Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

HB-forum: waar ligt de lat?

Dat er op een forum voor hoogbegaafden uitsluitend diep gediscussieerd mag worden over de meest intellectuele onderwerpen vind ik onzin. Of dat er geen ruimte mag zijn voor inhoudsloze humor, of banaliteit. We zijn mensen, dus stemmingen gaan alle kanten op.

Maar betekent dat dat je niet kan spreken over hoe hoog een lat ligt op het forum? Of waar die lat hoort te liggen?
Ik vraag me af hoe het voelt voor leden die net nieuw zijn op het forum. Ik hoop dat jullie een reactie plaatsen.

Herinneringen zijn tricky, je kan niet altijd weten wat de exacte waarheid is/was.
In mijn beleving is de toegankelijkheid van het forum veranderd. Ik kwam op het forum in december 2004, geloof ik. En ondanks dat het zeker niet intimiderend/drempelverhogend overkwam, lijkt het in mijn herinnering pittiger. De indeling was weliswaar anders, en het hb-kind gedeelte zat er gewoon in, maar toch:
- Als je in een topic niet wist waar je het over had werd je daar genadeloos op gewezen, en nam men je in die discussie niet meer serieus (en als dat zo doorging in andere topics, werd je op het hele forum niet serieus genomen).
- Feller (directer) taalgebruik waar een ander zich minder snel aan kon storen.
- Nieuwe topics die eigenlijk al bestonden gingen sneller op slot en verwezen door naar dat ouder topic.
- Ondanks dat alles was de sfeer juist prettig en amicaal.

Nu kan het zijn dat al dit helemaal niet waar is, en slechts in mijn beleving zo was. De visies van oude en nieuwe leden geven waarschijnlijk het antwoord.

Maar toch heb ik eens meegemaakt dat de lat van toegankelijkheid verlaagd werd, en dat dit gevolgen had.
Zoals gezegd was het HB-kind gedeelte een onderdeel van het hele forum. Dus er zaten ook niet-HB ouders van (mogelijk) HB kinderen. Op een gegeven moment gingen sommige niet-HB ouders meekletsen in de Ronde Tafel. Tja, waarom mag die niet posten wat hij/zij vanavond gaat koken.
Maar....toen ging het plots steeds vaker voorkomen dat een niet HB-ouder ook ging posten in discussies op het HB volwassen gedeelte. Soms ging dat prima, soms niet. In de "niet" gevallen werd dit door een deel van de leden als storend ervaren.
Zoveel fora, zo weinig HB fora, en nog steekt een niet HB-er zijn neus in zaken waar ie niks vanaf weet.
En als we dan toch zo beginnen: waarom moet een niet HB-er perse op een HB forum kwijt wat hij/zij vanavond kookt!
Blijf lekker in het Kind gedeelte, en zoek een ander forum voor je eigen zaken.

De laatste stap was dat veel ouders per PB aan de mods lieten weten dat ze zich niet welkom en prettig voelde op het forum. De mods verzochten om het onderwerp "wie is welkom, wie niet" te laten rusten.
Toen stopte dat forum, en de nieuwe variant ging geniaal door als twee fora; één voor kindzaken en één voor volwassenen! Probleem opgelost, iedereen tevreden!!

Nu is het 2014 en bestaat dit forum al enige jaren.
Ik heb het idee dat bepaalde dingen onveranderd blijven, en andere dingen fluctueren. Waar ik vandaag aan moest denken is dat voor mijn gevoel de toegankelijkheid van het forum soepeler is geworden. En dit komt door de oudere forumleden.

Er is veel besproken, er is veel geleerd.
IQ testen zijn niet feilloos, vastleggen of je HB bent is lastig, HB zíjn is lastig, we maken de reis sámen door, enz.
Logisch gevolg: we zijn liever en meer verwelkomd tegen nieuwe leden.
En ondertussen zitten we al op het punt dat als een forumlid aangeeft simpelweg niet HB te zijn, sommige andere leden roepen "ach joh, jawel. Vast wel. Blijf op het forum!". Dat komt vanuit goeie bedoelingen. Soms klopt het ook.
Soms niet. Soms is niet-HB écht niet-HB.

