zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Test mensa

Goedemorgen allemaal,

Ik denk er over om mij te laten testen door de mensa. Ik weet dat daar een IQ test afgenomen wordt.

Als ik 129 scoor word ik niet toegelaten tot de mensa. Daar moet je immers minimaal 130 voor scoren.

Betekent dat automatisch dat ik niet hoogbegaafd ben?

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Test mensa

"Officieel" is het pas een geneten IQ score vanaf 130 ja.

Maaaaarrrrr...

Het blijft een momrnt opname,de test en je kan al je dag niet hebben of de testvraag verkeerd interpreteren of anders.

Met kinderen testen is dat ook eigrnlijk essentieel dat de tester (in een 1op1 setting ) bekend is met Hoogbegaafdheid want die zouden dan kunnen zien Hoe een kind de vraag benaderd.
Mijn dochters testten allebei niet hb maar wel in de 120+ terwijl ze wrl alle kenmerken en probkrmen van Hoogbegaafdheid ondervinden .
Ligt ook aan de test ,Wisc 3 of Rakit of Son voor kinderen geven wel verscillende resulraten .
Probleem is dan dat een school een kind dan niet als Hb ziet of wil behandelen en komen niet in een HB school.

Met een online schriftelijke test is het al helemaal moeilijk .
Ik scoorde zelf ook niet hoog genoeg voor mensa omdat ik ook die cijferreeksen nooit invul want ik snap ze niet .
Ik geloof zelf meer in een soort creatieve begaafdheid die niet altijd te meten is .

Hier ben je wel welkom met je 129,5 hoor !!!
t !!!@#$???

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Test mensa

Ik zou het wel jammer vinden als ik onder de 130 scoor. Ik vind het erg belangrijk om ook een soort officiële erkenning te hebben als ik hoogbegaafd ben.

Nu zie ik vaak dat mensen zeggen dat het niet belangrijk is om een IQ test te doen.

Ook zie ik dat veel mensen me af raden om belang te hechten aan een officiële erkenning.

Dit heb ik geprobeerd.

Het is me niet gelukt.

Ik blijf er waarde aan hechten dat als ik hoogbegaafd ben dat ik dan ook een officiële erkenning krijg.

Nu snap ik dat er geen diploma of diagnose aan hoogbegaafdheid gekoppeld is.

Voor mij zou een IQ boven de 130 en een lidmaatschap van de mensa het zelfde zijn als een officiële bevestiging.

Overigens snap ik heel goed dat het problematisch kan worden als iemand tussen de 120 en 130 schort.

Maar ondertussen wel heel veel kenmerken heeft van hoogbegaafdheid.

In mijn korte maar intensieve zoektocht heb ik regelmatig tranen in mijn ogen gehad als ik geconfronteerd werd met alle eigenschappen die hoogbegaafdheid met zich mee brengt.

Ik herken mijzelf voor 98% in die eigenschappen.

Het enige waar ik nog over twijfel is de hoogte van mijn IQ.

Ik schat zelf in dat ik tussen de 120 en 130 in zit.

Daarom wil ik het laten testen.

Die creatieve begaafdheid waar je het over hebt die herken ik maar al te goed.

Het model van Delphi beschrijft dat ook erg goed.

Naar mijn idee is hoogbegaafdheid ook een spectrum waar verschillende varianten in terug te vinden zijn.

Aan de ene kant zijn er de Einstein's en de schaak grootmeesters, de wiskunde Knobbels.

Aan de andere kant zijn mensen die wel slim zijn ik denk 120 of hoger maar waarbij de kwaliteiten meer liggen in creativiteit begrip voor andere mensen , beeldend denken , snel associëren , gekke oplossingen bedenken voor niet alledaagse problemen.

Ik herken mezelf in die laatste groep.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mijn score bij de Mensa test was indertijd 131, maar ik werd niet toegelaten omdat de drempel 133 was (SB16). Ik vond dat ook wel erg jammer. Misschien had ik het nog een keer kunnen doen en had ik het dan wel gehaald, maar dat heb ik niet gedaan. Ik denk nu wel dat het mijn zelfvertrouwen veel goed gedaan zou hebben als ik dat wel gedaan had en wellicht die erkenning/toelating had gekregen.
Laatst gewijzigd door MB op do 13 apr 2017, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaathe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Tja, IQ tests.... Ik zou echt proberen om daar doorheen te kijken, het voegt namelijk niks toe en ik denk persoonlijk dat het een heel slecht idee is om je HB zijn bevestigd te zien worden met een IQ test. Ik kan me voorstellen dat het er aan bij kan dragen, maar ik denk dat het veel beter is om je bevestiging te zoeken in de eigenschappen die bij het HB zijn horen en nog beter: het in de praktijk brengen van je intelligentie. Naar mijn mening is er geen betere bevestiging of test dan het in de praktijk brengen van je HB eigenschappen.

