Terence schreef:Wat ik bedoel is, je kan wel roepen dat iemand slimmer zou zijn door nuttige i.p.v. nature, maar is dat echt zo? In mate dat IQ 127 uitgroeit naar 139?
Ik geloof er niet in. Misschien juist omdat ik de nurture op dat gebied niet had. Ik geloof ook niet dat het hierdoor een geval is van Terence IQ 185 naar 145 tijdens mijn jeugd.
Daar hadden ze ook nog een mooie grafiek over:
Ik vind de grafiek wat lastig te lezen, maar wat je ziet is de relatieve test scores van kinderen uit hoge en lage sociale milieu's. Wat je ziet is dat uit dat onderzoek bleek dat het voor kinderen uit hoge sociale milieu's niet echt uit maakt of ze op jonge leeftijd laag scoren. Zij trekken het been nog wel bij. Dit geldt niet voor de kinderen uit lage sociale milieu's. Wat je ook ziet is dat kinderen met een hoge score uit een laag milieu afzakken als ze ouder worden.
Ik vraag me wel een beetje af hoe je een kind van 22 maanden een test af neemt, maar goed het is wel een onderzoek dat over een lange periode bij een grote hoeveelheid kinderen is gedaan.
Zoals bij elk onderzoek, geldt natuurlijk dat zulke grafiekjes gemiddelden zijn over de groepen. Niet elk kind uit elke groep ontwikkelt zich rond die lijn. Er is ook gewoon spreiding rond het gemiddelde en er zijn uitbijters. Dat maakt het ook zo lastig om individuele gevallen te vergelijken met gemiddeldes. Je kan op basis van een gemiddelde in ieder geval geen zekere uitspraak doen over een individu.
Daarnaast is natuurlijk de vraag wat precies veel of weinig stimulering is. In een gezin waar Nederlands de voertaal is, is de stimulering van het taalgebruik in het Nederlands vanzelfsprekend groter dan in een gezin waar het Nederlands niet de voertaal is. Kinderen die thuis geen Nederlands spreken, komen waarschijnlijk met een taalachterstand in het Nederlands op de basisschool. Dan heb je dus meteen een leerachterstand.
Ik noem dit voorbeeld omdat stimulering niet altijd overduidelijk aanwezig hoeft te zijn in de vorm van bijles, hulp bij huiswerk, etc. Het is ook gewoon de omgeving waar een kind in leeft.
Ze lieten ook stukjes zien uit de documentaire serie Up!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Up_Series Nu is het daar niet gekoppeld aan intelligentie, maar je ziet daar wel dat sociale klasse heel veel uitmaakt in hoe kinderen verder opgroeien. Je hoort het bijvoorbeeld aan de beheersing van het Engels bij deze kinderen.