OverLoad, aangenaam.
De gekozen naam gezien ik op dit moment ontzettend overweldigd ben door alles... en daarvoor kan ik best wel wat advies gebruiken (of misschien bevestiging?), maar misschien moet ik proberen bij het begin te beginnen?
Basisschool: weinig vakken waar ik slecht in was, behalve rijtjes stampen, aardrijkskunde (is een vorm van rijtjes stampen in mijn beleving), en "invuloefeningen".
4 fouten in de citotoets groep 8.
Met pijn en moeite de havo gedaan.
HBO met eenzelfde pijn en moeite doorlopen.
Master op uni doorheen gewandeld (op 1 vak na) - voor mij was het duidelijk dat dit mijn manier van leren / studeren was. En die 11 besturen / commissies die ik deed (en daardoor vertraging opliep)? Ach, ik heb er niet eens compensatie voor aangevraagd.
Na 4 jaar in de IT-consultancy overspannen geworden.
Genezen verklaard, en toch voelde ik me niet ok - kon geen rust vinden. Opgeschreven waar ik last van had, naar arts gegaan en redelijk snel het label ADD gekregen. Hoera! Ik wist wat er aan me mankeerde!
Arts die me een "druk kind, zoals het hoort" noemde, en schatte dat ik behoorlijk slim ben - en ontzettend braaf - en daarom de concentratiestoornis nooit opgemerkt is.
Hij had gelijk: toen ik me kon concentreren heb ik me nog nooit zo slim gevoeld!
Sterker nog: de online test van Mensa (om te bepalen of je in aanmerking komt voor de toelatingstest of zoiets?) heb ik gemaakt terwijl ik gezellig aan het kletsen was met een vriend van me. Ik verwachtte dat de test op zou lopen qua moeilijkheidsgraad, de vragen op pagina 1 vond ik nogal goed te doen (de moeilijke vragen komen vanaf pagina 2?). Er bleek geen volgende pagina. Met een score van 98% krijg ik het advies om de toelatingstest niet te doen, gezien ik niet binnen de gestelde tijd de test had gemaakt. Oeps.... blijkbaar had ik de tijd in de gaten moeten houden?!
Na wat jobswitchen, partners die het niet met me uithouden en ik die me steeds meer verveel ben ik terug gaan denken aan de afgelopen jaren... De arts die me de diagnose ADD gaf deed terloops de opmerking dat hij het geen verrassing zou vinden wanneer ik een iq van 135 of rond die koers zou hebben. Het feit dat ik zo ontzettend veel sneller werk dan collega's kan ik nog steeds niet begrijpen. Een voorbeeld: bij mijn huidige werkgever (terug de IT-consultancy - daar pas ik volgens mij het best) kreeg ik een project voor initieel 5 weken, om alvast dingen te doen zolang de vacature voor een vaste medewerker nog niet ingevuld was. Ik heb het niemand van m'n collega's kunnen / durven zeggen dat ik tijdens de eerste 4 weken alle basislevels van 'Gems of war' op m'n telefoon uitgespeeld heb, en continue een chatvenster open heb gehad. In de 5e week bleek al het werk afgerond, en ik zou geen verlenging krijgen bij die klant. Terwijl mijn coach trots op me was kreeg ik onder water duidelijk door dat de salesman hier helemaal niet zo blij mee was. Ik vroeg me alleen maar af hoe het kon dat ze een vaste medewerker zochten...
Voor mijn huidige project ben ik voor 32 uur ingehuurd. Ik zit (letterlijk!) 2 dagen in de week niks te doen (nou ja: spelletjes op m'n telefoon, chatten, dat soort dingen) en werk nog steeds sneller dan de collega's die daar zitten. Ik heb meer projecten dan de collega's die vast in dienst zijn. Ik ben al gevraagd als projectleider (heb ik ook ervaring in).
Mijn grootste angst is een bore-out.
Ik weet dat ik in gesprek moet met mijn werkgever - en ik weet dat ik daar in tranen ga zitten wanneer ik vertel hoe het met me gaat. De afgelopen dagen heb ik mezelf (heel therapeutisch!) gevraagd wat ik nou eigenlijk nodig heb. Het antwoord is erg simpel: ik heb eenduidigheid nodig vanuit mijn werkgever wat ik moet doen. Mijn coach weet dat ik snel werk (en volgens mij heeft hij geen idee hoe snel precies), de salesman wil me het liefst zo veel mogelijk uren en zo'n lang mogelijke periode ingezet hebben - en ik vind het vooral lullig om bij de klant nog meer projecten op te pakken.
Simpel gesteld ben ik bang binnenkort "door de mand te vallen"... (of de al eerder gestelde bore-out)
Terug naar de vraag: wat kan ik (het beste) doen?