Dat er op een forum voor hoogbegaafden uitsluitend diep gediscussieerd mag worden over de meest intellectuele onderwerpen vind ik onzin. Of dat er geen ruimte mag zijn voor inhoudsloze humor, of banaliteit. We zijn mensen, dus stemmingen gaan alle kanten op.
Maar betekent dat dat je niet kan spreken over hoe hoog een lat ligt op het forum? Of waar die lat hoort te liggen?
Ik vraag me af hoe het voelt voor leden die net nieuw zijn op het forum. Ik hoop dat jullie een reactie plaatsen.
Herinneringen zijn tricky, je kan niet altijd weten wat de exacte waarheid is/was.
In mijn beleving is de toegankelijkheid van het forum veranderd. Ik kwam op het forum in december 2004, geloof ik. En ondanks dat het zeker niet intimiderend/drempelverhogend overkwam, lijkt het in mijn herinnering pittiger. De indeling was weliswaar anders, en het hb-kind gedeelte zat er gewoon in, maar toch:
- Als je in een topic niet wist waar je het over had werd je daar genadeloos op gewezen, en nam men je in die discussie niet meer serieus (en als dat zo doorging in andere topics, werd je op het hele forum niet serieus genomen).
- Feller (directer) taalgebruik waar een ander zich minder snel aan kon storen.
- Nieuwe topics die eigenlijk al bestonden gingen sneller op slot en verwezen door naar dat ouder topic.
- Ondanks dat alles was de sfeer juist prettig en amicaal.
Nu kan het zijn dat al dit helemaal niet waar is, en slechts in mijn beleving zo was. De visies van oude en nieuwe leden geven waarschijnlijk het antwoord.
Maar toch heb ik eens meegemaakt dat de lat van toegankelijkheid verlaagd werd, en dat dit gevolgen had.
Zoals gezegd was het HB-kind gedeelte een onderdeel van het hele forum. Dus er zaten ook niet-HB ouders van (mogelijk) HB kinderen. Op een gegeven moment gingen sommige niet-HB ouders meekletsen in de Ronde Tafel. Tja, waarom mag die niet posten wat hij/zij vanavond gaat koken.
Maar....toen ging het plots steeds vaker voorkomen dat een niet HB-ouder ook ging posten in discussies op het HB volwassen gedeelte. Soms ging dat prima, soms niet. In de "niet" gevallen werd dit door een deel van de leden als storend ervaren.
Zoveel fora, zo weinig HB fora, en nog steekt een niet HB-er zijn neus in zaken waar ie niks vanaf weet.
En als we dan toch zo beginnen: waarom moet een niet HB-er perse op een HB forum kwijt wat hij/zij vanavond kookt!
Blijf lekker in het Kind gedeelte, en zoek een ander forum voor je eigen zaken.
De laatste stap was dat veel ouders per PB aan de mods lieten weten dat ze zich niet welkom en prettig voelde op het forum. De mods verzochten om het onderwerp "wie is welkom, wie niet" te laten rusten.
Toen stopte dat forum, en de nieuwe variant ging geniaal door als twee fora; één voor kindzaken en één voor volwassenen! Probleem opgelost, iedereen tevreden!!
Nu is het 2014 en bestaat dit forum al enige jaren.
Ik heb het idee dat bepaalde dingen onveranderd blijven, en andere dingen fluctueren. Waar ik vandaag aan moest denken is dat voor mijn gevoel de toegankelijkheid van het forum soepeler is geworden. En dit komt door de oudere forumleden.
Er is veel besproken, er is veel geleerd.
IQ testen zijn niet feilloos, vastleggen of je HB bent is lastig, HB zíjn is lastig, we maken de reis sámen door, enz.
Logisch gevolg: we zijn liever en meer verwelkomd tegen nieuwe leden.
En ondertussen zitten we al op het punt dat als een forumlid aangeeft simpelweg niet HB te zijn, sommige andere leden roepen "ach joh, jawel. Vast wel. Blijf op het forum!". Dat komt vanuit goeie bedoelingen. Soms klopt het ook.
Soms niet. Soms is niet-HB écht niet-HB.
Ook meen ik vaker te lezen "wat een mooi topic" en "wat een mooie post". Wederom, het komt uit een goed hart. Maar af en toe vind ik het too much.
Sneller kritiek geven op iemands directe toon. Dat is dan meteen "fel".
Als een nieuw lid niet goed meediscussierd meteen gaan spiegelen. Niet de post als onzin afdoen, maar proberen om in de schoenen te staan van het nieuw lid.
En vast nog meer dingen.
Dus:
Hoe hoog lijkt de lat van toegankelijkheid te liggen voor nieuwe leden?
Voel je je snel welkom en thuis? Is het wel degelijk intimiderend hier?
Zijn sommige oudere leden softer geworden door al dat inlevingsvermogen?
(De laatste week niet meegerekend).