presteren belangrijk

ja
65%
11
nee
6%
1
een beetje
18%
3
weet ik niet
12%
2

Totaal aantal stemmen: 17
Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

presteren

Ik hoorde gisteren ergens dat presteren belangrijk is.
Is dat ook zo?
Mijn leven is erop ingericht dat ik presteer, en ik verwacht dat ook van mijn gezin. Prestaties worden gevolgd door beloningen. Zou niet-presteren ook een optie zijn?

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: presteren

Mijn hele leven heb ik het gevoel gehad dat ik moest presteren voor mijn ouders en school en wat dan nog. ik weet niet of het geholpen heeft, ik heb het eerder als te veel druk ervaren. en met veel faal angst en een met veel falen, ben ik niet echt tot het sucess verhaal geworden die iedereen hoopte! :roll: :wink: mijn vader hoopt nog stiekum dat ik in brussel zou vertalen of zoiets.
nu , met mijn kinderen , probeer ik ze errder te motiveren, op de dingen die ze echt graag willen.
een paar weken geleden kwamen opa en oma op bezoek, en ik voelde dat ze door bepaalde opmerkingen wel verwachten dat mijn kinderen goed gaan /moeten presteren...en voellde de oude lading.

presteren ? Ik vind het maar een vies woord. niet om te doen, maar de stress erom heen.
t !!!@#$???

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ik hoop dat mijn kinderen het gaan presteren om gelukkig te zijn, nu en alle nu - momenten die nog gaan komen!
de zon schijnt altijd

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

En hoe denk je dat je kinderen gelukkig kunnen worden? Welke bagage geef je ze mee?
Ik merk dat ik wel vaak mijn zoontje van 7 zit in te peperen dat die door moet werken en zijn best moet doen, want dan mag hij (daarna) leuke dingen doen.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Klopt, Zarathrustra, ik merk dat ik mijn kinderen ook moet motiveren,om eerst voor hun huiswerk, en muziek oefenen, en daarna.... doen we een spelletje, of computer of samen film kijken of zo.
misschien zo snel mogelijk het moeten, en daarna het leuke? net als eerst je vieze spruit opeten, en daarna het lekkers?

maar ja, je geeft ze wel een beeld dat hoe ouder men wordt, hoe meer je Moet,(en mag , natuurlijk) alles, dus ook presteren, want als je dingen niet oefend of niet leerd, dan merk je het in je toets de volgende dag, en ook werkt het verder door. . en ook later, Moet je werken, want anders verdien je geen geld.
dus een prestatie = beloning, ja, maar hoe kan je het positief houden ? en de bagage ?

Ik denk als jij of ik dag in dag uit schorvoetend naar je werk moet, en doodongelukkig wordt, voelt je kind ook dat hij dat misschen niet zo wil. (die van mij vinden school ook al zo'n drama, maar daar hebben we het nu niet over...) je kan wel toneel spelen, maar kind prikt er vast doorheen.
ik weet het ook niet. onze hele cultuur is zo nu op presteren gericht , dat het zowiezo al een vreselijke benauwende wereld wordt, en geen wonder dat zo veel mensen er uit storten, burn out, bore out overspannen, zelfmoordpogingen ,aggressie op werk en in de auto jakkeren op weg naar je werk.....
gatver ,, toch.
maar we motten er allemaal aan mee proberen te blijven doen.
ok, even genoeg, ik ben al half overspannen, nu effe niet op mijn vrije dag.. :lol:
t !!!@#$???

Rithmomachia
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik weet het niet zeker. Heb het me het afgelopen jaar erg veel afgevraagd.
Even kort door de bocht: Prestatie is het verwezelijken van een bepaalde doelstelling. Logisch gezien is er zonder doelstelling en verwezelijkingsproces niets te presteren. (gedurende het proces is er mogelijkheid om doelstelling aan te passen uiteraard)
nathalie schreef:Ik denk als jij of ik dag in dag uit schorvoetend naar je werk moet, en doodongelukkig wordt...[knip]
ik weet het ook niet. onze hele cultuur is zo nu op presteren gericht , dat het zowiezo al een vreselijke benauwende wereld wordt, en geen wonder dat zo veel mensen er uit storten, burn out, bore out overspannen, zelfmoordpogingen ,aggressie op werk en in de auto jakkeren op weg naar je werk.....
De voorbeelden hierboven zie ik niet zozeer prestatiegericht maar gericht op te hoge doelstellingen. Het verwezelijkingsproces wordt meer een plicht met negatieve bijklank en frustraties die in sommige gevallen doorschijnen in de prestatie.
Uiteindelijk kan men zich afvragen of de energie/moeite die in een prestatie is gestoken het eigenlijk wel waard was. Is er een balans met de beloning, erkenning en (vaker over het hoofd gezien) de positieve punten van het verwezenlijken?

