inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: paranormaal? buitenzintuigelijk?

Nickname schreef:
inge mulder schreef:op deze http://www.kritischdenken.nl/index.php? ... =8&lang=nl link lees ik dat het moeilijk is voor sommigen om een stap verder te denken. Mijn probleem is meer dat ik veel zijpaden zie en dat ik dus moeite heb om eenduidig een stelling, onderbouwd naar voren te brengen. De insteek is net even anders...

of zit ik er weer naast...? :roll:
wat bedoel je met "....een stap verder te denken". ik zie dat zo snel niet staan in de link.
En gaat het wel om het eenduidig en onderbouwd een stelling naar voren brengen? In mijn ogen komt daar nog een stap voor.
Misschien dit stukje van de site:
De kritische denker kenmerkt zich door een open, onderzoekende houding - ook ten aanzien van zijn eigen opvattingen - en neemt niets op voorhand aan; hij is gericht op waarheid, bereid te wikken en te wegen in het opbouwen van een eigen betoog en in het beoordelen van andermans redenering. Hij is nieuwsgierig, weet dat zaken vaak niet zo zijn als ze in eerste instantie zich aan ons voordoen en staat open voor informatie, die eigen opvattingen tegenspreekt. Hij heeft voorlopige opvattingen die telkens opnieuw gecorrigeerd kunnen worden. Hij weet dat ook hij, net als anderen, blinde vlekken heeft en houdt daarmee rekening.
Wat heeft voor jou het zien van zijpaden met kritisch denken te maken?
bovenstaand is exact zoals ik dat bij mijzelf ervaar.. ik meet het allen wel met mijn eigen ervaringen ..
citaat uit artikel:
5. Mensen houden het liefst vast aan hun overtuigingen
Mensen zijn van nature geneigd vast te houden aan het oude vertrouwde. In het onderwijs is het daarom van belang dat docenten een voorbeeldrol vervullen door steeds een kritische, open, nieuwsgierige houding aan te nemen en dat zij die houding ook bij hun studenten stimuleren.
Dit bedoel ik.
de zon schijnt altijd

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

als voorbeeld van bovenstaand:
stukje uit pb aan p. (technische stromingsleer)
Wij zijn veel wezen wandelen in het bos.. het is wel even anders dan de voorgaande jaren!! (ik doel op het weer)

Vlakbij is een golfterrein. De kinderen willen dan altijd graag golfballetjes zoeken.
Ik zou graag jouw ervaring willen gebruiken:
Zo'n golfballetje heeft allemaal kuiltjes, dat is voor de luchtstroming heb ik kunnen lezen. Zorgen die kuiltjes en daarbij de stroming van de lucht vlak om het balletje voor een kleiner vacuum achter de bal, zodat ie minder geremd wordt??
Als dat zo is, is het dan ook mogelijk om middels hobbels aan de achterzijde van de zijkant van een voertuig de luchtstroom om te buigen zodat die vlak langs de achterzijde glijdt?

Daarbij en dat gaat weer een stap verder.. is het ook mogelijk om de turbulentie achter een voertuig stuwend te maken?

ben benieuwd!!
de zon schijnt altijd

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatbloeier schreef:Hee Nickname, leuk! Past inderdaad goed in een aantal besproken onderwerpen van de laatste tijd. Jammer dat we het artikel niet online kunnen lezen... Heb jij het blad gekocht? Ik heb even gegoogeld en kom overigens geen boek tegen, maar een set audioboek-CD's: Kritisch denken - hoorcollege over het ontwikkelen van heldere ideeën en argumenten

Beetje duur helaas... :?
En hier heb je gratis: Critical reasoning for beginners. Zes lessen, zeer duidelijk, wel in het Engels.
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Stina
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

hmmm, volgens mij passen deze stukjes over kritisch denken beter onder het topic zwart wit denken. (wel interessant overigens)

Dit topic was bedoeld om "paranormale" en "buitenzintuigelijke" waarnemingen te delen en hier verschillende verklaringen voor te zoeken met elkaar.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Christina schreef:hmmm, volgens mij passen deze stukjes over kritisch denken beter onder het topic zwart wit denken. (wel interessant overigens)

Dit topic was bedoeld om "paranormale" en "buitenzintuigelijke" waarnemingen te delen en hier verschillende verklaringen voor te zoeken met elkaar.
Je hebt gelijk, Christina. Maar of dat hier op dit forum werkelijk van de grond komt? Ik heb er een hard hoofd in... Ik denk het gewoon niet eigenlijk!

