Die cursus ken ik niet. Ik vind hem wel heel erg duur. Ikzelf ben met deze http://www.marant.nl/w_content.php?q=1363 opleiding bezig.
Voordeel is dat deze opleiding betaald kan worden vanuit de leraren beurs en dat het certificaat dus erkend wordt door het ministerie van O&CW.
@Barbara: Volgens mij is deze niet zo volledig als de Echa. De Echa is een volledige master en dat is deze niet. De docent geeft wel les op/ bij/ aan (?) de Echa.
Ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal en heb me er eerlijk gezegd nog nooit zo erg in verdiept. Ik verbaas me er wel vaak over dat je nu "gewoon" dit soort dingen vindt. Ik loop 14 jaar mee op hb gebied en ik vind het in ieder geval wel helemaal te gek dat je nu "bij toeval" een opleiding vind. Dat deze kwalitatief niet zo goed zou zijn kan ik dus niet inschatten. Op een gegeven moment was ik hb moe, en heb mijn aandacht t.a.v. hb alleen maar gericht op hetgeen er binnen mijn gezin gebeurde. Op een gegeven moment ben ik wel gaan studeren, en ik ben 10 jaar werkzaam in de hulpverlening. Ik zie hele "mooie" en interessante dingen gebeuren. Maar ik zie ook wel eens dingen gebeuren waarbij het lijkt of er een slaatje uit moet worden geslagen. Is dit ook zo'n geval? Dat kan ik dus niet inschatten, daar heb ik de kennis niet voor. Is het niet handig om "alleen" maar een certificaat te hebben? B.v. als je al leraar bent op een basisschool. Het lijkt mij op zich al heel bijzonder als een basisschoolleraar zich op deze manier verdiepen wil. Misschien kan op die manier het percentage onontdekte hb kinderen teruggedrongen worden. Er is dan wel geen hb prof op school, maar wel iemand die kan signaleren.
Nou, ik vind deze opleiding wel erg van in de praktijk. Dat kan natuurlijk veel voordelen hebben.
Van de ECHA heb ik juist begrepen dat er veel meer gewerkt wordt met de theorieen. Hele andere opleidingen dus en niet met elkaar te vergelijken.
Voo, welke docent geeft dan les bij de ECHA? Ik herken geen namen, die ik op beide opleiding zag staan.
Ik vind deze opleiding niet aantrekkelijk. Maar dat is persoonlijk, natuurlijk.
Eleonoor van Gerven heeft een hele eigen mening in hb-land. Natuurlijk kan dat geen kwaad. Meerdere visies zijn wel goed. Maar ik heb begrepen, dat haar visie een behoorlijke rode draad is in deze opleiding.
Wat voor mij een groot verschil is, is dat deze opleiding vooral een mening wil meegeven en de ECHA laat allerlei theorieen zien en daar moet je je eigen plekje zoeken in die wirwar.
Voor beide is er wat te zeggen of aan te merken. Zoeken naar wat bij je past, denk ik.
(nou ja, dat is zoals ik het verschil zie)