zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Van wie hier is ook nog nooit officieel het IQ vastgesteld?

Ik heb pas een idee van hoogbegaafdheid sinds het laatste festival van talent.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Heb in het verleden ooit eens 120 gehad en pas geleden heb ik er een van 90 gehad dus het gemiddelde is 105 op dit moment van de beide testen.Afbeelding

Nu ben ik druk bezig mijn kritische kant wat kleiner te maken wat een ongelooflijke opgave is van telkens in de valkuil te vallen van oude overtuigingen dus het is een lange weg te gaan om mijzelf wat milder aan te pakken.

Maar ik weet dat IQ testen niet echt weerspiegelt wie je ben als een persoon. Want ik voel mij vaak te kort schieten in de mogelijkheden of raak mijzelf kwijt in de hoeveelheid van mogelijkheden dus ik ben zeer traag soms met reacties en dat komt ook echt na voren in de IQ testen.
Hoe lager je zelfbeeld hoe lager je IQ.
De eerste was ik net in mijn eerste crisis dus was niet met mijn hoofd erbij en de tweede was toen ik totaal vervreemd raakte van de wereld om mijn heen.

Dus mijn redenatie is IQ is goed voor andere om iets te meten maar zelf heb je er vrij weinig aan om te kijken wie je eigenlijk zelf ben.

Het getal is geen onderdeel van je volledige acceptatie.

Accepteer jezelf in wie je ben en niet in wie je zou moeten zijn.🤔

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

ChrisV
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb de test gedaan (WAISC, met een HB pyscholoog).
Ik ben vrij rationnel : Meten is weten. En meer dan de IQ (geen idee waarom iedereen zo aan het cijfer hangt) zelf, is de bijbehorende rapportage zeer waarvol. Daar uiteindelijk vond id de sleutels om verdeer (goed) te kunnen omgaan.

MrMeozorz
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hallo,

Ik heb wel een IQ test gedaan en het doel van deze reactie is om ander perspectief te tonen op het onderwerp.

Er zijn bij mij helaas meerdere malen IQ-Testen opgedrongen en IQ scores zeggen niet zoveel meer denk ik als je meerdere afneemt, aangezien je dan al weet hoe het ongeveer verloopt ook al krijg je niet dezelfde vragen / opdrachten, de structuur is hetzelfde. De laatste die mij werd opgedrongen heb ik dus tegen gewerkt, want ik wou mijn IQ score niet weten ten opzichte van sommige personen in mijn omgeving die het moesten weten. Dus ja er is een getal, maar er is geen waarde aan te hechten. Dit is uiteraard niks persoonlijks tegen mensen die hun IQ juist wel willen laten testen, maar desondanks is het maar een moment opname. Het is dus niet de moeite waard om je hele ziel en zaligheid aan het getal te hangen. Ja ik ben ook wel eens zo dom als een stuk drijfhout, maar elke dag is er wel wat nieuws bij te leren of om over vorige dingen te contempleren.
Mijn stellingen der filosofie; 0: [het] niets is (absoluut) onmogelijk; 1: [het] bestaan, bestaat.

Water
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik heb alleen online testjes gedaan en twee keer de mensa online test. Heel vroeger ook bij een psycholoog een test gedaan, waar ook puzzeltjes in zaten.

Maar ik ben niet HB. (Dus wat doe ik hier? :D )
Vis moet zwemmen...

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mijn Duitse Herder heeft ook nooit een IQ test gedaan. Maar ik geef hem een hogere pet op dan geschiedenisleraar Mark Rutte met als bijbaantje Minister President. Grote mensen en kinderen die deze herder aanraken worden namelijk altijd erg blij van hem :biggrin:

Afbeelding
don't hide what you have !

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Bij mij waren de nummers op.. :mrgreen: Zodoende geen score.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Water
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Terrasano schreef:
ma 09 okt 2017, 14:06
Waren ze lekker? [:))]
Vis moet zwemmen...

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Water schreef:
di 10 okt 2017, 12:01
Terrasano schreef:
[:))]
plato schreef: Mijn Duitse Herder heeft ook nooit een IQ test gedaan. Maar ik geef hem een hogere pet op dan geschiedenisleraar Mark Rutte met als bijbaantje Minister President. Grote mensen en kinderen die deze herder aanraken worden namelijk altijd erg blij van hem :biggrin:
Dus Nederland stemt de volgende verkiezingen op jou Duitse Herder als Minister President? :laugh:

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Peach schreef:
di 10 okt 2017, 14:49
Water schreef:
di 10 okt 2017, 12:01
Terrasano schreef:
[:))]
plato schreef: Mijn Duitse Herder heeft ook nooit een IQ test gedaan. Maar ik geef hem een hogere pet op dan geschiedenisleraar Mark Rutte met als bijbaantje Minister President. Grote mensen en kinderen die deze herder aanraken worden namelijk altijd erg blij van hem :biggrin:
Dus Nederland stemt de volgende verkiezingen op jou Duitse Herder als Minister President? :laugh:
Dat zou ik maar doen. Dan hoeft iedereen alleen nog maar hondenbelasting te betalen.

