Precies dat ja.Rianne schreef:Als poging om je kop stil te krijgen, niet zo veel te denken
Vluchten uit je hoofd en in je gevoel. Alles los kunnen laten.
Precies dat ja.Rianne schreef:Als poging om je kop stil te krijgen, niet zo veel te denken
@nouk schreef:Voor Tesselschade dan...Tesselschade schreef:Ik heb er nog nooit van gehoord in elk geval.
Betweter1977 schreef:M.i is verslaving juist een wanhopige methode om controle te hervinden, een overlevingssysteem.
Ik denk eerder dat het een poging is om de wetenschap dat je (ergens) geen controle meer (over) hebt te doen vergeten.Tesselschade schreef:@Rianne, wat ik van veel HBers hoor, is dat ze heel veel angst hebben om de controle te verliezen. Hoe rijm jij dit dan met verslavingen, waarbij je toch per definitie de controle volledig kwijt bent?
Ik denk dat verslaving inderdaad een wanhopige poging is om controle te krijgen. In dit geval over je hoofd.Tesselschade schreef:@Rianne, wat ik van veel HBers hoor, is dat ze heel veel angst hebben om de controle te verliezen. Hoe rijm jij dit dan met verslavingen, waarbij je toch per definitie de controle volledig kwijt bent?
Vluchten is toch ook een overlevingssyteem? Verslaving kan dus tijdelijk functioneel zijn, maar het houdt je vast wanneer omstandigheden veranderd zijn. Als uitgezonden militair dekking zoeken als er bommen vallen is heel functioneel, maar als je terug thuis bij elk geluid in het onder je bed kruipt, is het geen oplossing maar een probleem geworden.Ik denk eerder dat het een poging is om de wetenschap dat je (ergens) geen controle meer (over) hebt te doen vergeten.
Vluchten dus.
Betweter1977 schreef:Vluchten is toch ook een overlevingssyteem? Verslaving kan dus tijdelijk functioneel zijn, maar het houdt je vast wanneer omstandigheden veranderd zijn. Als uitgezonden militair dekking zoeken als er bommen vallen is heel functioneel, maar als je terug thuis bij elk geluid in het onder je bed kruipt, is het geen oplossing maar een probleem geworden.Ik denk eerder dat het een poging is om de wetenschap dat je (ergens) geen controle meer (over) hebt te doen vergeten.
Vluchten dus.
Dat is het dus mi niet. Die controle ga je niet terug vinden door in een verslaving te vluchten. Je gaat enkel vergeten dat je geen controle meer had/hebt.Betweter1977 schreef:M.i is verslaving juist een wanhopige methode om controle te hervinden
Inderdaad, de verslaving wekt de verradelijke illusie van controle, rust in je kop, in plaats van je te leren adequaat controle te nemen - of juist lost te laten.Dat is het dus mi niet. Die controle ga je niet terug vinden door in een verslaving te vluchten. Je gaat enkel vergeten dat je geen controle meer had/hebt
Dat hoeft niet te rijmen. Zet 300 hoogbegaafden op een rijtje en je hebt 300 verschillende mensen. En ieder ontwikkelt zich op eigen wijze. Het is niet zo dat alle kenmerken bij alle hoogbegaafden voorkomen. We zijn geen homogene groep....Tesselschade schreef:@Rianne, wat ik van veel HBers hoor, is dat ze heel veel angst hebben om de controle te verliezen. Hoe rijm jij dit dan met verslavingen, waarbij je toch per definitie de controle volledig kwijt bent?
Ik heb even gewacht met reageren...Het raakt me.Betweter1977 schreef:M.i is verslaving juist een wanhopige methode om controle te hervinden, een overlevingssysteem. Of dat dan altijd de meest verstandige optie is gezien alle neveneffecten is zeer de vraag.
En bij niveau 1:Innerlijk conflict is veelvuldig aanwezig.
...
Dit niveau is cruciaal voor een positieve persoonlijkheidstransformatie en eens dit niveau bereikt is kan men niet meer terugglijden naar niveau 2 of 1.
Als ik niveau 1 lees als 'onbekommerd leven en doen waar je zin in hebt', wat helemaal niet onaantrekkelijk klinkt, zou verslaving dan niet een verwoede poging zijn om, éénmaal op het derde niveau aangekomen, tòch terug te willen naar niveau 1?Egocentrisme overheerst. Er is geen zelfreflectie en geen eigen verantwoordelijkheid als het fout loopt. Innerlijk conflict is niet aanwezig en wordt als hinderlijk en ongewenst beschouwd. Er is enkel conflict met anderen. Er is geen of weinig vermogen tot empathie.
Conformiteit en zich aanpassen is erg belangrijk en wordt voortdurend nagestreefd.