<edit> De rest van mijn oorspronkelijke bericht toch maar weggehaald... Ik (uit het kamp der sceptici) denk dat er uitwisseling mogelijk zou moeten zijn. Als je weet hoezeer de werking van het brein gebaseerd is op prachtige, wonderlijke illusies, heb je geen geloof in andere wonderen meer nodig!!! Lees een boek van Vilayanur Ramachandran, Oliver Sacks, Kevin Nelson en zie bijv. alleen al dat je gevoel een 'ik' te zijn, een persoon, al een illusie is!
Laatst gewijzigd door Laatbloeier op di 03 jan 2012, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Give me a break!

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

idd Christina, Laatbloeier.

Door de hypergevoelligheid kan ik veel met wat in het volgende stuk beschreven staat: http://www.vruchtbareaarde.nl/artikelen ... deweg.html

Vooral op het eind zie ik dingen staan die hier al besproken zijn. Ook zag ik hier de touch for health weer staan. Heeft ook alles met de compexiteit van ons wezen te maken. Volgens mij kunnen we veel meer met ons bewustzijn dan daar waar we gebruik van maken.
de zon schijnt altijd

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Jammer Laatbloeier. Ik had het al gelezen en vond het wel een mooi stukje.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Okay, Nickname, enorm bedankt trouwens voor je bemoedigende reactie. Misschien ook wel flauw dat ik het weghaalde, het voelde ineens zo privé en kwetsbaar, maar ik zal 'm (in andere vorm) terugzetten: vlak nadat mijn moeder net was overleden, ong. 11 jaar geleden, heb ik een buitengewone ervaring gehad die me zowel overviel als overweldigde. Zomaar spontaan, op een moment dat ik er niet mee bezig was. Het duurde niet langer dan een minuut of 2, maar het heeft veel indruk gemaakt. Ik geloofde niet in een van de materie losstaande 'ziel' en dat is nog steeds zo. Ik zoek in de richting van de werking van de hersenen, een deel ervan werd bij mij zomaar ineens (spontaan) even uitgeschakeld, vermoed ik, zodat er iets bovenkwam dat er normaal niet is. Het blijft voor mij een mysterie, maar eentje die ik niet zoek in het 'bovennatuurlijke', hoe mooi evengoed ook! Meer mensen maken dit soort dingen mee, en vooral het hoe en waarom, het nut ervan, intrigeert me.

O ja, toevoeging: als er iets is dat je vooral niet moet vertrouwen, is het wel je brein! Het is de grootste bedrieger en illusionist die er bestaat! Dat beseffen heel veel mensen niet.
Give me a break!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hierboven ik schreef:...als er iets is dat je vooral niet moet vertrouwen, is het wel je brein! Het is de grootste bedrieger en illusionist die er bestaat! Dat beseffen heel veel mensen niet.
Even terugkomend, met een correctie op bovenstaande, want het onderwerp houdt me nogal bezig, het werkt door in mijn kop...

Ik wil nl. het brein niet tekort doen, door het zomaar bedrieger te noemen! Het bedriegt ons niet om het bedriegen, het doet juist prachtig werk voor ons, door dat wat er 'is'* om te zetten naar iets waar wij wat mee kunnen. Qua overleven vooral. Maar als het onverhoopt mis gaat op dat vlak, kan het góed mis gaan. En dan ervaren wij zomaar de ráárste dingen! Soms.

*) Ik durf niet te zeggen 'de werkelijkheid', want wat is dan die werkelijkheid...?
Give me a break!

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

hm..
de zon schijnt altijd

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

inge mulder schreef:hm..
Iets specifieker, Inge?! :|
Give me a break!

