Hay Navashen,
Allereerst: zoiets als een stomme vraag is er wat mij betreft niet. Vragen stellen = op zoek naar antwoorden = een zoektocht naar kennis = masterlijk, geweldig en interessant, wat mij betreft.
Mensen die alles voor lief nemen wat ze voorgeschoteld krijgen en niet verder denken... dat lijkt mij juist lastig.
Ik zit in eenzelfde situatie als jij. Ik volg ook de havo via het vavo en net als jij verveel ik mij er ook kapot. Mijn voorgeschiedenis wat betreft scholing is 3 jaar gymnasium, daarna terug naar de havo, inclusief twee keer blijven zitten. Jawel, als je het verprutst dan moet je het ook goed doen, hehe

[/sarcasm]
Ook mijn nederlands slaat werkelijk nergens op, in iedere zin die ik tik vind je minstens 3-5 tikfouten. Ook mijn teksten zijn soms een rommeltje en ik lijk maar een hele simpele ziel, een gemiddelde havo-klant. Dat klopt toch niet helemaal, als je weet dat ik ook 3 jaar gymnasium heb gehad waarbij ik gemiddeld een 7 of hoger stond zonder al te veel uit te voeren. Maar goed, dat heeft weer een andere reden. Ik dwaal af..
Mijn cijfers nu zijn gemiddeld, ik vind net als jij de stof niet interessant genoeg, de uitdaging is compleet verdwenen. De antwoorden van de vragen die je op de havo krijgt kun je zó uit het boek overschrijven en nog zie je je klasgenoten 20 minuten zwoegen op 1 vraag terwijl het antwoord voor hun neus ligt. Je hoeft niet meer na te denken, analyseren kennen ze er in principe niet. Gewoon uit je hoofd stampen, braaf luisteren naar de docent die de stof wel 3/4 keer herhaalt etc etc. Nadenken? Wat is dat? ....
Zoals iemand anders hierboven al opmerkte: als je het zo makkelijk vindt waarom haal je dan geen hogere cijfers op havo-niveau?
Net als jij filosofeer ik graag over vanalles en nog wat. Hoe moeilijker hoe beter, simpele dingen laat ik links liggen of handel ik het liefst zo snel mogelijk af. Dan kan ik namelijk weer verder met dingen die ik wel interessant vind en die mij niet afstompen en/of demotiveren.
Ik was er zelf ook verbaasd over dat mijn cijfers niet hoger waren dan een 7,2 max. Als ik het gymnasium aankan dan moet ik havo toch zeker ook aankunnen, of niet soms? ... En mijn cijfers zouden zeker hoger moeten zijn dan een 7,2. Het liefst een 9 en niet minder!
Ik heb toen een goed gesprek gehad met een van de docenten want ik wilde weten wat ik fout deed, en zijn antwoord was heel simpel: 'je denkt te veel na, je schiet door in je antwoorden, je maakt het veel moeilijker dan het is. Je verhaal/antwoord klopt... als je een niveau hoger had gezeten
(hij heeft zelf ook VWO + 2/3 universitaire opleidingen achter de rug, lijkt me dat hij wel weet waar hij het over heeft). Je wilt te snel, je slaat complete stappen over of je levert een compleet boekwerk af. En ook al begrijp ik je antwoord en heb je vaak nog gelijk ook, ik mag het niet goedkeuren. Als je wat minder zou doordraaien in je gedachtengang en antwoorden, zouden je cijfers hoger zijn.'
Je mag best weten dat die laatste zin hard aan kwam bij mij. Hoezo doordraaien en te moeilijk maken? Ik krijg maar een 7 omdat hij dat antwoord niet goed mag keuren ook al heb ik uiteindelijk wel gelijk -> en dat gaf hij nog toe ook! Ongelofelijk frustrerend wat mij betreft.
Het laatste half jaar van dit schooljaar ben ik meer bezig geweest met het leren formuleren van de vraag en dat zo simpel mogelijk te houden, dan het leren van de stof. Lukt me dat? Nee, dat lukt mij helemaal niet. Dat 'doordraaien' in antwoorden, te veel nadenken en filosoferen etc etc hoort bij mij. Dat kan en wil ik ook helemaal niet veranderen.
Ik weet niet hoe je er nu voor staat, maar misschien dat mijn verhaal je op de een of andere manier helpt. Of niet?
Ik ben bang dat SachaX gelijk heeft: zoek je uitdaging ergens anders. Ik weet dat ik het op de VAVO niet zal krijgen en dat ik het zal moeten doen met zesjes en zevens. Misschien is dat ook voor jou zo.
Het is erg moeilijk, maar laat je niet gek maken door een opleiding of cijfers die volgens jou te laag zijn.
En als je 21+ bent kun je nog altijd een toelatingsexamen afleggen voor het HBO of WO. Want ik vraag me ook af waarom je specifiek voor het VAVO gekozen hebt terwijl je 24 bent..? De meeste vavo-klanten zijn 16-19 jaar oud.
Welke opleiding heb je eigenlijk gedaan voordat je naar het vavo ging?