Prettig dat ik hierbij kan aanschuiven....
Op mijn 19e begon de ellende, tenminste....kwam er met terugwerkende kracht weer achter dat ik op m'n 14e al m'n eerste (en enige) suicide poging had ondernomen maar die had ik vrij goed begraven en vergeten. Op mn 19e dus, van de ene op de andere dag kwam het ineens in mn kop dat ik dood wilde. Schrok hier zelf behoorlijk van, donderslag bij heldere hemel, hoe de fuck ben ik hier terecht gekomen.
Langzaamaan ontvouwde het zich en kwam ik erachter dat de voortekenen al jaren daarvoor zich voordeden. Gebukt onder een calvinistische arbeidersethiek, niet zeiken en gewoon doorgaan, even de puntjes op de i, even doorbijten. Het zit erin gebrand, gewoon doorbijten tot ik weer suicidale gedachten heb.
Ik heb mijn lessen nog niet geleerd want 9 jaar later zit ik weer in hetzelfde pakket, ondanks dat ik zelf als maatschappelijk werker ben opgeleid en dus haarfijn weet dat suicidale gedachten een onderdeel kan zijn van een depressie. Om de scherpe randjes er een beetje af te halen hou ik dit mijzelf maar voor, het zijn niet mijn gedachten maar onderdeel van het ziektebeeld, maarja dat haalt de gedachten niet weg.
Ben in die 9 jaar van ellende en *****zooi wel iets gegroeid, de depressie gaat al veel minder diep als vroeger. Naar mijn idee door paddo's/ayahuasca jaren van mediteren en een soort spirituele reis gemaakt heb ik wel iets meer mijzelf gevonden waardoor ik het nu wel aandurf om pillen erin te gooien. Dit wilde ik 9 jaar geleden dus allesbehalve, en het voelde ook niet goed, vanbinnen dood zijn maar je toch "chemisch" opgepept voelen. Nu sinds 2 weken aan de wellbutrin (hydrochloride), lichte anti depressiva, helpt ook nog bij ADD en word zelfs voorgeschreven om te stoppen met roken, kortom 3 vliegen in één klap. Heb het gevoel dat deze depressie voortkomt uit het niet kunnen functioneren, tenminste niet kunnen manifesteren van wat er in je hoofd zit, ipv zoals vroeger dat het een onbenoembare oorzaak is ergens diep emotioneel in mijzelf.
Na vele geestelijke omzwervingen er toch achter gekomen dat het gewoon simpelweg neerkomt op een dopamine inefficiëntie. Weet nog dat ik zoveel jaar geleden is tegen een psycholoog heb gezegd dat als ik opnieuw zou moeten beginnen ik het allemaal zo weer zou doen. Wat maakt het "het" dan waard? De uitzichten die ik heb gehad, het besef..... besef is voor mij een gevoelsmatig iets waar in je net zo kan groeien als emotionele groei. Woorden schieten tekort om uit te leggen, het te vatten, te omschrijven, te omlijnen. Mislukte liefdes, depressies, verslaving, een hoop ellende en toch zou ik het zo weer doen. De geestelijke groei die ik heb ervaren afgelopen jaren maken het mij allemaal waard uiteindelijk. Als het uberhaupt al in een rekensommetje te stoppen is met onderaan de streep je conclusie.
Ik hoop dat ik alle lieve luitjes hier misschien kan helpen door shit te delen, schroom niet om contact op te nemen. Besef dat mn aandacht niet op en top is dus als het een onsamenhangende brei van bullshit is hoor ik het wel. Het idee dat door mijn lijden mensen hopelijk in de toekomst niet hoeven te lijden, door het wetenschappelijke apparaat erop te lossen en mij te gebruiken als empirische gegevens, maakt het al veel lichter.
Nou goed, dit eruit getikt te hebben voel het al een stukje beter dus alvast bedankt