Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker
Contacteer: Website

De vernietigende kracht van docenten/studenten op school

Hallo allemaal,

Bij mij op de opleiding, vrij grote opleiding, is het echt overleven.
Ik denk dat 80% (als het niet meer is) van de studenten de hele dag klaagt, zaagt, moppert en al het andere wat negatief is.

Nee, de opleiding is niet erg goed georganiseerd. De docenten werken vaak langs elkaar heen.
Er zijn verschillende thema's die elk blok (maar steeds een stapje hoger) terug komen.
Prima, maar die teams van docenten overleggen niet met elkaar.
Waardoor je dus vaak vrijwel onhaalbaar veel opdrachten hebt, omdat het per "thema" niet zo veel is, maar alle 5 de thema's samen, maakt het vrijwel onmogelijk. Om nog maar te zwijgen over docenten die het onderling weer niet met elkaar eens zijn over dingen.
Ook docenten lijden hier onder. Want er zijn heel wat overspannen docenten en docenten die ook ongemotiveerd voor de klas staan.

Ik probeer hiertussen te overleven en mezelf te motiveren. Vaak lukt dat wel. Tot ik weer een docent of student tegen kom.

Dit blok bijvoorbeeld. Moeten een applicatie op de computer maken. Hartstikke leuk. Je mag zelf kiezen waarover, waardoor de motivatie groeit.
Je hebt er 8 weken de tijd voor. Je begint met je idee opschrijven, daarna moet je verantwoorden en daarna kan je pas je idee gaan ontwerpen.

Laat ik nu VIER WEKEN bezig te zijn geweest, met de goedkeuring van mijn idee.
Nee, niet omdat mijn idee niet goed was.
Maar omdat dat ene woordje of die ene zin die miep er in wil, aangepast moet worden.
Ik heb nu nog 4 weken stress over. "En bedankt" en de kans is uberhaupt niet meer zo groot dat ik het haal.

Nu moet ik ook nog dingen van andere blokken inhalen, vanwege mijn ziekte.
Prima. Dat gaat voornamelijk volgend blok (april tot zomervakantie) plaatsvinden.
Wil dan niet 10 weken thuis zitten, dus leek het me goed een blok van andere opleiding te volgen.
Die opleiding is minder intensief. Het sluit ook aan op mijn eigen studie. En er is wat meer vrijheid om jezelf uit te dagen (al dagen de docenten je daar vaak al uit)

Dat "mag" gewoon. Die opleiding heb ik eerder een blok van gevolgd. Kleine opleiding, veel meer persoonlijk aandacht (en uitdaging!) van docenten, geweldige en gemotiveerde docenten. Dan heb ik en me dagritme, en ik blijf onder de mensen, ik verspil geen schoolgeld, ik leer nog wat, en die opleiding is minder intensief dus kan ik werk van vorig blok inhalen, bovendien ga ik dan eindelijk weer eens met plezier naar school, en al die goede dingen zouden me ook nog eens meer kunnen motiveren "even" die opdrachten in te halen. Moet ik verder gaan met positieve punten?

Voor mij is het duidelijk, ik wil dat doen. Maar daar zal mijn studiebegeleider dan weer niet zijn, om mijn motivatie de grond in te stampen. Mail over dat als de eigen opleiding teveel is, dat met de andere dan ook wel zal zijn en ik beter het oude blok opnieuw kan volgen, zodat ik zekerder ben dat ik de toets haal. Kortom: als je dat blok niet opnieuw gaat volgen, en je je toets niet haalt, is het je eigen schuld.

:cry:

En zo gaat het elke keer. Ik heb het er zo mee gehad.

En ondertussen wordt ik dan ook boos op mezelf.
Want als ik niet ziek was geweest...
Of gewoon nu het wat beter gaat gelijk hard aan de slag was gegaan...
Of als ik maar gewoon niet zou toelaten dat studenten/docenten elke keer mijn motivatie vergallen

*zucht*

Lavendel

voo
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: De vernietigende kracht van docenten/studenten op school

Hoi Lavendel,

Jij kan er niets aan doen dat je ziek bent!

