Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Re: HB en huidskleur

Ik wilde eigenlijk niet meer posten in dit topic nadat het zonder vermeldde reden was afgesloten en heropend.
Nalle schreef:Ik heb niet de hele welles-nietes discussie gelezen
Dat is duidelijk.
Overigens vind ik jou een van de mensen die er een welles-nietes discussie van maakt, aangezien jouw mening muurvast staat. Persoonlijk vind ik het dan ook jammer dat je er meer dan één post aan besteedt (net zoals alle andere mensen die bij voorbaat niet open staan voor een bijstelling van hun beeld).
Ik schreef dat ik procentueel minder donkere mensen op het forum zie. Dan kan je wel roepen dat ik dat aan een naam niet kan zien. Maar je negeert dat ik ook een oproep deed, om te laten zien dat het barst van mensen met donkere huidskleur op dit forum en zo mijn beeld compleet te veranderen. Je negeert dat ik nog nooit een forumlid/niet-lid-maar-toch- HB met donkere huidskleur op een bijeenkomst heb gezien. Ik ga al 9 jaar. Je negeert dat ik aangeef dit te ervaren, maar dat ik het ook net zo makkelijk zal accepteren wanneer het tegendeel wordt bewezen. Als blijkt dat 25% op dit forum eigenlijk een niet-blanke huidskleur heeft. Als blijkt dat ik nou uitgerekend nét naar de verkeerde uitjes ga.
O ja, laat ik nogmaals melden dat ik officieel niet blank ben.

Is er werkelijk niemand die eerst riep dat opgroeien in een achterbuurt bijdraagt aan het niet ontwikkelen van hoogbegaafdheid, nu na de post van Mary wil melden het gelezen te hebben en de deur op een kier wil zetten wat betreft het aanpassen van die theorie?

Ik vind de (extreem) linkse houding zo kinderachtig op emotioneel gebied. Het is zo'n typisch middelbare school hippie gedrag. We zitten hier op het HB forum, en dan nog roepen dat we allemaal hetzelfde zijn? :?
Plus ik vind het enorm racistisch. Je bevooroordeeld iemand positief op basis van huidskleur. Foei! Kijk naar de mens!!
Nederlander scoort IQ 105 op huidige Mensatest. Is ie blank? Tja, dat is dan helaas dat. Is ie negroïde? Oneerlijk! Hij is het misschien wel maar hij heeft ongelijke kansen gehad!

