Navashen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Subjectieve prestatienorm havo

Wist niet echt goed waar ik mijn bericht moest plaatsen. Maar ik heb een aantal vragen en wil erg graag jullie optiek ervan doorgronden.

Op het moment doorloop ik via het VAVO in 2 jaar het havo. Het eerste jaar heb ik er erg weinig aan gedaan en kwam daar redelijk goed vanaf. Het tweede jaar leer ik wel wat meer (dit is vooral het jaar dat ik leer om te leren) en haal ik gemiddelde cijfers. Ik heb heel erg de neiging om te gaan filosoferen over alles!

Niet minachtend bedoeld, maar ik vind het havo soort van makkelijk, en het enigste wat echt moeilijk was. Is de admiratie van mensen voor het havo te overwinnen. Ik heb moeite om te begrijpen, waarom mensen havo moeilijk vinden, ook begrijp ik niet als ik zeg dat havo makkelijk is, waarom ik dan zulke lage cijfers haal.

Het is misschien een stomme vraag...

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Subjectieve prestatienorm havo

Navashen schreef:Het eerste jaar heb ik er erg weinig aan gedaan en kwam daar redelijk goed vanaf. Het tweede jaar leer ik wel wat meer (dit is vooral het jaar dat ik leer om te leren) en haal ik gemiddelde cijfers.
Waar ken ik dat toch van? :gruebel:
Ik heb heel erg de neiging om te gaan filosoferen over alles!
Yup, zeker met uitgebreide uitleg van de uitleg en de uitleg daarover (herhaling, herhaling van de inhoud). Zeker als je geen richtlijn hebt hoe te leren en zoekende bent hoe je het best de leerstof kan inpassen in alles wat je al verwerkt en opgslagen hebt (dat doe je meestal niet bewust op een bepaalde manier, totdat ...).
Ik heb moeite om te begrijpen, waarom mensen havo moeilijk vinden, ook begrijp ik niet als ik zeg dat havo makkelijk is, waarom ik dan zulke lage cijfers haal.
Als je in het eerste jaar weinig hebt hoeven doen om toch goeie cijfers te halen, dan was de leerstof klaarblijkelijk erg vanzelfsprekend. Te vanzelfsprekend om nu te bedenken hoe je de leerstof van nu hieraan kan koppelen. En mogelijk heb je ook nog hiaten opgelopen, waardoor sommige stof voor jou niet/zeer lastig te koppelen is. Neem nou de basis van de basi, da's meestal zo logisch dat je daar gemakkelijk aan voorbijgaat als je een snelle denker bent. Ik heb afgelopen jaar een adviesrapport moeten schrijven over P&O. Kreeg terug dat ik ook wel wat had kunnen melden over de contracten. Sja, ik zag andere zaken die voor mij meer voor de hand lagen om iets van te vinden en over te zeggen (richting de conclusies en aanbevelingen zeg maar), de contracten was ik allang voorbij (en daar had ik eerder al over nagedacht bij een uitwerking voor een andere cursus).
Beter een vraag gesteld dan blijven gissen ... ;)
Bovendien: als jij ergens meer over wilt weten, komt het niet vanzelf meestal ...
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

SachaX
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik denk dat je niet blij gaat zijn met mijn reactie maar als je de havo zo makkelijk vind waarom is je stukje tekst dan zo onsamenhangend geschreven? Zinnen die niet lopen en taalkundig ook niet kloppen.... (Misschien zit hier een reden achter, in dat geval mag je dit stukje schrappen.) En probeer voor jezelf uitdagingen te vinden. Je zal straks, ik neem tenminste aan dat dit op VAVO net zo is, een leeslijst moeten maken. Zet hier uitdagende boeken op. Maar werkstukken over onderwerpen die je echt interesseren. En waarom niet tevreden met gemiddelde cijfers? Zoek de uitdaging om hogere cijfers te halen als je je daarbij beter voelt. En richt je op te toekomst, wat wil je met de havo bereiken? Misschien helpt het als je daarop kan focussen.

