Ja, Maar.. soms is zo'n overtuiging ook niet te staven (neem bijvoorbeeld karma of reïncarnatie) en kan wel dienen als levensfilosofie.Terence schreef:Wat ik begrijpelijk vind als je bedenkt dat die gewenste waarheid mooier en/of spannender en/of geruststellender is dan de vermoedelijke werkelijkheid.
Snap ik, maar vind je het dan niet jammer dat je waarschijnlijk nooit de waarheid zal vinden hierover? En ben je niet bang dat je naar een gewenste waarheid toe redeneert?Esther schreef:Juist. Veel van mijn visie op dit vlak is meer mijn levensvisie die me helpt aan verdieping in mijn leven, dan dat ik het een wetenschappelijk bewezen ultieme waarheid acht.
Het is voor mij geen redeneren naar een gewenste waarheid, maar een ervaren en een zoeken naar vrijheid in mezelf en aanvaarding van het leven. Naar een samenkomen van mijn redeneren en gevoel, een leren kennen van mezelf en een verminderd vechten tegen wat het leven me brengt.Birdman schreef: Snap ik, maar vind je het dan niet jammer dat je waarschijnlijk nooit de waarheid zal vinden hierover? En ben je niet bang dat je naar een gewenste waarheid toe redeneert?
Misschien vind je het wel helemaal niet belangrijk om de waarheid te leren kennen, realiseer ik me. Dat is ook voor iedereen anders natuurlijk.
Van mij nog even een snelle reactie (en niet inhakend op Ph. hierboven mij), op detail (heb niet veel tijd, ik moet werken, daarom!Birdman schreef:In ons leven zullen we de ultieme waarheid waarschijnlijk niet gaan kennen.
Ging dit topic daar niet over? Volgens mij zeg je hier hetzelfde als Christina.Physeric schreef:De grap is dat het bovennatuurlijke nooit kan bestaan. Als het er is, moet je het kunnen verklaren en dan is het gewoon 'natuurlijk'.
Hoe kun je nou zeggen BEKEND EN AF?? Ik vind dat je erg beredeneert als "wat je niet ziet bestaat niet.. " Hoe zit het met het recentelijke onderzoek naar deeltjes die sneller gaan dan licht??Om nu wat meer inzicht te krijgen in hoe mensen bepaalde zaken fout kunnen interpreteren (jaja, ook wetenschappers) is het nuttig te kijken naar alle processen en proeven die reeds zijn uitgevoerd op dit gebied. Maar ook als je dat doet hoeft dat nog geen inzicht te geven. Ik zit ver en diep in de béta hoek; alle fysica is BEKEND en AF maar er is zo veel dat we niet begrijpen en beheersen. Als we al niet precies begrijpen hoe dingen werken, zelfs alle spelregels bekend zijn, dan begrijp ik niet waarom zoveel mensen niet kunnen onderkennen dat hun begrip zo grondig te kort schiet en direct met de alternatieve verklaring komen. Binnen wat we weten en niet weten zijn nog zo veel 'normale' verklaringen denkbaar dat je niet eens aan het paranormale zou moeten willen beginnen.
Volgens mij was steiner helemaal geen racist, maar werd zijn werk gebruikt om racistisch werk te onderbouwen.Physeric schreef:Plus, Steiner was een behoorlijke racist, dus ik zou zijn vroege ideeën niet zo graag willen aanhangen.
Wat mij betreft mag dan ook vermeld worden dat de context tijd waarin hij dat schreef een geheel andere was dan de context tijd waarin wij nu leven.Stefan schreef:Volgens mij was steiner helemaal geen racist, maar werd zijn werk gebruikt om racistisch werk te onderbouwen.Physeric schreef:Plus, Steiner was een behoorlijke racist, dus ik zou zijn vroege ideeën niet zo graag willen aanhangen.
De term bovennatuurlijk is enkel een label net zoals een UFO een label is. Het object dat wordt aangewezen door het label UFO houdt niet op met bestaan zodra het is geidentificeerd. Overigens kan het bovennatuurlijke ook bestaan als object in de zin dat niet alles dat bestaat noodzakelijk verklaarbaar is. Die aanname in je tweede zin vindt ik niet heel erg sterk.Physeric schreef:De grap is dat het bovennatuurlijke nooit kan bestaan. Als het er is, moet je het kunnen verklaren en dan is het gewoon 'natuurlijk'. De verklaring nu is dat je het niet kan verklaren en dus is het bovennatuurlijk (wat impliciet een verklaring is, maar soit). Het bovennatuurlijke is daarmee, zoals UFO, een volledig overbodige term welke zichzelf onschadelijk maakt. Interessant is of de verschijnselen daadwerkelijk echt zijn of ingebeeld. Als ze ingebeeld zijn, zijn ze wel echt ingebeeld, maar dat betekent niet dat er veel meer aan de hand is.
Wat we niet begrijpen is de manier waarop het klokwerk in ons lichaam het zelfbewustzijn tot stand brengt. Thomas Huxley:Physeric schreef:Ik zit ver en diep in de béta hoek; alle fysica is BEKEND en AF maar er is zo veel dat we niet begrijpen en beheersen.
In grote lijnen is de fysica dan wel af maar ik kan mij subtiele effecten voorstellen die een rol spelen bij de vorming van complexe systemen. De thermodynamica bijvoorbeeld, is dan wel op een paar axioma's gebaseerd, maar de regeltjes die er uit voortvloeien zijn niet helemaal compleet afhankelijk van die enkele axioma's en tevens ook van verschillende bijkomende aannames. Het grootste deel van de biologie zal dan wel weinig veranderen maar de iedeeën over het tot stand komen van leven of de oorsprong van het bewustzijn (is het bijvoorbeeld deterministisch of niet) kunnen wel significant worden beinvloed.how it is that any thing so remarkable as a state of consciousness comes about as the result of irritating nervous tissue, is just as unaccountable as the appearance of the Djin when Aladdin rubbed his lamp
Physeric schreef:Plus, Steiner was een behoorlijke racist, dus ik zou zijn vroege ideeën niet zo graag willen aanhangen.
De kennis die nodig is om te begrijpen zal van een ander niveau moeten gaan komen en ik verwacht hier niet veel van de fysica (eerder biochemie). Of het uit de deterministische of probabiliteitshoek zal komen; geen idee. Alhoewel dat een obstakel zou kunnen wegnemen in de discussie is het slechts een klein puntje. Ook omdat vanuit filosofische hoek het bewustzijn en het nemen van keuzes niet altijd zo ver terug grijpen dat je elke keer weer op dit punt uit komt.Tinus schreef:Wat we niet begrijpen is de manier waarop het klokwerk in ons lichaam het zelfbewustzijn tot stand brengt.