@Laatbloeier: ik vind het een goeie uitspraak. Hij is gericht op degenen die er zich schuldig aan maken.
Ik moet er wel bij melden dat het soms de schuld van de ouders kan zijn. Ik heb een Curaçaowenaarse vriendin die haar dochters opvoedt met het idee dat ze het in blank Nederland moeilijker gaan krijgen vanwege hun donkere huidskleur. Ik heb haar gezegd dat ze dit niet moet zeggen, en waarom. Maar het komt niet aan.
Look where you're going.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Erg fijn dat mensen die in elk geval tot één minderheid behoren (hoogbegaafdheid) ook zoveel compassie hebben met mensen die (ook) tot een andere minderheid behoren. Je weet wel, top-down denken vanuit abstracte kennis over 'een minderheid zijn' en dit vervolgens ook op andere situaties kunnen toepassen. Vanuit je emotionele overexcitability veel inlevingsvermogen hebben en daarmee een groot rechtvaardigheidgevoel. Nou, ik merkte er veel van in die discussie.
De discussie werd gevoerd, is dat niet beter dan 'm niet voeren? Is het niet beter om jezelf te uiten, andere meningen te horen en daardoor nog eens achter de oren te krabben?
Ik vind het begrijpelijk, maar jammer, dat er niet nog meer minderheden zijn geweest die zich hebben gemeld en gemengd in de discussie.
Ik heb niet de hele welles-nietes discussie gelezen maar ik lees hier iets over mensen die zich afvragen waarom er hier weinig niet-blanke mensen op het forum zitten.
Ik viel over: Ik heb niet de hele welles-nietes discussie gelezen wat je zegt dat je een oordeel hebt over iets wat je niet hebt gelezen in een en dezelfde zin.
Niemand die heeft bedacht dat de zwarte pietendiscussie zoals die hier laatst is gevoerd de reden is geweest dat een aantal forumleden zijn verdwenen?
Ja, eigenlijk wel. En ik vond dat erg vervelend. Maar ik weet niet wie het zijn, waarom ze het deden, wat er misging en of het aan 1 topic ligt of meerdere. Moeilijk rekening houden met iets wat je niet weet. Ik zou me graag nader uitleggen aan diegenen, en vind het jammer dat ze weg zijn (zoals waarschijnlijk iedereen in deze thread). Maar het blijft dan zo dat ze het gedrag van vele mensen op enkelen afrekenen, en dat is ook vanuit hum perspectief, niet goed.
Ondanks dat alles ben ik op eigen kracht (en tegen basisschool docenten in, die vonden dat ik net als alle andere allochtone kids op mijn school maar naar het vmbo moest hoewel ik vwo niveau behaalde op de cito) opgeklommen in het educatieve systeem en heb ik mijn hbo diploma op zak en staat een wo studie op de planning. Tevens ben ik hoogbegaafd verklaard..
Maar wat was er gebeurt als je in een bevoordeelde en niet-met moeilijkheden bezaaid leven terecht was gekomen? Geef je juist niet een bevestiging van dat wat je wil weerspreken?
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Nee, ik probeer met mijn voorbeeld juist duidelijk te maken dat het vooroordeel wat blijkbaar veel mensen hebben, niet klopt.. want er zijn altijd uitzonderingen. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben.

Ik kan trouwens goed begrijpen dat de "zichtbare minderheden" op dit forum een voor een vertrekken.. stel je voor dat je als HBer tussen 20 niet HBers zit en je constant anders voor moet doen, want als je dat niet doet, krijg je allemaal vervelende vragen, vooroordelen etc. vooral als HB het onderwerp van de dag is met veel afwisselende meningen. Dan zou je ook graag weg uit die situaie willen, omdat het weinig tot geen zin heeft je mening te geven of een verklaring te geven. Zo kun je het een beetje vergelijken. Ik denk dat de HBers prima in staat kunnen zijn tot het verplaatsen in de ander... Jammer genoeg wordt dit niet altijd even goed toegepast.

Toen ik het onderwerp over de zwartepieten discussie geopend zag, kreeg ik al de kriebels, omdat ik overal op internet en in real life die discussie gaande zag. Tevens zie ik dat het overal mis gaat. Ik hoopte dat dit de enige plek zou zijn waar ik veilig was daarvoor, omdat hier intelligente mensen zitten, maar goed, dat was even een teleurstelling voor mij (en waarschijnlijk een aantal met mij). Alleen loop ik daar niet voor weg. Toch moet ik zeggen dat ik me niet zo thuis meer voel hier, zoals ik dat eerst wel voelde...
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have..

