Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Beelddenken VS Hoogbegaafd.

Ik ben er een of twee maanden geleden erachter gekomen, dat ik vooral in beelden denken en dat ik dus niet hetzelfde denk als de meeste mensen, taaldenken. Mijn moeder bestempeld mij als "beelddenker" Ik heb daar over gelezen en kan mij in een aantal dingen vinden en een aantal dingen niet. Zo is mijn tijdsbesef ook inderdaad wat minder, dan het tijdsbesef van de taaldenker. Ook is mijn spelling minder. Maar herken mijzelf niet in de het nodig hebben van kleur in een agenda of moeite hebben met het op tijd komen voor een afspraak.

Ik heb ook gelezen dat veel hoogbegaafden in beelden denken. Maar dat zij wel goed zijn in rekenen en taal. Ik heb nooit top gescoord op deze vakken, maar vraag mij achteraf af of ik wel zo slecht ben in rekenen en taal. Ondanks dat ik niet zo goed daarin ben ontwikkeld. Dit komt omdat ik erachter ben, dat de schoolse manier van leren mij niet ligt. Ik werd moe van het langdradige gebabbel van de leerkracht. Ik denk ook dat een niet-begaafde beeldender gelijk loopt met de peers in de ontwikkeling en niet dezelfde voorsprong heeft als de hoogbegaafde. Een hoogbegaafde kan verder vooruit denken en dingen analyseren denk ik. Maar zowel hoogbegaafden als de niet-hoogbegaafden beeldenkers, hebben een voorkeur voor topdown leren en dan word het voor en kunnen een probleem van meer invalshoeken bekijken. Een beeldender kan net als de hoogbegaafde, abstract redeneren. Hoort het overslaan van stappen in de communicatie bij beeldenken, hoogbegaafd of allebei? Dan word het voor mij moeilijk om de hoogbegaafde van de beelddenker te onderscheiden.

Dus mij vraag, wat is het verschil tussen een hoogbegaafde en een beelddenker?

ChrisV
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Beelddenken VS Hoogbegaafd.

Hi Peach,

Waarom zou je beelddenker vergelijken met HB zijn?

Als ik het goed heb, die zijn twee complementaire kenmerken. toch?

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Beelddenken met hoogbegaafd, is niet hetzelfde als beelddenken zonder het hoogbegaafd zijn. Ze denken ondanks hun raakvlakken niet helemaal hetzelfde. Zo heeft de beeldender met hoogbegaafdheid meer moeite met het uitleggen van zijn/haar ideeën, dan de beelddenker zonder hoogbegaafdheid. Juist omdat de hoogbegaafde snellere gedachtensprongen maakt.

Voor mezelf merk ik dat ik nog niet helemaal durf uit te gaan of ik naast mijn beelddenken ook hoogbegaafd ben, juist door de raakvlakken, die toch niet helemaal het zelfde zijn. Zo hebben veel hoogbegaafden juist weer geluid bij hun beelddenken. en ik vermoed dat de beelddenker zonder hoogbegaafdheid, dat weer niet heeft.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Peach schreef:
wo 12 apr 2017, 14:34
Beelddenken met hoogbegaafd, is niet hetzelfde als beelddenken zonder het hoogbegaafd zijn. Ze denken ondanks hun raakvlakken niet helemaal hetzelfde. Zo heeft de beeldender met hoogbegaafdheid meer moeite met het uitleggen van zijn/haar ideeën, dan de beelddenker zonder hoogbegaafdheid. Juist omdat de hoogbegaafde snellere gedachtensprongen maakt.

Voor mezelf merk ik dat ik nog niet helemaal durf uit te gaan of ik naast mijn beelddenken ook hoogbegaafd ben, juist door de raakvlakken, die toch niet helemaal het zelfde zijn. Zo hebben veel hoogbegaafden juist weer geluid bij hun beelddenken. en ik vermoed dat de beelddenker zonder hoogbegaafdheid, dat weer niet heeft.
Is het dan de bedoeling dat er bij elk beeld een stukje geluid aanwezig, of kan het afzonderlijk ook?

Ik ben zelf ook beelddenker, maar het is niet zo dat ik perse bij denken ook geluid nodig vind, het kan beiden tegelijk, maar ook afzonderlijk, dus puur geluid of puur beeld.

Plus alles is maakbaar, beeld en geluid. Naar eigen smaak.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Om het wat makkelijker te maken en minder met vage termen te spreken.

Beelddenken (wat overigens een afschuwelijke term is) staat tot hoogbegaafd (wat eveneens een nare term is) zoals 'snel kunnen rekenen' tot 'slim zijn'.

- Een beelddenker is goed zijn in een kunstje, of prefereert dit kunstje boven andere manieren van denken (of negatief gezien, niet anders kunnen dan dit kunstje)
- HB is een vele breder begrip en combineert meerdere eigenschappen... als je enkel goed bent in bepaalde kunstjes of op een bepaalde (apparte) manier denkt ben je nog niet hb (zie bv het delphi model http://www.hoogbegaafdheidvolwassenen.nl/delphi-model/ om maar een enkel voorbeeld te noemen)

Waar je beter over kunt spreken (dan verschillen) is overeenkomsten tussen beelddenkers (voor zover dat werkelijk bestaat of een relevante beschrijving is van iemands denken) en hb-ers in de unieke gedachten gang. Voor beiden geldt dat het denken waardevol is (en eveneens ondergewaardeerd) vanwege de unieke benadering en beiden kunnen complexe problemen behandelen.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Terrasano, dat denk ik niet of ik wil zelf gewoon horen dat ik HB ben, ook als snap ik dat het ook zijn nadelen heeft. :doh: Ik herken mij in hetgeen wat je schrijft en heb ook de ene keer wel geluid geluid bij mijn beeld en de andere keer niet. Ik kan het ook zelf aansturen en vermoed dan dat ik gewoon vals aan het spelen ben, om het even gecompliceerd te maken. Want dan zou ik er zeker weer het geluid gaan aansturen bij mijn beelden, om zo hetgeen te bevestigen wat ik wil horen.

Tinus, Ik begrijp het helemaal. Bedankt voor je info. :ibigrin:

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”