Leo71 schreef:Tensei schreef:Ik zat te denken of mate aan besef en mate aan integriteit gewoon niet hetzelfde is.
Ik kan je gedachte volgen en deels onderschrijven, maar het laat de mogelijkheid open dat iemand donders goed weet dat ie schade aanricht aan anderen of omgeving, maar het tóch doet uit egoïsme, onverschilligheid of ander vermijdbaar motief.
Vandaar dat ik ook dacht dat hoe groter het besef van goed en kwaad, hoe groter de integriteit. Als iemand niet beseft dat hij schade aanricht, of het wel beseft maar bijv. geen gewetensproblemen aan overhoudt (terwijl dat zo zou horen als hij het besef zou hebben), zo'n persoon is dan ook net zo min integer als het besef (het tekort ervan) dat hij heeft. Dus, iemand met geweten, beseft meer en is daarom integerder. Iemand die donders goed weet en toch schade aanricht, komt besef tekort.
Andere factor: bij een kleuter in de zandbak ligt de lat wmb heel anders dan bij een politicus die met hetzelfde gedrag een heel land in de vernieling draait. Ik sta niet met een integriteitsmeter bij de zandbak, maar van een volwassene mag je van mij wel andere verwachtingen hebben en tot andere oordelen komen dan van een jochie van 4 die 'het'-nog-grotendeels-moet-leren.
Inderdaad heeft het te maken met een innerlijk weten. Er is natuurlijk iets anders buiten het besef binnen de kennis die je hebt. Wist je meer, zou je andere dingen beseffen. Er is dan een graad van besef binnen de kennis die je hebt (ik noem het maar "eerste graad") en de mate aan kennis (en dus besef) die iemand kan opdoen ("tweede graad"). Het heeft dan ook te maken hoe kennis het besef aanwakkert (hoe een moraal, de dieptegang begrepen wordt). Maar besef is ook intelligentie-afhankelijk en dan vraag ik me af of je je schuldig moet voelen als je iets niet beseft om dat je de intelligentie en/of kennis te kort schiet. Als ik me bijvoorbeeld schuldig voel is dat een persoonlijk besef dat ik verkeerd zat, dat ik arrogant was, onwetend was, iets niet door had. Dat besef, vervolgens, zou je dan brengen naar een grotere integriteit of integratie van kennis in een bewust geheel.
Maar het hangt ervan af hoe integriteit gedefinieerd staat. Wat ongeschondenheid/volledigheid in filosofische of doordachte zin inhoudt. Wat er objectief aan de hand is. Kan integriteit in mate van fysiologie gemeten worden? Het is eigenlijk net zoiets als een vraag "Wat is intelligentie?" Hoe bepaal je zo iets? Dan kom je ook op een maatstaf van besef. Maar het hangt af van de definitie. Wat moet iets inhouden? Welke eigenschappen heeft het? Zoiets. De afbakening (isolatie) is een mentaal construct.