Ik vind het in ieder geval begrijpelijk.
Het Nederlands rechtssysteem werkt niet perfect.
Ook hier komen tal van criminelen soms weg met de daad, of hoogstens een kleine straf. Een moordenaar, die duidelijk gewetenloos is en geen spijt toont, die maar 2 jaar cel krijgt, die wil je in gedachte toch zelf om zeep helpen?
Iemand die oprecht kapot gaat aan dit soort ongerechtigheid en niks anders meer kan dan er naar handelen, noem ik een emotioneel mens met het hart op de juiste plek. Maar of die persoon dan ook slim en geestelijk gezond genoeg is, is een tweede.
En je kunt er niet aan beginnen. Misschien vindt de ene Burgersuperheld wel de executie van de andere Burgersuperheld over de grens gaan van gerechtigheid, en gaat de eerstgenoemde wraak nemen op de tweede.

Laat staan wat de rest van de wereld er over denkt.
Hou het klein. Spreek elkaar aan op kleine dingen. Gisteravond uit met een collega. We zien hoe zo'n hip studentje een truc met een glas verknalt, en het ding valt aan diggelen op de dansvloer. Precies tussen wat dansende meiden in. Ze kijken hem nog afwachtend aan, maar de knul staat maar stom toe te kijken. Mijn collega tikt de jongen aan en vertelt hem droog dat ze bij de bar wel stoffer en blik voor hem hebben. Knul zegt dat ie ze zo zal inlichten. Collega zegt dat echt nu al naar ze toe kan lopen om het ding te halen.
En de knul doet het.
Dit is ook een vorm van eigenrichting, die wat mij betreft IEDEREEN mag toepassen en steunen. Ik geloof niet dat dit leidt tot een samenleving waarin iedereen elkaar in de nek loopt te hijgen.
Want de huidige manier van aanpak in mijn woonplaats (alles gewoon negeren) heeft er al lang voor gezorgd dat er chaos is op plekken waar eigenlijk regels zijn.
Look where you're going.