Aanpassingen aan mijn eerste post in het
vet >>>
Laat ik zelf de aanzet geven om het probleem aan te pakken.
1. Het probleem: "verscheidene leden (groep A) storen zich eraan, dat het niveau van disccusies naar beneden wordt getrokken door anderen (groep B)."
2. Verdere analyse: Waaruit bestaat groep A precies? Wat hebben ze gemeen? En wie zit er in groep B? Waarvoor staat 'niveau'?
Ik denk dat groep A veeleer de academische en hoogopgeleide HB'ers zijn.
Groep B is een subgroep van de lager geschoolden die zich wagen op het 'terrein' van groep A. Met het verstandelijk potentieel, maar niet hun academische kennis en vaardigheden.
In deze discussie wordt er, volgens mij
gedeeltelijk onterecht, nogal snel geconcludeerd dat groep B de 'wanna-be-HB-ers' zijn, die een zelfdiagnose stellen. Dus IQ te laag... Gaan we alles op een 1-dimensionele lijn uittekenen? Opleidingsniveau, en het sociale milieu dat daar grotendeels voor verantwoordelijk is, is volgens mij hier de grootste tegenstelling. Met IQ en opleidingsniveau hebben we dan al 2 dimensies, da's nog steeds een oneindigheid te weinig om mensen te classificeren.
3. Oplossingen...
A. Groep A moet zich aanpassen. Verdraagzamer zijn. Of leren negeren van tussenkomsten van groep B.
B. Splitsing. Groep A moet zijn eigen plekje krijgen. Groep B is er misschien ook mee gebaat. (Durven vrijuit spreken zonder te worden uitgekakt voor een dt-fout.)
Splitsing is echter een praktisch probleem... Waar trek je de lijn? Wie bewaakt de lijn? Dat zijn 2 aparte zaken.
B1 - Waar trek je de lijn?
Te bepalen door het modteam (B1a), of op democratische wijze (B1b), of een mengvorm (B1c, het modteam laat zich inspireren door ons)
B2 - Hoe bewaak je de lijn?
B2a. Enkel modteam bewaakt de lijn. De regels moeten ondubbelzinnig en objectief vastgelegd zijn, zoniet komen er klachten van willekeur en machtsmisbruik.
B2b. Upgrade van forumsoftware om zelf-regulatie mogelijk te maken. Ik ben geen forum-expert, maar kan wel vanalles bedenken. Geef de topicstarter een 'kick' functie om zeveraars uit zijn discussie te weren. Of een stemming bij meerderheid, volgens topic. Subgroepen op invite-only basis. Quoteringen van medeleden. (dan liefst in een meerdimensioneel waarden-systeem. Iemand zonder academische discussievaardigheden kan een massa andere positieve eigenschappen hebben)
Het bestaande systeem vrienden-vijanden lijken me nogal primitief.
B2c. Zelf-moderatie
binnen de forum mogelijkheden. Dit is een soort burgermilitie, die niet kan kicken of bannen, maar mensen op hun vingers tikt. (Iemand die komt zeggen: "gij weet der niks van, hou nu maar uw mond"

Of in positiever bewoordingen, een 'raad der wijzen'.
B2d. Je bewaakt de lijn niet en laat het conflict spontaan evolueren. Dat kan in het nadeel van groep A zijn, als zij de relatieve minderheid vormen.
B2e. We programmeren een zelflerende AI die leden in subgroepen kan plaatsen. Cohen self-learning networks, NN's of iets dergelijks. Zoals sites die kunnen zeggen: 'je koos dit artikel, waarschijnlijk vindt je dit artikel dan ook leuk'.
Oplossing C: geen splitsing maar regelrecht verbannen van probleemgevallen van groep B
De praktische kant hiervan is gelijkaardig aan oplossing B
<<<
Uitleg over de toevoegingen
Oplossing C schoot me te binnen naar aanleiding van Hiddetb.nl's reactie. Waarmee ik niet wil zeggen dat het zijn/haar mening is.
Oplossing B2e: dit is mijn favoriet, enkel nog een sponsor zoeken voor m'n werkuren
Reactie op Moira> zou je dit willen verduidelijken? Wat is er te absoluut (alles? een deel? een zin?) Wat is er verkeerd (alles? de analyse? alle oplossingen? de methode?) De analyse over de groepen heb ik verfijnd (was dit waarom je 'te absoluut' orakelde?).
Ben er echter van overtuigd dat de oplossingen steeds waarde hebben, mocht mijn analyse totaal fout zijn. Ik mis ook enige constructieve gedachten richting oplossing.