Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Betaalbare studie psychologie/coaching?!

Zoals jullie (misschien) weten heb ik een beetje de boot gemist qua studie. Ik heb na mijn gymnasium een MBO grafisch gedaan en ben daarmee (met best het nodige plezier hoor, dat wel) twee decennia goed aan het werk geweest (als zelfstandige). Dat is nu over, ik heb nauwelijks werk meer en ploeter wat rond in laagbetaald werk (waar ik het op zich nog best naar mijn zin heb óók...) om mijn bescheiden bijdrage te leveren bij het betalen van de rekeningen. Prima voor dit moment dus, maar er mist ook iets... Ik wil mijzelf ernáást ook ontwikkelen, en zou het liefst een studie oppakken. Nee, ik heb er de tijd en de energie niet voor, maar dat laat ik wat betreft deze droom even buiten beschouwing als jullie het goed vinden! ;-)

Eigenlijk heb ik (ook toen ik jong was) altijd al wel wat met psychologie en coaching/counseling willen doen. En op dát vlak zou ik serieus aan de gang willen. Ik ben mij er terdege van bewust dat de kansen op de arbeidsmarkt op dit vlak nihil zijn, zeker op mijn leeftijd (bijna vijftig). Dus in eerste instantie gaat het mij puur om de eigen ontwikkeling. En verder: wie weet kan ik er uiteindelijk tóch nog wat mee doen, op (semi-)vrijwilligersbasis ooit, of voor een heel laag tarief (ik werk nu ook voor heel lage tarieven, dus wat heb ik te verliezen, nietwaar?!).

Nu heb ik wat rondgekeken, en kwam bijv. hier terecht: NCOI - HBO Leergang Psychologie en Coaching

Mijn vraag aan jullie is: zou het wat zijn? Of stellen dit soort opleidingen niet zo heel veel voor? Als ik 'm afrond, mag ik mijzelf coach noemen, dat wél. En de onderwerpen lijken me erg interessant! Ik doe hieronder even een overzicht, in een apart bericht, voor het overzicht. De opleiding is zo goedkoop nog niet eens, per jaar, maar hij duurt tenminste geen viér jaar, zoals sommige andere opleidingen (van LOI en NTI enzo), dat scheelt. Nou, wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Laatbloeier op zo 27 apr 2014, 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Give me a break!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Betaalbare studie psychologie/coaching?!

NCOI - HBO Leergang Psychologie en Coaching - inhoud studie

Fase 1: Psychologie

Algemene psychologie
  • Psychologische wetenschap
  • Leren
  • Geheugen
  • Denken en intelligentie
  • Psychologische ontwikkeling
  • Sensatie en perceptie
  • Vormen van bewustzijn
  • Emotie en motivatie
  • Persoonlijkheid en gedrag
Sociale psychologie
  • Kernbegrippen sociale psychologie
  • Sociale cognitie
  • Sociale perceptie
  • Onszelf begrijpen in een sociale context
  • Het handelen rechtvaardigen
  • Attitudes en attitudeverandering
  • Sociale invloed en aanpassing van gedrag
  • Groepsprocessen: invloed in sociale groepen
  • Interpersoonlijke aantrekkingskracht
  • Prosociaal gedrag
  • Agressie en agressief gedrag
Psychologie en persoonlijkheid
  • Persoonlijkheidspsychologie
  • Persoonlijkheidskenmerken
  • Gedragstheorieën
  • Psychoanalyse
  • Behaviorisme, humanisme en cognitivisme
  • Persoonlijkheidsvragenlijsten
  • Motieven en persoonlijkheid
  • Normale versus abnormale persoonlijkheden
Fase 2: Coaching

Persoonlijke groei en zelfinzicht
  • Psychologie van persoonlijkheidsontwikkeling
  • Persoonlijkheidsstijlen
  • Motivatie en persoonlijke ontwikkeling
  • Emotionele ontwikkeling
  • Theorie van persoonlijke groei
  • Methodes voor zelfinzicht en zelfanalyse
  • Formuleren van eigen leerdoelen
  • Zelfreflectie
  • Ontwikkelen van een eigen POP (persoonlijk ontwikkelplan)
Coaching en begeleidingskunde
  • De rol van coaching en begeleiding
  • Analyseren van de probleemsituatie
  • Coachingsmodellen toepassen
  • Opbouw van het coachingsgesprek
  • Hanteren van coachingstechnieken
  • Coachen van individuen en teams
  • Begeleiden van groepsprocessen
  • Doorbreken van weerstanden
  • Valkuilen en uitdagingen in coaching
Give me a break!

