Marc1977
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

In de zevende versnelling, hoe zetten jullie je hersens uit?

Hoi allen,

Omdat mijn werk niet de uitdaging biedt die ik zoek, zoek ik veel andere uitlaatkleppen.

Muziekmaken in twee bandjes, een paar keer sporten per week en sinds deze maand als deeltijdstudent op de VU in
Amsterdam. Met name studeren (wat ik altijd wel een beetje gedaan heb naast werk) geeft me het gevoel dat mijn
hersens weer een beetje op de proef gesteld worden. Een heerlijk gevoel.

Maar 40 uur werken, 6 uur gitaarspelen, 6 uur sporten, 12 uur studeren, een relatie onderhouden en gewoon af en
toe lekker de kroeg in.... Het voelt alsof het vanzelf gaat nu, een soort roes. Weinig behoefte aan slaap en veel energie.

Ergens in mijn ondeerbuik of achterhoofd voel ik wel dat dit niet altijd zo vol gas kan gaan. Ook al is sporten en gitaarspelen
ook ontspanning. Toch gaat dit niet in zijn geheel zonder (positieve) mentale en fysieke stress. Mijn verstand zegt dan ook:
Zet je hersens af en toe even op stand-by. Knop indrukken, uitzetten en hoppakee, ontspannen!

Alleen werkt dat bij mij niet zo en daarom ben ik wel benieuwd wat jullie doen om je hersens 'uit' te zetten. Gewoon even
helemaal niks denken, echt uit....

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: In de zevende versnelling, hoe zetten jullie je hersens

hmmm... ik had eerst een hele lange posts met redenen waarom ik nooit stop met nadenken. Maar eigenlijk zijn er wel degelijk momenten waarop ik stop met nadenken en mijn gedachtes uitzet: extreme sports - met dus een verhoogd risico op ongelukken. Ik merkte dit vooral met skydiven, maar deze zomer heb ik ook een longboard aangeschaft en hiermee werkt het ook: je bent zo gefocused om geen ongelukken te veroorzaken en niet onderuit te gaan, dat je geen tijd hebt om constant over andere na te denken.

Verder werkt jongleren voor mij ook. Toen ik voor het eerst leerde jongleren, moest ik mezelf dwingen om mijn gedachtes uit te zetten, want zolang ik stilstond en nadacht over de bewegingen die ik maakte, lukte het me niet de jongleerballen op de juiste manier de lucht in te gooien. Omdat ik nog altijd geen 'pro' ben, is het voor mij een perfecte bezigheid waarbij ik mijn gedachtes kan uitschakelen.

[sombrero]
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

(groeps)meditatie is voor mij de aanzet geweest.

Het is geen LOI-cursus ;-) dus ik doe niet mijn best het tot achter de komma uit te leggen, maar de crux zat hem voor mij in 'een gedachte is maar een gedachte', leuk dat ie zich aanbiedt, maar JIJ bepaalt of je er nu op ingaat of niet. Krijgen 'ze' geen aandacht, dan houdt het vanzelf een keer op. En als ie belangrijk was, meldt ie zich later wel weer. Nu even niet dus, je wilt immers rust.
(helpend daarbij de sfeer in de kamer (muziek, gedempt licht, geur), de stem vd begeleider enz enz)

Hierin zat voor mij zowel het loskoppelen van je 'ik' (whatever that may be) en de gedachten (daarvóór had ik mij vereenzelvigd met de 24/7 stroom van gedachten) als de KEUS die je hebt wel of niet op in te gaan.

En eenmaal de 'daverende' stilte ervaren die je soms bereikt, gaat het al snel naar meer smaken.

(waarna je oude gewoonte om eeuwig in je hoofd te blijven zitten het sluipenderwijs weer overneemt :-s, maar door zo nu en dan weer eens stil te staan bij de heerlijke rust waarvan ik nu WEET dat die bereikbaar is, weet ik de winst periodiek weer op te rakelen.)
Alleen al dat ik me weer stoot aan dezelfde steen, bewijst dat ik geen ezel ben ;-)

Werner
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Marc1977 schreef:Hoi allen,

Omdat mijn werk niet de uitdaging biedt die ik zoek, zoek ik veel andere uitlaatkleppen.