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

SachaX schreef:Ik denk dat je niet blij gaat zijn met mijn reactie maar als je de havo zo makkelijk vind waarom is je stukje tekst dan zo onsamenhangend geschreven? Zinnen die niet lopen en taalkundig ook niet kloppen.... (Misschien zit hier een reden achter, in dat geval mag je dit stukje schrappen.) En probeer voor jezelf uitdagingen te vinden. Je zal straks, ik neem tenminste aan dat dit op VAVO net zo is, een leeslijst moeten maken. Zet hier uitdagende boeken op. Maar werkstukken over onderwerpen die je echt interesseren. En waarom niet tevreden met gemiddelde cijfers? Zoek de uitdaging om hogere cijfers te halen als je je daarbij beter voelt. En richt je op te toekomst, wat wil je met de havo bereiken? Misschien helpt het als je daarop kan focussen.
Ik vind deze reactie niet bepaald veel begrip uitstralen. :shock:

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Navashen schreef:Wist niet echt goed waar ik mijn bericht moest plaatsen. Maar ik heb een aantal vragen en wil erg graag jullie optiek ervan doorgronden.

Op het moment doorloop ik via het VAVO in 2 jaar het havo. Het eerste jaar heb ik er erg weinig aan gedaan en kwam daar redelijk goed vanaf. Het tweede jaar leer ik wel wat meer (dit is vooral het jaar dat ik leer om te leren) en haal ik gemiddelde cijfers. Ik heb heel erg de neiging om te gaan filosoferen over alles!

Niet minachtend bedoeld, maar ik vind het havo soort van makkelijk, en het enigste wat echt moeilijk was. Is de admiratie van mensen voor het havo te overwinnen. Ik heb moeite om te begrijpen, waarom mensen havo moeilijk vinden, ook begrijp ik niet als ik zeg dat havo makkelijk is, waarom ik dan zulke lage cijfers haal.

Dag Navashen,
Dit is geen stomme vraag :) De admiratie voor een opleiding kan ook verwarrend werken. Ik vermoed dat jouw leerstijl meer top-down is dan bottum -up. Het schoolse leren is erg bottum up en veel herhalen.! Lastig soms!
Laat je niet ontmoedigen!
Succes en nog welkom op ons forum.

SachaX
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Alexandra schreef:
SachaX schreef:Ik denk dat je niet blij gaat zijn met mijn reactie maar als je de havo zo makkelijk vind waarom is je stukje tekst dan zo onsamenhangend geschreven? Zinnen die niet lopen en taalkundig ook niet kloppen.... (Misschien zit hier een reden achter, in dat geval mag je dit stukje schrappen.) En probeer voor jezelf uitdagingen te vinden. Je zal straks, ik neem tenminste aan dat dit op VAVO net zo is, een leeslijst moeten maken. Zet hier uitdagende boeken op. Maar werkstukken over onderwerpen die je echt interesseren. En waarom niet tevreden met gemiddelde cijfers? Zoek de uitdaging om hogere cijfers te halen als je je daarbij beter voelt. En richt je op te toekomst, wat wil je met de havo bereiken? Misschien helpt het als je daarop kan focussen.
Ik vind deze reactie niet bepaald veel begrip uitstralen. :shock:
Moet dat dan? Ik geef mijn mening, aan de topicstarter om ermee te doen wat hij/zij wil. Daarnaast probeer ik echt wel tips te geven waar deze persoon iets aan heeft. Het is niet bedoelt om iemand bewust te kwetsen of neer te halen maar eerlijk en oprecht van mijn kant.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

SachaX schreef:En probeer voor jezelf uitdagingen te vinden. Je zal straks, ik neem tenminste aan dat dit op VAVO net zo is, een leeslijst moeten maken. Zet hier uitdagende boeken op. Maar werkstukken over onderwerpen die je echt interesseren. En waarom niet tevreden met gemiddelde cijfers? Zoek de uitdaging om hogere cijfers te halen als je je daarbij beter voelt. En richt je op te toekomst, wat wil je met de havo bereiken? Misschien helpt het als je daarop kan focussen.
@ Sacha: Dat laatste wat je noemt herken ik idd wel in jouw eerder post (zie quote).
Bij je eerste zin moest zelfs ik even slikken ... (ondanks het schrapdeel) Bovendien vond ik de openingspost juist helder overkomen (mede dankzij de schrijfstructuur) ondanks dat het onderwerp zo breed geïnterpreteerd kan worden door de lezer (waardoor het wel onduidelijk kan overkomen).