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

niks bijzonders... zat alleen ff te denken.
mijn eigen wereld te creeeren misschien.
de zon schijnt altijd

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Misschien heb je wat aan enkele voorbeelden, wat betreft die misleiding van het brein wanneer het ergens mis gaat...?!
O, en verder zijn er natuurlijk nog 'gewoon' psychoses en hallucinaties waaraan mensen kunnen lijden! Zij horen 'echt' stemmen, zien 'echt' rare dingen om zich heen...
Give me a break!

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Laatbloeier schreef:Misschien heb je wat aan enkele voorbeelden, wat betreft die misleiding van het brein wanneer het ergens mis gaat...?!
O, en verder zijn er natuurlijk nog 'gewoon' psychoses en hallucinaties waaraan mensen kunnen lijden! Zij horen 'echt' stemmen, zien 'echt' rare dingen om zich heen...
Deze aandoeningen .. waar komen ze in oorsprong vandaan? Dus waar komen ze uit voort?
de zon schijnt altijd

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Inge schreef:Deze aandoeningen .. waar komen ze in oorsprong vandaan? Dus waar komen ze uit voort?
Lijkt me zodanig duidelijk dat ik er geen antwoord op hoef te geven, toch? :wink:
Waar wil je heen met je vraag, wil ik dan oprecht graag weten!
Give me a break!

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

we weten dat dit neurologische problemen zijn. Mijn vraag is waarom deze problemen ontstaan? Zou dat kunnen komen door een disbalans in ons brein?
de zon schijnt altijd

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

inge mulder schreef:we weten dat dit neurologische problemen zijn. Mijn vraag is waarom deze problemen ontstaan? Zou dat kunnen komen door een disbalans in ons brein?
que?
Balans? Denk je dat we een wipwap hebben in onze bovenkamer? :lol:

PS balans is niet iets wat in de natuur 'voorkomt' als gegeven. Er is geen ideaal soort van natuurlijk balans.

-edit-
Je verwart het waarschijnlijk met evenwicht.

Er zijn geen evenwichtige breinen. Wel overduidelijk minder of beter functionerende (op breed gebied). Een laesie zorgt meestal voor een minder goed functioneren dan voorheen. Informatieverwerking wordt anders, verstoord, bepaalde verbindingen kloppen niet meer & het brein weet het dan niet zo goed meer en 'lost' het soms op bijzondere manieren op.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Yet schreef:
inge mulder schreef:we weten dat dit neurologische problemen zijn. Mijn vraag is waarom deze problemen ontstaan? Zou dat kunnen komen door een disbalans in ons brein?
que?

PS balans is niet iets wat in de natuur 'voorkomt' als gegeven. Er is geen ideaal soort van natuurlijk balans.
Wat stellig weer ja!

zouden we misschien meer grip hebben op ons brein als jij nu doet voorkomen?
de zon schijnt altijd

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Yet schreef:que?
Yet, ik moest direct denken aan de illustraties die ik tegenkom in mijn favoriete boek van dit moment, van neuroloog Kevin Nelson die spirituele ervaringen probeert te verklaren vanuit de werking van het brein. Zie: leuke wipwapjes: :wink:

Afbeelding

We kunnen probleemloos stellen dat de werking van onze bovenkamer onder invloed staat van de balans in onze chemie-huishouding. Onze chemie-huishouding is een stroom, altijd in beweging, zich aanpassend aan de situaties die we tegenkomen. Ik denk zomaar dat jij dit zult beamen. :wink: Misschien bedoelde jij juist dit al wel te zeggen met "Er is geen ideaal soort van natuurlijk balans."

(Wat betreft die spirituele --buitenzintuigelijke-- ervaringen, waar dit topic om begon tenslotte, die schijnen in een richting te wijzen --aldus de neuroloog Kevin Nelson van mijn boek-- van de switch tussen waaktoestand en REM-fase (zie het wipwap-plaatje :)). En deze switch wordt aangestuurd door het meest primitieve deel in ons brein, de hersenstam.)