Op dit moment denk ik dat presteren net zo belangrijk is als de doelstelling en het proces tussen de twee. Evenzo een balans tussen de drie.
Ironisch genoeg: een goede doelstelling, een prettig proces en die balans zijn weer hun eigen prestaties. :mrgreen:
Everybody understands Mickey Mouse. Few understand Hermann Hesse. Only a handful understood Albert Einstein.
Nobody understood Emperor Norton.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Met prestatie'dwang' op zich helemaal niks mis, zo lang die maar intrinsiek is. Motivatie, zeg maar :wink:.
Extrinsieke prestatiedwang, zoals het moeten voldoen aan verkooptargets op je werk, kan volgens mij vrij fnuikend zijn. Vooral als je eigenlijk wel wat leukers of interessanters te doen weet.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Oef, de context is bij deze vraagstelling wel heel belangrijk. Iedereen presteert wel het een of het ander. Ik neem aan dat het hier draait om uitzonderlijke prestaties. Ik vraag mij af wat de drijfveer is voor zulk soort prestaties en hoe we uitzonderlijkheid bepalen. Ego georienteerde motivatie? In dat geval vindt ik dat presteren niet noodzakelijk is. Ik verwijs naar al die buddha, meditatie, mindfulness-achtige topics.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Zarathustra schreef:Ik hoorde gisteren ergens dat presteren belangrijk is.
Is dat ook zo?
Mijn leven is erop ingericht dat ik presteer, en ik verwacht dat ook van mijn gezin. Prestaties worden gevolgd door beloningen. Zou niet-presteren ook een optie zijn?
Hoi,

Als vertaler denk ik vaak in vergezochte nuances.
Veel auteurs gebruiken woorden en hun betekenissen onbewust, en komen dan op een andere bedoeling dan het effect dat het woord, de tekst heeft op de lezer.
Bij twijfel over bedoelde betekenissen, zoek ik in etymologische woordenboeken hulp.

Bij presteren vind ik dan

te weeg brengen
borg staan

Allebei ook weer 'oude' concepten: te weeg brengen : op de weg zetten
Borg staan: onderpand, krediet, garantie, beschermen

Hoe gek het ook voor mij klinkt: het lijkt een statische betekenis component te bezitten, presteren. Op weg zetten, en beschermen.

Waar wil ik hiermee naar toe:
Iets doen, is presteren
Iets niet doen, is presteren
Iets doen wat niemand ziet, is presteren

Kan niet-presteren eigenlijk wel?
Groet,

MP

Hoe meer geduld je hebt, hoe meer mensen er gebruik van maken.
Reclame:
Mijn nieuwe boek: Wikken en Wegen -op weg in labyrinten en doolhoven- verkrijgbaar via
Fraaiewoorden.nl

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

marco-polo schreef:Waar wil ik hiermee naar toe:
Iets doen, is presteren

Dat is waarom ik met hetvolgende kwam:
Iedereen presteert wel het een of het ander. Ik neem aan dat het hier draait om uitzonderlijke prestaties.
Wel of niet presteren hangt af van een bepaalde (arbitraire) grens waarbij presteren wel of niet als presteren wordt gezien. Daarbij zijn de dikgedrukte en schuingedrukte termen 'presteren' dan verschillende concepten. De eerste (dik gedrukt) is presteren in de zin dat alles als presteren kan worden opgevat. De tweede (schuingedrukt) is presteren in de zin dat alleen grootse dingen als presteren worden gezien.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Tinus schreef:
marco-polo schreef:Waar wil ik hiermee naar toe:
Iets doen, is presteren

Dat is waarom ik met hetvolgende kwam:
Iedereen presteert wel het een of het ander. Ik neem aan dat het hier draait om uitzonderlijke prestaties.
Wel of niet presteren hangt af van een bepaalde (arbitraire) grens waarbij presteren wel of niet als presteren wordt gezien. Daarbij zijn de dikgedrukte en schuingedrukte termen 'presteren' dan verschillende concepten. De eerste (dik gedrukt) is presteren in de zin dat alles als presteren kan worden opgevat. De tweede (schuingedrukt) is presteren in de zin dat alleen grootse dingen als presteren worden gezien.
Hoi Tinus,

Wat mij betreft leg je een extra betekenis-laag op het woord presteren,
het geeft aan dat je betekenis geeft aan de impact van de prestatie,
de invloed, de vorm.
Ik vind dat van ondergreschikt belang, omdat het inhoudt dat ik moet gaan oordelen
terwijl ik geen standpunt (positie, norm) wil innemen, maar uit wil gaan van een actie,
beweging, of juist een statische situatie (zoals de etymologie lijkt aan te geven)
Groet,

MP

Hoe meer geduld je hebt, hoe meer mensen er gebruik van maken.
Reclame:
Mijn nieuwe boek: Wikken en Wegen -op weg in labyrinten en doolhoven- verkrijgbaar via
Fraaiewoorden.nl

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Maar als iemand beweerd "mijn leven is er op ingericht dat ik presteer" bedoelt hij of zij dan wel die vorm van presteren die jij bedoelt (waarbij je kunt stellen dat alles presteren is)?