Dat van die negatieve demotiverende gevoelen door geklaag van anderen herken ik heel erg. Toen ik net begon met werken, kwam ik op een afdeling met mensen die de hele dag niet anders deden dan klagen. Dit vrat mijn energie en ik trok het me erg aan. Ik heb me zelfs wel eens mee laten slepen.

Veel later kwam ik ergens anders te werken en weer was er een klaagcultuur. Ik besloot voor mezelf dat ik hier niet aan mee wilde doen en als ik het dan toch ergens niet mee eens was, dat ik er dan maar iets aan moest gaan doen! Ik ben toen in de MR gegaan. Dit geeft me veel voldoening, omdat ik iets negatieft omgezet heb in iets positiefs.

Omdat jij het op dit moment zo druk hebt, is dit voor jouw lastig, denk ik. Misschien kun je iets anders doen om een verandering in gang te zetten? (onder studenten)

Ik heb een paar jaar ook een HBO-opleiding gevolgd, waar alles zo slecht geregeld was. De klas waarin ik zat heeft dit ook steeds aangegeven. Ik ben inmiddels al een poosje klaar met die studie en je zou denken dat het wel iets beter is geworden. Helaas is dit dus niet zo. Een kennis van me volgt op dezelfde hogeschool een studie en loopt tegen dezelgde problemen op......

Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dank je wel voor je reactie, Voo.

Ik weet ook wel dat het erbij hoort. Maar vind het moeilijk om dan toch sterk te blijven.

"Men" zegt altijd dat je je omgeving niet kan veranderen.
Deels ben ik het daar mee eens. Zeker in deze situatie kan ik niet in een paar weken ruim 200 klasgenoten aanzetten tot ander gedrag.

Maar vanuit datzelfde oogpunt, zoek ik dus een weg die WEL bij mij past. Waar ik wel mee kan leven.
Door een blok die andere studie te doen.

Ik hoop vandaag nog even gesprek te hebben met blokcoordinator van het blok dat ik graag wil doen.
Hij kent mij goed, zitten geweldig op 1 lijn enzo. Tegen hem kan ik dit ook eerlijk uitleggen.
En afhankelijk van dat gesprek hak ik de knoop door. Maar ik denk dat ik het gewoon ga doen.

Uitdaging aan mezelf om te "bewijzen" dat ik dat blok kan volgen en mijn eigen studie kan inhalen.

Lavendel

BabaJaga
Veelgebruiker
Veelgebruiker

heb je toestemming van je studieadviseur nodig? Zo niet, lekker naast je leggen dat advies en doen wat jij vindt dat goed voor jou is. En dat ook gewoon tegen haar zeggen hoor. Ik zou geen gedult hebben met mensen die mij zo behandelen.
warning not to be taken seriously

ikmaakgeenreclame.nl

Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Nee, ik heb opzich zijn toestemming niet nodig.

Maar ik ben wel bang, dat als het niet lukt....

Ja dan had hij gelijk, ik had dat blok dan gewoon dubbel moeten volgen...

En daar ben ik bang voor...

miriam
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Lieve Lavendel,

Je studie perikelen zijn zooooooooooooooooooooooooooooooooooo herkenbaar. Hier gingen de geneeskunde boeken in één keer, BENG, tegen de muur. Zo gefrustreerd was ik. BLEEEH, dat Bottum Up leren. BLEEEH tegen de grootste gemene deler van de studenten.

Stug doorbijten meid. :wink: Heb ik ook gedaan. Niet leuk, maar daarna heb je wel dat papiertje! :knuddel: :knuddel: Ik denk aan je!

[fishy]

Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dank je wel, Miriam!

(Sorry heb er niets aan toe te voegen, vind je herkenning/steun fijn!)

