Is het legitiem te stellen dat HBers over het algemeen een soort van verlangen hebben ontsnappen aan de wereld, maar tegelijkertijd ook meer eisen van het leven?
Ik merk dat ik een vrij geïsoleerd bestaan leef, voornamelijk omdat ik me gewoon niet verbonden voel met de mensen in mijn omgeving en dit onwennige gevoel zo veel mogelijk uit de weg probeer te gaan. Ik heb nog nooit alcohol gedronken; ik zeg altijd dat ik ervan geniet om groepsdruk te trotseren en gewoon 'lekker anders te zijn', maar volgens mij komt mijn keuze niet te drinken voort uit een soort angst dat het feit dat ik een heleboel prikkels en gedachten niet hoef te ervaren me zo'n enorm geruststellend gevoel zal geven dat ik dit constant wil voelen. Hoewel ik dus zelf geen gebruik maak van verdovende middelen kan ik me onwijs goed voorstellen dat HBers relatief vatbaar zijn voor dit soort verslavingen.
Aan de andere kant ben ik altijd ontevreden en vraag ik me constant af: is dit het? Is dit het leven? Is dit alles wat ik ooit zal ervaren; dit stomme, eentonige, begrensde bestaan? Ik wil meer, ik wil meer ervaren, ik wil meer voelen, ik wil denken op een hoger level dan ons menselijke brein geprogrammeerd is om te doen. Ik ben dan ook super geïnteresseerd in (bijna geobsedeerd door) de mogelijkheden van ons human consciousness, en wil ik stiekem heel graag experimenteren met allerlei drugs om zo alles te ervaren wat mijn simpele, menselijke brein mogelijk stelt.
Op grond van deze redenering is er dus wel degelijk sprake van een correlatie tussen bepaalde karaktereigenschappen van hoogbegaafdheid en dat wat verdovende middelen ons te bieden hebben. Ik denk dat ook seks binnen dit plaatje valt; het is natuurlijk een vorm van escapisme, net als alcoholgebruik, maar daarnaast is het ook een soort van drang om meer te voelen, of zoals verwoord in de titel van dit forum: het uit verveling op zoek gaan naar een kick.
Toch..????? Of helemaal niet????? Ik zeg eigenlijk ook maar wat.