-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: IQ test bij GGZ

dus moet er goed gekeken worden, of een IQ-test op dat moment wel verstandig is, bv tijdens een depressie, medicijngebruik, paniekstoornis, angststoornis...
Dat kan zeker invloed hebben, hoeft niet noodzakelijkerwijs zo te zijn, dat zou inderdaad per casus beoordeeld moeten worden..
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Facebook

Patrick1984 schreef:
Tja, typisch inderdaad. Wat ik zo typisch vind? Dat je als een kip-zonder-kop hebt gereageerd omdat het ruikte naar wat jij dacht dat het was, zoals ik zo vaak van die standaardreacties zie van mensen, of ze nu HB zijn of niet. Hilarisch!
Wie zei dat ik hier op een specifiek persoon reageerde? Dit is nu een kip zonder kop reactie. Ik sprak in algemene zin met onderbouwing waarom het niet zou kunnen zijn dat dat voor alle gevallen het resultaat "niet kan kloppen". Jij maakt het in deze persoonlijk, niet alleen door het op jezelf te betrekken maar om mij persoonlijk ook aan te vallen.

Tensei, je bent niet alleen op de wereld, niet alles draait om jou...
In alle eerlijkheid heb ik jouw reactie niet eens gelezen maar was t een reactie op de woorden van HB-tje (waar ik overigens geen waarde oordeel over heb) die ik vaker terug heb gezien en in algemene zin op die tendens reageerde ik.
Hoe kan ik zien of je niet op mijn false negative reageerde? Het was geenszins duidelijk. Ook zeg je zoiets als "Als ik de reacties op dit forum moet geloven dan zijn er verdacht veel false negatives". Of het nou persoonlijk is of niet, ik verdedig mijn standpunt in ieder geval, omdat het maar een paar "false negatives" zijn, en niet een bunch. Ik reageerde uiteraard omdat ik aannam dat je op mij reageerde, wat ik op zich niet ver gezocht vind. In die zin was het beledigend. En dan ben ik alleen op de wereld? Als je nog geeneens de context snapt waar in dit gebeurde... Maar goed. Ik weet niet hoe je de conclusie trekt dat er nogal veel false negatives zijn. Lage scores zijn meestal van mensen die nooit eerder een IQ test gezien hebben. Ook worden lagere scores eerder gemeld dan hogere scores. Maar het is prettig om te kijken hoe die false negatives verhouden tot de kwaliteit van de test. Het is niet altijd een 'slechte test' louter en alleen omdat de candidaat meent dat z'n IQ hoger moet zijn. Nog afgezien van gebrek aan deskundigheid (wat ik dus heb meegemaakt), kan het wel degelijk zijn dat de test geen intelligentie per se meent (iig niet in de mate dat het moet), waarbij ik doel op het oplossen van complexe materie, maar dingen als "schrijfsnelheid" en "geheugen" (voor onnozele dingen zoals cijfers en letters, en dus ook niet "contextueel geheugen" meet, ook al is dit mijn eigen benadering wat een geheugen wel moet onthouden en wat niet ).

Edit: Ik snap dat ik je inderdaad verkeerd heb begrepen. Ik zal het in het vervolg niet meer op mezelf betrekken (ook al was het niet louter op mezelf). Ik vind je reacties trouwens wel intelligent, zoals laatst in het topic "Genetische Oorlog", waarin je een beeld gaf van hoe evolutie werkt.
もなちゃん。いつか結婚しようね :)

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Maar goed. Ik weet niet hoe je de conclusie trekt dat er nogal veel false negatives zijn.
Ik trek de conclusie niet dat er veel false negatives zijn, ik zeg dat als ik de reacties op t forum moet geloven er veel false negatives zijn, ik argumenteer juist dat een fractie (even afgezien van de verhouding) daarvan waarschijnlijk toch echt true negatives zullen zijn (als je een beetje statistische onderlegging hebt dan is deze conclusie onvermijdelijk).