Stefan
Beheerder
Beheerder

Mary87 schreef:Nee, ik probeer met mijn voorbeeld juist duidelijk te maken dat het vooroordeel wat blijkbaar veel mensen hebben, niet klopt.. want er zijn altijd uitzonderingen. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben.
Maar (sorry als dit op drammen lijkt, maar wil je echt graag begrijpen): je hebt het zwaar gehad, kwam uit een moeilijke omgeving en ondanks dat heb je het toch gered, dat is je bericht toch? Een uitzondering. Is dat dan niet juist een bevestiging dat omgevingsfactoren IQ verlagend kunnen werken?
Ik kan trouwens goed begrijpen dat de "zichtbare minderheden" op dit forum een voor een vertrekken.. stel je voor dat je als HBer tussen 20 niet HBers zit en je constant anders voor moet doen, want als je dat niet doet, krijg je allemaal vervelende vragen, vooroordelen etc. vooral als HB het onderwerp van de dag is met veel afwisselende meningen. Dan zou je ook graag weg uit die situaie willen, omdat het weinig tot geen zin heeft je mening te geven of een verklaring te geven. Zo kun je het een beetje vergelijken. Ik denk dat de HBers prima in staat kunnen zijn tot het verplaatsen in de ander... Jammer genoeg wordt dit niet altijd even goed toegepast.
Ik kan het me ook goed voorstellen. Ik maak er alleen de kanttekening bij: als je altijd de discussie mijdt, doet je dus niet mee en word je niet gehoord. Da's jammer toch? Inlevingsvermogen heb je n.a.v. een verhaal waar je je op in kunt leven toch? Wat me opvalt is dat degenen die degenen gesproken hebben die weggaan het begrijpen en zich inleven, degenen die die mensen niet gesproken hebben het verwijt geven dat ze zich niet inleven. Waarin hadden ze zich in moeten leven dan?
Toen ik het onderwerp over de zwartepieten discussie geopend zag, kreeg ik al de kriebels, omdat ik overal op internet en in real life die discussie gaande zag. Tevens zie ik dat het overal mis gaat. Ik hoopte dat dit de enige plek zou zijn waar ik veilig was daarvoor, omdat hier intelligente mensen zitten, maar goed, dat was even een teleurstelling voor mij (een waarschijnlijk een aantal met mij). Alleen loop ik daar niet voor weg. Toch moet ik zeggen dat ik me niet zo thuis meer voel hier, zoals ik dat eerst wel voelde...
Ik vind het altijd jammer als iemand zich hier niet thuis voelt. Maar er zijn ook andere dingen die meespelen: je thuisvoelen doe je tussen jouw gelijken, en dat zijn we niet. We zijn allemaal anders, net als in de rest van de maatschappij. Mensen met een hoog IQ zijn nou eenmaal niet verstoken van invloeden van opvoeding, cultuur, omgeving (zie bijvoorbeeld religie).

Heb je liever een omgeving waar je geen weerwoord krijgt? Dat kan alleen doordat je je aanpast. Het feit dat mensen hier het aandurven zich niet aan te passen, vind ik juist goed. Er zitten natuurlijk grenzen aan (schelden, iemand lastigvallen, doorzeuren, etc), maar je mag mits met fatsoen hier ook je niet-sociaal-geaccepteerde mening kwijt.

Dat mensen zich daardoor ongemakkelijk voelen snap ik, maar ik vind het ook jammer als ze zich daardoor zo laten beïnvloeden dat ze besluiten zich terug te trekken zonder weerwoord, zonder uitleg, en zónder een liefdevolle blik vol inlevingsvermogen :!: naar diegenen die zich door hun situatie, omgeving, invloeden of andere oorzaak een mening hebben aangemeten die onaardig, oneerlijk, boos, of soms zelfs haatdragend is.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik snap het ook even niet meer. :?

Jammer dat je je niet thuis voelt hier. Ik zou nog niet meteen vertrekken, dat is erg gehaast.
Look where you're going.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mary87 schreef:Toen ik het onderwerp over de zwartepieten discussie geopend zag, kreeg ik al de kriebels, omdat ik overal op internet en in real life die discussie gaande zag. Tevens zie ik dat het overal mis gaat. Ik hoopte dat dit de enige plek zou zijn waar ik veilig was daarvoor, omdat hier intelligente mensen zitten, maar goed, dat was even een teleurstelling voor mij (en waarschijnlijk een aantal met mij). Alleen loop ik daar niet voor weg. Toch moet ik zeggen dat ik me niet zo thuis meer voel hier, zoals ik dat eerst wel voelde...
Hoogbegaafd =/= rationeel, open, discussievaardig, luisterend, eerlijk, oprecht enzovoorts. En zeker al niet gelijk aan gelijkvormig/gelijkdenkend, au contraire.
Het zijn net mensen die HB'ers.

