Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Onzin, flauwekul en irrelevantie..

zo 03 jun 2012, 00:12

Ik vind dat er wel meer focus mag zijn op het forum. Moet wel zeggen dat ik iemand ben die kan blijven doorgaan op "serieuze" zaken zonder af en toe keer de "kleine dingen" van het leven, of wat dat ook mag betekenen. Heb ook graag doelgerichtheid en werken naar een visie toe, maar dit voor elkaar krijgen op een forum is onwaarschijnlijk, tenzij het misschien met dat doel is opgericht.

Mensen zien in een topic zonder dat ze veel kennis erover hebben is vervreemdend vind ik, maar het is toch iets dat aanvaard zou moeten worden. Het is moeilijk te verwachten dat iemand van alles kennis heeft (zelfs maar een beetje), zelfs als ze hb zijn. Blijft wel vervreemdend :p
Ik kan begrijpen dat sommigen dat ook zo ervaren en het hen wanhopig of licht geïrriteerd kan maken.

Diana
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

zo 03 jun 2012, 08:46

Een ieder die lid is van dit forum heeft, naar mijn mening, de vrijheid om zelf te bepalen wanneer men wel en niet reageert en hoe men dat doet. Dit is geen forum met strakke regels over hoeveel je moet schrijven en hoe dat er uit moet zien om lid te mogen blijven, gelukkig. Ik persoonlijk ben niet zo'n forum schrijver. En dat heeft vooral met mijn HB zijn te maken. Gedachten zijn vluchtig in mijn geval en ik communiceer liever irl en discussieer liever irl. Dat betekent niet dat ik niet graag hier kom. Ik vind het fijn om, al is het dan virtueel, contact te hebben met mensen waarbij ik mij prettig voel en als ik wil een goed gesprek kan hebben. Met de nadruk op als ik wil.

Ik zou zeggen, laat iedereen in zijn waarde. De een schrijft veel en houdt van discussieren, de ander leest graag en weer een ander houdt van grapjes maken. Waarom nou zo moeilijk? Iedereen is anders. Als jij houdt van scherpe discussies en ingewikkelde theorieen betekent dat nog niet dat een ander daar ook in geinterresserd is of daar perse aan mee zou moeten doen. En op dit forum is discussieeren zeker wel mogelijk. Soms nemen de emoties de overhand ja, dat gebeurd ook op een forum, net zoals in het 'echte' leven.

Er zijn genoeg andere fora te vinden waar je wel verplicht bent om een keer in de zoveel tijd te reageren en doe je dat niet wordt je verwijderd. Moet je niet willen denk ik. En er zijn genoeg forums waar zogenaamd op stand wordt gediscussieerd en waar je op dat gebied misschien beter aan je trekken komt. Het is een misverstand denk ik dat HB'ers altijd maar op 'niveau' (wat dat dan ook is, want ik zie veel onzin voorbij komen in zogenaamd wetenschappelijke discussies en dat is prima zolang je maar niet raar gaat doen als iemand daar dan wat van zegt) moeten functioneren, reageren, enz. We zijn allemaal mensen.

Persoonlijk ben ik erg dankbaar voor dit forum. Ik heb de vrijheid om te lezen en mag reageren wanneer en waarop ik wil. Ik ben blij dat ik zoveel verschillende mensen, met zoveel verschillende interesses bij elkaar zie, dat vind ik persoonlijk erg leuk. En ik leer daar ook weer van. Nogmaals, laat iedereen in zijn waarde.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

zo 03 jun 2012, 10:37

mooie post Diana
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

zo 03 jun 2012, 12:09

second that @Yet & @Diana :D
Bekijk het eens HBPositief!

vedet
Veelgebruiker
Veelgebruiker

zo 03 jun 2012, 12:17

Goeie post Diana. Zo zou ik het precies omschreven hebben.
Dank je wel.

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 05 jun 2012, 00:51

Ik baal er eigenlijk van dat mijn bedoeling verkeerd wordt geinterpreteerd. Ergens wordt er gesproken over 'geweldloze communicatie', en deze methode heb eigenlijk ik ook gevolgd;
waarneming; 80-90% van de post hebben weinig inhoud
gevoelens; ik wil er meer van maken
behoeftes; meer intellectuele prikkeling
verzoek; minder ronde tafel op de voorgrond, meer 'intellectuele' topics (d.m.w. aanstellen nieuwsposters)

Het is dus iets positiefs, maar op een of andere manier voelen mensen zich aangevallen, dat gaat verder dan de manier waarop het gebracht wordt.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 05 jun 2012, 07:57

@ Zarathustra
Waar in die geweldloze communicatie heeft het luisteren naar het antwoord van anderen een plekje??? Of eigenlijk moet ik schrijven: begrijpend lezen.
En welke functie heeft het drammen in die geweldloze communicatie?