Laten we het eens omdraaien, al die reacties met waarbij een IQ van 100-120 word gerapporteerd bijvoorbeeld, dan komt er direct de reactie dat dit niet kan kloppen. Hoezo niet? En t feit dat je wat hoger uit kan komen onder goede omstandigheden wil ook nog niet zeggen dat je 135+ scoort bv. Ik vind dat er over het algemeen erg makkelijk zwart wit over een test gedacht word, of je bent hb of je bent het niet. Als jouw getalletje in jouw optiek niet klopt; 100 bv, dan word direct aangenomen dat het toch 130+ moet zijn, waarom niet 115, 120 of 125? Allemaal niet in het criterium voor hb, en geen prettige gedachte voor de persoon in kwestie natuurlijk (ballonnetjes die doorgeprikt worden zijn nooit fijn) maar evengoed een mogelijkheid. Voor een forum met gebruikers die er prat op gaan dat ze een brede kijk hebben, out of the box denken en weet ik wat voor mooie termen nog meer vind ik dat er behoorlijk benauwd naar dit soort dingen word gekeken.
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Evident. Er word getracht zichzelf te begrijpen, en daarbij doet men zijn best anderen te begrijpen die proberen te begrijpen wat men zelf is. Wanneer andermans beeld niet overeenkomt met je eigen beeld dan moet er een resolutie komen. Die resolutie is óf verlossend, óf niet. Pas wanneer het zelfbeeld in balans is met het eigen ik en tot tevredenheid stemt kan er een echte resolutie komen. Mensen zijn ten allen tijde, terecht of onterecht, "tevreden" met het bedriegen van zichzelf.

Zo bedrogen wij onszelf in grote getalen met het idee dat wij dom waren. ;-)
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Patrick1984 schreef:
Maar goed. Ik weet niet hoe je de conclusie trekt dat er nogal veel false negatives zijn.
Ik trek de conclusie niet dat er veel false negatives zijn, ik zeg dat als ik de reacties op t forum moet geloven er veel false negatives zijn, ik argumenteer juist dat een fractie (even afgezien van de verhouding) daarvan waarschijnlijk toch echt true negatives zullen zijn (als je een beetje statistische onderlegging hebt dan is deze conclusie onvermijdelijk).

Laten we het eens omdraaien, al die reacties met waarbij een IQ van 100-120 word gerapporteerd bijvoorbeeld, dan komt er direct de reactie dat dit niet kan kloppen. Hoezo niet? En t feit dat je wat hoger uit kan komen onder goede omstandigheden wil ook nog niet zeggen dat je 135+ scoort bv. Ik vind dat er over het algemeen erg makkelijk zwart wit over een test gedacht word, of je bent hb of je bent het niet. Als jouw getalletje in jouw optiek niet klopt; 100 bv, dan word direct aangenomen dat het toch 130+ moet zijn, waarom niet 115, 120 of 125? Allemaal niet in het criterium voor hb, en geen prettige gedachte voor de persoon in kwestie natuurlijk (ballonnetjes die doorgeprikt worden zijn nooit fijn) maar evengoed een mogelijkheid. Voor een forum met gebruikers die er prat op gaan dat ze een brede kijk hebben, out of the box denken en weet ik wat voor mooie termen nog meer vind ik dat er behoorlijk benauwd naar dit soort dingen word gekeken.
Ik geef je groot gelijk, Patrick. En met false negatives bedoelde ik dus true negatives :) Ik kan niet voor anderen spreken. Het was mijn persoonlijke ervaring dat er het een en ander mis was met het meten van m'n IQ bij de GGZ. Een schrijftest als bewijs dat ik niet hoogbegaafd ben, waar beginnen we mee? (En de 2 psychologen brachten dat "nieuws" met volle overtuiging.) :) Uiteraard kon het sneller besef ik, maar dit is zó dom.

Maar goed, je hebt groot gelijk dat een score van 100 (hoe dan ook tot stand gekomen) alleen maar datgene zegt wat het is :) Het vereist veel kennis (bijv ervaring met verscheidenen testen) en een objectief inzicht om te zien waar je ongeveer staat :) Een onderzoekersmentaliteit en het open houden van dingen zie ik hier als van belang, en dat past idd goed bij een 'brede kijk' en 'out-of-the-box-denken'.

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

En met false negatives bedoelde ik dus true negatives :)
Um, onhandig :S Ik ging uit van een false negative in mijn geval ter berekening van m'n "IQ" op die tests van de GGZ, dus het was zoals ik aanvankelijk bedoelde. Hoe het werd gezien door de 2 psychologen is als een true negative. Om de een of andere reden is het noch het een of het ander. Vind het wel leuk om te bedenken wat correleert met een hoog IQ, ik bedoel dan zoiets als intelligentie in het algemeen.

Ik denk dat er vlakken zijn waar ik idd laag in zou scoren, zoals een gedrevenheid om iets de wereld in te brengen zoals een goed boek of een uitgewerkte compositie. In die zin is een test onzin.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”