Een fatsoenlijke discussie is overal moeilijk en vergt inspanning van de deelnemers. Ook hier.

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Het is een bevestiging dat het gemiddeld zo werkt ja, maar dat OOK daartussen hoogbegaafden bestaan. Dat ondanks de omgevingsfactoren die IQ verlagend werken, ik (en velen met mij) toch eruit kunnen komen. Misschien een beetje dubbel voor jou.
Hoop in ieder geval dat het nu duidelijker is.

Verder kan ik een heel boekwerk aan uitleg gaan geven, maar het enige wat ik je kan zeggen (uit ervaring, maar dit vind je bijv. ook terug in het grote racisme experiment, zie http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1377899) is dat als je je hele leven al moet vechten om je gelijk te krijgen, je verklaringen te geven en dat hoewel men óf niet naar je WIL luisteren óf het simpelweg niet KAN begrijpen en aan hun eigen starre standpunten vasthouden, dat je dan vanzelf langzamerhand opgeeft. Je kunt simpelweg gewoon niet meer, omdat het niet de 10e keer is, maar de 12.000.000ste keer dat je jezelf moet bewijzen van het tegendeel. Het is geen kwestie van even zomaar weggaan, maar daar is al veel aan vooraf gegaan. Ik denk dat dit ook bij mij zo is. Ik ben er gewoon moe van.. Dus ik begrijp HEEL goed dat men weggaat als ze op hun "speciale plekje" er (zoals overal, iedere dag) mee geconfronteerd worden. Er zijn zelfs minderheden die thuisblijven, om de eventuele confrontaties uit te weg te gaan. Het klinkt misschien heel zwak, maar ergens ook heel begrijpelijk. Kijk bijv. naar homosexuele mensen. Een groot deel van hen houdt het geheim (voor zover dat kan), omdat veel mensen het niet zullen begrijpen hoe zij zich voelen en hoe zij dagelijks ermee en erover moeten vechten. In Nederland valt het gelukkig mee, maar er zijn genoeg landen waar zij nog steeds niet (volledig) geaccepteerd worden. Ik kan mijn huidskleur niet verbergen, en ondanks dat veel mensen die er niet mee in aanraking komen denken dat wij in zo'n anti-racistisch land leven, moet ik je teleurstellen..

En klopt, dat HB'ers ook "gewoon mensen" zijn. Maar had op z'n minst verwacht dat ze beter zouden nadenken voordat ze dingen zeggen. Geldt niet voor iedereen trouwens, dus het is niet nodig om je meteen aangesproken te voelen :)
Oh en ik ga niet weg, ik geef het nog niet op....
You never know how strong you are until being strong is the only choice you have..

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Je moet daar ook bij bedenken dat de manier waarop sommige HB'ers opgroeien / gevormd worden / sociaal ontwikkelen een sterkte invloed heeft op de ontwikkeling van allerhande vaardigheden. Deels is het een risicogroep wat dat betreft: lang niet iedereen krijgt de opvoeding, scholing, baan, sociale omgeving etc. die op een goede manier vormend werkt. Natuurlijk gaat dit voor iedereen op, HB of niet. Maar het risico van bv. sociale aansluiting missen is groter in deze groep.

Dat geldt inderdaad niet iedereen hier natuurlijk. Maar in discussies zijn nog al eens mensen actief die er niet altijd even handig in zijn. Dat hoort onlosmakelijk bij de doelgroep van dit forum.
Dit is geen 'moral high ground' society.

