Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Re: Chat is online!

Ma 22 Nov 2010, 23:08

omdat de bedoeling van dit topic niet is een 1-op-1-discussie te hebben, heb ik je gepbd Murf!

murf
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Di 23 Nov 2010, 06:38

Physeric schreef:Waarom niet?

:-) Het was een open vraag met oprechte interesse.

Ik kan, zelfs op dit vroege uur, zo links en rechts wat redenen verzinnen om een chat geheel openbaar, semi-openbaar (gedoogbeleid met introducees) of volledig gesloten (enkel voor leden van het forum) te houden. Zo zijn er ook een aantal zinvolle redenen om een chat volledig op eigen server te willen draaien danwel gebruik te maken van de infrastructuren die er al zijn. (Ik geef zelf nu de redenen die ik in mijn hoofd heb even niet, juist omdat ik nieuwsgierig ben naar de redenen van de beheerders en moderators.)

Wat mij op valt, en waarom ik in dit topic ben gaan posten, is dat de chat op dit moment behoorlijk inactief is en maar op 1 manier te ontsluiten. (Voor veel mensen niet de meest eenvoudige of praktische.) Dat is een bijltje waar ik eerder, op een ander forum mee heb gehakt. Ik denk dat een forum als deze baat kan hebben bij een actieve chat (ik mis 'm zelf in ieder geval wel), dus vandaar dat ik dit topic aan wend om mee te discussiëren over en mijn input te geven.
Look ahead, there's nothing left behind.

Eens realtime kletsen over koetjes, kalfjes EN hoogbegaafdheid?
Er is nu ook een chatkanaal (IRC): http://hb.clueb.at

Let wel, dit is een los initiatief, niet alleen met mensen van HB-Forum.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 23 Nov 2010, 09:45

Een gesloten chat lijkt mij voor dit forum niet zo'n probleem, voordat we weer een hele lading Fok-kers krijgen die hun gevoel voor humor weer even moeten lozen ;)

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Di 23 Nov 2010, 10:16

Riep er iemand om een techneut? :mrgreen:

Een technische oplossing gaan zoeken voor een probleem dat er niet is lijkt me onnodig. De kennis van die andere oplossingen is overigens ruimschoots aanwezig bij de beheerders, daar zit het hem niet in.

Dat niet veel mensen de chat gebruiken vindt zijn oorzaak niet in de toegankelijkheid ervan. De behoefte aan een chat is blijkt op dit moment niet zo groot, het varieert door de tijd, er zijn in het verleden (op HIQ) ook actieve tijden geweest. Dat de chat alleen beschikbaar is voor geregistreerde leden verlaagd verder juist de drempel om er in te stappen. Juist in een ietwat beschermde omgeving praten mensen over het algemeen makkelijker. Het was een bewuste keuze de chat op die manier in te richten.

Er wordt door forummers verder veel gebruik gemaakt van de berichtenfunctie van het forum, email en andere chatmogelijkheden als via MSN enzovoorts voor één-op-één communicatie, time-delayed en in realtime. En mensen zien elkaar IRL natuurlijk!

Verder staat het je vrij om een IRC kanaaltje te openen natuurlijk. Maar dat hoeft niet aan het forum gelieerd te zijn.

Nog een persoonlijke nördnoot:
IRC 'regulier' noemen is een overstatement. Verhoudingsgewijs gebruikt niemand IRC.
( http://irc.netsplit.de/networks/ - 335.000 IRC gebruikers wereldwijd ongeveer. En http://www.internetworldstats.com/stats.htm - 2 miljard mensen gebruiken het internet. En zelfs al ga je uit van 10 of zelfs 100 keer bovengemiddeld IRC gebruik bij onze doelgroep -gemiddeld vaker technisch adept- dan nog...)

murf
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Wo 24 Nov 2010, 08:08

Arjan schreef:Riep er iemand om een techneut?

Riep ik ergens dat ik mijn technische expertise ter beschikking wilde stellen? :-) Waar ik op reageer is de faciliteit die ik mis, de techniek er achter vind ik weinig interessant.

