Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

TV-Tip: De regels van Matthijs maandag 8 oktober

Op maandag 8 okober zendt de NCRV een documentaire uit over 'De regels van Matthijs'.
(NCRV Ned.2 - 23:00 u)
Na afloop van de uitzending zendt Holland Doc 24 een interview met regisseur Marc Schmidt uit.

http://destege.com/nieuws/actueel/filmt ... n-matthijs

Matthijs was Mensa lid en gaf regelmatig lezingen voor Mensalen (die soms volgens aanwezigen niet te volgen waren)

De film heeft 4 oktober de publieksprijs gekregen op het filmfestival
http://www.filmfestival.nl/publiek/film ... n-matthijs

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: TV-Tip: De regels van Matthijs maandag 8 oktober

Die ga ik kijken ! thx

Sonic
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zag bij Pauw & Witteman stukken uit die film, en de filmmaker (tevens de vriend van Matthijs) aan tafel zitten.

Zo lieten ze een stukje zien waarbij Matthijs het onzin vond om datums te onthouden. Hij had daarvoor een systeem bedacht met 3 symbolen. Iets met 36 staat tot nogwattes :mrgreen:

Gek genoeg vond ik Matthijs in eerste instantie helemaal geen gek persoon :? Hij kwam in eerste instantie normaal over, creatief (zoals een eigen systeem om datums te onthouden). Maar aan de andere kant merkte je wel dat hij het zichzelf ontzettend moeilijk maakte. Ook zijn woede aanvallen zijn enigszins herkenbaar tot op zekere hoogte, namelijk, in de zin van het ageren tegen het bestaande systeem, wetten en regels met de daarbij horende bureaucratie. Dat maak een mens boos. Het werd op een gegeven moment wel iets té bij Matthijs, zelfs een poging tot zelfdoding hoorde hierbij. Zijn agressiviteit en woede keerde zich echt tegen hem heb ik het idee.

Zonde! Matthijs had zeker de potentie om lekker creatief bezig te zijn en dingen uit te vinden! Leek me een slimme man, wat verstrooid enigszins, maargoed. ;)

Vanmiddag wordt dat interview met Marc Schmidt herhaald op Ned 1. Pauw & Witteman wat om 16:00 uur zal aanvangen. Je kan dat interview online terugzien, zodat je niet hoeft te wachten totdat het voorbij komt: Interview Marc Schmidt P&W online

Marc Schmidt maakte 'De Regels van Matthijs'.
Met zijn documentaire De Regels van Matthijs won regisseur en geluidsman Marc Schmidt de Grand Prix op het prestigieuze Zwitserse Filmfestival Visions du Réel in Nyon. De film draait nu op het Nederlands Film Festival in Utrecht en is genomineerd in de categorie Beste Lange Documentaire. Ook maakt Schmidt kans om een Gouden Kalf te winnen voor Beste Montage. Vanavond vertelt hij over zijn bijzondere film en wordt bekend of hij ook de Publieksprijs heeft gewonnen.

Meeslepend
De Regels van Matthijs gaat over de 45-jarige autistische Matthijs die het Syndroom van Asperger heeft. Hij is continu in gevecht met de wereld om zich heen. Andere mensen ervaart hij als onvoorspelbaar en onbetrouwbaar, omdat ze zich niet lijken te houden aan zijn manier van denken. De regisseur is een jeugdvriend van de hoofdrolspeler en nam ieder gesprek met hem op. Dit alles ontaarde in een meeslepende documentaire.

Filmwetenschap
Marc Smidt studeerde filmwetenschap in Utrecht en audiovisuele techniek in Stuttgart. Na zijn studie aan de Kunstacademie in Tilburg werkte hij aan uiteenlopende filmproducties. Nu houdt hij zich volledig bezig met documentaire films voor televisie, bioscoop en musea.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Sonic schreef: Meeslepend
De Regels van Matthijs gaat over de 45-jarige autistische Matthijs die het Syndroom van Asperger heeft. Hij is continu in gevecht met de wereld om zich heen. Andere mensen ervaart hij als onvoorspelbaar en onbetrouwbaar, omdat ze zich niet lijken te houden aan zijn manier van denken. De regisseur is een jeugdvriend van de hoofdrolspeler en nam ieder gesprek met hem op. Dit alles ontaarde in een meeslepende documentaire.

