Denk je dat buitenaards leven bestaat ?

Ik ben sterk overtuigd van het bestaan van buitenaards leven
74%
23
Ik denk dat er afgezien van onze planeet geen leven te vinden is
Geen stemmen
0
Ik hoop dat er nog meer leven in de ruimte is maar ik denk van niet eigenlijk
Geen stemmen
0
Het zou zomaar kunnnen maar evenwel bevat onze planeet als enige levende wezens
16%
5
Ik kan hier geen zinnig antwoord op geven
10%
3
De hele vraagstelling interesseert me niet
Geen stemmen
0

Totaal aantal stemmen: 31
Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zijn we alleen in het heelal ?

Lichtelijk naar aanleiding van een recente discussie ben ik nieuwsgieriger geworden naar de meningen onder de hb'rs inzake buitenaards leven. Uiteraard is een eventuele toelichting die je zou willen geven op enige overtuiging een welkome bijdrage echter wees je er wel van bewust dat ook de skeptici zouden kunnen reageren om je eventueel het spreekwoordelijke vuurtje aan de schenen te leggen ( :knuppel2: een stem uitbrengen is eigenlijk hetgeen dat er gevraagd wordt maar voel je vrij).

Onder het begrip 'buitenaards leven' vallen overigens alle (be)denkbare levensvormen, van 'te klein voor het oog' tot wezens van ongedefiniëerde grootte, die eventueel zouden kunnen bestaan onafhankelijk van de aarde/onze planeet.

Ik hoop dat ik de enquete van voldoende antwoorden heb voorzien maar ik hoor het vast als dat anders is.

p.s.
Uiteraard tellen onze kosmonauten/astronauten die zich in de ruimte bevinden niet mee als 'buitenaards leven' omdat deze van de aarde afkomstig zijn.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Zijn we alleen in het heelal ?

Deze antwoordmogelijkheid snap ik niet.
Het kán wel, maar het is niet zo?
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

kakelot schreef:
Deze antwoordmogelijkheid snap ik niet.
Het kán wel, maar het is niet zo?
Het zou kunnen dat ik het verkeerd heb geformuleerd of niet :mrgreen:

Het antwoordt is bedoeld als volgt "de mogelijkheid bestaat dat we niet de enige levende wezens in het heelal zijn maar het is net zo valide om te veronderstellen dat we dat wel zijn", er bestaat geen uitsluitsel vooralsnog.

sterke leeuwin
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Interesant onderwerp..

Als kind al vroeg ik mij af of ons heelal, niet onderdeel uit zou kunnen maken van een veel groter stelsel

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik link 'm nog maar 'ns... :wink: De oerknal, door Robbert Dijkgraaf
-Under Construction-

Richard38
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik vroeg me vroeger ook al van dat soort dingen af. Bijvoorbeeld, als je in een raket stapt en naar het einde van het universum vliegt, wat is er dan aan de andere kant van het einde te zien? Ik ga er nu van uit dat het hele heelal oneindig groot, en daarom ook oneindig klein is. De kans dat er ergens anders nog leven bestaat acht ik dan ook groot.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Telt André Kuipers mee?

Birdman
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Heerlijk onderwerp! Ik zie de kans dat leven ontstaat op een planeet (of waar dan ook) als een enorm kleine. Maar gezien de grootte van ons universum, is de kans dat we niet de enige zijn te groot om te beweren dat we de enige zijn. Dus op basis van kansberekening (100 miljard sterrenstelsel*100 miljard sterren*een gemiddeld aantal planeten per ster=heeeuuul veeeuuul) denk ik yep!

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Physeric schreef:Telt André Kuipers mee?
Die valt onder 'vals'.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Physeric schreef:Telt André Kuipers mee?
Odran Oel schreef:p.s.
Uiteraard tellen onze kosmonauten/astronauten die zich in de ruimte bevinden niet mee als 'buitenaards leven' omdat deze van de aarde afkomstig zijn.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Over buitenaards leven wordt veel geredeneerd maar daar blijft het vooralsnog bij. Of men denkt dat buitenaards leven bestaat valt onder fantasie en fictie. De kansberekeningen die men vaak maakt, er zijn toch zo oneindig veel sterren, zijn weinig waard zonder een goede schatting van de kans op leven.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Richard38 schreef:Ik vroeg me vroeger ook al van dat soort dingen af. Bijvoorbeeld, als je in een raket stapt en naar het einde van het universum vliegt, wat is er dan aan de andere kant van het einde te zien? Ik ga er nu van uit dat het hele heelal oneindig groot, en daarom ook oneindig klein is. De kans dat er ergens anders nog leven bestaat acht ik dan ook groot.
Iets soortgelijks heb ik me ook afgevraagd en als je dat probeert voor je te zien verzandt je meteen in science fiction [propeller]

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Birdman schreef:Heerlijk onderwerp! Ik zie de kans dat leven ontstaat op een planeet (of waar dan ook) als een enorm kleine. Maar gezien de grootte van ons universum, is de kans dat we niet de enige zijn te groot om te beweren dat we de enige zijn. Dus op basis van kansberekening (100 miljard sterrenstelsel*100 miljard sterren*een gemiddeld aantal planeten per ster=heeeuuul veeeuuul) denk ik yep!
Ik ben ook wel geneigd om die kant op te gaan en we zijn de enigen niet, er zijn ook een aantal van 'onze' knapste koppen die dergelijke ideologiëen aanhangen (o.a. Stephen Hawking), erg grote kans ook dat 'wij' het van hen hebben opgepikt en voor logisch redeneren aangenomen hebben.
@nouk schreef:Ik link 'm nog maar 'ns... :wink: De oerknal, door Robbert Dijkgraaf
:zustimm:

