Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Thuisbrouwen

Ik zie hier heel veel creatieve mensen met heel veel hobbies maar wat ik niet zag op het forum is mensen die thuis alcohol maken. Ik heb het hier ook over zwak alcoholische dranken zoals bier, wijn en cider. Het produceren van alcohol tot 30% is in nederland ook legaal. Dus ik ga het niet hebben over het maken van whisky, rum en wodka want daar wordt een hoger alcohol percentage bereikt door verwarming het stoken.

Ik ben zelf al een aantal jaar bezig met het maken van alcohol thuis en ik doe dit met veel plezier dus ik vroeg me af zijn er meer mensen die alcohol thuis maken.. En dan bedoel ik niet dat geopende pak sap die inmiddels al staat te gisten :roflmao:

Dus mijn vraag was dan ook zijn hier ook thuisbrouwers of alleen genieters?

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Thuisbrouwen

Hier toch vooral een genieter van bier en wijn (en soms iets sterkers). Zelf bier brouwen lijkt me erg leuk, maar ik heb al zoveel andere hobby's en een ongeschikt huis enkelsteens en zeker geen constante temperatuur). Dus nog nooit aan begonnen, hoewel ik meer dan eens naar de basismaterialen heb gekeken.

Ben wel benieuwd wat jij maakt qua type bier. En welke ingredienten favoriet zijn.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Momenteel staat het bij mij ook een beetje stil omdat het wat te warm bij mij in huis is.

Bier brouw ik nu vaak uit standaard pakketten omdat ik thuis niet echt de ruimte heb om graan en hop te koken. Dus doe ik het met verschillende pakketten..
Ik heb begin dit jaar een blond bier met zomerfruit gemaakt en een aardbeien IPA. Ik ben momenteel aan het kijken hoe ik wat kleinere brouwsels kan maken zodat ik wat meer kan experimenteren. De standaard pakketten zijn voor 20 liter bier en dat is vrij veel dus ik wil proberen om 5 liter per keer te maken.

Waar ik zelf eigenlijk het meeste plezier aan heb is het maken van cider en wijn daar ben ik wel vrij veel mee aan het experimenteren. Voor cider gebruik ik gewoon de goedkoopste appelsap bij de aldi of bij de AH en daar maak ik dan cider van :).

Wijn maken doe ik eigenlijk met fruit wat ik kan vinden bij de groentenboer. Ik heb vorig jaar mijn eerste eigen recept bedacht en gemaakt dat was een honingwijn met aardbei en madame jeanet.

Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Momenteel staat het bij mij ook een beetje stil omdat het wat te warm bij mij in huis is.

Bier brouw ik nu vaak uit standaard pakketten omdat ik thuis niet echt de ruimte heb om graan en hop te koken. Dus doe ik het met verschillende pakketten..
Ik heb begin dit jaar een blond bier met zomerfruit gemaakt en een aardbeien IPA. Ik ben momenteel aan het kijken hoe ik wat kleinere brouwsels kan maken zodat ik wat meer kan experimenteren. De standaard pakketten zijn voor 20 liter bier en dat is vrij veel dus ik wil proberen om 5 liter per keer te maken.

Waar ik zelf eigenlijk het meeste plezier aan heb is het maken van cider en wijn daar ben ik wel vrij veel mee aan het experimenteren. Voor cider gebruik ik gewoon de goedkoopste appelsap bij de aldi of bij de AH en daar maak ik dan cider van :).

Wijn maken doe ik eigenlijk met fruit wat ik kan vinden bij de groentenboer. Ik heb vorig jaar mijn eerste eigen recept bedacht en gemaakt dat was een honingwijn met aardbei en madame jeanet.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nope, ik sta al sinds 2011 helemaal droog na een langdurige en vooral omvangrijke carrière in het alcoholisch goedje. Voor mij "geen druppel meer". al drink ik af en toe nog wel een Radler met 2% alcohol. Ik heb door de langdurige en intensieve wijze van innemen levercirrose ontwikkeld, daarnaast heeft de alcohol mij op andere manieren onaangenaam verrast, zoals verlammingen en ongelukken (o.a. een gebroken rib), en nog wist ik niet van ophouden, totdat ik in 2011 in Marin Alsop mijn tegenvoetende evenknie ontdekte, die pas echt verslavend voor mij is. :wink:

Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik herken dat ik heb zelf ook een niet zo`n leuke relatie met alcohol gehad. Ik moet zeggen dat ik nu een gezonde relatie heb met alcohol. Ik ben ook 2 jaar alcohol vrij door het leven gegaan en daarna in mijn zoektocht naar een hobby begonnen met thuisbrouwen. Sinds ik ben gaan thuisbrouwen ben ik ook anders gaan drinken en niet meer overmatig. Ik ben nu bewuster gaan drinken en drink ook niet dagelijks meer. Het is nu meer een ontdekkingstocht geworden en ben meer nieuwe bieren en stijlen gaan ontdekken.

Ik heb vorig jaar bijna 450 liter alcohol gebrouwen en ik heb bijna alles weggegeven als verjaardags kado of meegenomen naar een BBQ bij vrienden of familie.

Het is voor mij meer het bedenken en het maken van nieuwe recepten en het lekker experimenteren met smaak. Daarna geef ik het vaak weg aan vrienden en familie en krijg daar een klein bedankje voor terug om mijn hobby weer te kunnen financieren :).

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Lampie schreef:Ik herken dat ik heb zelf ook een niet zo`n leuke relatie met alcohol gehad. Ik moet zeggen dat ik nu een gezonde relatie heb met alcohol. Ik ben ook 2 jaar alcohol vrij door het leven gegaan en daarna in mijn zoektocht naar een hobby begonnen met thuisbrouwen. Sinds ik ben gaan thuisbrouwen ben ik ook anders gaan drinken en niet meer overmatig. Ik ben nu bewuster gaan drinken en drink ook niet dagelijks meer. Het is nu meer een ontdekkingstocht geworden en ben meer nieuwe bieren en stijlen gaan ontdekken.

Ik heb vorig jaar bijna 450 liter alcohol gebrouwen en ik heb bijna alles weggegeven als verjaardags kado of meegenomen naar een BBQ bij vrienden of familie.

Het is voor mij meer het bedenken en het maken van nieuwe recepten en het lekker experimenteren met smaak. Daarna geef ik het vaak weg aan vrienden en familie en krijg daar een klein bedankje voor terug om mijn hobby weer te kunnen financieren :).
...Drank in de man, verstand in de kan!

Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

dat klopt helemaal cornelis :).

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”