Ikzelf had in het begin ook erg veel moeite met het accepteren en ging ook op zoek naar bevestiging in IQ tests. Maar toen daar een bevestigende score uitkwam begon ik me te verdiepen in de oorsprong en kwaliteit van IQ tests en raakte ik het vertrouwen in IQ tests al snel kwijt. Ze geven wellicht een indicatie, maar validatie zou ik er niet in proberen te zoeken.

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dank je. Je maakt me wat aan het twijfelen over de geldigheid van een IQ test.

Maar ik zou wel dolgraag lid willen worden van de Mensa.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

ChrisV
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mouah. Ben lid geweest (op basis van WAISC IQ Test apart gedaan ). Lidmaatschap afgezegt.
Ik heb daar nooit thuis gevoeld. Verkeerde verwachtingen, of bad luck misschien

en http://mensa.nl/lid-worden/mensa-toelatingstest : Mensa kan voorlopig geen test uitvoeren
Laatst gewijzigd door ChrisV op do 13 apr 2017, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaathe
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

zachtzijn schreef:
do 13 apr 2017, 11:31
Dank je. Je maakt me wat aan het twijfelen over de geldigheid van een IQ test.

Maar ik zou wel dolgraag lid willen worden van de Mensa.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
Ik hecht er persoonlijk ook geen waarde aan. Ik heb er een aantal gedaan, waarbij de scores uiteenlopend waren maar wel vrij consistent in een bepaalde categorie zaten waar ik mezelf echt nooit van mijn leven zal plaatsen. Juist dat was de aanleiding voor mij om uit te zoeken wat een IQ test nu precies meet en hoe deze worden opgesteld en genormeerd. En ik kan alleen maar zeggen dat een IQ test niet de intelligentie meet op de manier zoals we tegenwoordig intelligentie definiëren en er is ook niemand die mij wijs kan maken dat het verschil tussen een IQ van 129 en 130 ineens het verschil maakt tussen het wel of niet hebben van de karaktereigenschappen van het HB zijn. Ik zie HB meer als HSP, het is een bepaalde groep mensen die een andere functie heeft dan mensen zonder de HB / HSP eigenschappen. Zo kennen vele diersoorten ook een vorm van HSP die de kudde behoed voor gevaren en dergelijke door het opvangen en anders verwerken van prikkels (zie onderzoek van Elaine Aron).

Als je in Mensa wilt dan zou ik gewoon een IQ test doen. Mensa accepteert ook tests die niet zijn afgenomen bij Mensa zelf maar door een erkende psycholoog. Mocht je een educatiekloof hebben is het aan te raden om een zogeheten culture fair IQ test te maken, de kans dat je daarop hoger scoort is dan aanzienlijk groter dan een test waarbij rekenvaardigheid en taalkunde aan te pas komen omdat deze naar mijn mening meer afhangen van educatie dan van IQ. De snelheid waarmee je taal en rekenvaardigheid oppakt is wellicht wel ergens verbonden met het IQ zelf, maar als je als zware onderpresteerder de middelbare school niet hebt afgemaakt heb je denk ik toch een flinke achterstand op mensen met een lager IQ die de HAVO hebben gedaan omdat ze simpelweg meer hebben geoefend met taalkunde en rekenvaardigheid.

