Cornelis1921 schreef: ↑do 04 jun 2015, 03:52
doorspelen moet, want anders kan ik weleens de (af en toe voorkomende) fout te maken door een dag over te slaan of half te spelen, met alle gevolgen voor de bloemenpracht in mijn dorpje: deze kan in één klap flink uitgedund worden.
Wel, als je verstaat waarom dit net verslavend is, kan je de situatie misschien beter inzien;
Er zitten een hoop mensen met psychologische kennis in de groep ontwikkelaars die graag inspelen op onbewust gedrag.
In dit uitstekende voorbeeld wordt een behoefte gecreëerd in de vorm van beloning; je gaat
verzamelen (een virtueel machtsgevoel, digitale centjes en dus ook koopkracht, controle over bepaalde dingen, ...), werkt aan iets en hebt het gevoel dat je iets aan het bereiken bent. Anderzijds wordt gebrek aan activiteit ook afgestraft; als je niet blijft spelen, gaan er bepaalde dingen
verloren.
Je krijgt onbewust een drang om te gaan beschermen waar je al die tijd en moeite hebt ingestoken, en natuurlijk willen we ook steeds meer!
Ook is er geen einde aan zo'n spel. Tactisch van zo'n ploeg ontwikkelaars; als er geen einde gedefiniëerd is kan je blijven spelen. Ook ga je wellicht op zoek gaan naar leaderboards of mensen die meer hebben dan jou, wat voor jaloezie zorgt, en jou vervolgens zou kan manipuleren om nog méér tijd en moeite in dit spel te steken.
it's a slippery slope
Dus; we hebben volgende verslavende eigenschappen al;
- jouw input wordt beloond;
- gebrek aan input wordt afgestraft;
- je kan eindeloos blijven spelen zonder een einddoel in zicht.
Een puntensysteem en geen einddoel zijn zowat de basis voor verslavende games. Het wordt pas écht problematisch als ze een maandelijks bedrag vragen zoals "World of Warcraft", of als je verantwoordelijkheden uit de weg gaat om te kunnen spelen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik speel ook graag een spelletje om even wat tijd te doden, of als een manier om onaangename taken uit te stellen, perfect normaal. Maar het feit dat je het gevoel krijgt dat je
MOET? Is dat jouw tijd waard?