M.i. gaat het er in topics als deze juist om om elkaar te inspireren en te ondersteunen i.p.v. in discussie te gaan.
Gauw weer back on top!
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Kay
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Hay Navashen,

Allereerst: zoiets als een stomme vraag is er wat mij betreft niet. Vragen stellen = op zoek naar antwoorden = een zoektocht naar kennis = masterlijk, geweldig en interessant, wat mij betreft.
Mensen die alles voor lief nemen wat ze voorgeschoteld krijgen en niet verder denken... dat lijkt mij juist lastig.

Ik zit in eenzelfde situatie als jij. Ik volg ook de havo via het vavo en net als jij verveel ik mij er ook kapot. Mijn voorgeschiedenis wat betreft scholing is 3 jaar gymnasium, daarna terug naar de havo, inclusief twee keer blijven zitten. Jawel, als je het verprutst dan moet je het ook goed doen, hehe :P [/sarcasm]
Ook mijn nederlands slaat werkelijk nergens op, in iedere zin die ik tik vind je minstens 3-5 tikfouten. Ook mijn teksten zijn soms een rommeltje en ik lijk maar een hele simpele ziel, een gemiddelde havo-klant. Dat klopt toch niet helemaal, als je weet dat ik ook 3 jaar gymnasium heb gehad waarbij ik gemiddeld een 7 of hoger stond zonder al te veel uit te voeren. Maar goed, dat heeft weer een andere reden. Ik dwaal af..
Mijn cijfers nu zijn gemiddeld, ik vind net als jij de stof niet interessant genoeg, de uitdaging is compleet verdwenen. De antwoorden van de vragen die je op de havo krijgt kun je zó uit het boek overschrijven en nog zie je je klasgenoten 20 minuten zwoegen op 1 vraag terwijl het antwoord voor hun neus ligt. Je hoeft niet meer na te denken, analyseren kennen ze er in principe niet. Gewoon uit je hoofd stampen, braaf luisteren naar de docent die de stof wel 3/4 keer herhaalt etc etc. Nadenken? Wat is dat? ....
Zoals iemand anders hierboven al opmerkte: als je het zo makkelijk vindt waarom haal je dan geen hogere cijfers op havo-niveau?

Net als jij filosofeer ik graag over vanalles en nog wat. Hoe moeilijker hoe beter, simpele dingen laat ik links liggen of handel ik het liefst zo snel mogelijk af. Dan kan ik namelijk weer verder met dingen die ik wel interessant vind en die mij niet afstompen en/of demotiveren.
Ik was er zelf ook verbaasd over dat mijn cijfers niet hoger waren dan een 7,2 max. Als ik het gymnasium aankan dan moet ik havo toch zeker ook aankunnen, of niet soms? ... En mijn cijfers zouden zeker hoger moeten zijn dan een 7,2. Het liefst een 9 en niet minder!
Ik heb toen een goed gesprek gehad met een van de docenten want ik wilde weten wat ik fout deed, en zijn antwoord was heel simpel: 'je denkt te veel na, je schiet door in je antwoorden, je maakt het veel moeilijker dan het is. Je verhaal/antwoord klopt... als je een niveau hoger had gezeten (hij heeft zelf ook VWO + 2/3 universitaire opleidingen achter de rug, lijkt me dat hij wel weet waar hij het over heeft). Je wilt te snel, je slaat complete stappen over of je levert een compleet boekwerk af. En ook al begrijp ik je antwoord en heb je vaak nog gelijk ook, ik mag het niet goedkeuren. Als je wat minder zou doordraaien in je gedachtengang en antwoorden, zouden je cijfers hoger zijn.'

