Ik zag bij Pauw & Witteman stukken uit die film, en de filmmaker (tevens de vriend van Matthijs) aan tafel zitten.
Zo lieten ze een stukje zien waarbij Matthijs het onzin vond om datums te onthouden. Hij had daarvoor een systeem bedacht met 3 symbolen. Iets met 36 staat tot nogwattes
Gek genoeg vond ik Matthijs in eerste instantie helemaal geen gek persoon

Hij kwam in eerste instantie normaal over, creatief (zoals een eigen systeem om datums te onthouden). Maar aan de andere kant merkte je wel dat hij het zichzelf ontzettend moeilijk maakte. Ook zijn woede aanvallen zijn enigszins herkenbaar tot op zekere hoogte, namelijk, in de zin van het ageren tegen het bestaande systeem, wetten en regels met de daarbij horende bureaucratie. Dat maak een mens boos. Het werd op een gegeven moment wel iets té bij Matthijs, zelfs een poging tot zelfdoding hoorde hierbij. Zijn agressiviteit en woede keerde zich echt tegen hem heb ik het idee.
Zonde! Matthijs had zeker de potentie om lekker creatief bezig te zijn en dingen uit te vinden! Leek me een slimme man, wat verstrooid enigszins, maargoed.
Vanmiddag wordt dat interview met Marc Schmidt herhaald op Ned 1. Pauw & Witteman wat om 16:00 uur zal aanvangen. Je kan dat interview online terugzien, zodat je niet hoeft te wachten totdat het voorbij komt:
Interview Marc Schmidt P&W online
Marc Schmidt maakte 'De Regels van Matthijs'.
Met zijn documentaire De Regels van Matthijs won regisseur en geluidsman Marc Schmidt de Grand Prix op het prestigieuze Zwitserse Filmfestival Visions du Réel in Nyon. De film draait nu op het Nederlands Film Festival in Utrecht en is genomineerd in de categorie Beste Lange Documentaire. Ook maakt Schmidt kans om een Gouden Kalf te winnen voor Beste Montage. Vanavond vertelt hij over zijn bijzondere film en wordt bekend of hij ook de Publieksprijs heeft gewonnen.
Meeslepend
De Regels van Matthijs gaat over de 45-jarige autistische Matthijs die het Syndroom van Asperger heeft. Hij is continu in gevecht met de wereld om zich heen. Andere mensen ervaart hij als onvoorspelbaar en onbetrouwbaar, omdat ze zich niet lijken te houden aan zijn manier van denken. De regisseur is een jeugdvriend van de hoofdrolspeler en nam ieder gesprek met hem op. Dit alles ontaarde in een meeslepende documentaire.
Filmwetenschap
Marc Smidt studeerde filmwetenschap in Utrecht en audiovisuele techniek in Stuttgart. Na zijn studie aan de Kunstacademie in Tilburg werkte hij aan uiteenlopende filmproducties. Nu houdt hij zich volledig bezig met documentaire films voor televisie, bioscoop en musea.