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Oeh! Lijkt me leuk! Heb geen antwoorden op je vragen, helaas, maar als ik het geld had, dan zou ik met je meedoen!
-Under Construction-

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb het geld óók niet, @nouk, maar dromen is gratis, toch?! :wink: Verder zien we wel...
Give me a break!

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik weet niet hoe je Engels is maar ik heb de nodige introductiecolleges psychologie voorbij zien komen en ééntje zelf gevolgd. Misschien een laagdrempelige optie om te kijken of het was is voor je. Het niveau is hbo/universitair, belasting per week een paar uur en kost niets.

Aan de praktische kant zou je eens kunnen kijken naar vrijwilligerswerk bij Sensoor. Je krijgt (basis)training en daarna ga je meteen mensen helpen. Zo merk je snel genoeg of het iets voor je is.

Als het meer gaat om jezelf ontwikkelen dan deze richting zijn kleine stappen iets dichter bij wat je nu doet geen optie?

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Oh en 'coach' is geen beschermde titel dus je mag je al 'Coach Laatbloeier!' noemen :mrgreen:

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

_willem_ schreef:Oh en 'coach' is geen beschermde titel dus je mag je al 'Coach Laatbloeier!' noemen :mrgreen:
Haha, ja, dat wist ik ook wel. Maar ja, als ik ooit een béétje serieus aan de slag wil, en ik maak een website (kan ik prima zelf, scheelt weer), dan moet je je wel een beetje serieus weten te presenteren. O, en mijn Engels is prima. Ik heb zelf een hele leuke introcursus gevolgd (voor een deel) via Yale: Introduction to Psychology. Welke heb jij gevolgd?

En dank voor de tip richting Sensoor. Die zocht ik nou net! Had ik wel eens van gehoord, maar ik wist de naam niet meer. :)
Give me a break!

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

_willem_ schreef:Aan de praktische kant zou je eens kunnen kijken naar vrijwilligerswerk bij Sensoor. Je krijgt (basis)training en daarna ga je meteen mensen helpen. Zo merk je snel genoeg of het iets voor je is.
Oh, leuk! Ben gelijk gaan kijken en de luister-test gedaan :) Ik ga me opgeven!
-Under Construction-

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

_willem_ schreef:Aan de praktische kant zou je eens kunnen kijken naar vrijwilligerswerk bij Sensoor. Je krijgt (basis)training en daarna ga je meteen mensen helpen. Zo merk je snel genoeg of het iets voor je is.
Inderdaad praktisch! Eerst laagdrempelig kunnen kijken of het iets voor je is, voordat je je op een complete studie gooit.

"Coach" mag dan wel geen beschermde titel zijn, wel zijn er beroepsverenigingen waar je je bij kunt aansluiten. Mits je aan hun voorwaarden voldoet natuurlijk.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ja, ik vind dat een heel goed idee. Van (eerst) dat vrijwilligerswerk, bij Sensoor.
Ik ga nu even wat filmpjes bekijken aldaar op de website. :)
Give me a break!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Bij Sensoor moet je verplicht één keer per maand in de nachtdienst. Dat gaat 'm niet worden voor mij. Juist dit jaar heb ik bijv. besloten nóóit meer oud&nieuw te vieren omdat ik daar veel te lang van slag van ben, en ik heb al een jet lag van het instellen van de zomertijd... Met mijn fysieke toestand van nu kan dat echt niet. Naja, jammer dan, misschien zijn er nog andere hulplijnen of ander vrijwilligerswerk op dit vlak te vinden. :)

O, en de opleiding van mijn openingspost zou in totaal op ruim 5000,- euro uitkomen. Ehhh... tja. Denk nooit nooit. Misschien moet ik een sponsorloop organiseren, haha! :biggrin:
Give me a break!

