Voor m.n. ook de niet-blanke leerlingen met IQ>145 - een artikel over Cornel West (IQ>160)Carmen schreef:Voor mijn studie (specialist Hoogbegaafdheid bij het CBO) ben ik op zoek naar een artikel, gerelateerd aan de gelezen hoofdstukken. De opdracht is erg open en er zijn natuurlijk genoeg interessante stukken te vinden op internet...
Maar hoe meer er te vinden is, hoe specifieker ik het zoek![]()
Nu ben ik zelf erg geïnteresseerd in de extreme hb'ers, die (ruim) boven de 145 scoren, o.a. door leerlingen in mijn klas. Wie heeft er een leuke link of goed artikel voor mij?
Jammer dat men zelfs hier nog steeds zo geobsedeerd is met huidskleur.Fender schreef:Voor m.n. ook de niet-blanke leerlingen met IQ>145 - een artikel over Cornel West (IQ>160)Carmen schreef:Voor mijn studie (specialist Hoogbegaafdheid bij het CBO) ben ik op zoek naar een artikel, gerelateerd aan de gelezen hoofdstukken. De opdracht is erg open en er zijn natuurlijk genoeg interessante stukken te vinden op internet...
Maar hoe meer er te vinden is, hoe specifieker ik het zoek![]()
Nu ben ik zelf erg geïnteresseerd in de extreme hb'ers, die (ruim) boven de 145 scoren, o.a. door leerlingen in mijn klas. Wie heeft er een leuke link of goed artikel voor mij?
http://killingthebuddha.com/mag/witness ... the-blues/
Zolang kinderen met een donkere huidskleur gestigmatiseerd worden binnen het onderwijs in de Westerse wereld, zal ik mijn mond hier inderdaad niet over houden. Ik heb geen zin om hier een eindeloze discussie over te voeren, sorry. Girafje heeft vandaag een post geplaatst in 'Quotes en levenswijsheden in een dop' die ik eigenlijk wel toepasselijk vind. Laat ik volstaan met een link naar enkele van de overigens vele artikelen die er op het internet beschikbaar zijn:David schreef:Jammer dat men zelfs hier nog steeds zo geobsedeerd is met huidskleur.Fender schreef:Voor m.n. ook de niet-blanke leerlingen met IQ>145 - een artikel over Cornel West (IQ>160)Carmen schreef:Voor mijn studie (specialist Hoogbegaafdheid bij het CBO) ben ik op zoek naar een artikel, gerelateerd aan de gelezen hoofdstukken. De opdracht is erg open en er zijn natuurlijk genoeg interessante stukken te vinden op internet...
Maar hoe meer er te vinden is, hoe specifieker ik het zoek![]()
Nu ben ik zelf erg geïnteresseerd in de extreme hb'ers, die (ruim) boven de 145 scoren, o.a. door leerlingen in mijn klas. Wie heeft er een leuke link of goed artikel voor mij?
http://killingthebuddha.com/mag/witness ... the-blues/
Hoi Josien2, ik reageerde in mijn post specifiek op de topic starter die op zoek was naar artikelen over HBers met een IQ van >145.josien2 schreef:Kan dit topic even opgesplitst worden? Deze discussie gaat niet over het miskennen van intelligentie op basis van huidskleur. (Voorgaande 2 posts.)
Niemand hoeft hier mijns inziens continuerend "wakker geschud" te worden mbt racisme en/of mbt een verschil in 'huidskleur'. Wellicht je eigen ironie maar met bijna/vrijwel al je forumbijdragen leg je de nadruk op discriminatie en racisme terwijl er op dit forum werkelijk niemand anders is behalve jijzelf die uberhaupt zelfs maar enige distinctie maakt wat dat betreft. Een leerling is toch gewoon een leerling, waarom moet je er sowieso een huidskleur bij vermelden ?Fender schreef:Hoi Josien2, ik reageerde in mijn post specifiek op de topic starter die op zoek was naar artikelen over HBers met een IQ van >145.josien2 schreef:Kan dit topic even opgesplitst worden? Deze discussie gaat niet over het miskennen van intelligentie op basis van huidskleur. (Voorgaande 2 posts.)
Mijn reactie voor de topic starter bestond dan ook uit een link naar een artikel over Cornel West. Hij heeft een IQ van >160.
Een forum lid maakte aanstoot aan het feit dat ik de docent-in-spe erop tipte dat het artikel in het bijzonder ook interessant was voor gekleurde HB leerlingen. Voor mij is er in ieder geval helemaal geen sprake van een "discussie" dat een vervolg verdient (zoals ik ook expliciet heb aangegeven in mijn reactie aan dit forum lid zoals je hierboven hebt kunnen lezen), dus laat staan in een apart topic. Het is in ieder geval niet een discussie althans waar ik zelf aan zal deelnemen.
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...
Profoundly Gifted above 175 +5 SDscarlett schreef:In het Engels wordt er onderscheid gemaakt tussen moderately gifted, highly gifted, extremely gifted en profoundly gifted.
Welke termen gebruikte ze dan 20 jaar geleden in het Engels die nu anders zijn?Arjan schreef:Maar goed, in NL is het nog altijd moeilijk om het verschil tussen Hoogintelligent en Hoogbegaafd uit te leggen. Dus we liggen een decennia of twee achter.
Bron: http://www.hoogbegaafd-hiq.nl/hoogbegaa ... dheid.htmlEen sluitende definitie van hoogbegaafdheid, door iedereen onderschreven, bestaat niet. De simpelste is nog dat hoogbegaafde of hoogintelligente personen diegenen zijn die op de bovenste 1 of 2% van een erkende intelligentietest scoren.
Een aantal wetenschappers vindt dat hoogbegaafdheid méér is dan hoog scoren op een intelligentietest. Zij zien drie eigenschappen die tesamen de kern van hoogbegaafdheid vormen.
Deze drie eigenschappen zijn: grote intellectuele capaciteiten, een grote intrinsieke motivatie om te presteren, en een grote mate van creativiteit. Waarbij creativiteit dient te worden opgevat als een manier van denken die buiten de gebaande paden gaat.
Moderately gifted children tend to do well in the regular classroom, with the added challenge of differentiation, a gifted pull-out enrichment program or mild acceleration in their areas of strength. Highly gifted children tend to do well in congregated gifted classes, such as offered in a few larger districts across the United States. These classes are most successful when they use a more in-depth curriculum, which also moves at a faster pace. Gifted children are different not only in their faster learning, but by their deeper interest and level of understanding. Both these differences must be addresses in a successful educational situation.
Exceptionally and profoundly gifted children often need more, and may do well in schools by using a combination of congregated gifted classrooms, subject and grade acceleration. Congregated classrooms of only eg/pg children would probably be more valuable to these children's education, but there are often not enough of these children in any one school district to make the practice viable. Exceptionally and profoundly gifted children are commonly homeschooled for some part of their educational path. This is not a requirements, but parents of these children often find themselves with no other option for a year, or a school level. And this can be the best alternative for some children.