Yet schreef:
Wanneer je IQ als construct niet kent, info niet op waarde kan schatten kan elk boek praatjes verkopen.
The Bell Curve insinueert veel dingen.
Boekje wel eens gelezen?
Mooie dure woorden, IQ als construct kennen,en info niet op waarde kunnen schatten,maar laten we mijn kennis en staat even terzijde laten.
Wat het boek "insinueert" is wel degelijk hard aan te tonen,dat doen ze dan ook in dat boek,alles is gebaseerd op betrouwbare data.
Zou je als wetenschapper rommelen met data en er is niet genoeg instemming met je werk,dan is toch publiceren gewoon academische zelfmoord.
Gelukkig wordt het boek nog steeds als valide beschouwd.
Ruw iq is mijn eigen term.
Maar om het in normale taal even te omschrijven,mijn eigen woorden.
Vergelijk het concept intelligentie maar eens met een Computer;
Hardware;Moederbord,Processor,Werkgeheugen en opslag capaciteit.
Des te meer capaciteit deze bezit,des te meer kan ermee gedaan worden,des te minder capaciteit ,des te minder er mee gedaan kan worden.
Dan pas komen software en info.
Dat zijn Besturing en data.
De software is aan verandering onderhevig en data ook.
Wat blijft is de potentiële kracht van de Hardware.
Dat is dus inclusief het efficiënter gebruiken van deze hardware door allerlei scripts in de software.
Met intelligentie hetzelfde;,er kan nooit meer bereikt worden als dat het echte ruwe IQ toelaat.
Dat is dus inclusief het efficiënter leren gebruiken van de hersenen door allerlei opgedane kennis.
Wel grappig dat er experts zijn die beweren dat IQ bij mensen wel kan toenemen,maar als je diezelfde logica eens op de structuur van een PC loslaat ,dan zul je zien dat dit niet mogelijk is,ze hebben het gewoon over kennis,oftewel cristalized iq,om maar weer eens duur te praten.
Efficiënter gebruiken en ontwikkelen zijn wel mogelijk maar iets kan nooit verder ontwikkeld worden tot iets wat het al is.
Boerentaal; Er is nooit ergens meer uit te halen dan wat erin zit.
--> bestaat niet.
Wel waar...
klopt niet & ruikt bovendien naar drogreden.
Kan er naar ruiken ,maar het is helaas overduidelijk te zien aan wat voor groepen mensen het werk verguizen.
Mensen die geloven in maakbaarheid en denken dat cristalized iq hetzelfde is als het ruwe vermogen om met info om te gaan en dan beweren dat door kennistoename het iq stijgt.
Mensen die geloven dat mensen maakbaar zijn tot iets anders als dat ze zijn.
Je kan iets altijd conditioneren,maar in de essentie is iets wat het is en dat kan je niet veranderen.
--> klopt niet
Ook daar zijn harde cijfers van en los daarvan is dit ook gewoon logisch,want onderwijs instituten moeten ook overleven en zijn afhankelijk van wat er voor leerlingen deelnemen.
Ik beweer niet dat het voor alle scholing geldt,om dat maar even voor te zijn.
Ook dat is netjes mooi omschreven en onderbouwd in het boek.
Als je dat niet gelooft ga dan zelf maar op zoek maar onderschrijving van wat ik zeg,of niet.maakt me niet uit.
Enfin, je begint al met het boek min of omlaag te halen net zoals josien2 dat doet ,en insinueert dat ik geen kennis heb van IQ als construct,(mooi academisch gesproken)en jullie hebben het kennelijk dus niet zelf gelezen en maar van horen zeggen,dus ik kan wel mijn best doen,ook dat zal niet helpen voor jullie.
Ik laat het hierbij.