dit gaat verder op het andere topic over psychoanalyse vs CGT.
wat is beter, met veel pijn en moeite een erge gebeurtenis of een of ander trauma te verwerken? of accepteren dat het er is en verder gewoon verder leven?
Daar lijkt me toch een vraag vóór te liggen? Namelijk: heb ik er last van dat ik (bijvoorbeeld) manipulatief ben?BabaJaga schreef:je hebt verkeerd gedrag aangeleerd, en dat blijf je doen omdat er iets gebeurt is in het verleden, bijvoorbeeld, je bent heel manipulatief, omdat dat je zo geleerd is. Moet je dan hard aan jezelf werken? of boeit het niet zo en kan je het gewoon negeren?
Mee eens.sterredag schreef:Mijn antwoord hierop zou dan ook zijn, doe wat voor jezelf werkt, als jij ermee kan leven vooral doorgaan met waar je mee bezig bent, wordt je er ongelukkig van, dan zal je wat aan jezelf moeten gaan doen.
Als je geaccepteerd hebt, is er een deel in jezelf veranderd en dit hoort bij het verwerkingsproces als er idd sprake is van beschadiging. Als je niet beschadigd bent dan zijn er geen vragen. Het is de vraag of jouw omgeving jou wil nemen zoals je bent of niet. Je kan goed aan jezelf gaan werken als je niet beschadigd bent maar wel bijv. bepaalde eigenschappen hebt die als niet prettig door anderen kunnen worden ervaren. Manipulatie kan trouwens iemand in het bloed zitten.BabaJaga schreef:ik bedoel natuurlijk, accepteren dat het er is en er verder niets mee doen en je leven/gedrag niet meer aanpassen, want je bent nou eenmaal zo.
Traumatische ervaring kun je verwerken: steeds weer de emoties die het voorval oproept gewoon over je heen laten komen, tot het slijt en uiteindelijk geen bijzondere emoties meer oproept. Emdr-therapie is heel goed hiervoor, maar er is wel een wildgroei aan amateurs die dat oppiken ineens, dus goed zoeken naar een ervaren psych.voo schreef:Gaat het om een traumatische ervaring, een stoornis of een persoonskenmerk/-eigenschap?
Als jij kan leven met die hoofdpijn en het niet erg vind om pijnstillers te slikken, waarom zou je dan uitzoeken wat de oorzaak is.BabaJaga schreef:
Bijvoorbeeld: stel je hebt koppijn. Je kan dan uitzoeken wat de oorzaak is, of je kan accepteren dat je het hebt en de rest van je leven pijnstillers slikken.
ander voorbeeld: stel je bent depressief: je kan eindeloos veel counceling en therapie doen, tot het over is, of je kunt er gewoon mee leven.
Ik ben het met voo eens. De stelling betreft de probleemstelling is te vaag of op (te) veel mogelijkheden interpreteerbaar. De keuzes hoe ermee om te gaan zijn echter wel duidelijk.voo schreef:Ik kan me voorstellen dat een Borderliner of iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis,, moeilijk of zelfs nooit zal toegeven dat er sprake is van een probleem. Dan valt er ook niets te accepteren, lijkt me.
Volgens mij moet de stelling iets explicieter:
Gaat het om een traumatische ervaring, een stoornis of een persoonskenmerk/-eigenschap?
Dat is hetzelfde als wat ik bedoel als reactie op jouw eerste post. Wat je hier schrijft is idem aan betekenis als in jouw eerste post in dit topic. Duidelijker kan niet, mijn inziens dan.nee, jullie interpreteren "accepteren" absoluut niet zoals ik het bedoel. Ik weet wel dat het een betekenis heeft die jullie antwoorden logisch maakt, maar het heeft nou eenmaal meer betekenissen.
Ik bedoel: accepteren dat het zo is en dat het nooit meer zal veranderen.
Er is een verschil tussen hoofdpijn en depressie, trouwens, maar dat wist je al neem ik aan.Bijvoorbeeld: stel je hebt koppijn. Je kan dan uitzoeken wat de oorzaak is, of je kan accepteren dat je het hebt en de rest van je leven pijnstillers slikken.
ander voorbeeld: stel je bent depressief: je kan eindeloos veel counceling en therapie doen, tot het over is, of je kunt er gewoon mee leven.
