Er wordt op het forum vaker gesproken over de overexitability's, ik kan me niet herinneren hier ook over sensorische integratie te hebben gelezen. Een begrip wat misschien wel voor sommige mensen interessant is, ik herken er veel in.
Sensorische integratie is het proces van het verwerken van de prikkels van je verschillende zintuigen en ook de samenwerking tussen de informatiestromen van je verschillende zintuigen. Problemen in deze sensorische integratie treden op wanneer er een overprikkeling of onderprikkeling is van een of meerdere zintuigsystemen. Dit geeft onrust, heeft invloed op je motoriek, maar ook op je alertheid.
Gelezen over de mogelijke gevolgen:
De gevolgen kunnen per persoon verschillend zijn, bijvoorbeeld:
- Het vaker stoten, omdat de eigen positie in de ruimte minder goed gevoeld wordt.
- Een licht misselijk gevoel, de hele dag door, bijvoorbeeld door versterkt waarnemen van geuren. Dit kan ook veroorzaakt worden door het overmatig waarnemen van prikkels afkomstig uit het evenwichtsorgaan.
- Verstoorde visuele waarneming. Hierdoor struikelt iemand vaker of wordt duizelig bij het zien van beweging.
- Overregistratie van gehoorprikkels, waardoor het moeilijk is aan groepsgesprekken deel te nemen.
- Verhoogde spierspanning. Dit kost meer energie en iemand voelt zich constant moe. Er is meer aandacht voor het handelen vereist en dit gaat ten koste van de aandacht en de concentratie en daardoor ook van geheugenfuncties.
Een interessante website is http://www.sensomotorische-integratie.nl/. Veelal wel gericht op kinderen en nog niet heel diepgaand, maar het geeft wel een eerste impressie wat het inhoudt.
http://info-fo.nl/content/images/downlo ... ochure.pdf Deze brochure is geschreven voor kinderen met een verstandelijke beperking, maar vertelt wel over sensorische integratie.
Nog een link: http://www.nssi.nl/
Het is veelal geschreven over kinderen en ieder vertelt weer een stukje van de puzzel. Ik heb er voor het eerst tijdens mijn opleiding ergotherapie over gehoord en een flim gezien. Daar heb ik met open ogen naar zitten kijken, dat was ik! Voor het eerst kon ik bepaalde gedragingen van mezelf begrijpen, die ik van tevoren maar raar vond. De nadruk ligt vooral op kinderen, maar er zijn ook genoeg volwassenen met problemen in de sensorische integratie. Zij hebben dan wel compensatiemechanismen aangeleerd en kunnen functioneren, maar er toch last van ervaren. Mensen merken dit stuk vaak niet aan me, ik voel er van binnen des te meer van. Ooit een keer heeft iemand het bij me opgemerkt, doordat haar kind ervoor in behandeling was.
Het is recent opnieuw onder mijn aandacht gekomen, dat dit een goede ingang kan zijn om weer net iets beter om te leren gaan met de wereld om me heen. Een nieuwe zoektocht begonnen dus naar informatie en hulpbronnen. En op het idee gekomen om het hier eens te delen, misschien is een ander er ook mee geholpen. De links nu zijn vooral een eerste verkenning, mocht het herkenbaar zijn voor anderen kunnen we wellicht elkaar aan verdere verdieping helpen. Nu eerst maar eens plaatsen voor die eerste verkenning en of het überhaupt wel iets voor jullie zegt. Gezien echter de overgevoeligheid op zintuiglijke prikkels wel vaker genoemd is voor hoogbegaafden, kan ik me voorstellen dat ik niet de enige ben waar die overgevoeligheid bovengenoemde uitwerking heeft.