Je mag best weten dat die laatste zin hard aan kwam bij mij. Hoezo doordraaien en te moeilijk maken? Ik krijg maar een 7 omdat hij dat antwoord niet goed mag keuren ook al heb ik uiteindelijk wel gelijk -> en dat gaf hij nog toe ook! Ongelofelijk frustrerend wat mij betreft.
Het laatste half jaar van dit schooljaar ben ik meer bezig geweest met het leren formuleren van de vraag en dat zo simpel mogelijk te houden, dan het leren van de stof. Lukt me dat? Nee, dat lukt mij helemaal niet. Dat 'doordraaien' in antwoorden, te veel nadenken en filosoferen etc etc hoort bij mij. Dat kan en wil ik ook helemaal niet veranderen.

Ik weet niet hoe je er nu voor staat, maar misschien dat mijn verhaal je op de een of andere manier helpt. Of niet?
Ik ben bang dat SachaX gelijk heeft: zoek je uitdaging ergens anders. Ik weet dat ik het op de VAVO niet zal krijgen en dat ik het zal moeten doen met zesjes en zevens. Misschien is dat ook voor jou zo.
Het is erg moeilijk, maar laat je niet gek maken door een opleiding of cijfers die volgens jou te laag zijn.
En als je 21+ bent kun je nog altijd een toelatingsexamen afleggen voor het HBO of WO. Want ik vraag me ook af waarom je specifiek voor het VAVO gekozen hebt terwijl je 24 bent..? De meeste vavo-klanten zijn 16-19 jaar oud.

Welke opleiding heb je eigenlijk gedaan voordat je naar het vavo ging?
Je bent wat je diepe, bezielende wens is. Zoals je wens is, zal je wil zijn. Zoals je wil is, zullen je daden zijn. Zoals je daden zijn, zal je lot zijn. - Brihadaranyaka Upanishad IV 4.5

Navashen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Kay – dank je voor jouw bericht,
Ik heb het examen achter de rug, en ik weet het niet =) Ik had op het vmbo Wiskunde-examen, en het was sensationeel, de vragen waren zo basaal, zo eenvoudig, zo eenvoudig dat ik de antwoorden niet leek te weten, omdat het waarschijnlijk instinkers zijn! (meet de omtrekt van een cirkel en toon aan dat de (ying/yang) symbool (ying) 50% van de cirkel is zoiets ~~ ik wist het antwoord wel! Alleen waarom zou ik dat opschrijven is toch duh? Alleen hoe bewijs je het ~~ Je deelt gewoon t antwoord van de oppervlakte door 2... IK PARAFRASEER!:p

Ik ben een paar jaar geleden, als een gedreven jongeman haastig op zoek gegaan, naar de mogelijkheid of ik hoogbegaafd ben, er is iets in mij wat mij anders doet voelen dan andere mensen, en ik betwijfel nu of de hoogbegaafden wel mijn mensen zijn.
Hierom ben ik wat mijzelf wat passiever gaan opstellen naar dit forum en andere. Al mijn idealen of alle concepten waar ik vroeger tegen opkeek die mij hebben gekwetst en geholpen zijn vernaggeld. Ik hoopte dat hoogbegaafden (niet beledigend) mijn X-gen waren, dat zij de eureka waren op mijn vragen, ja dus niet. Hoogbegaafden zijn net zoals alle andere mensen niet perfect en sommigen zijn doorgeschoten in cognitieve kennis, maar niet op emotioneel vlak. Hopelijk hoef ik niet te benadrukken dat er goede mensen en klote mensen zijn en dat wit antoniem is aan zwart.
Daarnaast ben ik wat asocialer geworden naar de buitenwereld toe =) Zij hebben hun leven en ik de mijne! Ik weiger om mijzelf te conformeren naar hun ridiculiteiten! Vanaf kleins af aan worden we al wijs gemaakt dat wij iedereen in hen waarde moeten laten, maar ondertussen bespelen en spelen mensen met nadruk op de meeste volwassenen rare spelletje en hebben macabere frivoliteiten jegens elkander! Ik houd erg van Sci-Fi en ik zal quoten wat iemand daar ooit bij zei: ‘’We worden allemaal opgevoed met het idee dat wij mensen gelijken zijn, maar dat zijn wij niet, zodra sommigen hun talenten gaan exploiteren zullen zij beter zijn dan de rest’’.
Of ik het geloof doet er niet echt toe of wel? Vanuit ethisch standpunt mogen wij elkaar niet naaien of benadelen, maar spreken we nog van bedriegen of andere benadelen als wij zij genoegen nemen met 1 snoepje en anderen pas met 10? Om nader uit te drukken; als iemand maar bewust is van 1 iets, en de ander van 3 ‘’ietsen’’ dan kan hij het delen of niet. Als hij het niet deelt, dan zal de persoon die 1 weet, nooit die 3 weten, omdat zij of hij daar geen competentie voor heeft, is het dan ook benadelen>?
Wat ik misschien probeer te zeggen is, dat op het moment – weet ik het niet meer -. De mensen wereld is zo gruwelijk paradoxaal en mensen zijn chaotischer dan… Je moet slagen voor je theorie examen (auto) en dan wordt verondersteld dat je capabel bent om te rijden na je theorie+praktijk!! Doch hebben sommigen een rijbewijs, waarvan je denkt!?!?!?! HOE KAN!?!?!?!