Ook meen ik vaker te lezen "wat een mooi topic" en "wat een mooie post". Wederom, het komt uit een goed hart. Maar af en toe vind ik het too much.
Sneller kritiek geven op iemands directe toon. Dat is dan meteen "fel".
Als een nieuw lid niet goed meediscussierd meteen gaan spiegelen. Niet de post als onzin afdoen, maar proberen om in de schoenen te staan van het nieuw lid.
En vast nog meer dingen.

Dus:
Hoe hoog lijkt de lat van toegankelijkheid te liggen voor nieuwe leden?
Voel je je snel welkom en thuis? Is het wel degelijk intimiderend hier?
Zijn sommige oudere leden softer geworden door al dat inlevingsvermogen?

(De laatste week niet meegerekend).
Look where you're going.

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: HB-forum: waar ligt de lat?

Misschien is het raadzaam om ook jouw (korte) interpretatie te geven van wat HB nu in feite is, op deze manier krijgen we een referentiekader over wat het volgens jou niet is. Dit als basis voor een gezond debat.

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

YYZ dat is niet waar Terence een vraag over stelt volgens mij.
Terence schreef:Dus:
Hoe hoog lijkt de lat van toegankelijkheid te liggen voor nieuwe leden?
Voel je je snel welkom en thuis? Is het wel degelijk intimiderend hier?
Zijn sommige oudere leden softer geworden door al dat inlevingsvermogen?
Ik weet het zelf niet Terence, ik kan op de 'nieuwelingenvragen' geen antwoord geven en ik weet niet of de ouwe hap softer is geworden. Ikzelf ben wel milder dan vroeger, niet perse rondom forum of modereerzaken maar wel in het algemeen.

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Barbara schreef:YYZ dat is niet waar Terence een vraag over stelt volgens mij. Ik weet het zelf niet Terence, ik kan op de 'nieuwelingenvragen' geen antwoord geven en ik weet niet of de ouwe hap softer is geworden. Ikzelf ben wel milder dan vroeger, niet perse rondom forum of modereerzaken maar wel in het algemeen.
Dat begrijp ik Barbara, net daarom dat ik de vraag stel. Hoe ziet die spreekwoordelijke 'lat' er eigenlijk uit om wel/niet toe te treden? En hoe reageren HBers op de infiltratie van niet HBers?

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Heel kort: wie bepaalt in een onafhankelijk forum wie wel/niet hb is? Is dat te ruiken?

Mijns inziens kenmerkt hb zich niet door bot en lomp gedrag. Ik snap wat je zegt en ik blijf ook veel liever on - topic, maar niet iedereen kan altijd alles weten. Ik vind dat je in dat perspectief mensen moet bijstaan, net als in het echte leven opdat je daar met dergelijk gedrag de rug wordt toegekeerd.

Wat je verder aanhaalt over mensen niet serieus nemen, al dan niet geheel; Dat vind ik zeer bezwaarlijk en doet mij aan niks anders denken dan pesterij. Zoals je zegt maken we de reis samen door en dus zullen wij elkaar moeten helpen.
~ veranderlijk als de wind ~

nora
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

De helft hier weet niet eens of ze hoogbegaafd zijn. Ik kreeg laats te horen dat ik mij moet gedragen anders krijg ik een ban. Ik vind dat ik serieus reageer en zou het jammer vinden juist omdat ik hier aansluiting vind. Dat ik geen bronnen aanhaal, dat zal ik voortaan doen. Maar ik vind het niet leuk omdat ik niet durf te reageren nu, bang voor een ban. En ik lees en reageer hier graag. Ik ben absoluut geen trol. Wat vinden jullie?