Wat betreft deze vraag van jou, Inge:
Inge schreef:zouden we misschien meer grip hebben op ons brein als jij nu doet voorkomen?
Misschien wel. Als we heel hard trainen, kunnen we bepaalde 'states of mind' bereiken, zoals doorgewinterde monniken dat schijnen te kunnen. Maar echt serieuze, ernstige afwijkingen of beschadigingen in het brein, zoals laesies, tumoren of verwondingen, die beïnvloeden we natuurlijk niet zomaar met een beetje goede wil!

Afwijkingen veroorzaakt door (ernstige!) disbalans in de chemie, zoals bijv. bij schizofrenie, psychoses of depressie, kunnen positief worden beïnvloed d.m.v. medicijnen. Wat een zegen!, als je denkt aan de kwellingen die psychiatrisch patiënten lang geleden moesten doorstaan in afschuwelijke gestichten, zonder deze chemie-regulerende medicijnen!
Give me a break!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@ Laatbloeier
het spijt me maar dat heeft weinig met balans te maken ... ik vind het een slechte voorstelling!

Ow wacht hij zet er metronoom boven.... je weet wel wat dat is denk ik (ritme). Al vind ik dat vergelijk ook beetje mank gaan. Hij zal 'over een tumblepoint' willen zeggen waarsch... ook niet helemaal... is meer continuüm naar mijn idee.

NB ik ben bekend met het waakproces. De cortisol is vergeten zo te zien.
En acetylcholine is niet alleen: REM is afhankelijk van de interactie van deze neurotransmitter met serotonine.

Ik heb gelezen over Nelson
Naast haar kritiek op de overspannen aandacht voor Nelsons onderzoek stelt PMH Atwater, net als een vertegenwoordiger van IANDS, ook nog dat het onderzoek puur methodisch gezien niet deugt. De vragen die Nelson gesteld zou hebben aan de deelnemers zouden veel te dubbelzinnig zijn geweest. En de controlegroep zou bestaan hebben uit collega’s en vrienden van Nelson, en dus helemaal niet representatief zijn geweest voor doorsnee mensen die geen BDE hebben gehad.
En dat nog wel van iands ...
Al heeft iemand z'n 'neurologie' ook gehaald, ik houd van gedegen onderzoek.

-edit:-
Nog heel even ; aan de andere kant kom ik in het nederlands ook deze recensie tegen van jouw boek Laatbloeier:

weet niet welke accurater is maar de bron (wetenschap 24) waardeer ik wel, heb ik hoog zitten
bron:
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... gisch.html
De Goddelijke Hersenstam is geen gemakkelijk boek. Nelson gaat zeer gedetailleerd in op de werking van onze hersenen en schuwt technische verhandelingen niet. Maar wie doorzet, leert er ongelooflijk veel van. Bovendien blijft Nelsons betoog boeien, omdat hij veel gevalsbeschrijvingen geeft die zijn punten concreet illustreren. Nelson blijft nuchter en objectief, hij geeft vaak toe dat er nog veel onzeker is en dat hij slechts (beargumenteerde) hypothesen op tafel legt.

Of zijn verklaring van REM-intrusie werkelijk hout snijdt, moet – zo geeft Nelson zelf ook toe – door verder onderzoek nog blijken. Wel is zijn boek een helder en behoorlijk overtuigend argument dat spiritualiteit een sterke biologische en neurologische component heeft, en wellicht zelfs niet uniek menselijk is.
-einde edit-
Onze chemie-huishouding is een stroom, altijd in beweging, zich aanpassend aan de situaties die we tegenkomen.
dat beaam ik inderdaad :wink:
Maar het is niet alleen zich aanpassend aan externe situaties die we tegenkomen. Sommige dingen zijn vanuit het organisme zelf geïnduceerd. Stel even heel kort: bijnierproblematiek, tumor of zo. De nor en adrenaline worden in de bijnier geproduceerd, hence verspreiding problematiek in allerlei processen.

anyways ... het is hier het verkeerde hoekje en topic voor om al te kritisch te zijn
pardon daarvoor! :)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Terug naar “HB in het dagelijks leven”