Zarathustra maakt een uitdrukkking met het woord presteren. Je zegt iets met betrekking tot dat woord specifiek. Maar maakt een betoog met betrekking tot het woord 'hetgeen Zarathustra bedoelde' of 'hetgeen Zarathustra uitdrukte' onjuist?
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Is presteren altijd negatief? Volgens mij niet. Ongeacht of anderen mij pushen of niet, ik wil altijd presteren. Ik heb een enorme drang om zaken gedaan te krijgen, een enorme drang om boven mijzelf uit te stijgen. Dat komt in alles terug. En ik word er zelf hartstikke blij van...Presteren is voor mij een kick. Volgens mij komt het er voor een deel ook uit voort dat ik op school weinig moeite hoefde te doen om boven het gemiddelde te zijn (wat ook niet werd gestimuleerd). Maar in zaken die ik moeilijker vind vind ik die uitdaging heerlijk. Neem paardrijden waarbij alleen zelf goed zijn niet genoeg is. Het kost echt hard werken om daarin te preseteren. Net zoals op topniveau skieeen , dat komt je niet aanwaaien, daar moet je ook gewoon hard voor werken. En golfen voor iemand zonder balgevoel (dat heb ik namelijk niet) dat kost training om dat te ontwikkelen en toch goed te kunnen. Ik heb gemerkt dat de beloning van iets presteren als gevolg van heel hard werken een enorme kick geeft. Het is heerlijk om kampioen te worden in iets waar je letterlijk bloed, zweet en tranen in hebt zitten.... En inmiddels heb ik ook werk gevonden (of zoals als mensen om mij heen zeggen gecreëerd) waarin uitdagingen zitten waardoor ik het niet meer op mijn sloffen en met 2 vingers in mijn neus kan. en ook dan is het heerlijk om het gewenste resultaat te bereiken...
Oftewel preseteren kan écht ook heel erg lekker zijn. Wel is het belangrijk volgens mij dat het uit je eigen interne drive voortkomt en niet omdat iemand je pushed iets te doen waar je zelf niet zo hard voor wilt gaan.

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Tinus schreef:Maar als iemand beweerd "mijn leven is er op ingericht dat ik presteer" bedoelt hij of zij dan wel die vorm van presteren die jij bedoelt (waarbij je kunt stellen dat alles presteren is)?

Zarathustra maakt een uitdrukkking met het woord presteren. Je zegt iets met betrekking tot dat woord specifiek. Maar maakt een betoog met betrekking tot het woord 'hetgeen Zarathustra bedoelde' of 'hetgeen Zarathustra uitdrukte' onjuist?
Hallo Tinus,

Helaas heb ik geen flauw idee wat mensen bedoelen met -hun- versie van het woord presteren, ik geef echter graag mijn visie, bijdrage. Zonder in argumenten of in een discours te vervallen, dat is absoluut in dit geval niet mijn bedoeling. Vandaar ook dat ik het niet kan hebben over -juist- of -onjuist- , gezien welk betoog dan ook.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

marco-polo schreef:
Tinus schreef:Maar als iemand beweerd "mijn leven is er op ingericht dat ik presteer" bedoelt hij of zij dan wel die vorm van presteren die jij bedoelt (waarbij je kunt stellen dat alles presteren is)?

Hallo Tinus,

Helaas heb ik geen flauw idee wat mensen bedoelen met -hun- versie van het woord presteren, ik geef echter graag mijn visie, bijdrage. Zonder in argumenten of in een discours te vervallen, dat is absoluut in dit geval niet mijn bedoeling. Vandaar ook dat ik het niet kan hebben over -juist- of -onjuist- , gezien welk betoog dan ook.
Ik denk dat we het dan eens zijn dat een herformulering van de stelling nodig is en niet zozeer dat de gedachte die men probeerde uit te drukken onjuist is.

Het woord presteren is enorm afhankelijk van de context. Dit is ook al meteen duidelijk doordat je in de zin 'Mijn leven is erop ingericht dat ik x presteer' op de plek x een bijvoegelijk naamwoord kunt invullen. Je kunt bijvoorbeeld goed of matig invullen. 'Mijn leven is erop ingericht dat ik goed presteer' en 'Mijn leven is erop ingericht dat ik matig presteer' zijn beide correcte zinnen met een eigen betekenis. Als x wordt weggelaten dan moeten mensen dit invullen. 'Je presteert graag' zou een ideale zin zijn voor horoscopen en slechte persoonlijkheids testjes.