Muziekmaken in twee bandjes, een paar keer sporten per week en sinds deze maand als deeltijdstudent op de VU in
Amsterdam. Met name studeren (wat ik altijd wel een beetje gedaan heb naast werk) geeft me het gevoel dat mijn

Maar 40 uur werken, 6 uur gitaarspelen, 6 uur sporten, 12 uur studeren, een relatie onderhouden en gewoon af en
toe lekker de kroeg in.... Het voelt alsof het vanzelf gaat nu, een soort roes. Weinig behoefte aan slaap en veel energie.

Ergens in mijn ondeerbuik of achterhoofd voel ik wel dat dit niet altijd zo vol gas kan gaan. Ook al is sporten en gitaarspelen ook ontspanning. Toch gaat dit niet in zijn geheel zonder (positieve) mentale en fysieke stress. Mijn verstand zegt dan ook: Zet je hersens af en toe even op stand-by. Knop indrukken, uitzetten en hoppakee, ontspannen!

Alleen werkt dat bij mij niet zo en daarom ben ik wel benieuwd wat jullie doen om je hersens 'uit' te zetten. Gewoon even
Interessant, ik zet dat denken niet uit maar geef mezelf opdrachten om het gerichter te sturen. In het andere geval blijft het zo chaotisch zonder veel zin. Heel even stopzetten kan hierbij helpen, geeft veel inspiratie. Het onderstaande is wellicht overbekend, als je je denken oefent kan je deze dame laten stilstaan. Voor mannen blijkt het moeilijker te zijn als voor vrouwen maar heb geen weet van een mannelijke versie. :wink:

http://www.google.be/imgres?imgurl=http ... w&dur=2330
In een wereld vol problemen is de moeilijkste taak aandacht krijgen voor oplossingen (http://www.chaospunt.org)

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Op de scooter. :D

Klinkt heel stom , maar je ziet heel veel met een snelheid van 25-30 km p/uur.
Dus je denkt aan iets maar dat is dan weer heel snel wat anders , omdat je weer wat nieuws ziet.
Je komt dan in een soort flow waarin je merkt dat je wel gefocust op de weg moet blijven en ook niet zomaar kan wegdromen.
Er van uitgaande dat je een gemiddelde snelheid haalt van 25 km p/u incl rust en wat eten of drinken ,heb ik er dagen genoeg bij dat ik 150 km op de teller heb staan.

Het lijkt wel of de wind mijn hoofd leeg blaast.
Vaak kom ik dan ook terug met veel nieuwe idéen. :idea:
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

Marc1977
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hey,

jongleren :D daar had ik nog niet aan gedacht. En scooterrijden op zich ook een goed idee. Ik fiets wel (op de racefiets) maar dan sluipt er toch weer vaak een 'trainingsopdracht' in. Een beetje rondtuffen in de stad en kijken wat er allemaal te zien is, die ga ik uitproberen!

Mediteren is inderdaad ook ooit naar boven gekomen. Uiteraard met het vooroordeel 'zweverig' 'wat heb ik eraan'. Maar dat houdt me wel meer bezig. Wel benieuwd of er meer mensen zijn die mediteren opgepakt/uitgeprobeerd hebben?

groet Marc

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Marc1977 schreef:Mediteren is inderdaad ook ooit naar boven gekomen. Uiteraard met het vooroordeel 'zweverig' 'wat heb ik eraan'. Maar dat houdt me wel meer bezig. Wel benieuwd of er meer mensen zijn die mediteren opgepakt/uitgeprobeerd hebben?
Ik heb het wel uitgeprobeerd, maar met weinig (blijvend) succes. Nu heb ik mij toevallig opgegeven voor een beginnerscursus in een kerkje hier in de buurt (de cursus heeft uiteraard niets met de kerk te maken, mediteren is niet -per definitie- iets religieus!). In die kerk mediteren ze met een groep elke maandagavond, de cursus is om in te kunnen stromen. Ik ga er eens mee kennismaken op deze manier. In mijn eentje zet ik het nou eenmaal niet door. En ja, mijn motief is óók die altijd maar op volle toeren draaiende bovenkamer...

