is wat onzeker over een IQ test die ie zal ondergaan, welk belang dien je dan door 'de meest negatieve uitkomst van de test' weer te geven? En wat moet ik me dan bij die meest negatieve uitkomst voorstellen?

Een intelligentietest afnemen is nu niet de moeilijkste opdracht die er is voor een psy, zelfs al hoort die psy niet bij de crème de la crème in het vakgebied denk ik niet dat je alarmbelletje nodig is, laat staan gepast binnen de context van dit topic. De resultaten zullen met de psychiater, waar Et. blijkbaar goede ervaringen mee heeft, besproken worden en die past ze dan in, en gaat op basis daarvan in dialoog met Etienne.

Blijkt Etienne een hoog of bovengemiddeld IQ te hebben, dan is dat positief nieuws, want onderzoek wijst uit dat dat een positieve factor is voor herstel omdat psycho-educatieve elementen makkelijker in de therapie kunnen worden verwerkt.
Arjan schreef:Helaas kun je dat niet zo algemeen stellen. Testers met geen enkele specifieke ervaring met hoogbegaafden gaan nog wel eens de mist in. Overschat de gemiddelde psycholoog niet, er zijn er die hoogbegaafdheid weigeren als specifieke oorzaak voor problemen te zien. Specifieke HB kennis is bij instellingen schaars. Mis- onder- en overdiagnoses komen nog altijd veel voor daardoor.
Hier stel je impliciet dat een psy die HB niet als specifieke oorzaak ziet per definitie een slechte psy is, heel betwistbaar toch hoor. Ik zou ernstige twijfels hebben bij een psy die zomaar een zelfdiagnose overneemt van een client. Vergeet niet dat de algemene psy, om bovenstaande redenen minder gepreocupeerd is met IQ/HB dan de gemiddelde HB-forum bezoeker en, ik vloek misschien in de kerk, volgens mij is dat terecht. IQ heeft zijn belang bij therapie, minder bij diagnose.

peterA
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Arjan schreef:
Er zijn ook een heleboel goede hoor, ik ben geen zwartkijker. Maar 'erkend = goed' is te kort door de bocht helaas. :wink:
Dat zei ik ook niet, ik zei dat ze allemaal met meer rekening houden dan enkel de absolute score, dat er minder goede psy's bij zijn dat is evident, maar erkend betekent toch al iets he, ook al is het niet alles.

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

peterA schreef:
Etienne is wat onzeker over een IQ test die ie zal ondergaan, welk belang dien je dan door 'de meest negatieve uitkomst van de test' weer te geven? En wat moet ik me dan bij die meest negatieve uitkomst voorstellen?
De uitkomst voortkomend uit een gebrek van deskundigheid aan de zijde van de psycholoog.
Een intelligentietest afnemen is nu niet de moeilijkste opdracht die er is voor een psy, zelfs al hoort die psy niet bij de crème de la crème in het vakgebied denk ik niet dat je alarmbelletje nodig is, laat staan gepast binnen de context van dit topic.
Ik weet dat jij dat denkt, maar ik denk van wel en heb er tevens persoonlijke ervaring mee. Jij waarschijnlijk niet.
Bij een IQ-test komt veel meer interpretatie kijken dan jij duidelijk denkt te weten. En dan niet alleen bij het interpreteren van de gescoorde uitslag, maar ook al bij het scoren van de uitslag. Dat laatste is de taak van de psycholoog die de test afneemt.
De resultaten zullen met de psychiater, waar Et. blijkbaar goede ervaringen mee heeft, besproken worden en die past ze dan in, en gaat op basis daarvan in dialoog met Etienne.
Misschien is dat inderdaad zo, en ik hoop ook voor hem dat het zo uitpakt. Ik geef enkel aan dat hij op zijn hoede moet zijn voor hoe er omgesprongen wordt met hoogbegaafdheid in de GGZ, dat is alles.

peterA
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

RRGJL schreef: Ik weet dat jij dat denkt, maar ik denk van wel en heb er tevens persoonlijke ervaring mee. Jij waarschijnlijk niet.

Dat valt mee hoor.
Ik geef enkel aan dat hij op zijn hoede moet zijn voor hoe er omgesprongen wordt met hoogbegaafdheid in de GGZ, dat is alles.
Hij moet helemaal niet op zijn hoede zijn wat die test betreft gewoon open en positief, liefst ontspannen die test uitvoeren, als er reden tot kritiek is nav de testresultaten en verdere conclusies dan zijn dat zorgen voor later.

