Rianne schreef:josien2 schreef:De grootste lariekoek die er bestaat: een verband tussen huidskleur en intelligentie.
(Werkelijk niet te geloven dat we in 2013 nog steeds deze discussie moeten voeren. Om kotsziek van te worden.)
Tuurlijk mee eens. Maar je ziet nog steeds dat verwachtingen van docenten van grote invloed zijn op de kansen in de maatschappij van kinderen. Huidskleur en afkomst speelt hierin helaas een rol.
Het is inderdaad zo dat verwachtingen van docenten van grote invloed zijn op de ontwikkeling van kinderen. Ik doe zelf een lerarenopleiding en dit is een van de onderwerpen die daar voorbij komt.
Ik gebruik daarbij bewust het woord ontwikkeling en niet het woord kansen. De kansen die leerlingen hebben in de maatschappij worden niet beïnvloed door de verwachtingen die ik van mijn leerlingen heb. Hun ontwikkeling wel (en daarmee indirect ook hun kansen). Leerlingen waar je hoge verwachtingen van hebt, presteren beter dan leerlingen waar je lage verwachtingen van hebt. Oorzaak en gevolg zijn daarbij nog niet helemaal duidelijk. Presteren leerlingen beter omdat ze zich gaan spiegelen aan de verwachtingen die je als docent hebt, of presteren leerlingen beter omdat ze meer persoonlijke aandacht krijgen?
Ik probeer in ieder geval van elke leerling daarbij positieve verwachtingen te hebben. Het is daarbij een evenwichtskunst om de hoogte van je verwachtingen af te stemmen op wat een leerling aankan. Hoge verwachtingen zijn goed. Te hoge verwachtingen niet. Te lage verwachtingen ook niet.
Dat huidkleur en afkomst daarin een rol spelen werp ik persoonlijk verre van me. Ik behandel leerlingen niet anders op basis van welk kleurtje ze hebben. Bij élke leerling is het zoeken naar het evenwicht in verwachtingen dat ik hiervoor noemde.
Als het gaat over kansen in de maatschappij, dan denk ik dat het verschil niet direct samenhangt met huidskleur, maar met onder welke omstandigheden kinderen opgroeien. Groei je op in de achterbuurt, dan is het heel anders dan dat je opgroeit in de villawijk. Groei je op met ouders die je stimuleren, dan is het heel anders dan wanneer je ouders daar geen tijd voor hebben/maken. Groei je op als kind van gepromoveerde ouders, dan is het heel anders dan als je opgroeit als kind van ouders die analfabeet zijn. Groei je op in een harmonieus gezin, dan is het heel anders dan wanneer je opgroeit met huiselijk geweld of een alcoholist in het gezin. Het is een heel ingewikkeld samenspel van factoren.
Ik denk wel dat als je flink generaliseert dat de kans wel groter is dat een kind met een getinte huidskleur meer factoren tegen heeft dan een blank kind. En toch zegt ook dat weer niet alles. Ik ken iemand met een getinte huidskleur die is opgegroeid in de achterbuurten van een grote stad, als kind in aanraking is geweest met de politie, maar ondertussen wel gepromoveerd is en les geeft aan een universiteit.
Maar goed, dan gaat het dus niet direct over de relatie tussen hoogbegaafdheid en huidskleur (want die relatie is er volgens mij niet), maar meer indirect over de relatie tussen huidskleur en de kansen in de maatschappij. En omdat die kansen (kam, scheer) gemiddeld genomen voor een getint kind wat minder goed zijn dan een blank kind, kan ik me ook voorstellen dat hoogbegaafdheid minder vaak herkend wordt. Maar goed, dan begeef ik me op glad ijs, want ik heb daar geen bronnen voor.