Helaas, alles mag in de verleden tijd. Matthijs leeft niet meer. Hij heeft suïcide gepleegd toen dreigde dat hij uit zijn woning gezet zou worden.

Sonic
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Rianne schreef:
Sonic schreef: Meeslepend

Helaas, alles mag in de verleden tijd. Matthijs leeft niet meer. Hij heeft suïcide gepleegd toen dreigde dat hij uit zijn woning gezet zou worden.
Klopt ja, dat was wel erg sneu en maakt het extra aangrijpend eigenlijk. Des te meer reden om 8 oktober te kijken! Ik vind het echt zonde van zo'n slim iemand. Hij miste net dat stukje aansluiting in de maatschappij, en dat doet wat met een mens. Ook al was hij niet de makkelijkste.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Indrukwekkende documentaire van een zeer sympathieke man die het absoluut niet verdiende in mijn ogen om zo te gaan. Mijn hoop is dat er na aanleiding van deze documentaire meer inzicht en aangepaste hulp verleent kan worden aan mensen zoals Matthijs.

Verdwaald in het woud van verplichtingen
Dwalend op het licht van de redelijkheid
Verdwijnen zij die de zinnigheid voorbij zijn
Voorgoed naar de bron verwezen
Waren zij die de waarheid begrepen

RIP Matthijs.
Laatst gewijzigd door Terrasano op za 13 okt 2012, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Ik vond 'm ook zeer indrukwekkend.
Op sommige mensen kon ik me helemaal identificeren met die jongen. Op andere totaal niet; dat waren dan ook echt hele schokkende scenes voor mij. Maar oh die wanhoop van hem. Wat prachtig gefilmd en gemonteerd.
Echt een aanrader.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Bedoel je op sommige momenten in plaats van mensen Rianne ? :wink:
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Rianne schreef:Ik vond 'm ook zeer indrukwekkend.
Op sommige mensen kon ik me helemaal identificeren met die jongen. Op andere totaal niet; dat waren dan ook echt hele schokkende scenes voor mij. Maar oh die wanhoop van hem. Wat prachtig gefilmd en gemonteerd.
Echt een aanrader.
Quoted for truth. Ik was er ook van onder de indruk.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Terrasano schreef:Bedoel je op sommige momenten in plaats van mensen Rianne ? :wink:

Jazeker bedoelde ik dat. Was zo onder de indruk dat het m'n vingers niet goed uitkwam, blijkbaar ;)

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik vond het een indrukwekkende documentaire. Maar was na afloop behoorlijk geraakt en :?

Ik moest denken aan een jongen, die ik ken. Vroeg me af of zijn ouders gekeken hadden en de overeenkomsten ook gezien hadden...Erg pijnlijk.

NB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Indrukwekkend en heftig. Soms totaal onherkenbaar, de agressie die hij uit, bijvoorbeeld. Andere keren pijnlijk herkenbaar, terwijl ik zelf helemaal geen autist ben, maar ik kan hem zo goed volgen in gedachten als:

'Ik vind het erg om te zien hoezeer ik afgesloten ben van de wereld', 'Denken doet pijn. Als je weet dat alles wat je doet verkeerd is, wat doe je dan?'

En het feit dat mensen soms heel andere dingen zeggen dan ze bedoelen... Nu kan ik zelf vaak wel inschatten wat ze bedoelen (aangezien het aan empathie niet ontbreekt), maar ik vind het wel heel vaak verwarrend: hoe kun je dít nou zeggen als je dát bedoelt?

Indrukwekkend en heftig dus. Ja. En ook al wist ik al hoe het afliep, toch schokkend, verdrietig.

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Op sommige mensen kon ik me helemaal identificeren met die jongen. Op andere totaal niet; dat waren dan ook echt hele schokkende scenes voor mij.
Echt een aanrader.

Gisteravond heb ik gekeken.

De documentaire brengt goed in beeld wat zijn autisme en begaafdheid inhoudt en hoe hij er mee vastloopt in deze wereld.
Dat zo'n leuk en origineel iemand zo echt verschrikkelijk kan vastlopen, vind ik ook heel erg verdrietig en aangrijpend.
Terrasano schreef:Indrukwekkende documentaire van een zeer sympathieke man die het absoluut niet verdiende in mijn ogen om zo te gaan. Mijn hoop is dat er na aanleiding van deze documentaire meer inzicht en aangepaste hulp verleent kan worden aan mensen zoals Matthijs.