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Arjan schreef:Je moet daar ook bij bedenken dat de manier waarop sommige HB'ers opgroeien / gevormd worden / sociaal ontwikkelen een sterkte invloed heeft op de ontwikkeling van allerhande vaardigheden. Deels is het een risicogroep wat dat betreft: lang niet iedereen krijgt de opvoeding, scholing, baan, sociale omgeving etc. die op een goede manier vormend werkt. Natuurlijk gaat dit voor iedereen op, HB of niet. Maar het risico van bv. sociale aansluiting missen is groter in deze groep.
Daar heb je zeker een punt. Wat dat betreft had ik waarschijnlijk gewoon te hoge verwachtingen. Maar dan nog vind ik dat iedereen verantwoordelijk is voor hetgeen hij zegt. Als men weet dat ze niet even vaardig zijn, kunnen ze zich beter mengen in discussies waarvan ze zekerheid hebben, of ben ik nu te veeleisend? Of is het zo dat ze niet capabel zijn tot het inschatten waar zij zich beter wel of niet in kunnen mengen? Ik probeer het ook alleen maar te begrijpen ;)

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mary87 schreef: ben ik nu te veeleisend? Of is het zo dat ze niet capabel zijn tot het inschatten waar zij zich beter wel of niet in kunnen mengen?
Ja en ja. Maar zoals ik al schreef, ik denk niet dat dat al te verwijtbaar is. Such is life.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Mary87 schreef:Het is een bevestiging dat het gemiddeld zo werkt ja, maar dat OOK daartussen hoogbegaafden bestaan. Dat ondanks de omgevingsfactoren die IQ verlagend werken, ik (en velen met mij) toch eruit kunnen komen. Misschien een beetje dubbel voor jou.
Hoop in ieder geval dat het nu duidelijker is.

Verder kan ik een heel boekwerk aan uitleg gaan geven, maar het enige wat ik je kan zeggen (uit ervaring, maar dit vind je bijv. ook terug in het grote racisme experiment, zie http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1377899) is dat als je je hele leven al moet vechten om je gelijk te krijgen, je verklaringen te geven en dat hoewel men óf niet naar je WIL luisteren óf het simpelweg niet KAN begrijpen en aan hun eigen starre standpunten vasthouden, dat je dan vanzelf langzamerhand opgeeft. Je kunt simpelweg gewoon niet meer, omdat het niet de 10e keer is, maar de 12.000.000ste keer dat je jezelf moet bewijzen van het tegendeel. Het is geen kwestie van even zomaar weggaan, maar daar is al veel aan vooraf gegaan. Ik denk dat dit ook bij mij zo is. Ik ben er gewoon moe van.. Dus ik begrijp HEEL goed dat men weggaat als ze op hun "speciale plekje" er (zoals overal, iedere dag) mee geconfronteerd worden. Er zijn zelfs minderheden die thuisblijven, om de eventuele confrontaties uit te weg te gaan. Het klinkt misschien heel zwak, maar ergens ook heel begrijpelijk. Kijk bijv. naar homosexuele mensen. Een groot deel van hen houdt het geheim (voor zover dat kan), omdat veel mensen het niet zullen begrijpen hoe zij zich voelen en hoe zij dagelijks ermee en erover moeten vechten. In Nederland valt het gelukkig mee, maar er zijn genoeg landen waar zij nog steeds niet (volledig) geaccepteerd worden. Ik kan mijn huidskleur niet verbergen, en ondanks dat veel mensen die er niet mee in aanraking komen denken dat wij in zo'n anti-racistisch land leven, moet ik je teleurstellen..

En klopt, dat HB'ers ook "gewoon mensen" zijn. Maar had op z'n minst verwacht dat ze beter zouden nadenken voordat ze dingen zeggen. Geldt niet voor iedereen trouwens, dus het is niet nodig om je meteen aangesproken te voelen :)
Oh en ik ga niet weg, ik geef het nog niet op....
Ik snap het ook wel, en ik snap ook jouw bezwaren, en ik vind het zelfs jammer dat het zo is. Maar door mijn ogen dicht te doen en mijn mening ook maar bij me te houden bereik ik ook niks. Daarom vind ik het bijvoorbeeld ook fijn dat je zegt wat je vindt!