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

zachtzijn schreef:
do 13 apr 2017, 09:42
In mijn korte maar intensieve zoektocht heb ik regelmatig tranen in mijn ogen gehad als ik geconfronteerd werd met alle eigenschappen die hoogbegaafdheid met zich mee brengt.
Sebastiaan: emoties zijn belangrijk. Ze geven een behoefte aan. Ga hiermee aan de slag, zoek uit wat je nodig hebt, wat je mist in je huidige leven en omgeving. Het cijfer zal je niet brengen wat je nodig hebt. stel dat je 129 scoort, is dan je emotie verdwenen?
Ik herken het wel, bij mij was de emotie:
voor een deel herkenning en erkenning: zie je wel, ik ben niet raar, ik ben niet gek, ik ben niet wereldvreemd
voor een deel verdriet: wat ben ik eenzaam geweest
voor een deel boosheid en ook rouw: als dit eerder was herkend, wat als ik dit eerder had geweten en mijn omgeving ook, had ik dan eerder de juiste coaching gezocht of gekregen, zodat ik eerder aan mijn executieve functies kon gaan oefenen ipv mijn hele leven onder te duiken, te vermijden en aan te passen? wat had ik wel niet kunnen bereiken?
Vandaar kwam de grootste behoefte: behoefte aan mensen in mijn omgeving waarmee ik kan praten, brainstormen, lachen, woordgrapjes maken, spitsvondig zijn, discussieren op een 'normale' manier zonder dat ik alles moet uitleggen, groeien, stralen, vliegen, zonder angst voor afwijzing of onbegrip.
Zou ik dit bij Mensa vinden? misschien. Maar het werd me ook duidelijk dat die mensen er misschien wel meer in mijn omgeving waren, dan ik dacht. En dat ik maar eens meer moeite moest gaan doen om die mensen tot mijn vrienden te gaan maken. Dat is ingewikkeld, want ik ben het niet gewend (afgeleerd?) om contact te leggen. Misschien omdat het me te vaak niets opleverde. Dus ik ben er nog niet. Het is een leerproces. Maar de vraag is of het me bij Mensa wel makkelijker was afgegaan, want het blijft een leerproces bij mij, of ik het nu oefen met Mensa mensen, of met anderen in mijn omgeving met wie ik dit gevoel van vliegen heb /heb gehad.

Succes

MB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Toen ik 20 jaar geleden die test bij Mensa deed, was het gebruik van computers nog best nieuw, laat staan dat iedereen internet had. Ik heb nog onderdelen van mijn studie handgeschreven of getypt ingeleverd.. Voor mij had toentertijd toelating tot Mensa betekend dat ik in elk geval andere hb'ers had kunnen ontmoeten, want ik kende er geen en daar had ik wel behoefte aan. Maar nu is er internet en een hb-forum, en kun je via die weg andere hb'ers ontmoeten. Ik heb me verder de laatste jaren niet echt meer verdiept in Mensa. Zit er nog andere meerwaarde aan om lid te zijn?

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Danser,

Ik herken je beschrijving van verdriet heel erg goed.

Ik ben in mijn zoektocht naar waarom ik zoveel problemen ervaren in het dagelijks leven regelmatig bij behandelaars geweest.

Aan ieder van die behandelaars heb ik gevraagd: ik voel zoveel verdriet. Hoe kan dat?

Eerst dacht ik zelf dat het kwam omdat ik vroeger gepest ben.

Ze hebben allemaal geprobeerd het verdriet te onderzoeken maar gek genoeg voelde ik geen verdriet bij het terug denken aan mijn school.

Nu ik er sinds een week of drie een vermoeden heb dat ik hoogbegaafd ben voelde ik dat zelfde verdriet opnieuw.

Daarmee heb ik eindelijk herkent waar het vandaan kwam.

Eenzaamheid.

Tot ziens.
zachtzijn

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Nog een korte aanvulling.

Ook je stuk wat je schrijft over het discussiëren met mensen. Dit maakt me ook eenzaam.

Ik vind mensen over het algemeen erg oppervlakkig . Dit bedoel ik niet arrogant . Ik vind het ook wel eens leuk om gewoon grapjes te maken .

Maar ik heb vaak behoefte aan diepgaande discussies . Dit is vrijwel nooit mogelijk . In sommige gevallen raak ik ook in conflict met mensen.

Het is net alsof ze wat ik zeg steeds neer willen halen. Afremmen omdat ik te mooie ideeën over iets heb.
zachtzijn

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Mensen hebben enorme behoefte aan verbinding met andere mensen. Om dat niet te hebben is intens verdrietig. Ik hoop dat je zoektocht en en ander oplevert, ook aan mensen met wie je wél die diepe discussies kunt houden. :knuffel:

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dank je.
zachtzijn

Wilco oudshoorn
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: RE: Re: Test mensa

zachtzijn schreef:Nog een korte aanvulling.

Ook je stuk wat je schrijft over het discussiëren met mensen. Dit maakt me ook eenzaam.

Ik vind mensen over het algemeen erg oppervlakkig . Dit bedoel ik niet arrogant . Ik vind het ook wel eens leuk om gewoon grapjes te maken .

Maar ik heb vaak behoefte aan diepgaande discussies . Dit is vrijwel nooit mogelijk . In sommige gevallen raak ik ook in conflict met mensen.

