Ik hoorde gisteren ergens dat presteren belangrijk is.
Is dat ook zo?
Mijn leven is erop ingericht dat ik presteer, en ik verwacht dat ook van mijn gezin. Prestaties worden gevolgd door beloningen. Zou niet-presteren ook een optie zijn?
De voorbeelden hierboven zie ik niet zozeer prestatiegericht maar gericht op te hoge doelstellingen. Het verwezelijkingsproces wordt meer een plicht met negatieve bijklank en frustraties die in sommige gevallen doorschijnen in de prestatie.nathalie schreef:Ik denk als jij of ik dag in dag uit schorvoetend naar je werk moet, en doodongelukkig wordt...[knip]
ik weet het ook niet. onze hele cultuur is zo nu op presteren gericht , dat het zowiezo al een vreselijke benauwende wereld wordt, en geen wonder dat zo veel mensen er uit storten, burn out, bore out overspannen, zelfmoordpogingen ,aggressie op werk en in de auto jakkeren op weg naar je werk.....
Hoi,Zarathustra schreef:Ik hoorde gisteren ergens dat presteren belangrijk is.
Is dat ook zo?
Mijn leven is erop ingericht dat ik presteer, en ik verwacht dat ook van mijn gezin. Prestaties worden gevolgd door beloningen. Zou niet-presteren ook een optie zijn?
Dat is waarom ik met hetvolgende kwam:marco-polo schreef:Waar wil ik hiermee naar toe:
Iets doen, is presteren
Iets niet doen, is presteren
Iets doen wat niemand ziet, is presteren
Kan niet-presteren eigenlijk wel?
Wel of niet presteren hangt af van een bepaalde (arbitraire) grens waarbij presteren wel of niet als presteren wordt gezien. Daarbij zijn de dikgedrukte en schuingedrukte termen 'presteren' dan verschillende concepten. De eerste (dik gedrukt) is presteren in de zin dat alles als presteren kan worden opgevat. De tweede (schuingedrukt) is presteren in de zin dat alleen grootse dingen als presteren worden gezien.Iedereen presteert wel het een of het ander. Ik neem aan dat het hier draait om uitzonderlijke prestaties.
Hoi Tinus,Tinus schreef:Dat is waarom ik met hetvolgende kwam:marco-polo schreef:Waar wil ik hiermee naar toe:
Iets doen, is presteren
Iets niet doen, is presteren
Iets doen wat niemand ziet, is presteren
Kan niet-presteren eigenlijk wel?
Wel of niet presteren hangt af van een bepaalde (arbitraire) grens waarbij presteren wel of niet als presteren wordt gezien. Daarbij zijn de dikgedrukte en schuingedrukte termen 'presteren' dan verschillende concepten. De eerste (dik gedrukt) is presteren in de zin dat alles als presteren kan worden opgevat. De tweede (schuingedrukt) is presteren in de zin dat alleen grootse dingen als presteren worden gezien.Iedereen presteert wel het een of het ander. Ik neem aan dat het hier draait om uitzonderlijke prestaties.
Hallo Tinus,Tinus schreef:Maar als iemand beweerd "mijn leven is er op ingericht dat ik presteer" bedoelt hij of zij dan wel die vorm van presteren die jij bedoelt (waarbij je kunt stellen dat alles presteren is)?
Zarathustra maakt een uitdrukkking met het woord presteren. Je zegt iets met betrekking tot dat woord specifiek. Maar maakt een betoog met betrekking tot het woord 'hetgeen Zarathustra bedoelde' of 'hetgeen Zarathustra uitdrukte' onjuist?
Ik denk dat we het dan eens zijn dat een herformulering van de stelling nodig is en niet zozeer dat de gedachte die men probeerde uit te drukken onjuist is.marco-polo schreef:Hallo Tinus,Tinus schreef:Maar als iemand beweerd "mijn leven is er op ingericht dat ik presteer" bedoelt hij of zij dan wel die vorm van presteren die jij bedoelt (waarbij je kunt stellen dat alles presteren is)?
Zarathustra maakt een uitdrukkking met het woord presteren. Je zegt iets met betrekking tot dat woord specifiek. Maar maakt een betoog met betrekking tot het woord 'hetgeen Zarathustra bedoelde' of 'hetgeen Zarathustra uitdrukte' onjuist?
Helaas heb ik geen flauw idee wat mensen bedoelen met -hun- versie van het woord presteren, ik geef echter graag mijn visie, bijdrage. Zonder in argumenten of in een discours te vervallen, dat is absoluut in dit geval niet mijn bedoeling. Vandaar ook dat ik het niet kan hebben over -juist- of -onjuist- , gezien welk betoog dan ook.
Beide zijn ook prestaties. De eerste kan zowel in postieve zin of negatieve zin zijn, klein of groot (als het maar voor de persoon in kwestie als een prestatie aanvoelt) en de andere omdat er iets beloofd is, dat nakomen gekomen moet worden.MP schreef:Bij presteren vind ik dan
te weeg brengen
borg staan