Bij mij op de opleiding, vrij grote opleiding, is het echt overleven.
Ik denk dat 80% (als het niet meer is) van de studenten de hele dag klaagt, zaagt, moppert en al het andere wat negatief is.
Nee, de opleiding is niet erg goed georganiseerd. De docenten werken vaak langs elkaar heen.
Er zijn verschillende thema's die elk blok (maar steeds een stapje hoger) terug komen.
Prima, maar die teams van docenten overleggen niet met elkaar.
Waardoor je dus vaak vrijwel onhaalbaar veel opdrachten hebt, omdat het per "thema" niet zo veel is, maar alle 5 de thema's samen, maakt het vrijwel onmogelijk. Om nog maar te zwijgen over docenten die het onderling weer niet met elkaar eens zijn over dingen.
Ook docenten lijden hier onder. Want er zijn heel wat overspannen docenten en docenten die ook ongemotiveerd voor de klas staan.
Ik probeer hiertussen te overleven en mezelf te motiveren. Vaak lukt dat wel. Tot ik weer een docent of student tegen kom.
Dit blok bijvoorbeeld. Moeten een applicatie op de computer maken. Hartstikke leuk. Je mag zelf kiezen waarover, waardoor de motivatie groeit.
Je hebt er 8 weken de tijd voor. Je begint met je idee opschrijven, daarna moet je verantwoorden en daarna kan je pas je idee gaan ontwerpen.
Laat ik nu VIER WEKEN bezig te zijn geweest, met de goedkeuring van mijn idee.
Nee, niet omdat mijn idee niet goed was.
Maar omdat dat ene woordje of die ene zin die miep er in wil, aangepast moet worden.
Ik heb nu nog 4 weken stress over. "En bedankt" en de kans is uberhaupt niet meer zo groot dat ik het haal.
Nu moet ik ook nog dingen van andere blokken inhalen, vanwege mijn ziekte.
Prima. Dat gaat voornamelijk volgend blok (april tot zomervakantie) plaatsvinden.
Wil dan niet 10 weken thuis zitten, dus leek het me goed een blok van andere opleiding te volgen.
Die opleiding is minder intensief. Het sluit ook aan op mijn eigen studie. En er is wat meer vrijheid om jezelf uit te dagen (al dagen de docenten je daar vaak al uit)
Dat "mag" gewoon. Die opleiding heb ik eerder een blok van gevolgd. Kleine opleiding, veel meer persoonlijk aandacht (en uitdaging!) van docenten, geweldige en gemotiveerde docenten. Dan heb ik en me dagritme, en ik blijf onder de mensen, ik verspil geen schoolgeld, ik leer nog wat, en die opleiding is minder intensief dus kan ik werk van vorig blok inhalen, bovendien ga ik dan eindelijk weer eens met plezier naar school, en al die goede dingen zouden me ook nog eens meer kunnen motiveren "even" die opdrachten in te halen. Moet ik verder gaan met positieve punten?
Voor mij is het duidelijk, ik wil dat doen. Maar daar zal mijn studiebegeleider dan weer niet zijn, om mijn motivatie de grond in te stampen. Mail over dat als de eigen opleiding teveel is, dat met de andere dan ook wel zal zijn en ik beter het oude blok opnieuw kan volgen, zodat ik zekerder ben dat ik de toets haal. Kortom: als je dat blok niet opnieuw gaat volgen, en je je toets niet haalt, is het je eigen schuld.

En zo gaat het elke keer. Ik heb het er zo mee gehad.
En ondertussen wordt ik dan ook boos op mezelf.
Want als ik niet ziek was geweest...
Of gewoon nu het wat beter gaat gelijk hard aan de slag was gegaan...
Of als ik maar gewoon niet zou toelaten dat studenten/docenten elke keer mijn motivatie vergallen
*zucht*
Lavendel