Voor iedereen die vindt dat presteren verschillend wel of niet belangrijk is zal dus waarschijnlijk de context verschillen. Mensen die presteren niet belangrijk vinden zullen voor ogen hebben een bepaalde vorm van presteren die zij als extreem vinden. Uiteraard zullen ze voorhenzelf wel een bepaalde mate van presteren hebben waar ze wel degelijk naar streven.

Het is jammer dat een verduidelijkte zin als 'ik wil graag goed presteren' eigenlijk weer een nikszeggende tautologie is. Uiteraard willen we goed presteren. Goed presteren wordt namelijk bepaald door dat wat we willen (en dus vice versa). Er zouden concrete voorbeelden nodig moeten zijn om dit probleem op te lossen: 'ik wil graag goed presteren zoals...'.
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Als we eerst 'presteren' zouden moeten definieren, dan is interne en externe motivatie factoren een interessante.
Ik wil liever de optie 'niet-presteren' aanhalen. J. Krishnamurti heeft er over. Er zijn 2 uitersten die mogelijk zijn (bewust niet-presteren is eigenlijk ook weer een prestatie).
MP schreef:Bij presteren vind ik dan
te weeg brengen
borg staan
Beide zijn ook prestaties. De eerste kan zowel in postieve zin of negatieve zin zijn, klein of groot (als het maar voor de persoon in kwestie als een prestatie aanvoelt) en de andere omdat er iets beloofd is, dat nakomen gekomen moet worden.
Beetje moeilijk onderwerp om erover te praten. Als het objectief is, dan komen uit op economie, en anders wordt het subjectief en persoonlijk. Ik weet ook niet precies hoe ik wil uiteenzetten...

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik denk dat presteren te maken heeft met de waarde die jij of de ander aan een handeling of juist-niet handeling- geeft.
Door de ogen van een druk iemand kan stil in een hoekje zitten een hele prestatie zijn.
Door wiens ogen wordt iets als een prestatie beoordeeld en welke waarden gelden er?

Ik denk dat het belangrijk is om jezelf te kennen en op zoek te gaan naar je eigen waarden en uitdagingen.
Dan kan vanuit je eigen maatstaven iets presteren iets leuks en speels hebben.
Te nadrukkelijk opgelegd door anderen werkt de ene keer afremmend en de andere keer weer stimulerend(voor mij)
Ik ga nog even de linkjes lezen.

Ik had: 'weet niet' ingevuld omdat ik aan het woord: prestaties zoveel kanten zie.
Maar uitdagingen kunnen goed zijn om aan te gaan en zoóók het iets positiefs teweegbrengen bij anderen.
Maar het kan ook averechts uitpakken.
Daarom kan ik er in z'n algemeenheid niet een totale uitspraak over doen of presteren wel of niet moet...denk ik .. :wink:

Kworzot
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Presteren... In het begin wel maar toen realiseerde ik dat die paar jaar dat ik hier rondloop toch ook weer zo voorbij zijn; grotendeels ook omdat ik gewoonweg niet aan mijn eigen eisen kan voldoen. Dat vind ik enorm zwak en daar verdwijnt de prestatiedrang dan.

Oja en toen begon ik met blowen [propeller]
How complex non-linear sequences work together to form beauty.
Sway all day, Butterflyflaps all the way ! Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Polleke
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Presteren is op zich niets mis mee. De vraag is denk ik, hoe ver ga je erin. Voor kinderen vind ik het belangrijk dat ze leren presteren.
In de maatschappij worden later ook dingen van ze verwacht. Je baas verwacht ook dat je je best doet, ook als je het werk niet zo leuk vind. Hij betaalt je er voor. Als je iets wilt bereiken, moet je er soms je best voor doen en andere dingen laten. Dat leert je ergens voor te gaan, te vechten. Ook dat is gezond om te leren. Maar je hoeft niet altijd en bij alles maximaal te presteren, tenzij je dat wil en dan zonder aan jezelf voorbij te gaan.
Voor mij zijn balans, evenwicht tevredenheid, zinvolheid en geluk belangrijke begrippen in deze context.
Zelf ervaar ik het onvoldoende kunnen presteren als probleem (doordat ik niet te veel mag doen dat niet bij mijn functie past, door demotievatie, doordat kwaliteit ten koste gaat van kwantiteit).

wingding
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Presteren tov gevestigde orde of zelfrealisatie?
Dat laatste zekersssss... :mrgreen:

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”