Dat was inderdaad onduidelijk geformuleerd door mij. Aan de ene kant naar onze (mijn) maatstaven. Sommige dingen zijn dom/achterhaald naar mijn mening.Laatbloeier schreef:
O, maar wat is 'niet functioneert' in deze? Niet functioneren naar ónze maatstaven?
Maar andere punten mogen wat mijn betreft universeel zijn.
Bijvoorbeeld: mijn zus was een paar jaar geleden in Kenia op vakantie. Ze heeft genoten.
Er waren ook foto's van dorpen waar overal vuilniszakken verspreid. Want er was vuilnis, alleen niemand om het op te halen.
Ik denk dan "hoe kan je meegaan in het Westerse concept van (synthetische) materie en het vuil dat overblijft, maar niet meegaan in het concept dat dit vuil wordt verwerkt?" Hoe is dat progressief, hoe is het intelligent om dagelijks tussen het stinkend vuil te wonen?
Verkassen we even naar Amsterdam. Hier wordt het vuil wel opgehaald, elke dag! Wat doen de Afrikanen? Over het balkon en het stinkende vuil daar net zo lang laten liggen tot iemand van de gemeente het opruimt.
Ben ik nu een gemene racist om aan te merken dat dit vrijwel uitsluitend door donkere Afrikanen wordt gedaan in mijn buurt? Kan iemand die hier niet woont tegen mij zeggen dat ik het verzin?
Ander voorbeeld: een Surinaamse en Marokkaanse collega zaten eens op te scheppen over het leersysteem in hun land. Meer (fysieke) discipline van de leerkracht en meer stof te leren in kortere tijd. Veel beter, vonden ze. Je leerde er van leren!
Eenmaal thuis dacht ik aan een trechter. Teveel water ineens en het loopt over de rand.
En nog later dacht ik "wacht even. Suriname en Marokko vs Nederland qua ontwikkeling n.a.v. het leersysteem...". Is het hier perfect? Nee. Is het hier beter dan daar? Ik vind van wel. Infrastructuur, acceptatie van "afwijkende" personen, uitvindingen, enz.
Laatbloeier, je noemt ook "tijd". Daar kan ik me in vinden en heb ik ook over gedacht. Dat is voor mij wel degelijk een maatstaf om te peilen hoe ontwikkeld een beschaving is. Je kunt niet alles gooien op aanwezige grondstoffen en het klimaat.