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Eerlijk gezegd heb ik geen idee waar de lat zou moeten liggen, en óf er wel een lat moet liggen.
Ik heb natuurlijk wel een persoonlijke lat, en zo nu en dan verschijnen er lieden op het forum die daar keihard onderdoor duiken. En dan heb ik zelf de keuze om daar een probleem van te maken of niet.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Gedeeltelijk met je eens Terence. Het hb-forum is echter toegankelijk voor hoogbegaafde (jong) volwassenen of een vermoeden hebben het te zijn. Het forum kan dan mede nuttig zijn voor die mensen die bezig zijn met hun zoektocht naar hun vermoedelijke hb-zijn. En net wat Seenoevil zegt, kunnen wij niet ruiken wie wel of niet hb is.
Niet iedereen kan even kritisch reageren en dat kan je aangeven door feedback te geven met een eventuele link naar dat bepaalde onderwerp.
Wel ben ik het met je eens, dat er personen op het forum zitten, waarbij je twijfels kunt hebben of die hier wel horen. Dan nog is het aan die persoon zelf om te besluiten hier te blijven of op te stappen.
Wanneer er mensen zijn die zich hieraan storen, kunnen die altijd nog naar mensa overstappen. Die heeft een strenger beleid voor toelating.
Ik vind persoonlijk het forum prima zoals het is. Mede door de laagdrempeligheid verwordt het forum niet tot een elitair gebeuren.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben de eerdere reacties hier.
Wat mij betreft is er geen reden om niet aardig te doen. De meeste mensen hier, en zeker nieuwkomers, zijn in eerste instantie vooral op zoek naar herkenning, acceptatie en oplossingen voor hun problemen. Daar is een forum een uitstekend middel voor, omdat je veilig en anoniem in contact kunt komen met mensen die ervaringen willen delen. Dat vind ik een waardevolle functie van dit forum.
Daarnaast is er volgens mij ook ruimte voor discussie. Daar is zelfs een heel apart deel voor. Dat betekent niet dat je geen discussie kunt voeren in andere topics, maar die voer je bij deze draadjes op de inhoud, niet op de persoon. De echte discussieonderwerpen staan apart. Daar kan je een stap verder gaan. Daar komen ook soms emoties bij kijken en fundamenteel andere visies op de wereld. Soms kan het waardevol zijn om even ergens tegenaan te schoppen. Maar echt persoonlijke aanvallen zijn in mijn ogen zinloos in een discussie, want ieders persoonlijke waarden verander je niet zomaar. En zelfs al zou je die door een opmerking kunnen veranderen, dan is dat over het algemeen pijnlijk (want je sloopt iemands wereldbeeld) en is dat een langdurig proces, niet iets wat je bereikt met een enkele opmerking op het forum. Persoonlijk heb ik wel behoefte aan discussie óver die verschillende wereldbeelden, maar ik heb geen drang om mensen mijn wereldbeeld op te dringen. Ik creëer liever aan de hand van al die verschillende visies mijn eigen nieuwe wereldbeeld.

De Ronde Arena is bij uitstek wel een plek waar je iemand wel 'persoonlijk' kunt aanvallen, maar dan met een (afgesproken) knipoog. Prima. Ik zie dat er behoefte aan is. Bovendien zijn de regels zijn duidelijk. Iedereen kan er zelf voor kiezen om er aan mee te doen. Het is niet mijn type humor, dus mij zul je er niet zien.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Als relatief nieuw forumlid op de vragen die barbara van ter heeft gequote:

Ik vind niet dat de lat hier heel erg hoog ligt, maar ik vind wel dat er te soepel wordt omgegaan met mensen die duidelijk onder de lat zitten, deel van het probleem is dat er volgens mij te weinig melding wordt gedaan vanuit de forummers naar de mods toe (denk ik). De mods kunnen niet elk topic op irritante mensen screenen ;)

Ik voel me hier welkom, de meeste mensen hier ervaar ik op twee manieren: makkelijk in de omgang buiten (zware) discussies maar in een discussie lijkt het me al wat meer intimiderend voor nieuwe leden die er nog niet van overtuigd zijn dat de meesten hier nog geen vlieg kwaad doen ;)

Zie vorig antwoord: soft en inlevend buiten discussie, hard in een discussie :)
Als ik sommigen hier zie discussieren zijn die alles behalve soft :) maar ik denk dat er te weinig melding wordt gedaan van misdraging en zo te veel trollen niet tijdig opgemerkt worden
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

seenoevil schreef:Heel kort: wie bepaalt in een onafhankelijk forum wie wel/niet hb is? Is dat te ruiken?