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: RE: Re: Van wie hier is ook nog nooit officieel het IQ vastgesteld?

plato schreef:Mijn Duitse Herder heeft ook nooit een IQ test gedaan. Maar ik geef hem een hogere pet op dan geschiedenisleraar Mark Rutte met als bijbaantje Minister President. Grote mensen en kinderen die deze herder aanraken worden namelijk altijd erg blij van hem Afbeelding

Afbeelding
Rutte heeft ook een lage EQ, maar wel petje af hoe hij kan acteren enkel zijn onbewuste spreek een andere taal dan hij wilt uitdragen. Achter die lach zit een klein duiveltje die op mensen neer kijkt.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: RE: Re: Van wie hier is ook nog nooit officieel het IQ vastgesteld?

Wilco oudshoorn schreef:
di 10 okt 2017, 15:14
plato schreef:Mijn Duitse Herder heeft ook nooit een IQ test gedaan. Maar ik geef hem een hogere pet op dan geschiedenisleraar Mark Rutte met als bijbaantje Minister President. Grote mensen en kinderen die deze herder aanraken worden namelijk altijd erg blij van hem Afbeelding

Afbeelding
Rutte heeft ook een lage EQ, maar wel petje af hoe hij kan acteren enkel zijn onbewuste spreek een andere taal dan hij wilt uitdragen. Achter die lach zit een klein duiveltje die op mensen neer kijkt.

Nederlandse politici communiceren niet met de Nederlandse burger. Behoudens via derden methode zoals de pers en wat schriftelijk werk Ze kiezen zelf dat kanaal met bijbehorende mensen die ze gekleurd prettig vinden. En derhalve communiceert het volk niet met de politici. Want dat kan niet.

Hier in Denemarken kan dat wel. Je kunt zo binnenlopen in de gebouwen waar de DK politici zitten te werken en ze aanspreken. Beiden willen dat dus.

Maar ook zijn er openbare meetingen tussen de politici en het volk. De dialoog is de basis. De Deense burger kan dus wel communiceren met de Deense politici.

En dat gaat echt niet in sociaal gewenste taal maar recht voor zijn raap. En stevig ook. Die Deense politici hier weten dat het volk wel degelijk in opstand komen als ze iets niet bevalt. En daar gaat derhalve een preventieve houding van uit om zo goed mogelijke de politiek toe te passen. Die politici willen niet publiekelijk even tot de orde geroepen worden. Wordt je erg nat van.

En dat het Deense volk dat doet getuigt deze opnames. Zo gaan wij hier om met een MP die de boel een beetje in de maling zat te nemen en niet luisterde naar het volk. In 2015 was ze MP af.

2013-2014:

De speeches werden afgebroken en ze verliet voortijdig het podium.
Laatst gewijzigd door plato op di 10 okt 2017, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

scarlett schreef:
do 23 jul 2015, 11:20
..... mochten er ooit nog interessante discussies volgen.
:biggrin: :laughy:

Bas
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Tot op heden heb ik nog geen officiële IQ-test gedaan. Toch een vorm van faalangst, want als ik te laag scoor, wat moet ik dan met al die eigenschappen van hoogbegaafden die ik enorm herken. Is dan de wens de vader van de gedachte en zijn die eigenschappen niet anders dan een horoscoop, een zelfduiding?

Aan de andere kant zou ik ook een soort van bewijs hebben als ik wel als hoogbegaafd wordt getest. Niet alleen naar mijzelf, maar ook naar anderen. Een soort van oorkonde, niet om mee te pochen, maar om iets in handen te hebben. Om niet in het luchtledige te roeptoeteren dat ik hoogbegaafd ben. Dat vermoeden heb overigens ik slechts bij een aantal mensen genoemd, met wisselende reacties alnaargelang de kennis over het onderwerp.

En dan? Hoe breng je zoiets? Ik vermoed door van jezelf te vertellen hoe jouw manier van denken gaat en waar je je in je koppie allemaal mee bezig houdt. En dat het liefst op een zo positieve manier, want - ook in veel topics hier - gaat het vaak over de problemen rondom hoogbegaafdheid en niet over de kansen die het biedt.
'We're all puppets Laurie. I'm just a puppet who can see the strings.'