Arjan schreef:Een technische oplossing gaan zoeken voor een probleem dat er niet is lijkt me onnodig. De kennis van die andere oplossingen is overigens ruimschoots aanwezig bij de beheerders, daar zit het hem niet in.

Hier kan ik niet over oordelen. Ik ken de beheerders van HB-Forum niet, dus zal bovenstaande voor waar aan moeten nemen tot het tegendeel bewezen is. En nee, dat is geen verkapte uiting van twijfel.

Arjan schreef:Dat niet veel mensen de chat gebruiken vindt zijn oorzaak niet in de toegankelijkheid ervan. De behoefte aan een chat is blijkt op dit moment niet zo groot, het varieert door de tijd, er zijn in het verleden (op HIQ) ook actieve tijden geweest.

Daar zit dus mijn twijfel. Ik vind de chat zoals die op dit moment word aangeboden byzonder ontoegankelijk. Meer dan een venstertje in een webbrowser is het niet. Hoe groot is de kans dat een deel van de mensen op dit forum op een willekeurig gelijktijdig moment denkt "hee, laten we eens gaan chatten", het chatvenster openen en elkaar op dat moment per toeval treffen? Ik denk dat de kans levensgroot is dat mensen de chat openen, zien dat er niemand aanwezig is en vervolgens niet gaan zitten wachten tot er wellicht de komende uren iemand op hetzelfde idee komt.

Persoonlijk denk ik dat als je de chat op een zinvolle manier faciliteert, hem (of is het haar?) op meerdere manieren ontsluit (web, reguliere irc client) en er zinvol aandacht aan schenkt op het forum (promoot, zogezegd) je zou kunnen voorzien in een behoefte die er nu niet lijkt te zijn. Mind the "lijkt" in die zin. :-)

Ik verwacht zelf niet dat het meteen storm zal lopen en het een soort #fok zal worden waar zo'n beetje 24/7 activiteit is, maar wel dat de chat actiever zal zijn dat je nu op basis van de gegevens die er op dit moment zijn zou kunnen verwachten.

Arjan schreef:Dat de chat alleen beschikbaar is voor geregistreerde leden verlaagd verder juist de drempel om er in te stappen. Juist in een ietwat beschermde omgeving praten mensen over het algemeen makkelijker. Het was een bewuste keuze de chat op die manier in te richten.

De beschermde omgeving is iets dat ik volledig begrijp en onderschrijf. Maar zoals je weet kun je de chat ook in een beschermde omgeving aanbieden, terwijl je deze toch op meerdere manieren ontsluit. (Ik heb zelf nooit een ircd beheerd maar ik vermoed dat het weinig problematisch is de services chanserv en nickserv te koppelen aan de userdatase van phpbb. Dat is volgens mij zelfs nog wel op te lossen met een paar regels shellscript en een cronjob, als het moet.)

Arjan schreef:Er wordt door forummers verder veel gebruik gemaakt van de berichtenfunctie van het forum, email en andere chatmogelijkheden als via MSN enzovoorts voor één-op-één communicatie, time-delayed en in realtime. En mensen zien elkaar IRL natuurlijk!

Daar twijfel ik niet aan. Ik zie chat als een aanvulling op dit geheel. Iets waar ik zelf in ieder geval behoefte aan heb. Hoewel behoefte een groot woord is. Ik zou het prettig vinden als het er zou zijn. Juist vanwege het in een relatief beschermde omgeving vrijuit kunnen praten zonder geconfronteerd te worden met mensen die lopen te trollen of bulken van de vooroordelen.

Arjan schreef:Verder staat het je vrij om een IRC kanaaltje te openen natuurlijk. Maar dat hoeft niet aan het forum gelieerd te zijn.