Mijns inziens kenmerkt hb zich niet door bot en lomp gedrag. Ik snap wat je zegt en ik blijf ook veel liever on - topic, maar niet iedereen kan altijd alles weten. Ik vind dat je in dat perspectief mensen moet bijstaan, net als in het echte leven opdat je daar met dergelijk gedrag de rug wordt toegekeerd.

Wat je verder aanhaalt over mensen niet serieus nemen, al dan niet geheel; Dat vind ik zeer bezwaarlijk en doet mij aan niks anders denken dan pesterij. Zoals je zegt maken we de reis samen door en dus zullen wij elkaar moeten helpen.
Mee eens en ook met wat M1960 en Sawi zeggen.

Daarop aanvullend: persoonlijk ergerde ik me, toen ik nog niet zo lang op het forum zat, vooral aan de soms wat botte en lompe manier van reageren door sommige mensen hier. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat soort reacties ergerlijker vind, dan wanneer iemand een domme opmerking maakt. Over een domme opmerking lees ik gewoon heen, die negeer ik en geef ik geen aandacht (op een forum is dat, i.t.t. in het echte leven, werkelijk heel makkelijk). Natuurlijk heb ik behoefte aan een discussie of uitwisseling op hoog niveau, maar zolang er voldoende intelligente reacties zijn ben ik tevreden en de rest negeer ik dan gewoon. Een botte opmerking straalt iets vijandigs uit wat de sfeer veel meer ten nadele beïnvloedt dan een domme opmerking.
Ondertussen weet ik van wie die opmerkingen komen, weet ik dat er verder ook heel veel sympathieke mensen op het forum zitten die heel prettig zijn in de omgang, en richt ik me meer op hen. Dus nu kan ik eigenlijk prima omgaan met alle soorten reacties hier, gewoon door een hoop te negeren.
Maar ik blijf het een beetje apart vinden hoe sommige mensen hier met hun intelligentie omgaan. En hoe belangrijk 'gelijk krijgen' is, belangrijker dan empathie. Terwijl een sterke mate van empathie ook bij hb kan horen (zie de links die Girafje hier een tijdje terug over postte). En als je al weet dat je gelijk hebt en daarvan overtuigd bent, dan hoef je er toch niet zo moeilijk over te doen als iemand anders je daarin niet kan volgen? Maar goed, mensen mogen verschillen en hb'ers onderling ook. Een tijdje op het forum vertoeven verschaft daarin gewoon heel veel inzicht en dat is altijd handig.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Barbara schreef:ik weet niet of de ouwe hap softer is geworden.
Niet allemaal, hoor. :-)

Ik vond het forum als nieuweling pittig, maar niet intimiderend. Geen idee of er anderen waren destijds die als nieuwkomer uiteindelijk vertrokken zijn omdat het te heftig voor ze was. Ik zie in ieder geval vaak staan dat een nieuw lid zich heeft aangemeld, maar er unt bent in je leven waar je zo gevoelig bent dat een andere mening geformuleerd in directe harde woorden je van slag brengt, is het dan wel verstandig om te participeren in discussies? Het praat toch niet prettig als leden op eieren moeten lopen omdat bepaalde medeforummers dat even niet kunnen hebben? Hou het dan op meelezen.
Misschien is dat al een onderdeel van de Lat: meng je in het forum als je daar klaar voor bent.