Marc, ik zal je op de hoogte houden van mijn bevindingen! (De cursus zou ergens in september of oktober starten.)
Give me a break!

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

windsurfen, wel weeral even geleden. Golven, wind, balanceren, springen, water, ....

Didi
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wedstrijdsport, adrenaline drijft alle gedachten weg....en verder gek genoeg tuinieren en dan vooral het grovere hakwerk :)

Werner
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Didi schreef:Wedstrijdsport, adrenaline drijft alle gedachten weg....en verder gek genoeg tuinieren en dan vooral het grovere hakwerk :)
Voor HB'ers geldt een sterk rechtvaardigheidsgevoel wat zeer intuïtief is. In relatie tot het denken stel ik me de vraag of we de overvloed aan gedachten niet dienen te ordenen opdat er een soort van plan tot stand komt waarin dat rechtvaardigheidsgevoel ook tot utdrukking wordt gebracht in het dagelijkse leven. Anders gezegd, het gaat mi niet zozeer over de vraag hoe het denken kan gestopt worden dan wel hoe het geordend kan worden. Ook dat speelt in m'n gedachten, jullie mening?
In een wereld vol problemen is de moeilijkste taak aandacht krijgen voor oplossingen (http://www.chaospunt.org)

mark1
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Sporten (Hockey of hardlopen, met hardlopen kom je na een minuutje of 15 echt in een soort trance, heerlijk is dat.)
Door te wakeboarden.
Door een avond goed te zuipen :beer:
Door interessante docu's te kijken.
Ik heb s'avonds in mn bed ook wel eens behoefte aan even geen gedachtes, wat dan heel goed helpt is mooie, voor mij nieuwe/onbekende muziek zodat ik mij onbewust focus op de tekst, bij bekende nummers is dit minder.

Verder is de hele dag een wervelwind aan allerlij gedachtes in mijn hoofd, zeker sinds ik dit forum heb ontdekt, er is hier veel leesvoer waar je hersenen volgas mee kunnen gaan.

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Uitzetten: Studeren, werken, documentaires en series kijken.
Laten gaan: Schilderen, wandelen, tuinieren.

Marc1977
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Recent ontdekt dat schilderen (als in kozijnen etc.) meditatief werkt. Met twee linkerhanden vergt het blijkbaar dusdanig veel concentratie, terwijl het toch relatief eentonig werk is, dat ik er erg rustig van wordt:-)

Iemand nog een kozijn over? Haha, nee gelukkig woon ik in een oud huis....

Not Sure
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik heb eens geleerd mediteren door een woord/klank als een soort van geluidsgolf (ripple) door mijn hoofd te laten gaan. Die gaat dan van iets boven/achter mijn ogen, door het centrum naar achter in mijn hoofd. Dat doe ik dan iedere 2 seconden. Die klankgolf trekt dan door die ruimte in mijn hoofd waar voor mijn gevoel altijd de gedachten zitten, welke daardoor niet plaats kunnen vinden want die ruimte wordt iedere 2 seconden als het ware "opgeschud". Als het lukt dan kan ik wel 10-20 minuten in "trance" zijn. Dat laatste is volgens wetenschappers die het bestudeerd hebben hoogstwaarschijnlijk een endorfine rush. Dat is een verklaring die ik ook het meest aannemelijk vind. Niks mis mee overigens :-)

Helaas vind ik het moeilijk om mij er toe te zetten en de kalmte te vinden om het voldoende lang vol te houden. De laatste dagen probeer ik het weer op te pakken omdat het toch echt niet goed gaat met me.

MissJ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wat voor sport doe je, Mark? Ik ben sinds kort met Taekwondo begonnen en het werkt geestelijk heel verfrissend/verhelderend voor mij. Na training voel ik me vaak zorgelozer en kan ik mijn problemen beter in perspectief plaatsen. Terwijl mijn ervaring met fitness juist is dat je zo gedachteloos bezig bent, dat je hersenen juist de ruimte hebben om aan allerlei zaken te gaan denken. Bij Taekwondo ligt mijn aandacht alleen maar op mijn bewegingen en mijn partner, dan heb ik geen ruimte om aan andere zaken te denken.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Marc1977 schreef:Maar 40 uur werken, 6 uur gitaarspelen, 6 uur sporten, 12 uur studeren, een relatie onderhouden en gewoon af en
Een week heeft 168 uur.
Not Sure schreef: Als het lukt dan kan ik wel 10-20 minuten in "trance" zijn. Dat laatste is volgens wetenschappers die het bestudeerd hebben hoogstwaarschijnlijk een endorfine rush. Dat is een verklaring die ik ook het meest aannemelijk vind. Niks mis mee overigens :-)