Waarschijnlijk ben ik de voorbode van de anti-doctrine ;) Just kidding. Ja ben het met je eens, mensen moeten tegenwoordig papieren hebben of a b of c kunnen zeggen en dan zijn ze toegelaten. Ik noem het indoctrinatie en het hinderde mij vroeger, maar steeds minder. Ik luister minder naar mensen, ik denk dat het luisteren naar anderen – het minder luisteren – beter is. Soms vraag ik me af, wat voor persoon ik voor mij heb staan als die het smaad van anderen zo eenvoudig heeft aangenomen, en jou of anderen erop afrekent. Ik weet zelf dat het moeilijk is, om integer te blijven, en dat je ontvankelijk bent voor mensen die met geringschatting spreken, maar wees altijd en ten alle tijden integer.

Mag ik vragen welke vavo (locatie) jij zit? Het zou mij wel verblijen om een mede-vavo-ist te mogen ontmoeten, en ik ben zo oud, omdat ik niet slaagde voor mijn toelatingsexamen. Ik had een 4 voor NLD, 10 voor Engels, 5 voor geschiedenis en een 6 voor maatschappijleer.
Ik ging toen naar het VAVO voor die certificaten en kwam er toen achter dat ik mijn havo wilde. En nu wil ik de exacte wetenschappen (naast havo diploma ga ik ook bio nat en wis leren en geschied op vwo) bestuderen en twijfel ik of ik uni of hbo wil gaan. Ik wil de ruimte in, ik zou graag met een bemanning sjoef de ruimte in willen en genieten en onderzoeken uitvinden contact maken met aliens zo wicked. Ik hou daarbij erg van de saamhorigheid van mensen. Als mensen samen werken dan ben ik zo blij als een kind van 10 die in een oneindige speelgoedwinkel rond banjerd. Dan voel ik me verlicht ofzo ik joel dan :D

Ik heb 6 jaar thuis gezeten.. En besloot maar te gaan studeren, en ik leerde dat ik waarde heb en daarom ben ik nu zo verneukt.
PS voor het hele school gebeuren, heb ik VMBO gevolgd, maar heb uiteindelijk alleen mijn certificaat NLD behaald.

Bianconeri
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wat je in je laatste post aan het begin zegt klinkt heel bekend ;)
Altijd veel te moeilijk denken, bij makkelijke vragen worstel je juist heel erg
omdat je het TE makkelijk vindt en het daarom niet snapt.

Ik heb zelf ook Havo gedaan, gewoon in 5 jaar. Tja het is wel bovengemiddeld geloof ik
maar vond het zelf ook niet echt moeilijk. Heb er nooit echt wat voor gedaan.
Maar dat past juist precies bij me, daarom heb ik ook geen Vwo gedaan.
Voor Vwo moet je wel wat doen, dat kan ik me niet opbrengen.