Een ander onderdeel staat in grote letters boven: HB Forum - forum voor hoogbegaafde (jong)volwassenen. Heb jij een IQ van 116 maar vind je het zo prettig hier, dan kan je zeker proberen om mee te komen. Maar als je ziet dat veel leden je posts als storende ruis beschouwen, hou het dan op meelezen. Wat mij betreft zelfs in de Ronde Tafel, want ik ben het nog wel eens met het gegeven dat er ongelooflijk veel Nederlandse fora zijn waar je je verhaal kwijt kan, dus doe het niet op het HB forum als je niet HB bent.
Maar goed, dan zou het praktisch unaniem moeten blijken dat andere leden op het forum zich storen aan je aanwezigheid. Er zijn leden met IQ 128 geweest die lekker konden meelullen, en leden met IQ >140 die zelden een samenhangende zin konden formuleren. Of ronduit gemeen waren.

Ik lees nog graag meer reacties over hoe je gevoel was toen je hier voor het eerst kwam.
Look where you're going.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@nora: ik geloof absoluut dat je géén troll bent. Ik wil er niet teveel op ingaan, want dat is op de persoon afgaan. Je geeft aan hier aansluiting te vinden. Maar ik heb een heleboel posts van je gelezen waar ik lees dat je aangeeft géén aansluiting te ervaren, waar je schrijft dat je geen idee hebt of je HB bent, en zelfs waarin je schrijft dat je het niet bent. Ondanks dat heb je wel in korte tijd heel veel meegeschreven. :-)

Als het gros van de leden je posts ervaren als hinderlijk non-productief geneuzel, dan vind ik het wel terecht dat moderators je laten weten dat je op dit moment nog niet voldoet aan de "eisen" die het forum stelt.
Look where you're going.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nalle schreef:persoonlijk ergerde ik me, toen ik nog niet zo lang op het forum zat, vooral aan de soms wat botte en lompe manier van reageren door sommige mensen hier. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat soort reacties ergerlijker vind, dan wanneer iemand een domme opmerking maakt. Over een domme opmerking lees ik gewoon heen, die negeer ik
Maar wat is lomp, bot, en dom?
In een extreem geval zien we het vast allemaal wel op die manier.
Maar als het wat subtieler is, verschillen de meningen. Wat jij als lomp en bot ervaart, lees ik als lekker direct en duidelijk (of misschien bedoelde ik het zo als ik iets schreef :-D ).

Ook iemand/iets negeren wisselt bij mij. Als ik een lid voor mezelf als "vaag" heb bestempeld, negeer ik die persoon. Maar soms is hinderlijk gedrag in zo'n vorm dat het me niet lukt om niet te reageren. Ik wil die persoon niet wegjagen, maar wel het gedrag blootleggen. Als ik zie dat ik de enige ben die zich er aan stoort, trek ik me terug.
Luna kwam ooit met de vergelijking dat het forum is als een stamkroeg. Je bent wellicht niet de eigenaar van de kroeg, maar wel een vaste klant. En als er dan ineens een nieuwe klant verschijnt die gedrag vertoont dat jij als storend ervaart, zeg je dat tegen de eigenaar en je kroeggenoten. Dat is beter dan je stamkroeg en je buddies voorgoed achter te laten.
Look where you're going.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Je geeft zelf eigenlijk al aan, Terence, dat IQ niet alles zegt, doordat het in gedrag nog wel eens anders kan blijken. Er is al niet eens duidelijk vast te stellen wie definitief wel of niet HB is. Een IQ test is ook niet een vaststaand gegeven, omdat je een slechte dag kan hebben bijvoorbeeld. De Mensa test gaf bij mij geen bewijs dat ik HB zou zijn (dat wil zeggen, geen IQ boven 130). Toch ben ik veel sterker in analyseren, argumenteren, zowel overkoepelend en in detail kunnen kijken, de rode draad kunnen volgen etc dan de gemiddelde persoon. Op het gemiddelde forum loop ik er heel erg tegenaan dat veel van de dan aanwezige mensen hier niet sterk in zijn. Op het HB-forum vind ik in die zin veel meer mijn 'gelijke', en tegelijkertijd erken ik dat ik absoluut niet de slimste hier ben. Maar hoor ik dan niet op dit forum thuis omdat die ene Mensa test het niet bewijst? Juist op dit forum heb ik ook geleerd dat HB meer is dan dat hoge IQ getalletje.