Dat betekent dus concreet dat verslaving dan een coping mechanisme is om om te gaan met de pijn van positieve desintegratie op niveau 2. Het staat er niet bij, maar ik kan me zomaar voorstellen dat het zowel groei naar niveau 3 als terugval naar niveau 1 tegen houdt, zodat je blijft hangen in de pijn van niveau 2.Level 1 is broken down when something occurs that creates an emotional problem. (...) This is Dabrowski's level 2. He indicates that while many people find themselves in level 2, they usually drop back to level 1 after the situation has rectified itself in some way. (...) When figuring it out does not help, we may try methods to relieve the suffering, which sometimes leads to numbing the pain with drugs or alcohol.
Conformiteit en zich aanpassen is erg belangrijk en wordt voortdurend nagestreefd.
Vetgedrukt en citaat rijm ik niet met elkaar. Heb wel eens gelezen dat het merendeel zich in/op niveau 1 bevindt, en denk niet dat het merendeel onbekommerd leeft en maar doet waar ze zin aan hebben. Denk zelf dat het andersom is, hoe hoger het niveau hoe meer degene zijn eigen gang gaat._Willem_ schreef:Als ik niveau 1 lees als 'onbekommerd leven en doen waar je zin in hebt'
Ik lees in fase één een staat waarin je je niet eens bewust bent dat je je wilt conformeren. Dat dezelfde agenda kopen als de klasgenootjes die je leuk vindt je gewoon gelukkig maakt. Of tomatensoep kopen die je gisteren toevallig op TV hebt gezien. Dus niet het bewust nastreven van iets maar gewoon het doen (waarbij 'waar je zin in hebt' dus een soort automatisme of primitief en onderbewust gedrag is)Oriad schreef:Conformiteit en zich aanpassen is erg belangrijk en wordt voortdurend nagestreefd.Vetgedrukt en citaat rijm ik niet met elkaar. Heb wel eens gelezen dat het merendeel zich in/op niveau 1 bevindt, en denk niet dat het merendeel onbekommerd leeft en maar doet waar ze zin aan hebben. Denk zelf dat het andersom is, hoe hoger het niveau hoe meer degene zijn eigen gang gaat._Willem_ schreef:Als ik niveau 1 lees als 'onbekommerd leven en doen waar je zin in hebt'
In principe klopt dat wel, hoe hoger het niveau van ontwikkeling, dus groei, des te beter is diegene in staat zijn weloverwogen keuzes te maken en volgen. De laagste niveau's zijn zoals Willem zegt meer onbewust en gestuurd.Oriad schreef:Conformiteit en zich aanpassen is erg belangrijk en wordt voortdurend nagestreefd.Vetgedrukt en citaat rijm ik niet met elkaar. Heb wel eens gelezen dat het merendeel zich in/op niveau 1 bevindt, en denk niet dat het merendeel onbekommerd leeft en maar doet waar ze zin aan hebben. Denk zelf dat het andersom is, hoe hoger het niveau hoe meer degene zijn eigen gang gaat._Willem_ schreef:Als ik niveau 1 lees als 'onbekommerd leven en doen waar je zin in hebt'
Oke, duidelijk._Willem_ schreef:Ik lees in fase één een staat waarin je je niet eens bewust bent dat je je wilt conformeren. Dat dezelfde agenda kopen als de klasgenootjes die je leuk vindt je gewoon gelukkig maakt. Of tomatensoep kopen die je gisteren toevallig op TV hebt gezien. Dus niet het bewust nastreven van iets maar gewoon het doen (waarbij 'waar je zin in hebt' dus een soort automatisme of primitief en onderbewust gedrag is)
Onbewust, gestuurd of is het angst (bewust) om buiten de groep te vallen? Ik weet het niet, hoor. Maar als ik zou moeten kiezen, zou ik dat voor de (bewuste) angst doen. En in die zin heeft dat niets te maken met ‘doen waar je zin in hebt’. Als ik de niveaus van Dabrowski zo vluchtig bekijk is niveau 5 ‘verlicht’. In niveau 1 zit je gevangen in ‘groepsdruk’, wat anderen van je zouden vinden.Terrasano schreef:In principe klopt dat wel, hoe hoger het niveau van ontwikkeling, dus groei, des te beter is diegene in staat zijn weloverwogen keuzes te maken en volgen. De laagste niveau's zijn zoals Willem zegt meer onbewust en gestuurd.
Volgens mij is het zo dat als je het volgende niveau geïntegreerd hebt, je normaal gesproken niet meer terug valt naar een lager niveau. (pin me er niet op vast) Er zijn hier vast wel mensen die hier wat licht op kunnen werpen?Terrasano schreef:Maar waarom blijven hangen of terugvallen in de niveau's? Ik denk dat dat te maken kan hebben met de verschillende mogelijkheden en omstandigheden die mensen bezitten, oftewel om uiting te geven aan de groei en inzichten. Stel je eens voor dat je je als verlicht persoon begeeft binnen een anti-sociale omgeving, dan ontstaan daar weer directe gevolgen voor die persoon omdat hij niet kan zijn en doen zoals de persoon heeft geleerd, zijn inzichten kunnen geen voedingsbodem vinden, dat zou kunnen leiden naar terugval?