'I have no mouth and I must scream!’

MrMeozorz
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Bas schreef:
wo 18 okt 2017, 19:32
Tot op heden heb ik nog geen officiële IQ-test gedaan. Toch een vorm van faalangst, want als ik te laag scoor, wat moet ik dan met al die eigenschappen van hoogbegaafden die ik enorm herken. Is dan de wens de vader van de gedachte en zijn die eigenschappen niet anders dan een horoscoop, een zelfduiding?

Aan de andere kant zou ik ook een soort van bewijs hebben als ik wel als hoogbegaafd wordt getest. Niet alleen naar mijzelf, maar ook naar anderen. Een soort van oorkonde, niet om mee te pochen, maar om iets in handen te hebben. Om niet in het luchtledige te roeptoeteren dat ik hoogbegaafd ben. Dat vermoeden heb overigens ik slechts bij een aantal mensen genoemd, met wisselende reacties alnaargelang de kennis over het onderwerp.
Als je laag scoort op een IQ test, dan scoor je laag op een IQ test. Een IQ test is een moment opname van een algemene interpretatie van intelligentie. Een interpretatie door psychologen. Welke ook maar mensen zijn. In de psychologie gaan ze systematisch te werk, maar het is geen 'exacte wetenschap (zoals bijvoorbeeld natuurkunde en scheikunde). Het kan zijn dat er een hoge correlatie is tussen intelligentie in de echte wereld en een goede score op zo'n test, maar het er is geen causaal verband. Een hoog IQ verzekerd geen intelligentie in de echte wereld buiten de abstracte wereld van de test, en een hoge intelligentie in de wereld verzekerd geen hoog IQ.

Als jij kritisch en eerlijk aan zelfreflectie kunt doen en de eigenschappen van HB in jezelf herkent, dan kun je van je zelf verzekerd zijn dat je in meer of mindere mate HB bent. Aangezien kritisch nadenken en eerlijk aan zelfreflectie kunnen doen op zich zelf al eigenschappen van HB zijn. Je blijft gewoon jezelf ook al zou je lager scoren dan gehoopt. Het betekend niet dat je opeens minder effectief je intelligentie kunt toepassen, omdat het abstracte concept van een IQ score niet aan verwachting zou voldoen. Reflecteer anders naar jezelf 'ken ik mensen die hoogbegaafd zijn en is er gelijkwaardige interactie?' als je dit nog niet gedaan hebt uiteraard. Mij persoonlijk interesseert mijn IQ test score mij niet, dus het is waarschijnlijk ook handig om naar input te vragen (of af te wachten) van anderen, die wel last van faalangst hadden ten opzichte van IQ tests en hoe ze daar mee zijn om gegaan, en misschien hoe ze er beter mee om konden gaan. Maar zelf denk ik dat je te zelfkritisch bent op een onproductieve manier, omdat ik dit verhaal op maak dat je meer waarde uit een test-score haalt dan dat je zelfvertrouwen hebt in je (cognitieve) kunnen.
Bas schreef: En dan? Hoe breng je zoiets? Ik vermoed door van jezelf te vertellen hoe jouw manier van denken gaat en waar je je in je koppie allemaal mee bezig houdt. En dat het liefst op een zo positieve manier, want - ook in veel topics hier - gaat het vaak over de problemen rondom hoogbegaafdheid en niet over de kansen die het biedt.
Je eigen manier van denken is iets wat alleen jij zelf kunt ervaren en interpreteren, de kunst is om dit effectief naar buiten te kunnen communiceren zodat de interpretatie van anderen zo dicht mogelijk kan aansluiten bij van hoe jij die bedoelt had. Hier in liggen veel problemen, omdat de meer (hoog)begaafde persoon dit in meer diepte en complexiteit naar buiten kan brengen dan dat iemand met minder cognitieve begaafdheid kan interpreteren en hierdoor bij willekeur naar eigen voorkeur dingen er uitplukt die bij het eigen wereldbeeld aansluiten. Dus mensen hebben graag andere productieve interpretaties om hun gedachtegang authentiek van zichzelf en helder naar de ander voor te brengen.

Als er nog geen of weinig topics zijn over de positieve kanten van HB zijn, ben je altijd vrij om eentje te openen. Hoogbegaafdheid is uiteindelijk ook maar een indeling, het zegt wel enigszins iets over een persoon, maar het is ver van zaligmakend om de ware complexiteit van iemand echt naar voren te kunnen brengen.
Mijn stellingen der filosofie; 0: [het] niets is (absoluut) onmogelijk; 1: [het] bestaan, bestaat.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”