RIP Matthijs.
Mooi gedicht, Terrasano.
Ik hoop ook dat deze docu meer inzicht zal geven en hierdoor wat meer inzicht/aangepastere hulp.

Ik denk dat hij achteraf gezien nooit zijn huis uitgezet had moeten worden..Aan de andere kant..ondanks zijn goede ideëen maakte hij zijn woning , inclusief muren van omgeving kapot.....Hoe had het met hem het beste opgelost kunnen worden? vraag ik mij opeens af.

monique12
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Alexandra schreef:
Op sommige mensen kon ik me helemaal identificeren met die jongen. Op andere totaal niet; dat waren dan ook echt hele schokkende scenes voor mij.
Echt een aanrader.

Gisteravond heb ik gekeken.

De documentaire brengt goed in beeld wat zijn autisme en begaafdheid inhoudt en hoe hij er mee vastloopt in deze wereld.
Dat zo'n leuk en origineel iemand zo echt verschrikkelijk kan vastlopen, vind ik ook heel erg verdrietig en aangrijpend.
Terrasano schreef:Indrukwekkende documentaire van een zeer sympathieke man die het absoluut niet verdiende in mijn ogen om zo te gaan. Mijn hoop is dat er na aanleiding van deze documentaire meer inzicht en aangepaste hulp verleent kan worden aan mensen zoals Matthijs.

RIP Matthijs.
Mooi gedicht, Terrasano.
Ik hoop ook dat deze docu meer inzicht zal geven en hierdoor wat meer inzicht/aangepastere hulp.

Ik denk dat hij achteraf gezien nooit zijn huis uitgezet had moeten worden..Aan de andere kant..ondanks zijn goede ideëen maakte hij zijn woning , inclusief muren van omgeving kapot.....Hoe had het met hem het beste opgelost kunnen worden? vraag ik mij opeens af.

...ik deel bovenbeschreven meningen geheel...

k heb docu ook gezien....wordt er verdrietig van... en vooral om t feit dat maar voor de zoveelste keer blijkt dat als de juiste /adequate hulpverlening er was geweest mensen , in dit geval Matthijs, geholpen hadden kunnen worden en niet to suïcide gedreven zouden zijn.. :(

NB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik ben het er helemaal mee eens dat het dramatisch en hartverscheurend is om deze worsteling te zien, maar wat bedoel je met 'de juiste hulpverlening' die er zou moeten zijn geweest? Hoe zouden ze Matthijs kunnen helpen? Ik deel Alexandra's mening dat dat een interessante vraag is. Ik zou het zelf niet weten... Er wás namelijk hulp. Maar die kon hem niet helpen. Lag dat (alleen) aan de hulp of ook aan de moeilijkheid van het vraagstuk? Ik ben geneigd het tweede te denken. Hoe had hij geholpen kunnen worden? Ik kan er mijn hoofd over breken...

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik begreep hèm vooral zo goed. :|
De kwetsbaarheid in het verhevene.
De frustratie, de woede. De stap.
-Under Construction-

Rithmomachia
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Via Uitzending Gemist gezien.
Heftig en indrukwekkend inderdaad. Ook herkenbaar bij een enkeling in mijn directe omgeving.

Betreft de hulpverlening, is het niet zozeer de hulpverlening an sich. Aan de welwillendheid van vele hulpverleners zal het niet liggen. Ironisch genoeg ken ik een autistisch iemand die hulpverlening nodig heeft en krijgt bij het afhandelen van de bureaucratische rompslomp rond de hulpverlening zelf... Van haar persoonsgebonden budget blijft dan niet veel meer over om te besteden aan dat waar ze het eigenlijk voor aangevraagd heeft: hulpverlening om beter met haar autisme zelf om te kunnen gaan...
Dat is een kleine paradox waar ze constant mee geconfronteerd wordt en ook steeds weer in vast loopt.

Ander interessant puntje: Het argument van de advocaat in de documentaire dat Matthijs zich 'achter zijn autisme verschuilt' heb ik vaker gehoord in andere rechtzaken en vanuit de verzekeringsmaatschappijen, CIZ en gemeentelijke ambtenarij. Het is me ook opgevallen dat het hier vaak om een projectie gaat van de onmacht van deze sprekers om de behoeften van de cliënt te begrijpen.
Everybody understands Mickey Mouse. Few understand Hermann Hesse. Only a handful understood Albert Einstein.
Nobody understood Emperor Norton.

Terug naar “HB links en recensies”