Helaas vind ik het moeilijk om mij er toe te zetten en de kalmte te vinden om het voldoende lang vol te houden. De laatste dagen probeer ik het weer op te pakken omdat het toch echt niet goed gaat met me.
Met fysieke arbeid kun je ook in een trance raken die wordt veroorzaakt door endorfine of iets gelijks. Als het doormiddel van een puur geestelijke oefening moeilijk gaat of niet lang genoeg duurt dan kan het misschien worden geprobeert met hulp van lichamelijke oefening (heeft ook nog een extra gezondheidseffect).
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Not Sure
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Tinus schreef:
Met fysieke arbeid kun je ook in een trance raken die wordt veroorzaakt door endorfine of iets gelijks. Als het doormiddel van een puur geestelijke oefening moeilijk gaat of niet lang genoeg duurt dan kan het misschien worden geprobeert met hulp van lichamelijke oefening (heeft ook nog een extra gezondheidseffect).

Klopt. Met matig intensieve, monotone arbeid zoals joggen of stevig wandelen lukt het me ook wel eens maar tijdens zulke arbeid kan ik maar heel moeilijk stoppen met denken.

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

scarlett schreef:hmmm... ik had eerst een hele lange posts met redenen waarom ik nooit stop met nadenken. Maar eigenlijk zijn er wel degelijk momenten waarop ik stop met nadenken en mijn gedachtes uitzet: extreme sports - met dus een verhoogd risico op ongelukken. Ik merkte dit vooral met skydiven, maar deze zomer heb ik ook een longboard aangeschaft en hiermee werkt het ook: je bent zo gefocused om geen ongelukken te veroorzaken en niet onderuit te gaan, dat je geen tijd hebt om constant over andere na te denken.

Verder werkt jongleren voor mij ook. Toen ik voor het eerst leerde jongleren, moest ik mezelf dwingen om mijn gedachtes uit te zetten, want zolang ik stilstond en nadacht over de bewegingen die ik maakte, lukte het me niet de jongleerballen op de juiste manier de lucht in te gooien. Omdat ik nog altijd geen 'pro' ben, is het voor mij een perfecte bezigheid waarbij ik mijn gedachtes kan uitschakelen.

[sombrero]
Idem voor mij, met de auto met 200km/u door Duitsland scheuren, sportklimmen, skieen (of erg snel of off piste), hardlopen, skaten en paardrijden, dat zijn de zaken waarbij mijn kop uitgaat. en sinds kort doe ik ook poweryoga, dat werkt voor mij ook. Het zit bij mij dus allemaal in het fysieke als ik mijn kop even stil wil zetten. Ik doe dus ook elke dag wel aan sport en vaak 2 sporten per dag

Malube
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Marc1977 schreef:Hoi allen,

Ergens in mijn ondeerbuik of achterhoofd voel ik wel dat dit niet altijd zo vol gas kan gaan. Ook al is sporten en gitaarspelen
ook ontspanning. Toch gaat dit niet in zijn geheel zonder (positieve) mentale en fysieke stress. Mijn verstand zegt dan ook:
Zet je hersens af en toe even op stand-by. Knop indrukken, uitzetten en hoppakee, ontspannen!

Goede vraag.. Ik heb het uitknopje ook steeds niet gevonden en kamp met hetzelfde.. ;)

nora
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Jeetje, zou toch denken dat je slim genoeg bent om daar een oplossing voor te bedenken.
Tip; schrijf van alles op over het onderwerp wat je maar weet en kunt verzinnen. Je
Kan het ook opzoeken. En maak daar een verslag van. Niet te uitgebreid natuurlijk. Ik
Denk dat je op deze manier een onderwerp makkelijker aan de kant kunt schuiven. :oops:

Terug naar “HB in het dagelijks leven”