boddah
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wetenschappelijke artikelen

Wie kan mij helpen aan wetenschappelijke artikelen (pdf/html/word) over 'suicide and suicide attempts among gifted'?

Heel erg bedankt!!!!

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Wetenschappelijke artikelen

Weet niet of dit wetenschappelijk genoeg is (liggen niet voor het oprapen denk ik), maar misschien kun je hier iets mee (of mee verder zoeken):
Suicide Ideation and Personality Characteristics Among Gifted Adolescents - Sage Journals, Gifted Quarterly
Suicide Among Gifted Adolescents: How to Prevent It - University of Connecticut, Neag Center for Gifted Education and Talent Development (met links naar pdf-artikelen onderaan)
En 2 artikels (pdf) op Positive disintegration:
An Examination of the Literature Base on the Suicidal Behaviors of Gifted Students - Karyn Gust-Brey en Tracy Cross
Death with Honors: Suicide Among Gifted Adolescents - James R. Delisle

Ben niet nieuwsgierig hoor, alleen belangstellend: van waar dat je hier naar op zoek bent? :)
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

boddah
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Thnx!! Artsen en begeleiders vragen mij vaak wat bij mij de signalen of risico-factoren zijn voor mijn suïcidale fases. Verder ben ik benieuwd wat de meest gebruikte interventies bij suïcidale hoogbegaafden zijn. Wellicht kan ik daar mijn voordeel mee doen. Ik ben niet bezig met een opleiding of verbonden aan een hogeschool / universiteit, helaas (sommige fulltext artikelen zijn niet te downloaden zonder er eerst bijv $30 dollar voor te betalen). Ik doe een onderzoekje uit nieuwsgierigheid en in mn vrije tijd en heb het geld er niet voor om (veel) artikelen te kopen. Op google scholar heb ik gelukkig wat gratis full text artikelen kunnen vinden maar voor de rest kan ik alleen korte samenvattingen zien...

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ah oké. Niet eenvoudig lijkt me, wel goed dat je bezig bent om één en ander voor jezelf duidelijk te krijgen.

Misschien kun je ook nog iets hebben aan dit boek en de referenties achterin: Suicide Across the Life Span - Judith M. Stillion & Eugene E. McDowell (staat op books.google).
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Neem ook contact op met de Belgische stichting Ga voor Geluk (www.gavoorgeluk.be). Deze is opgericht door twee vaders van hoogbegaafden die door suïcide om het leven zijn gekomen. Mede door hen staat hoogbegaafdheid nu ook bij de KU Leuven op de kaart. Wellicht kunnen ze je daar ook helpen aan wetenschappelijke artikelen.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

boddah schreef:Artsen en begeleiders vragen mij vaak wat bij mij de signalen of risico-factoren zijn voor mijn suïcidale fases. Verder ben ik benieuwd wat de meest gebruikte interventies bij suïcidale hoogbegaafden zijn.
Ik heb geen bronnen voor je, maar wel inbreng voor discussie omtrend je zoektocht:

Misschien heb je er al zelf aan gedacht. Artikelen over suïcidaliteit in het algemeen kunnen ook behulpzaam zijn. Er wordt vaak meer achter hb gezocht dan er werkelijk is, en wat er dan achter hb wordt gevonden is vaak vrij algemeen en niet specifiek,

Ook niet wetenschappelijke artikelen kunnen helpen. De wetenschap gaat vaak grondig te werk, maar ik kan me voorstellen dat dit terrein slechts weinig ontdekt is en dat "niet-wetenschappelijke" bronnen ook (of meer) kunnen helpen omdat deze wat minder grondig te werk gaan en wat verder zijn. (ik denk bijvoorbeeld niet dat de interventiemethoden heel erg wetenschappelijk zijn onderbouwd)

Verder, waarom zoeken naar waarnemingen van en over anderen? 'risico-factoren voor mijn suïcidale fases', ik neem aan dat je daar zelf ook al wel een idee van hebt, zonder wetenschappelijke artikelen na te lezen?
(Ik begrijp het wel dat je inspiratie kunt vinden, en interesse hebt, in artikelen over anderen. Maar ik vindt het vooral klinken alsof je de artikelen wilt laten dicteren hoe het met jou zit. Als artsen iets vragen over jou willen ze dan een verhaaltje uit de encyclopedie horen?)
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

boddah
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Superveel dank voor jullie reacties!!!

Cassanne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zou wat boeken over hb bij de bibliotheek halen als ik jou was, de literatuur achterin uitpluizen en die artikelen opzoeken. En wat je niet kan vinden, daarover neem je contact op met de auteurs van de boeken, met uitleg van je probleem. Ik denk dat een aanzienlijk deel van deze mensen bereid zal zijn te helpen. (James T. Webb is een goed startpunt als je nog niet veel gelezen hebt hierover.)

Kijk eventueel ook of je lid kan worden van een universiteitsbibliotheek. Zo niet, dan kan je misschien via een van je begeleiders die catalogus inzien en wat artikelen (laten) kopiëren.
I never finish anyth

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Cassanne schreef:Kijk eventueel ook of je lid kan worden van een universiteitsbibliotheek.
Als je lid bent van een gewone bibliotheek, kun je ook de titels die daar niet aanwezig zijn, uit een andere bibliotheek laten halen. Ook uit universiteitsbibliotheken. Je betaalt hiervoor 4 euro per aangevraagd boek (en als het boek in een andere gewone bibliotheek te vinden is, bijv. in een grote(re) stad, betaal je 2 euro). Ik maak hier vaak gebruik van. Je kunt zo vrijwel alles lezen en hoeft er niet voor naar een andere stad te reizen. 8)
Give me a break!

HB-tje?
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Weet niet, of je nog steeds naar informatie aan het zoeken bent, maar misschien heb ik nog een tip voor je aangaande artikelen waarvan je de fulltext niet kan krijgen.
Soms lukt het, om dan gewoon in google of google scholar op de naam van het artikel te zoeken.
Ik heb wel eens gehad, dat ik op een artikel gestuit was, waar ik via een bepaalde site voor moest betalen om de fulltekst te zien, maar dat ie op een andere site wel gratis helemaal beschikbaar was.
Ik zeg niet dat het met alle artikelen lukt, want voor sommigen moet je inderdaad (veel geld) betalen, maar je kan het altijd proberen....

Terug naar “HB en ...”