Freek Verkerk
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Je hoeft niet precies te leren wat ze willen. Het is jouw studie, niet hun studie. Wel is belangrijk dat je voldoende punten haalt om verder te kunnen. Voldoende !!! Dat zijn geen 10-en overal. Het klinkt als een Universitaire of HBO opleiding, dan gaat het allen om halen, niet om hoe hoog. En vaak kan je een toets wel een aantal keren herhalen. Je moet er praktisch mee omgaan.

Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wat wil je met je reactie precies zeggen Freek?

Ik ben echt wel de laatste die 10-en probeert te halen.
Om de toets gaat het niet, het gaat om het blok.
Je haalt pas punten als je het blok haalt.

Het blok haalt zoals zij willen. Ook als zij beslissen dat je iets moet opschrijven wat feitelijk fout is.

Wat betreft haalbaarheid en stress. Het gaat er niet zozeer om hoe goed ik het maak.
Maar het moet wel letterlijk haalbaar zijn om binnen bepaalde tijd iets te maken.
En de vraag is of dat wel kan...

Een docent/begeleider zei laatst tegen me;
"Er zijn maar uitzonderlijk weinig studenten die de opleiding in één keer halen, zonder studievertraging."

Weet niet of dat nu een geruststelling is voor mijn studievertraging,
of een bevestiging van hoe de school ......................................

Edit: Deze toets is herkansing van vorig jaar. Als ik het nu niet haal, kan ik bindend afwijzend studieadvies krijgen...
Dit is de eerste keer dat ik het kan herkansen met minder last van mijn ziekte. Maar gelijk ook de laatste...

Lavendel

mamja
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

klinkt als een struikel BLOK aan je been. Ik probeer het even te volgen:
Je moet dus nu dit blok afmaken anders krijg je een bindende afwijzing voor deze studie. Je klaagt omdat de studieadviseur zegt; je hebt het al eerder niet gehaald, misschien moet je er nu maar eens vol voor gaan, ipv ook nog andere dingen doen.
Zelf wil je liever een ander blok volgen. Met het risico dat je het ene blok toch niet voldoende af kan ronden.

Eigenlijk ben ik het wel een beetje met je studie-adviseur eens. Als je nu eerst een zorgt dat deze hobbel op de weg wordt opgeruimd en even een periode je echt inzet voor het niet afgeronde blok.... dan kan je desnoods volgend jaar het blok wat je zo leuk lijkt, bij die andere opleiding gaan doen.

En als je die andere opleiding zo leuk lijkt, waarom doe je die opleiding dan niet helemaal?

Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Nee, het klopt niet helemaal wat je zegt.

Ik moet nog 1 toets inhalen en wat losse opdrachten. Die toets en losse opdrachten zijn van verschillende blokken.
Hij adviseert om voor alleen die toets, dat hele blok wat daarbij hoort voor de 2e keer te volgen.

Ja, natuurlijk heeft hij gelijk, dat hoor je mij ook niet ontkennen.
Ik zeg ook nergens dat ik zijn opmerking niet serieus neem.

Maar een heel blok voor de 2e keer volgen, daar zit ik niet op te wachten.
Zeker niet met al dat geklaag en gezeik van medestudenten en docenten.
En ja natuurlijk kan ik "even doorbijten", maar ik ben continu aan het overleven op die opleiding.
Nou ja, dat kan ik eigenlijk niet. Ik bedoel...
Op een gegeven moment is er een eind aan het doorbijten... en dat eind daar zit ik al een tijdje...
Een blok die andere opleiding doen, zou me een hoop rust, positiviteit, plezier en steun en weet ik wat nog meer geven. *denk ik*

Die andere opleiding is puur leuker, door het persoonlijkere contact met docenten.
En dat er meer vrijheid is om dingen zelf invulling te geven.
Bovendien is die opleiding stuk minder intensief dan eigen opleiding, waardoor de kans ook veel groter is dat ik me daar ga vervelen.