Het laat zich naar mijn idee veel meer zien in iemands gedrag en hoe iemand zich opstelt. Maar daar komen ook weer allerlei persoonlijke voorkeuren om de hoek kijken. Er wordt in dit topic gesproken over mensen die overduidelijk niet HB zouden zijn, niet kunnen discussiëren, andere mensen dwars zitten of zelfs trollen. Ik kan me voorstellen dat er geen namen genoemd worden en toch geeft dat mij persoonlijk ook juist een onprettige sfeer. Er wordt namelijk wel over mensen gesproken in aanwezigheid van die personen zonder te expliciteren of wie het dan gaat. Ik kan me voorstellen dat dat bij verschillende mensen de gedachte oproept, maar heb je het dan over mij? Ben ik hier wel welkom?
Maar goed, dan zou het praktisch unaniem moeten blijken dat andere leden op het forum zich storen aan je aanwezigheid.
Wat is unaniem? Honderd procent van alle leden? De actieve leden? Hoeveel mensen moeten zich dan aan iemand irriteren voordat iemand hier wel of niet thuis hoort?
Ik lees nog graag meer reacties over hoe je gevoel was toen je hier voor het eerst kwam.
Mijn eerste gevoel was fijn, herkenning, niet alleen zijn, niet gek zijn. Meer mensen die denken zoals ik. In mijn omgeving had ik vaak het gevoel van een andere planeet te komen, of dacht ik, ben ik nu gek of is de rest gek? Ik begreep andere mensen niet en andere mensen begrepen mij niet. Hier vond ik mensen die me wel begrepen. Op uitjes kwam ik mensen tegen die me prima kunnen volgen, dezelfde humor kennen en vergelijkbare dingen belangrijk vinden. Niemand keek me raar aan. Ik leerde mezelf beter begrijpen, door te ontdekken op welke manier een HB'er anders in het leven staat, de intensiteit, complexiteit en snelheid.
Tegelijkertijd las ik vooral in mijn beginperiode veel reacties van mensen hier die erg veel waarde hechtten aan de hoogte van het IQ getal. Als ze niet boven de 130 scoorden durfden ze hier niet meer te komen. Hoe zouden ze het dan kunnen wagen zichzelf HB te noemen? Dat maakt het moeilijk om toe te geven dat ik bij een test niet daarboven heb gescoord. Het maakte me ook erg onzeker, zo van, hoe kan alles nu kloppen en alleen dat getalletje niet? Maar die Mensa test is zo eenzijdig in het soort opgaven, dat ik me ook zeer afvraag of er uit die test nu een definitieve conclusie te trekken valt. Dus voorlopig zie ik in de groep hier nog steeds mijn 'gelijke'.
Pas wat later in mijn aanwezigheid hier vielen me de discussies op en de manier waarop mensen soms aangesproken worden. Voor de verschillende groepen in de grote groep is wel wat te zeggen en iedereen tevreden stellen, kun je nooit. Mensen blijven verder mensen, HB zijn maakt er absoluut geen heilige boontjes van. En dat is wellicht een goede les voor iedereen hier.
Tot zover mijn beleving hierin.

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik kan niet anders zeggen dan dat de ontvangst vriendelijk was. Zegt verder weinig: ben bekend met (de mores van) fora en netetiquette, 40+ (geen jonge hond meer dus ;)) en een vrij rustig mens. Heb op nieuwsgroepen (voor de jongeren onder ons: de voorloper van fora) wel eens een andere entree gemaakt met dito ontvangst.