Het is net alsof ze wat ik zeg steeds neer willen halen. Afremmen omdat ik te mooie ideeën over iets heb.
Dan ontmoet je gewoon de verkeerde mensen.
Ik hou ook van diepe gesprekken enkel heel veel mensen leven opervlakkig en veel met het materiaalisme bezig.
Heb nu wel mensen waar ik dingen mee kan delen die mij energie geven en nieuwe en mooie inzichten.

Vroeg zat ik altijd alleen in mijn hoofd maar nu kan het ook eruit en dat geeft een hele boel rust voor mij.

Dus zoek mensen ga er op uit en soms kom je de verkeerde tegen maar er zitten er ook veel goede tussen.

En anders Hbijeenkomst is ook leuk om mensen te ontmoeten.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Klopt.
zachtzijn

HindrikH
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Volgens mij test Mensa niet meer, wil je lid worden dan zal je via een andere weg een voor hen acceptabele score moeten aanleveren. Een dure grap, bovendien zie ik Mensa nou niet overlopen van de publiciteit. Het is maar net wat je bestaansreden is als vereniging, nietwaar?

Maar die test is een opmaat tot antwoord op de vraag "Waarom wil je weten of je HB bent?" Wat gaat het je bieden? Tot het antwoord op die vraag helder is, is die test maar een tool waar een getal uit komt.

Qua diepgaande gesprekken (overigens een subjectief begrip: wat ik normaal vind, vinden veel mensen die ik tegenkom "diepgaand"): we moeten ons als hoogbegaafden herkenbaarder naar elkaar opstellen, al was het alleen maar om met regelmaat te ervaren dat als je een keer lekker op stoom komt qua denken, praten etc, de ander moeiteloos mee kan komen. Ons voltage / ampère ligt nou eenmaal hoger, de normale Medemensch merkt dat zijn / haar neurosysteem hier niet voor geschikt is en ontwijkt, deinst terug etc. Dat is niemand aan te rekenen, maar voor ons HB-ers wel knap lastig.

Dus: hoe beter we elkaar kunnen herkennen, hoe meer we onszelf kunnen zijn in relatie met een ander.
To those who understand, I extend my hand
To the doubtful I demand: take me As I Am

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@Zachtzijn

Als je onder de door jouw gewenste IQ factor van Mensa scoort, dan wijst Mensa jou niet af, maar wijs je jezelf af. Scoor je boven die Mensa factor dan zal je gelukzaligheid niet meer dan een moment zijn. Immers wat kun je er mee...en verandert het echt je leven, je gewenste erkenning en herkenning?

Je kunt beter werken aan een stabielere factor(en) waar je aantoonbaar wel plezier mee hebt en verder komt in je vooruitgang. In je dagelijkse gang van het maatschappelijk leven bestaan niet één item je tevredenheid maar velen. Doorschrappen wat niet lukt is slimmer. Het maatschappelijk leven geeft oneindig nieuwe mogelijkheden.
don't hide what you have !

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nog even. Ik woon in Denemarken en zag zo even onderstaande advertentie ''laat je IQ testen'', op een website, die je pc opgedrongen krijgt, daar het een NL economie website is.

Totaal hebben 4.963.006 personer de test gedaan, terwijl Denemarken 5.5 M inwoners heeft. Vandaag 1925 deelnemers de test gedaan. En als klapper was de hoogste meting een IQ 166 geweest. Einstein draait zich om in zijn graf.

Ik vind het vooral komisch dat mensen zich hiermee bezig houden. Hebben kennelijk behoefte aan erkenning. Het is een marketing item dus, die erkenning. Daar spelen ze op in.

http://www.testiq.dk/da-dk/?__xca=adwor ... GQod5tEPpg

Oh ja...je krijgt wel een certificaat. :)
don't hide what you have !

Sabo
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

zachtzijn schreef:
do 13 apr 2017, 07:05
Als ik 129 scoor word ik niet toegelaten tot de mensa. Daar moet je immers minimaal 130 voor scoren.
Betekent dat automatisch dat ik niet hoogbegaafd ben?
Betekend hoogbegaafd het zelfde als hoogintelligent?

Die snelle wiskundige opdrachtjes haalt mijn score behoorlijk naar omlaag omdat mijn onderbewustzijn dit niet interessant vindt en bijgevolg mijn aandacht naar iets anders afdruipt *SQUIRREL!*

Uit de boeken die ik intussen al heb doorgesnuffeld blijkt dat een hoge IQ-score geen besluit is voor hoogbegaafdheid, maar stel jezelf even deze vraag;
wat als? Wat als je geen 130 haalt? Ga je dan teleurgesteld zijn? Verward? Verloren?

Terug naar “HB in het dagelijks leven”