Ja ik heb overwogen om over te stappen. Maar beide opleidingen zijn niet waar ik wat mee wil...
Kijk als ik echt van deze opleiding af zou moeten, is de keus snel gemaakt.
Puur voor het papiertje, maar ik heb er niets aan.

En misschien moet ik ook wel overstappen *zucht* ik weet het gewoon niet. Twijfel daar al 2 jaar over...

Lavendel

miriam
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het is misschien heel raar wat ik je nu zeg. En excuses als ik het helemaal bij het verkeerde eind heb.

Wat mij hielp is af en toe weg blijven. Vooral niet continue leren. (daar raakte ik afgestompt van). Dat betekent pauzes inlassen. Dan kom je weer wat bij. Ik weet alleen niet of dat mogelijk is met dat blokkensysteem (blokkensysteem had ik ook, ik haatte het). Je bent ziek geweest, begrijp ik uit je post. Dus dan is nu een pauze inlassen wellicht niet verstandig.

Maar dat is dus wel wat mij hielp. (Ik spijbelde waar ik kon en leerde uit syllabi en overgenomen dictaten :oops: ) Af en toe pieken en daartussen zo veel mogelijk iets anders doen. (Je moeder, die leest hier toch ook mee??? :oops: :oops: )

Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Tuurlijk kan het, kan zoveel pauze nemen als ik wil.

Maar dat is júist wat ik niet wil. Ik wordt depressief als ik thuis zit, letterlijk.
Bovendien kost school geld en dat betalen gaat gewoon door, ook al volg ik geen les.
Vind ik nogal zonde.

Daarnaast is het zo, dat ik voor deze opleiding, al 1,5 jaar een andere opleiding heb gevolgd.
Studiefinanciering houdt dus ook over een jaar op (dan zit ik aan mijn 4 jaar) maar dan is mijn studie nog niet klaar.
Dus dan moet ik én school én vervoer gaan betalen...

Leerde ik maar weer een keer.

Door mijn ziekte kon ik totaal niet concentreren, informatie ging mijn oren niet eens in, maar ketste daarvoor al terug. Ik kon niet nadenken, had moeite met praten omdat ik niet kon nadenken wat ik wilde zeggen en kon niet op woorden komen. Ik was continu hartstikke moe, lag geregeld met mijn hoofd op de tafel van moeheid, omdat ik niet meer rechtop kon blijven zitten. (om even paar dingen te noemen). Dat gaat nu wel wat beter, maar dat is pas sinds een maand... en het is nog helemaal niet over... Deze ziekte is voor altijd, ene moment gaat het beter dan andere moment. Ik kan daar niet op vertrouwen. Ik doe vaak helemaal niets. Niet omdat ik niet wil, maar omdat het door mijn ziekte niet lukt. (Ik wil over mijn ziekte verder niet in discussie, dit was even ter info, dat het niet om "een griepje" gaat.)

Ik heb wel regeling met school dat ik dus langer over dingen mag doen. Maar als het nu niet lukt, weten we niet of examencommissie nog meer uitstel geeft.

Lavendel

miriam
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Sorry Lavendel, dat wist ik allemaal niet. Daar sta ik dan met mijn "goede" adviezen :oops: :oops:
Nou ja, ik duim dan maar voor je dat het leren binnenkort weer veel beter gaat. En dat ze rekening met je blijven houden. :knuffel:

Kaze
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Lavendel schreef:"Men" zegt altijd dat je je omgeving niet kan veranderen.
Deels ben ik het daar mee eens. Zeker in deze situatie kan ik niet in een paar weken ruim 200 klasgenoten aanzetten tot ander gedrag.
Je kan je omgeving niet direct veranderen, maar je kan wel zorgen dat de omgeving anders op je gaat reageren, namelijk door zelf te veranderen. Ergens klinkt het alsof je jezelf ook heel veel aantrekt. Herkenbaar overigens.
Mij heeft het geholpen door de denken dat ik de dingen om mijn eigen manier mag doen en ze vervolgens ook zo te doen. En dat heeft we weer in een andere omgeving gebracht, een omgeving die dat juist stimuleert. Misschien heb ik geluk gehad, misschien heb het afgedwonge, misschien is het een beetje van dit en een beetje van dat.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en zo niet leg het naast je neer. Al zou je denken 'wat een waardeloze schijttip!', it's ok ;)
Ik zal het me niet aantrekken...

Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik weet niet in hoeverre mijn omgeving op mij reageert.
Ik doe mijn eigen ding en deze frustratie denk ik vooral buiten school te uiten.

Ik doe niet mee aan het geklaag en klaag meestal ook niet over hun bij hun.

Ik ben denk ik gewoon aardig en als zij klagen zeg ik meestal iets in "valt wel mee" ofzo.
Of als ze klagen over de les dat ik ze er op attendeer dat de les niet verplicht is, dus als ze liever niet gaan, dat ze die keuze hebben.

Maarja, ik zit er nu al 2 jaar tussen en op gegeven moment wordt het steeds moeilijker om dan je hoofd nog boven water te houden.

Gr. lavendel

Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

miriam schreef:Sorry Lavendel, dat wist ik allemaal niet. Daar sta ik dan met mijn "goede" adviezen :oops: :oops:
Nou ja, ik duim dan maar voor je dat het leren binnenkort weer veel beter gaat. En dat ze rekening met je blijven houden. :knuffel:
Dank je wel voor je sorry, ik neem het je niet kwalijk.
Je kon het niet weten.

Het is gewoon ingewikkelde situatie met heeeeel veel voors- en tegens.

Dank je wel voor je steun! :yay:

mamja
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Als jij denkt dat je dat andere blok kan volgen en dan ook de toets erbij zou kunnen doen, zou je niet twijfelen over wat verstandig zou zijn.
Ik denk dat daarmee je twijfel ook het antwoord is op je vraag of je wel of niet het blok zou moeten doen....

Lavendel
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Dat ben ik niet helemaal met je eens. (als ik je goed begrijp)

Ik heb een ontzettend sterk (voor)gevoel. Waarvan ik weet dat die altijd gelijk heeft (ben nog geen situatie tegengekomen waarin dat niet was).

Maar tegelijkertijd moet ik ook niet vergeten, niet blind op mijn gevoel te vertrouwen. Want die kán het immers fout hebben.

En dat maakt me onzeker. Ik wéét dat ik op mijn gevoel kan vertrouwen. Maar is het ook wijsheid?

Dus doen wat mijn gevoel zegt en risico nemen? Of doen wat "het systeem" wil, en tegen mijn zin in het blok extra volgen?

Freek Verkerk
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Lavendel schreef: Die andere opleiding is puur leuker, door het persoonlijkere contact met docenten.
Dat is dan mooi, maar lijkt me onvoldoende reden om een opleiding te volgen, want een opleiding is maar tijdelijk. Na de opleiding komt de (harde) werkelijkheid. Misschien is het wel een voorteken, dat een bepaalde opleiding bepaalde mensen aantrekt waar je het goed mee kan vinden. Dat je daarna en daarmee een bepaald beroep kan beginnen, waar je leuke mensen tegenkomt, met een fijner persoonlijk contact.

Een persoonlijke noot: ik kende mensen die sociale wetenschappen gingen studeren omdat ze dat wel een leuke studie vonden. Bleken ze daarna met allerlei sociale problemen en mensen te maken te krijgen, "asocialen", die ook niet zo fijn in de dagelijkse omgang waren. Foutje. bedankt.

Wat dat betreft kun je beter een huizenmakelaar worden; kom je in aanraking met mensen die een huis gaan kopen, altijd vrolijke mensen.
Of iet met geboortes van kinderen; ook altijd leuk.

Beter dan een tandarts, alhoewel dat wel schijnt te betalen.

Terug naar “HB en studie”