Op een forum waar ik inmiddels een jaar of zes actief ben merk ik een enorme forummoeheid bij mezelf. De vragen zijn, enkele pareltjes uitgezonderd, variaties op de standaard thema's, ik weet al wie gaat reageren en hoe en heb na een paar berichten van nieuwkomers meestal aardig door wat voor vlees ik in de kuip heb. Mijn activiteit is daardoor in de loop van de tijd flink veranderd (inclusief een periode waarin ik me fel inzette voor behoudt van kwaliteit en nieuwe regels etc)

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Esther schreef:Je geeft zelf eigenlijk al aan, Terence, dat IQ niet alles zegt, doordat het in gedrag nog wel eens anders kan blijken. Er is al niet eens duidelijk vast te stellen wie definitief wel of niet HB is. Een IQ test is ook niet een vaststaand gegeven, omdat je een slechte dag kan hebben bijvoorbeeld. De Mensa test gaf bij mij geen bewijs dat ik HB zou zijn (dat wil zeggen, geen IQ boven 130). Toch ben ik veel sterker in analyseren, argumenteren, zowel overkoepelend en in detail kunnen kijken, de rode draad kunnen volgen etc dan de gemiddelde persoon. Op het gemiddelde forum loop ik er heel erg tegenaan dat veel van de dan aanwezige mensen hier niet sterk in zijn. Op het HB-forum vind ik in die zin veel meer mijn 'gelijke', en tegelijkertijd erken ik dat ik absoluut niet de slimste hier ben. Maar hoor ik dan niet op dit forum thuis omdat die ene Mensa test het niet bewijst? Juist op dit forum heb ik ook geleerd dat HB meer is dan dat hoge IQ getalletje. Het laat zich naar mijn idee veel meer zien in iemands gedrag en hoe iemand zich opstelt. Maar daar komen ook weer allerlei persoonlijke voorkeuren om de hoek kijken. Er wordt in dit topic gesproken over mensen die overduidelijk niet HB zouden zijn, niet kunnen discussiëren, andere mensen dwars zitten of zelfs trollen. Ik kan me voorstellen dat er geen namen genoemd worden en toch geeft dat mij persoonlijk ook juist een onprettige sfeer. Er wordt namelijk wel over mensen gesproken in aanwezigheid van die personen zonder te expliciteren of wie het dan gaat. Ik kan me voorstellen dat dat bij verschillende mensen de gedachte oproept, maar heb je het dan over mij? Ben ik hier wel welkom? Wat is unaniem? Honderd procent van alle leden? De actieve leden? Hoeveel mensen moeten zich dan aan iemand irriteren voordat iemand hier wel of niet thuis hoort? Mijn eerste gevoel was fijn, herkenning, niet alleen zijn, niet gek zijn. Meer mensen die denken zoals ik. In mijn omgeving had ik vaak het gevoel van een andere planeet te komen, of dacht ik, ben ik nu gek of is de rest gek? Ik begreep andere mensen niet en andere mensen begrepen mij niet. Hier vond ik mensen die me wel begrepen. Op uitjes kwam ik mensen tegen die me prima kunnen volgen, dezelfde humor kennen en vergelijkbare dingen belangrijk vinden. Niemand keek me raar aan. Ik leerde mezelf beter begrijpen, door te ontdekken op welke manier een HB'er anders in het leven staat, de intensiteit, complexiteit en snelheid. Tegelijkertijd las ik vooral in mijn beginperiode veel reacties van mensen hier die erg veel waarde hechtten aan de hoogte van het IQ getal. Als ze niet boven de 130 scoorden durfden ze hier niet meer te komen. Hoe zouden ze het dan kunnen wagen zichzelf HB te noemen? Dat maakt het moeilijk om toe te geven dat ik bij een test niet daarboven heb gescoord. Het maakte me ook erg onzeker, zo van, hoe kan alles nu kloppen en alleen dat getalletje niet? Maar die Mensa test is zo eenzijdig in het soort opgaven, dat ik me ook zeer afvraag of er uit die test nu een definitieve conclusie te trekken valt. Dus voorlopig zie ik in de groep hier nog steeds mijn 'gelijke'. Pas wat later in mijn aanwezigheid hier vielen me de discussies op en de manier waarop mensen soms aangesproken worden. Voor de verschillende groepen in de grote groep is wel wat te zeggen en iedereen tevreden stellen, kun je nooit. Mensen blijven verder mensen, HB zijn maakt er absoluut geen heilige boontjes van. En dat is wellicht een goede les voor iedereen hier. Tot zover mijn beleving hierin.
Hiermee verruim je het debat aanzienlijk, vandaag spreekt men over een cluster van 'IQ-EQ-SQ'.
SQ Spirituele Intelligentie is een begrip dat in opmars is, naast het IQ (Intelligentie), een begrip dat al geruime tijd bekend is en het recentere EQ (Emotionele intelli-gentie). Spirituele intelligentie is een vorm van intelligentie betreffende aanpak en oplossen van zingevingsvragen. Het gaat om verbindend denken: creativiteit, inzicht en intuïtief vermogen. SQ wordt gezien als de basis of essentie van onze intelligentie en een onmisbare grondslag voor het functioneren van het IQ en EQ.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/spi ... entie.html
Termen zoals 'stretchen' kunnen hiermee in verband gebracht worden.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Esther schreef:Toch ben ik veel sterker in analyseren, argumenteren, zowel overkoepelend en in detail kunnen kijken, de rode draad kunnen volgen etc dan de gemiddelde persoon. Op het gemiddelde forum loop ik er heel erg tegenaan dat veel van de dan aanwezige mensen hier niet sterk in zijn. Op het HB-forum vind ik in die zin veel meer mijn 'gelijke', en tegelijkertijd erken ik dat ik absoluut niet de slimste hier ben.
Dit geldt ook voor mij, want ik weet niet of ik HB ben. Ik heb echter genoeg aanwijzingen die mijn bovengemiddelde intelligentie bevestigen en ook de andere kenmerken van hoogbegaafdheid zijn bijna allemaal op mij van toepassing. Genoeg redenen dus om aan te nemen dat ik binnen de doelgroep pas. (En als anderen vinden van niet hoor ik graag van ze waarom niet.)