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Laatbloeier schreef:Bij Sensoor moet je verplicht één keer per maand in de nachtdienst...
Af en toe ben ik een echte nachtbraker, maar dat komt door m'n chronische (in)slaapproblemen. Nachtdienst zou ook mij radbraken, zelfs als het maar één keer per maand zou zijn. Of ik zou het zo uit moeten kiezen dat de nacht dat ik niet slaap, ook de nachtdienstnacht is. Helaas is dit niet van tevoren te regelen :sleepy: .
Laatbloeier schreef:...O, en de opleiding van mijn openingspost zou in totaal op ruim 5000,- euro uitkomen. Ehhh... tja. Denk nooit nooit. Misschien moet ik een sponsorloop organiseren, haha! :biggrin:
Crowdfunding. Kickstarter is vandaag ook in Nederland begonnen. Maar je weet, als je er zelf niet voor betaald, ben jij het product.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

[quote=Thom]Maar je weet, als je er zelf niet voor betaald, ben jij het product.[/quote]

Die kan ik even niet volgen!

Laatbloeier, dit is ook mijn stiekeme droom. Ik durf 'm nog niet helemaal te omarmen want ik vind het een beetje makkelijk van mezelf. Maar hij blijft opkomen. Het is ermee begonnen dat ik voor mijn werk als onderzoeker ook (diepte-)interviews houd met mensen over zeer persoonlijke onderwerpen. Dat vind ik echt geweldig. Als ik in zo'n interviewfase zit, ben ik gelukkig. Als onderzoeker blijf je natuurlijk heel veilig de luisteraar en doorvrager. Daar benik voor m'n gevoel ook best goed in. Als therapeut of coach ga je een stapje verder en bied je ook een handreiking aan voor een oplossingsrichting. Of ik dat zou kunnen, weet ik niet. Wel heb ik nu vaak het gevoel dat ik dat heb. En dat ik die mensen ook heel graag verder zou willen helpen. Ik moet me bijna inhouden, zeg maar. Wel vind ik het belangrijk om hun autonomie niet aan te tasten. Maar dat doet een goede coach natuurlijk ook niet.

Maar hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen, geen idee. Het zou wel een aantal jaren vragen denk ik van parttime werken, parttime een opleiding volgen en van weinig geld rondkomen. En of ik dat geld wel bij elkaar krijg weet ik niet.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nalle schreef:
Thom schreef:Maar je weet, als je er zelf niet voor betaald, ben jij het product.
Die kan ik even niet volgen!
Als je tegenwoordig ergens niet voor hoeft te betalen, dwz het is gratis, dan betaal je er meestal toch op een andere manier voor. De diensten van Facebook, Twitter, Google etc. zijn gratis, maar ze verdienen wel ergens mee. Uiteraard verdienen ze met reclameboodschappen, maar ze krijgen bijvoorbeeld ook inkomsten door gebruikersgegevens te 'verkopen' voor marketingdoeleinden. Je verkoopt dus eigenlijk een stukje van jezelf.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Aha, ikke snappen @ Thom.

Laatbloeier, ik heb zelf deze cursus op het oog: http://www.counselling.nl/ .
Iemand toevallig al mee bekend? Ik vind het zelf heel positief klinken en het is ook heel betaalbaar voor zoiets, vind ik zelf. Maar is het niet te mooi om waar te zijn?
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nalle, ja, ik ken deze site. Heb wel eens begrepen dat het serieus te nemen is ook... maar zeker weet ik het niet meer. Misschien dat anderen hier nog iets zinnigs over kunnen zeggen? (De site vind ik overigens wél weer knullig, qua uitstraling...) En Nalle, zo leuk dat jij óók interesse in deze richting hebt! Waarom verbaast me dat nou weer helemaal niet?! :wink:

Ikzelf ben en blijf ongelóóflijk geïnteresseerd in de studie van mijn openingspost. Kende ik maar iemand die 'm volgde, dan kon ik even meekijken... Het is overigens een déél van de HBO-opleiding Toegepaste Psychologie. Waarvan ik ook wel eens begrepen heb dat je er qua kansen op de arbeidsmarkt niet te naïef over moet zijn... Maar ach, kan mij het schelen. Ik ga als oud wijf heus die arbeidsmarkt niet meer op hoor (sowieso niet, als ik wat doe, is voor mijzelf, als zelfstandige), ze zien me aankomen. 8)
Give me a break!