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Een ander idee:

De ruimte begint op 160 km buiten de aarde. Dit is zo ie zo al een menselijke maatstaf.
Dus alles wat leeft of potentie heeft om te leven en niet terug kan keren op aarde buiten die 160 km is buitenaards leven toch?
Hoeveel bacterien zijn er nu al meegegaan met ruimte projecten de laatste 50 jaar ?
Bacteriën is maar een onderdeel , schimmels b.v.
Die gaan toch ook een eigen weg vinden......denk ik.
Wij als mensen zijn met onze radiografie/telescopie nog niet verder dan hooguit 100 miljoen lichtjaar.
En dat is natuurlijk een schijntje :D
Ik verwacht zeker buitenaards leven.
Al moet ik het zelf gaan halen :evil:
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Korrel schreef:Een ander idee:

De ruimte begint op 160 km buiten de aarde. Dit is zo ie zo al een menselijke maatstaf.
Dus alles wat leeft of potentie heeft om te leven en niet terug kan keren op aarde buiten die 160 km is buitenaards leven toch?
Hoeveel bacterien zijn er nu al meegegaan met ruimte projecten de laatste 50 jaar ?
Bacteriën is maar een onderdeel , schimmels b.v.
Die gaan toch ook een eigen weg vinden......denk ik.
Wij als mensen zijn met onze radiografie/telescopie nog niet verder dan hooguit 100 miljoen lichtjaar.
En dat is natuurlijk een schijntje :D
Al moet ik het zelf gaan halen :evil:
Ik snap het idee niet. Wat maakt het uit dat microbes de laatste jaren met ruimteprojecten zijn mee gegaan en wat maakt het uit hoe ver we komen met radiografie? Hoe steekt de link tussen die twee in elkaar. Als microben langer met ruimteprojecten mee waren gegaan of als we verder zouden kunnen komen met radiografie* zou het dan niet meer gelden?

dus

die conclusie (op basis van het voorgaande) begrijp ik niet.

*met de nieuwe LOFAR komen we overigens wel een paar miljard lichtjaren ver. Maar inderdaad die speurt niet naar leven. Kan ook niet zover weg want het is ook zover terug in de tijd
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tinus schreef:Maar inderdaad die speurt niet naar leven. Kan ook niet zover weg want het is ook zover terug in de tijd
Het maakt in principe niet uit of het leven actueel is of 100 miljoen jaar geleden plaats had, iedere vondst is significant wat dat betreft. Voor onze geschiedenis is het wat mij betreft ook niet heel interessant hoewel eventuele implicaties slechts theoretisch getoetst kunnen worden. Persoonlijk ben ik van mening dat de (inhoudelijke) kosmos realistischerwijze geheel buiten onze scope valt maar dat sluit niet uit dat ik toch nieuwsgierig ben naar eventueel andersoortig leven of zelfs levensvatbare planeten naast de onze en waar ook daadwerkelijk levensvormen op voorkomen of op zijn voorgekomen.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Het lijkt me behoorlijk waarschijnlijk dat we iets vinden, al is het alleen al binnen ons zonnestelsel. Of op aarda alles uit 1 aminozuur begonnen is weet ik niet, waar wel dat er veel vormen van lezen zijn (geen zuurstof nodig, geen licht nodig, overleven in bittere kou en extreme hitte). Misschien dat er onder de zuidpool nog een geheel afgesloten biotoop is onder het ijs in een onder-ijst meer. Men heeft goede hoop op Io, plus sporen van leven op mars en Venus. Je weet alleen niet of er kruisbestuiving is geweest dmv meteorietinslagen etc. Maar, ik denk dat we voorlopig tevreden moeten zijn met 1-celling spul or korstmos en dat een intelligent gesprek voorlopig even uitgesloten is. Wat dat betreft hou ik voorlopig even ja aan: geen intelligent ander leven. Nu heb is slechts 0 van de 10^N planeten bezocht, dus wie weet.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Misschien bestaat er leven op een andere planeet. Maar misschien bestaat het niet nu. Wellicht dat de omstandigheden lang geleden heel anders waren en dat er toen op andere planeten leven was, dat er nu niet meer is, of dat er elders leven komt over weet ik het hoe lang.

Mijns inziens gaan we met zijn allen veel te veel uit van een bepaalde situatie, terwijl alles voorbij gaat. En dan ziet het heelal er weer heel anders uit.
Onvoorstelbaar eigenlijk.
de zon schijnt altijd

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik loop eigenlijk zelf al vast bij het begrip "leven". Leven zoals wij het kennen?
-Under Construction-

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@nouk schreef:Ik loop eigenlijk zelf al vast bij het begrip "leven". Leven zoals wij het kennen?
Je hebt gelijk hoor @nouk, eigenlijk is het leven op deze planeet wonderlijk genoeg maar blijkbaar zoeken we altijd naar een overtreffende trap en lijkt ook nu het leven buiten onze leefwereld een stuk interessanter te zijn.

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”