Verder zou ik nu net achterdochtig worden als een GGZ hulpverlener IQ, g-factor, HB, intelligentie of whatever als oorzaak zou zien van problematiek, maar daar zal de interpretatiekloof tussen ons wel te diep zijn. :-)
Je kan blijven herhalen dat HB/intelligentie oorzaak is van problematiek, maar dat wordt nergens ondersteund door cijfers, en die herhaling verhoogt het waarheidsgehalte niet. Om die reden zul je in de reguliere zorg moeilijk mensen vinden die in dat verhaal mee gaan.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

peterA schreef:
Arjan schreef:Helaas kun je dat niet zo algemeen stellen. Testers met geen enkele specifieke ervaring met hoogbegaafden gaan nog wel eens de mist in. Overschat de gemiddelde psycholoog niet, er zijn er die hoogbegaafdheid weigeren als specifieke oorzaak voor problemen te zien. Specifieke HB kennis is bij instellingen schaars. Mis- onder- en overdiagnoses komen nog altijd veel voor daardoor.
Hier stel je impliciet dat een psy die HB niet als specifieke oorzaak ziet per definitie een slechte psy is, heel betwistbaar toch hoor. Ik zou ernstige twijfels hebben bij een psy die zomaar een zelfdiagnose overneemt van een client. Vergeet niet dat de algemene psy, om bovenstaande redenen minder gepreocupeerd is met IQ/HB dan de gemiddelde HB-forum bezoeker en, ik vloek misschien in de kerk, volgens mij is dat terecht. IQ heeft zijn belang bij therapie, minder bij diagnose.
Dat bedoel ik niet. Zelfdiagnoses zijn onzin natuurlijk. Het gaat er om dat een deel van de psychologen niet inziet (of simpelweg ontkent) dat HB zijn voor cliënten een significante factor kan zijn in hun leven en daarmee in een therapeutisch proces. De diagnose en behandeling zou ik daarin niet uit elkaar trekken, voor een juiste diagnose kan het onderkennen (door de therapeut) van een zeer hoge intelligentie wel heel veel uitmaken.

Denk bv. aan de overeenkomsten met ADHD en ADD. Het komt veel voor dat zowel kinderen als volwassen HB'ers het etiket ADHD opgeplakt krijgen. Terwijl -lees de verhalen op het forum en de literatuur er op na- er een fundamenteel verschil is tussen die twee (en ook overlap wellicht, maar dat is een andere discussie).

Ik was een beetje onduidelijk met dat 'specifieke oorzaak'. Ik doelde niet op HB als centrale diagnose, maar wel in het meenemen van HB als een specifiek onderdeel van een diagnose.
Je kan blijven herhalen dat HB/intelligentie oorzaak is van problematiek, maar dat wordt nergens ondersteund door cijfers.
Serieus? Hadden ze me dan wel eens eerder mogen vertellen. Al die onderzoeken fake.... dat boek ook...- Hangt bordje 'praktijkruimte te huur' op zijn gevel -. :roll:

peterA
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Arjan schreef:Ik was een beetje onduidelijk met dat 'specifieke oorzaak'. Ik doelde niet op HB als centrale diagnose, maar wel in het meenemen van HB als een specifiek onderdeel van een diagnose.
Bij AD(H)D en andere autisme spectrum stoornissen wordt dit vaak gedaan en is de diagnose daar deels van afhankelijk.

Je kan blijven herhalen dat HB/intelligentie oorzaak is van problematiek, maar dat wordt nergens ondersteund door cijfers.
Serieus? Hadden ze me dan wel eens eerder mogen vertellen. Al die onderzoeken fake.... dat boek ook...
Die foute diagnoses zijn zeker een probleem, maar voor zover ik kan beoordelen komen die niet frequenter voor bij hoogintelligenten.
Over welk onderzoeken heb je het? Alles wat ik tot nu toe vond toont geen causaliteit tussen intelligentie en pathologie etc., tenzij die mate van intelligentie ingebakken zit in de diagnose, zoals bij asperger bvb.
Zolang daar geen duidelijkheid over bestaat vind ik dat de GGZ zelfs het recht niet heeft daar in mee te gaan, want tenslotte betalen we allemaal een stukje mee voor die behandelingen. Als mensen binnen de HB-logica hulp willen verkrijgen is dat mi ok, maar dan wel op eigen kosten.

Hoe moeilijk het ook blijkt te zijn, wetenschappelijk onderzoek moet evt hypothese bevestigen voor bij de GGZ geld en energie losgemaakt wordt., enkel de persoonlijke interpretatie, de intuitie, de individuele ervaring van een drukkingsgroep is niet voldoende, anders is het hek van de dam en betalen we voor we het weten allemaal mee voor bachbloesemextracten, consultaties bij waarzeggers, noem maar op.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

:roll: Er zit zoveel WTF in die laatste post dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen met een antwoord....

peterA
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Inhoudelijk blijven Arjan, dat praat makkelijker. ;-)

Terug naar “HB in het dagelijks leven”