Uiteindelijk wel tot gevolg dat ook Hbo me ontgroeide omdat ik niets gewend was.
En dus omlaag naar Mbo waar ik momenteel ook voor geen meter geprikkeld wordt
en net als Havo met groot gemak ga halen.

Philip
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

In Belgie krijgt iedereen in het middelbaar onderwijs het vak 'leren leren'(volgens mij heet het officieel iets anders).

Ik wou dat iemand toen tegen me heeft gezegd dat dat het probleem was toen ik ook op het VWO faalde. Ik begrijp nu pas dat andere kinderen dat automatisch leren gedurende het basisonderwijs en heb het altijd raar gevonden dat 'dommere' kinderen het VWO wel aankonden. :?

Maar goed. Het is nooit te laat om dat vak alsnog te leren. :D

Dus Navashen en Bianconeri als ik jullie een tip mag geven: zorg dat je leert leren!

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb zelf de HAVO in 5 jaar gedaan, met allemaal 7-ens op mijn diploma en nooit iets gedaan ervoor. Omdat ik nog heel jong was (net 16) ben ik met lichte dwang van mijn ouders toch het VWO gaan doen daarna.
Dat stelde echt nog minder voor. VWO 5 heb ik gemist door de ziekte van Pheiffer, en gelukkig mocht ik toch over van de docenten. Ik heb dus in VWO 6 eigenlijk 2 klassen in 1 jaar gedaan, waarbij ik 4 jaar wiskunde moest inhalen (had ik laten vallen op de HAVO en inmiddels was dat vak op het VWO verplichte examenkost). Ik ben met alleen maar 8-en geslaagd met 2 extra vakken. Op het landelijk wiskunde had ik een 10 :) Dat was wel heel leuk.

Leren leren heb ik nooit gedaan, ook niet op de universiteit (en daar heeft dat me toch wel een beetje opgebroken). Ik las altijd mijn boeken door en ging dan examen doen en had dan meestal wel een 7 ofzo. Nu heb ik er wel spijt van dat ik geen moeilijker studie heb gedaan, of niet toch die tweede studie erbij.
LEEF!

Bianconeri
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Philip schreef: Dus Navashen en Bianconeri als ik jullie een tip mag geven: zorg dat je leert leren!
Gaat hem niet meer worden hoor. Zit nu in laatste jaar van mijn studie, mocht ik werk vinden
ga ik direct aan het werk(alhoewel het bij gemeente natuurlijk geen koek en ei meer is).
Zo niet dan ga ik wel verder studeren, dan haal ik er dus wel meer uit dan nu.

Leren ben ik gewoon slecht in, ik heb het al vaker geprobeerd te leren.
Zeker voor mijn geloof wil ik ook veel leren, dat lukt in elk geval veel beter dan voor school.
Maar op bepaald moment zakt zelfs iets waar ik enorm gemotiveerd voor ben in.

Als ik het eerder had geweten had ik misschien meer gedaan ermee, maar ik zit momenteel echt al op laatste stukjes school.
Heb zelf dus ook Havo gedaan en op eindrapport van 7's tot 9's en was toen ook nog maar 16.
Veel te jong om naar Hbo te gaan eigenlijk en had gewoon Vwo erna moeten gaan doen eigenlijk.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Oh, ben jij nu ouder dan 16 dan?
Misschien tijd voor een intro?!

Bianconeri
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Rianne schreef:Oh, ben jij nu ouder dan 16 dan?
Misschien tijd voor een intro?!
16 :O

Dat scheelt nog wel even wat jaartjes nog hoor, ben 20.
En ik heb het gister al gezegd die intro komt er wellicht nog wel.
Mocht ik echt even tijd hebben daarvoor.(staat op laag pitje)

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

OT
oh Bianconeri ik heb je net een PB gestuurd of je je wilde voorstellen :) Ik wacht geduldig af!

Terug naar “HB en studie”