Yet schreef:que?
Balans? Denk je dat we een wipwap hebben in onze bovenkamer?

Yet, ik moest direct denken aan de illustraties die ik tegenkom in
mijn favoriete boek van dit moment, van neuroloog Kevin Nelson die spirituele ervaringen probeert te verklaren vanuit de werking van het brein. Zie: leuke wipwapjes:
We kunnen probleemloos stellen dat de werking van onze bovenkamer onder invloed staat van de balans in onze chemie-huishouding. Onze chemie-huishouding is een stroom, altijd in beweging, zich aanpassend aan de situaties die we tegenkomen. Ik denk zomaar dat jij dit zult beamen.

Misschien bedoelde jij juist dit al wel te zeggen met
"Er is geen ideaal soort van natuurlijk balans."
(Wat betreft die spirituele --buitenzintuigelijke-- ervaringen, waar dit topic om begon tenslotte, die schijnen in een richting te wijzen --aldus de neuroloog Kevin Nelson van mijn boek-- van de switch tussen waaktoestand en REM-fase (zie het wipwap-plaatje

). En deze switch wordt aangestuurd door het meest primitieve deel in ons brein, de hersenstam.)
Wat betreft deze vraag van jou, Inge:
Inge schreef:zouden we misschien meer grip hebben op ons brein als jij nu doet voorkomen?
Misschien wel. Als we heel hard trainen, kunnen we bepaalde 'states of mind' bereiken, zoals doorgewinterde monniken dat schijnen te kunnen. Maar echt serieuze, ernstige afwijkingen of beschadigingen in het brein, zoals laesies, tumoren of verwondingen, die beïnvloeden we natuurlijk niet zomaar met een beetje goede wil!
Afwijkingen veroorzaakt door (ernstige!) disbalans in de chemie, zoals bijv. bij schizofrenie, psychoses of depressie, kunnen positief worden beïnvloed d.m.v. medicijnen. Wat een zegen!, als je denkt aan de kwellingen die psychiatrisch patiënten lang geleden moesten doorstaan in afschuwelijke gestichten, zonder deze chemie-regulerende medicijnen!