Ik weet niet of het echt proberen veel uitmaakt. Het zou kunnen dat je dan met dezelfde inspanning (de inspanning van het zelf proberen) plus stimulerende middelen ook weer verder komt.Terence schreef:Dat vind ik appels met peren vergelijken. Je hele lichaam heeft eten en drinken nodig om te kunnen blijven bestaan. Tuurlijk, sommig eten is gezonder voor je hersens dan ander. Maar psychedelische middelen gebruiken om toegang te krijgen tot een hoekje in je hersens waar je zonder nooit zou kunnen komen, dat vind ik te makkelijk. Heb je wel moeite gedaan om het eerst zonder te proberen? Echt proberen?Tinus schreef:De noten van een cool rocknummer zitten ook niet opgeslagen in de bruine boterham met kaas die je bij je ontbijt eet maar je hebt het wel nodig voor een bepaalde manier van functioneren van je hersenen zodat je die noten in je hersenen tevoorschijn kunt toveren.
En iemand die dat doet doet het echt niet alleen maar om tot inzichten of producten te komen, het genieten komt er ook bij kijken. En wellicht grijpt iemand daardoor des te makkelijk naar de reden "ik kom met betere dingen als ik dit doe".Daar zat ik ook aan te denken toen ik het schreef.Tinus schreef:Het zou wel grappig zijn als ik gedachten letterlijk zou kunnen eten. hmm, een broodje wiskunde of een biertje fysica.Net zoals in The Matrix, maar dan met lekker eten.
Ik kan me wel voorstellen dat je sceptisch bent ten opzichte van stimulerende middelen in de zin dat ze in de praktijk niet zo heel veel effect hebben. Echter, ben je ook negatief ten opzichte van het principe van zulke middelen? Er kán geen middel zijn dat de hersenen op hoge toeren laat draaien zodat de gebruiker een grotere capaciteit van het brein vertoont?
Ik heb zelf die middelen nooit zoveel gebruikt dus kan niet echt vermelden of mijn hersencapaciteit en originaliteit erop vooruit gaat. Wel kan ik mij voorstellen dat dit bij sommige gebruikers een dergelijk effect heeft (vooral bij mensen met psychische ziekten is het wel bewezen dat stofjes van buitenaf hen beter laat presteren). Overigens geldt bij mij dat cafeine en met name alcohol op zijn tijd een positief effect heeft op mijn gemoedstoestand waardoor ik tot betere prestaties kan komen (alhoewel alcohol meer kapot heeft gemaakt). Ik zie deze externe stofjes als niet veel anders dan de stofjes die ik al vanzelf in het brein heb zitten. Als ik ze inneem kunnen ze netzoveel een goed of positief effect hebben als wat er al in mijn brein aanwezig is. Ik zie niet in waarom stoffen van buitenaf deze status niet kunnen hebben.