Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Heb je hulp/coaching voor je hoogbegaafdheid? En helpt h

Dank je Rianne. Ik had de link zelf ook al gevonden.

Ik heb wel geld, dus ik kan coaching zelf betalen.
Voor mijn re-integratie is een 'potje' heb ik begrepen. Maar ik denk dat ik mijn re-integratie en mijn coaching als twee dingen moet zien.

Bijvoorbeeld aandacht schenken aan mijn gevoeligheid voor prikkels. Dat lijkt me niet iets wat valt onder re-integratie. Of bespreken wat mijn HB op sociaal vlak voor invloed heeft.
Always remember to live
Never forget to give

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Overigens, ik had IHBV gemaild met een vraag. Maar nog niks op gehoord (is nu een week geleden).
Zouden ze met vakantie zijn?
Always remember to live
Never forget to give

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Phileine2 schreef: Bijvoorbeeld aandacht schenken aan mijn gevoeligheid voor prikkels. Dat lijkt me niet iets wat valt onder re-integratie. Of bespreken wat mijn HB op sociaal vlak voor invloed heeft.
Het eerste wel. Als het gaat om een werkplek waar je blootgesteld wordt aan de "verkeerde" prikkels, is dit niet de goede plek. Bij re-integratie moet dit aan de orde komen.

Het tweede eigenlijk ook. Niet als het gaat om je privéleven, maar wel je sociale leven op de werkvloer. In sommige sociale settings functioneer je minder goed of anders. Passen bij een bedrijfscultuur. Ik zelf pas niet in een grote vrij hierarchische organisatie. Ook bij een streberige cultuur met veel politiek of uiterlijk vertoon zul je mij niet tegenkomen. Waar wel weet ik nog niet.

Vindt een re-integratiecoach dat deze dingen niet bespreekbaar zijn of er niet thuishoren, dan kom je daar vanzelf achter. Is er wel ruimte voor, des te beter.

Gr. Thom
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Bedankt Thom.

Maar kan een r.i.coach je dan ook echt begeleiden in het omgaan met die dingen? Laten we als voorbeeld nemen: het feit dat prikkels zo massaal binnenkomen bij mij.

Ik kan me voorstellen dat hij/zij zegt: Dan moeten we een plek zoeken waar je niet tussen 6 bellende collega's zit.
Maar zou hij/zij me ook oefeningen meegeven bijvoorbeeld? En uitleggen hoe het kan dat ik zo gevoelig ben?

Dit zijn dingen die ik echt niet weet, ik heb geen ervaring met r.i. trajecten.
Always remember to live
Never forget to give

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hoi Phil,

Ik heb in het verleden een reintegratietraject gehad en (voornamelijk voor morele steun) de coach zelfs meegekregen naar een bezwaarzitting voor het UWV toen ik ten onrechte goedgekeurd dreigde te raken.

Zelfs als je het niet zelf betaald, zou ik er toch alles uithalen wat er in zit. Gewoon vragen dus. Kunnen ze er bij reintegratie niks mee, dan kunnen ze je eventueel als onderdeel van de reintegratie doorverwijzen naar een plek waar ze er wel wat mee kunnen.

Mijn zus heeft als onderdeel van reintegratie via de Gemeente apart gesprekken gehad met een coach/psycholoog om dingen waar ze tegenaan liep bij haar uitprobeerwerk aan te pakken. En daar was ook ruimte voor de persoon zelf en haar (eigen)aardigheden die niet direct met werk te maken hadden. Waar mogelijk kreeg ze handvaten aangereikt en/of oefeningen.

Maar je hoeft niet eerst "aan jezelf te werken" voordat je stappen kunt maken bij reintegratie. Vaak is het meer het accepteren van persoonlijke (HB-)eigenschappen die je toch niet kunt veranderen en daar op zo'n manier mee omgaan dat je er niet al te veel last van hebt. Ik ben recentelijk verhuisd omdat ik niet meer tegen de (geluids)overlast uit de omgeving kon of wilde kunnen. Terwijl buren/omwonenden daar duidelijk minder moeite mee hadden. Gelukkig hoef je bij reintegratie niet zulke drastische stappen te nemen.