Maar het is zo belangrijk: je blijven uiten, blijven roepen, blijven knokken tegen dit soort vooroordelen, onbegrip en andere zienswijzen.
Maar misschien nog wel belangrijker, en terugkomend in datzelfde experiment: zorgen dat het open is; dat ook de racist, misogynist, armoede-veroordelaar, etc, etc zich kunnen uiten. Want verborgen haat, da's pas gevaarlijk. En da's ook het gevaar van "links"; het bedekken van de enge buitenwereld met een koel dekentje van geitenwol, om zo als kikker lekker behaaglijk te wachten tot het kookpunt is bereikt.
James Russell Lowell

Stefan
Beheerder
Beheerder

Arjan schreef:
Mary87 schreef:Of is het zo dat ze niet capabel zijn tot het inschatten waar zij zich beter wel of niet in kunnen mengen?
Misschien overbodig; maar ik vind dus dat iedereen zich hierin moet kunnen mengen. Discussievaardig of niet.
James Russell Lowell

Mary87
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik snap het ook wel, en ik snap ook jouw bezwaren, en ik vind het zelfs jammer dat het zo is. Maar door mijn ogen dicht te doen en mijn mening ook maar bij me te houden bereik ik ook niks. Daarom vind ik het bijvoorbeeld ook fijn dat je zegt wat je vindt!

Maar het is zo belangrijk: je blijven uiten, blijven roepen, blijven knokken tegen dit soort vooroordelen, onbegrip en andere zienswijzen.
Maar misschien nog wel belangrijker, en terugkomend in datzelfde experiment: zorgen dat het open is; dat ook de racist, misogynist, armoede-veroordelaar, etc, etc zich kunnen uiten. Want verborgen haat, da's pas gevaarlijk. En da's ook het gevaar van "links"; het bedekken van de enge buitenwereld met een koel dekentje van geitenwol, om zo als kikker lekker behaaglijk te wachten tot het kookpunt is bereikt.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het daar helemaal mee eens ben. En soms heb je het gewoon even nodig dat iemand dat zegt, dat het goed is dat je je moet blijven uiten en moet blijven knokken. Ik blijf me uiten, omdat ik nooit opgeef. Al kan ik 1 iemand laten begrijpen hoe het zit, dan ben ik al tevreden, maar uiteraard houdt het daar niet op. Het is gewoon belangrijk dat men op de hoogte is wat er in hun eigen land speelt (o.a. verborgen haat + kinderen die ook weer zo opgevoed worden). Dan denken ze eerst twee keer na voordat ze met (op weinig of niets gebaseerde) meningen en vooroordelen komen.

En ja, achteraf gezien heb je daar gelijk in dat iedereen zijn mening moet kunnen geven in een discussie, ook de mensen die niet bepaald discussievaardig zijn , maar ik ben van mening dat dat o.a. een van de redenen is dat de zichtbare minderheden het opgeven, omdat een groot deel van de bevolking niet discussievaardig is. Maar goed, dat is dus mijn mening, en ervaring.. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn.

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mary87 schreef: En klopt, dat HB'ers ook "gewoon mensen" zijn. Maar had op z'n minst verwacht dat ze beter zouden nadenken voordat ze dingen zeggen.
(Ik gebruik een quote, maar reageer veel algemener, is absoluut niet persoonlijk of alleen hierop gericht)

Waarom zeggen dat ze niet hebben nagedacht? Dat kun je toch niet weten? Als iemand een compleet andere mening heeft, dan wil dat toch niet zeggen dat er niet over is nagedacht? Ik kom hier heel vaak mensen met een andere mening tegen, net als buiten dit forum. Prima, ik weet dat ik over zaken nadenk, maar ga ervanuit dat de anderen hier dat net zo doen. Alleen vanuit hun perspectief, hun normen en waarden, hun achtergrond. Ik merk hier op het forum vaak dat als iemand een afwijkende mening heeft dat er dan zulke dingen als hierboven worden gezegd. Zo vervelend. Of dat er wordt gezegd dat je dan niet HB bent of kunt zijn. Onzin wat mij betreft. Als hb-er kun je vaak dingen van verschillende kanten bekijken, maar er zijn vaak nog veel meer kanten die je niet overziet of waar jijzelf het niet mee eens bent. Ik vind dat fascinerend en mooi en het leert me veel. Jammer dat anderen dat niet altijd zo zien.