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Als je dan toch als zelfstandige gaat werken, waarom lees je je dan niet goed in aan de hand van de verschillende onderwerpen, dat kost in verhouding haast niets en je kunt dan zo diep gaan als je zelf wilt? Als ik kijk naar de lesuren van 102, als ik mij niet vergis, en dan het aantal onderwerpen wat er behandeld gaat worden dan is er niet heel erg veel diepgang kan ik mij zo voorstellen. Ik heb hier bijvoorbeeld een studie kinderpsychologie liggen in cursusvorm, en daar race je werkelijk door de onderwerpen heen.. Ik zeg niet dat het daar ook zo is, maar kan wellicht wel zo zijn. En dan ben je met zelfstudie middels literatuur en online mogelijkheden net zo ver, of verder? Alleen mis je wel een certificaat natuurlijk, en als dat doorslaggevend is dan is dit geen optie. Maar ik zou mij niet blindstaren op certificaten. Maar jezelf bekwamen zo goed als je kunt.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Je hebt natuurlijk gelijk wat dat betreft, Terassano, er is in feite genoeg te vinden her en der. Zo heb ik zelf al wel enkele boeken over psychologie liggen hier thuis. Boeken die ook gebruikt worden in het HBO en WO. Ik heb e.e.a. zelf aangeschaft en bijv. twee boeken gekregen van een overbuurmeisje dat pedagogiek studeerde aan de universiteit in Leiden.

Maar er spelen wat dit betreft twee bezwaren. Eentje noem jij al en dat is het certificaat. Je komt dan toch professioneler over dan wanneer je op je evt. website vermeldt dat je zoveel aan zelfstudie hebt gedaan... Een tweede bezwaar is de welbekende stok achter de deur. In de vorm van opdrachten en examens...

:knuppel2: :wink:
Give me a break!

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatbloeier schreef:Je hebt natuurlijk gelijk wat dat betreft, Terassano, er is in feite genoeg te vinden her en der. Zo heb ik zelf al wel enkele boeken over psychologie liggen hier thuis. Boeken die ook gebruikt worden in het HBO en WO. Ik heb e.e.a. zelf aangeschaft en bijv. twee boeken gekregen van een overbuurmeisje dat pedagogiek studeerde aan de universiteit in Leiden.

Maar er spelen wat dit betreft twee bezwaren. Eentje noem jij al en dat is het certificaat. Je komt dan toch professioneler over dan wanneer je op je evt. website vermeldt dat je zoveel aan zelfstudie hebt gedaan... Een tweede bezwaar is de welbekende stok achter de deur. In de vorm van opdrachten en examens...

:knuppel2: :wink:
Ligt er wel een beetje aan hoe je dat gaat verwoorden natuurlijk.. :twisted:

Maar ik snap je punt. Het tweede bezwaar is iets wat ik herken, en dat is al een stuk lastiger inderdaad. Heb je trouwens al eens nagevraagd of er iets in termijnen te doen valt? Op zo'n manier dat het voor jou behapbaar is.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Terassano, ik had het idee dat je gewoon per maand kon betalen, maar goed, dat komt dan toch neer op zo'n 140 euro per maand, en dat zijn me nogal een maandlasten erbij voor twee jaar! Daar komen dan nog allerlei materiaalkosten bij (waarvan ik dan weer bang ben dat het spiksplinternieuwe boeken zijn die je best zelf ergens tweedehands op de kop zou kunnen tikken, m.a.w. geef mij maar een boekenlijst dan regel ik het zelf wel!). En examenkosten enzo...

O, en wat bedoel jij met:
Ligt er wel een beetje aan hoe je dat gaat verwoorden natuurlijk.. :twisted:
???

Bedoel je: hoe ik het op mijn toekomstige website mooi kan neerzetten? Heb jij hiervoor een idee voor me?! :wink: :ibigrin:
Give me a break!

Terug naar “HB en studie”