Succes ermee en laat weten hoe het loopt.

Thom

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Interessant wat je zegt Thom.

Voor mijn gevoel wil ik nu 'aan mijzelf werken' nu ik weet dat er (HB)hulp is en dat bepaalde klachten met HB samenhangen.

Aan de andere kant, ik heb al veel aan mezelf gewerkt. Ik kan wel denken dat ik eerst nog meer aan mezelf moet werken voordat ik kan gaan werken... maar eigenlijk is een mens nooit klaar, denk ik.

En het is niet zo dat ik helemaal vastloop door de problemen die ik noemde. Ik heb bijv in het verleden gewerkt met bellende collega's om me heen en eigenlijk ging het best. Het zou alleen voor de lange termijn niet ideaal zijn.

Misschien moet ik inderdaad gewoon wat stappen zetten en eventueel kan een HB-coach op een ander moment nog. Voorlopig zal ik toch niet fulltime werken dus dan blijft er wel tijd over voor coaching, als dat nodig blijkt.
Always remember to live
Never forget to give

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Een hele andere vraag: Houdt een reintegratiebureau zich ook bezig met vacatures? Zoals een uitzendbureau dat doet, maar dan anders?

Of begeleiden zij de persoon en zoekt de persoon zelf vacatures?

Even in verband met de plaats waar het r.i.bureau zit. Als iemand mij een goed bureau aanraadt in Leiden bijvoorbeeld, terwijl ik in Den Helder wil werken, is dat niet handig. (ik verzin de plaatsen nu even)
Always remember to live
Never forget to give

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mijn reintegratiebureau had ook contacten, kwam ook met vacatures en mogelijkheden waar ik zelf geen toegang toe had. Maar daarnaast moest ik natuurlijk ook zelf mijn best doen. Ze dachten mee met waar ik mee kwam. Of het "geschikt" was gezien mijn achtergrond en hoe ik het het beste aan kon pakken.

Nu denk ik dat als je aan een andere kant van het land wil werken, je reintegratiebureau daar waarschijnlijk geen contacten heeft. Tenzij ze ergens bij zijn aangesloten? Of het bureau onderdeel uitmaakt van een groep of iets dergelijks. De arbeidsmarkt is moeilijk op het moment, maar wat soms wil helpen is een open sollicitatie bij een bedrijf wat je heel erg aantrekt. Of ik daarvoor weer opnieuw zou willen verhuizen ;-) ?

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Okee bedankt. Ik weet er dus echt weinig vanaf.

Het staat vast dat ik nu niet opnieuw wil verhuizen. Dat zou mijn SPV-er (van GGZ) ook absoluut afraden. Ben vrij vaak verhuisd de afgelopen 10 jaar en juist nu ik een woning heb gaat het een stuk beter.

Wel denk ik dat ik in een andere stad wil werken dan mijn eigen stad. Ik gok dat mijn SPVer het een raar plan gaat vinden, maargoed.
Ik houd niet zo van het cultuurtje hier in deze stad. Een echte provinciestad. Ik voel me vreemde eend hier.
Voor werk ga ik liever kijken in de grote stad. Daar is de sfeer heel anders, zijn veel meer soorten bedrijven. Dus ik overweeg om een r.i.bureau te zoeken in die stad. Wellicht gaat het bij de GGZ verbaasde gezichten geven (ze snappen me wel vaker niet). Maar ik heb het idee dat ik daar veel meer mogelijkheden heb.
En op termijn zou ik best weer willen verhuizen. Tot die tijd zal ik de reistijd voor lief moeten nemen.
Always remember to live
Never forget to give

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Phileine2 schreef:Okee bedankt. Ik weet er dus echt weinig vanaf.
Vragen staat vrij. Daar is dit forum ook voor.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”