Ik heb gisteren echt een enorm mooie film gezien: La Vie d'Adele. En moet even kwijt hoe ontzettend mooi die is en hoop ook dat er hier misschien anderen zijn die 'm al gezien hebben, zodat we samen nog even na kunnen genieten. Voor wie 'm nog niet heeft gezien: ga kijken, hij draait nu in de bioscoop...
La Vie d'Adele gaat over twee jonge vrouwen die verliefd op elkaar worden. De één is al helemaal een dyke met kort blauw haar, de ander ontdekt pas net dat ze (ook?) op vrouwen valt. Ik vind het de beste film met een lesbisch thema die ik tot nu toe heb gezien en dat komt o.a. door de intense manier van filmen en het supergoede acteerwerk. De manier van filmen is intens omdat er steeds flink wordt ingezoomd op de personages, letterlijk dus: je ziet hun gezicht en lichaam steeds van heel dichtbij, je zit hen letterlijk dicht op de huid. Dat doet iets met je, je gaat je meer met hen identificeren, het is alsof je hun leven aan het leiden bent. En er wordt veel gefilmd en veel getoond: er zitten scenes in waarin niets anders gebeurt dan dat er spaghetti wordt gegeten (ingezoomd op Adèles mond die onder de spaghettisaus komt te zitten), of waarin Adèle met open mond ligt te slapen, of waarin ze in de bus zit. Ook de seksscenes worden uitgebreid getoond, de langste wel zo'n tien minuten lang en de seks bepaald niet saai of kinderachtig (heel grappig, in zo'n zaal met toch vooral hetero's van middelbare leeftijd). En het acteerwerk is heel goed, het komt heel naturel en echt over. En doordat het allemaal zo echt was, zo wars van clichés, en ik denk ook omdat ik me erg herkende in veel van wat er gebeurde, raakte het me enorm. Veel meer dan me meestal gebeurt als ik een film kijk.
Ik heb dus vreselijk zitten lachen en huilen. Eerst van ontroering en herkenning: de eerste zoen, de eerste demonstratie, de eerste pride, en dansen op I follow rivers.
Ben benieuwd dus wie 'm nog meer al heeft gezien en wat jullie ervan vonden! Meer info en trailers/fragmenten: http://www.nrc.nl/breedbeeld/2013/10/10 ... esterwerk/
Oh en het was de winnaar op Cannes afgelopen jaar.