Ik zat te spelen in een soort zandbak maar het was in de winkel van mijn ouderlijk huis. Ik heb die herinnering nooit goed kunnen plaatsen, totdat mijn vader en mijn oma het een keer hadden over de verbouwing van de winkel (het naastgelegen pand werd erbij getrokken) waarbij een nieuwe tegelvloer werd gelegd. Mijn herinnering viel ineens op zijn plaats. Ik bleek ongeveer een jaar te zijn geweest....
Een andere herinnering is van toen ik ongeveer 2 was en nog niet alles kon zeggen wat ik wilde, omdat ik simpelweg de woorden nog niet kende. Ik logeerde bij mijn opa en oma. Mijn opa zat 's nachts (het was donker, alleen de schemerlamp brandde) in zijn kamerjas te waken bij de visjes, omdat hij de kleintjes eruit wilde vissen zodat de grote ze niet zouden opvreten. Ik weet nog dat ik de kamer in kwam, naar het schepnetje wees en vroeg: 'Tis dat?' en mijn opa vroeg of ik niet kon slapen. Ik kon niet uitleggen dat ik een droom had gehad, waarvan ik wakker was geworden en dat was frustrerender dan de droom en het wakker worden zelf. Als troost mocht ik een poosje bij opa blijven zitten en met het schepnetje de babyvisjes in een jampotje doen.