En dan on-topic...
Ik denk dat er zeker verband bestaat tussen omgeving en iq, net als erfelijkheid en dat door beide het best zo kan zijn dat er significant minder hb-ers onder donkere mensen dan onder blanken zijn en meer onder oost-Aziaten.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Mary87 schreef:ik ben van mening dat dat o.a. een van de redenen is dat de zichtbare minderheden het opgeven, omdat een groot deel van de bevolking niet discussievaardig is. Maar goed, dat is dus mijn mening, en ervaring.. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn.
FWIW, daar ben ik het dan weer mee eens, ik denk dat dat inderdaad een grote bijdrage levert.
James Russell Lowell

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik kwam deze een tijdje terug tegen. Vond 'm wel sprekend :)

(PS meer over de VS situatie maar zijdelings spelen verschillen tussen mensen dus overal, zo stom is de mens nu eenmaal ...)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Yet schreef:Ik kwam deze een tijdje terug tegen. Vond 'm wel sprekend :)
Ontroerend filmpje :knuffel:

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik blijf het toch jammer vinden dat veel observaties worden aangenomen, want het is duidelijk een correcte observatie.
Maar als ik persoonlijk observeer dat ik in 10 jaar tijd nog nooit iemand met een donkere huidskleur op een HB uitje heb gezien, en als ik vraag wie dan wel? blijft het ook stil, ik stuit op weerstand. En wat verontwaardigde reacties.
Ik stel zelf in ieder geval totaal niet dat mensen met een donkere huidskleur feitelijk gemiddeld dommer zijn, alleen dat er tot nu toe veel op wijst dat ze minder vertegenwoordigd lijken te zijn in de HB gemeenschap.

(1+1=2) = feit.
In tien jaar tijd heb ik geen persoon met donkere huidskleur gezien op een HB uitje = verkeerde omgeving om een observatie uit te halen?

Er is toch niks gemeen of racistisch aan een neutrale conclusie?
Het is 2014, het is onterecht om te zeggen dat negers in Nederland anno nu slechter scoren op een IQ test hier vanwege ongelijkwaardige kansen en een armoedige achtergrond.

Wereldwijd is Mensa in Afrika uitsluitend vertegenwoordigd in Zuid-Afrika.
http://www.mensa.org/national-groups
Als je hoogbegaafd bent kun je prima inschatten in welke hoek van het vierkantje het stipje staat in de volgende afbeelding, zelfs al ben je geboren en getogen in een afgelegen stam die niet doet aan scholing. Even overdreven gezegd.

Ik ben feitelijk geen racist. Het boeit me voor geen meter wat je huidskleur is, mijn oordeel over jou is uitsluitend van toepassing op jou. Ik ben niet blank, slechts heel licht getint. Ik ben me ook jarenlang niet bewust geweest van het feit dat er geen negroïde mensen op de HB uitjes waren waar ik was, omdat ik niet op zoek was naar die conclusie.

Dit is gewoon wat het is, hier op het forum en de uitjes. Dus er is toch niks mis met zeggen: "Het lijkt erop dat het aantal donkere hoogbegaafden gemiddeld lager ligt hier. Misschien elders ook"?
Dat is immers niet: "Het lijkt erop dat donkere mensen gemiddeld een slecht volk zijn".
Look where you're going.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wat maakt deze discussie na een jaar ineens voor je wakker?

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Er waren vrij recent twee andere topics waar niet op gereageerd werd, waardoor ik aan dit topic moest denken en sterk de indruk krijg dat hierover spreken taboe is.
Erg jammer als dat het geval is.
Look where you're going.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”