Wat denk je van de vraag "hebben anderen er last van dat ik zo ben?". Misschien is 't voor jezelf geen direct probleem maar hebben anderen er dermate veel last van, dat het in het dagelijks leven wel degelijk voor problemen zorgt. Indirect heb je er dan wel degelijk een probleem door: je wordt niet begrepen, hebt regelmatig onenigheid, etc. Dan zou ik (ik praat even vanuit mijn eigen situatie, dit is natuurlijk heel persoonlijk) toch willen proberen om meer greep op mijn gedrag te krijgen. En dat betekent bijna automatisch dat je een aantal dingen uit het verleden onder ogen moet zien ... maar ook dat je moet kijken naar je gedrag nu. wat gebeurt er? Waarom gebeurt het? Wat kan ik veranderen opdat het niet/minder gebeurt?miriam schreef:Daar lijkt me toch een vraag vóór te liggen? Namelijk: heb ik er last van dat ik (bijvoorbeeld) manipulatief ben?BabaJaga schreef:je hebt verkeerd gedrag aangeleerd, en dat blijf je doen omdat er iets gebeurt is in het verleden, bijvoorbeeld, je bent heel manipulatief, omdat dat je zo geleerd is. Moet je dan hard aan jezelf werken? of boeit het niet zo en kan je het gewoon negeren?
Why bother om in therapie te gaan als je er zelf geen last van hebt?
Je hebt gelijk I, ik had hem zelf ook al bedachtItsI schreef:Wat denk je van de vraag "hebben anderen er last van dat ik zo ben?". Misschien is 't voor jezelf geen probleem maar hebben anderen er dermate veel last van, dat het in het dagelijks leven wel degelijk voor problemen zorgt. Dan zou ik (ik praat even vanuit mijn eigen situatie) toch willen proberen om meer greep op mijn gedrag te krijgen. En dat betekent bijna automatisch dat je een aantal dingen uit het verleden onder ogen moet zien ...
Maar als jij er last van hebt dat die ander last heeft van jouw gedrag, zou jij dan je eigen gedrag niet willen veranderen? Want indirect heb je er dan zelf ook weer last van. De ander benadert je immers anders/onprettig/etc omdat hij moeite heeft met jouw gedrag. Je eigen gedrag heeft dus gevolgen voor hoe je benaderd wordt, hoe je relaties verlopen. Ik zou daar dan verandering in willen aanbrengen, want altijd te maken hebben met conflictsituaties/onbegrip lijkt me bijzonder onprettig.miriam schreef:Maar je moet wel heel erg gemotiveerd zijn om gedrag te veranderen waar een ander last van heeft...Meestal komt het er dan toch weer op neer dat jij er last van hebt dat die ander last heeft van jou gedrag...
"Toevallig" ken ik iemand, een jonge vrouw, die dit precies zo heeft meegemaakt. Zij merkte (via de liefde die haar vriend haar gaf/ geeft) dat zij erg manipulatief was en schrok zelf hiervan. Zij accepteerde het en ging er mee aan de slag. Zo kwam zij erachter dat de meeste grondslagen voor dit soort gedrag en denken, lagen in haar verleden. Verder is zij er zich ook van bewust inmiddels dat het niet altijd zal verdwijnen omdat het ook in de familie zit ('het bloed'), maar omdat zij zich er bewust van is weet zij nu hiermee om te gaan.Wat denk je van de vraag "hebben anderen er last van dat ik zo ben?". Misschien is 't voor jezelf geen direct probleem maar hebben anderen er dermate veel last van, dat het in het dagelijks leven wel degelijk voor problemen zorgt. Indirect heb je er dan wel degelijk een probleem door: je wordt niet begrepen, hebt regelmatig onenigheid, etc. Dan zou ik (ik praat even vanuit mijn eigen situatie, dit is natuurlijk heel persoonlijk) toch willen proberen om meer greep op mijn gedrag te krijgen. En dat betekent bijna automatisch dat je een aantal dingen uit het verleden onder ogen moet zien ... maar ook dat je moet kijken naar je gedrag nu. wat gebeurt er? Waarom gebeurt het? Wat kan ik veranderen opdat het niet/minder gebeurt?
is waar. In het geval van die jonge vrouw was het de liefde die ze voelde voor haar vriend, en de liefde die hij voor haar voelde (is nog steeds zo van beide kanten).Maar je moet wel heel erg gemotiveerd zijn om gedrag te veranderen waar een ander last van heeft...Meestal komt het er dan toch weer op neer dat jij er last van hebt dat die ander last heeft van jou gedrag...