Daar zie ik het nut niet zo van in. Juist een aan het HB-Forum gerelateerd chatkanaal zou voor mij een toevoeging zijn op de kanalen waar ik al in actief ben. Een willekeurig losstaand kanaal die geen officiele banden heeft met een forum als deze kan bestaansrecht hebben, maar er zelf een creeeren lijkt me weinig zinvol. (Mocht iemand van het bestaan een dergelijk kanaal weten dan hou ik me uiteraard aanbevolen.)

Arjan schreef:Nog een persoonlijke nördnoot:
IRC 'regulier' noemen is een overstatement. Verhoudingsgewijs gebruikt niemand IRC.
( http://irc.netsplit.de/networks/ - 335.000 IRC gebruikers wereldwijd ongeveer. En http://www.internetworldstats.com/stats.htm - 2 miljard mensen gebruiken het internet. En zelfs al ga je uit van 10 of zelfs 100 keer bovengemiddeld IRC gebruik bij onze doelgroep -gemiddeld vaker technisch adept- dan nog...)

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van IRC. :-) Ik zie zeer veel chatkanalen juist gebruikt worden door mensen die NIET technisch onderlegd zijn en hun computer vooral gebruiken voor zaken als MSN, Facebook en een beetje browsen. Juist dat heeft met de ontsluiting te maken. Veel mensen gebruiken irc zonder dat ze het zelf weten. Ze chatten. Via mIRC (lokaal) of via Mibbit (web-based). Dat daar een eeuwenoude techniek achter hangt en er niets nieuws is aan chat, is ze niet bekend. :-)

Overigens klopt je getal van 335.000 IRC gebruikers volgens WikiPedia niet.

As of May 2009, the top 100 IRC networks served more than half a million users at a time, with hundreds of thousands of channels (the vast majority of which stand mostly vacant), operating on a total of roughly 1,500 servers worldwide.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Relay_Chat

Tot zover. :-)

murf
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Vr 03 Dec 2010, 14:33

Even kort terugkomend op dit topic. Als ik zelf, prive, een irc kanaaltje ergens open en duidelijk maak dat dit een privé initiatief is (dus niet gerelateerd aan HB-Forum), zou ik er dan wel hier melding van mogen maken?

Selectieve en bescheiden promotie zeg maar, puur voor wie wil. Misschien door een topic te openen, misschien door het in mijn signature te zetten, etc.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Vr 03 Dec 2010, 15:05

Ja hoor, dat mag!

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Wo 01 Feb 2012, 21:58

Hoi.
De chat ligt er om de zoveel minuten uit. Het forum volgens mij ook, weet niet of dat alleen bij mij en mijn mede-chatter zo is of dat het een algemeen iets is.
Alvast bedankt.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wo 01 Feb 2012, 22:48

Vreemd. Ik weet dat stefan werkt aan een server migratie, zal morgen even vragen.

nelek
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Vr 04 Okt 2013, 19:28

De chat is niet populair omdat het systeem zelf te brak is.

Enkele maanden geleden zat ik er regelmatig en na een tijdje zat er wel een chat-groep maar er waren heel wat problemen met de bruikbaarheid van het ganse systeem, de chat bleef vaak haperen of je werd er te pas of te onpas regelrecht uitgeknikkerd, dit tot grote frustratie van de mensen die er zaten.

Ik heb toen zelf enkele suggesties gedaan om dit te verbeteren maar hier is nooit concreet actie voor ondernomen om de situatie voor de chatters te verbeteren dus kom ik er niet meer, en als ik't zo zie de anderen ook niet, niet onbegrijpelijk eigenlijk slecht werkende services zijn al ergerlijk voor de modale man, de ergernis voor een HB hierin is exponentieel, eerlijk gezegd heb ik betere dingen te doen met mijn vrije tijd dan mij te ergeren aan gebrekkige software.

Wil je chatters dan gaan jullie toch wat beter jullie best moeten doen met een systeem wat wel degelijk werkt, ik heb echter niet het gevoel dat het de beheerders zelf hier al te zeer boeit.

My 0,02$

OceaanBob
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Za 10 Jun 2017, 20:39

hallo

OceaanBob
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Za 10 Jun 2017, 20:40