Maar wat betreft mijn ervaringen. Ik ben hier een paar jaar geleden al gaan meelezen. Toen voelde ik me echter niet thuis hier. Ik zocht meer informatie over HB zijn, kenmerken daarvan en oplossingen voor de problemen waar ik tegenaan liep. Maar de discussies die hier gevoerd werden vond ik te hard, te vaak alle kanten op gaan, behalve de kant waar ik behoefte aan had en vooral ook erg langdradig met veel wollige teksten met weinig inhoud. Deels lag dat ook zeker aan mij (ik ben een slechte lezer en bovendien snel afgeleid door mijn eigen gedachten), dus ik was hier snel uitgekeken. Ik ben daarna overgestapt naar het HB-kind-forum, heb daar veel gelezen (nooit geschreven) en vond daar de bevestiging die ik zocht. Daarna ben ik hier ook weer gaan lezen. De toon was vriendelijker, minder schreeuwerig. Bovendien bleken hier ook een aantal mensen te komen die tegen dezelfde problemen aanlopen als ik. Bovendien denk ik dat ik nu een stukje wijzer ben en kreeg ik de behoefte om ook mijn eigen ervaringen te delen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Alouette
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi Medeforumleden,

Ik zie mijzelf als een nieuwkomer, heb in ieder geval nog niet veel gepost, wel veel gelezen. Voor mij is het vooral genieten van de vele meningen, discussies en verschillende perspectieven en eigenheid van waaruit gereageerd wordt. En de lat...welke lat? Er zijn er zoveel, en het hangt ook af van hoe je er naar kijkt. Als je hoog vliegt, ligt de lat altijd onder je:-) en als mol trek je de lat gewoon uit z'n fundering:-)

Doeg!
Alouette

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Op zich klinkt het goed als je zegt dat je ondanks de voor jou harde discussies wel enige tijd bleef meelezen, en vasthield aan de herkenning die je ervoer.
Look where you're going.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”