Ik zie een aantal mensen die last hebben van het oordelende ... een aantal mensen die ook graag de diepgang zoeken ... maar voornamelijk ook mensen die je gewoon proberen uit te leggen waar je gedachtengang een plankje mis slaat. Namelijk: jij kan mensen niet dwingen te willen wat jij wil. Dit gezelschap wil verschillende dingen. Heb respect voor die behoefte van anderen. Voor de jouwe is ook een plekje. Geef het input, graag, de mogelijkheden liggen er al. Iedereen kan hier de rol van nieuwsposter oppakken als zij dat graag willen. Dat behoeft geen 'officieel' kantje, geen 'pet'.
Maar probeer niet anderen te pressen.

Het is een valse aanname dat mensen met een zeer goed werkende hersenpan voornamelijk intellectuele uitdaging zoeken. Er zijn enorm slimme mensen die daar niet zo gedreven mee omgaan. Die hun uitdagingen op andere wijze zoeken. En daar is helemaal niets mis mee. Begaafdheid wordt op heel veel verschillende manieren geuit.
Diversiteit is soms moeilijk te begrijpen. Misschien afhankelijk van de mate van empathie? Ik weet het niet.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 05 jun 2012, 09:48

Dus eigenlijk denk je dat er in de mensen wel meer zit, meer inhoud of iig meer van dat wat jij zoekt? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, we hebben maar een paar keer per week een echte discussie en verder zijn het veel dagelijkse dingen.
Men moet alleen geprikkeld worden, als ik het goed begrijp.

Dat komt alweer anders over dan dat je 80-90 % van de mensen hier als lucht bestempelt.

Kennelijk is er dan of niet zoveel behoefte aan veel nieuwsdiscussies, of er is een drempel om nieuwe topics te openen.
Always remember to live
Never forget to give

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 05 jun 2012, 21:13

Tjee....de posts worden hier steeds beter....@Yet; mooi verwoord: duidelijk, respectvol en met inhoud; wat zou je meer willen? :D
Bekijk het eens HBPositief!

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 06 jun 2012, 11:10

Zarathustra schreef:Ik 80-90% eenregelige, inhoudloze post vrij teleurstellend voor een HB forum.

Maar daar maak jij je toch ook schuldig aan? Of ze inhoudsloos zijn is wellicht een mening, maar ik heb die vaak wel. Ik heb dan vaak het idee dat je het topic niet begrijpt of te weinig inzicht hebt om er over mee te kunnen praten. Ik negeer het dan gewoon en ga door op iets dat een ander zei, dus het stoort me dan ook niet.
Het stoort me wel als jij een ander bekritiseert op wat je zelf ook doet.
Zarathustra schreef:waarneming; 80-90% van de post hebben weinig inhoud
....
Het is dus iets positiefs, maar op een of andere manier voelen mensen zich aangevallen

Tja, als je het zo verwoord is dat toch compleet begrijpelijk? :)
Je mag absoluut van mening zijn dat jij de inhoud van dit forum op die manier ziet, maar je kan niet raar opkijken als dit mensen in het verkeerde keelgat schiet.

Ik ben buiten dit forum meer dan genoeg creatief, ambitieus, enz. Na 7 jaar op dit forum kom ik nu merendeels om te dollen met een paar bekenden, of om een beetje te puzzelen.
Af en toe start meng ik in een discussie, maar die behoefte heb ik niet meer zo. Daarnaast is de fluctuerende forumsfeer ook een factor, soms heb je van die tijden dat mensen niet praten maar hun gelijk willen halen.

Kortweg zeg je ook "ik wil het forum graag zo en zo hebben". Rianne zegt "nee, het forum wordt niet zoals jij het graag wil hebben", en dat vind je vervolgens maar raar. Ik niet.
Je suggesties zijn te groot en teveel vanuit je eigen voorkeur.

Natuurlijk hoef je niet weg te gaan. Maar als het niveau en de insteek en de regels van dit forum je zo storen kun je daarnaast ook inderdaad je eigen platform starten vanuit jouw visie. En daarbij nog gewoon hier lid blijven voor zolang je wil.
Maar hoe dan ook kan dit forum niet worden wat jij graag wil, en zullen de mensen zich niet gaan gedragen zoals jij dat graag ziet.
Het enige dat je gewoon kan doen hier is topics starten zoals jij graag wil, en reageren op topics zoals jij graag wil. Hoe anderen daar verder mee omgaan is niet jouw zaak.
Look where you're going.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 06 jun 2012, 14:07

Ik vind het wel humor dat de Topic starter Marieke V een prachtige , zinvolle discussie heeft veroorzaakt van wel 5 pagina's lang, met veel positieve dingen en ook gezonde eigen meningen.
jammer dat ze zelf (nog)niet meer gereageerd heeft.

Het geeft wel weer duidelijk de wensen aan van al de individuen hier.

Ik ben zelf niet zo goed in discussies starten, en durf soms moeilijk mijn mening te geven, hant absoluut van het onderwerp af. Ik ben meer een filosoof, en daar zijn zelden kant en klare antwoorden op.

Ik heb hier niks te mopperen.
t !!!@#$???

MariekeV
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 06 jun 2012, 16:37

Don't worry, the bitch is back :mrgreen: Na twee weken boorplatform en twee weken Portugal maar weer eens ingelogd... mijn hemel, vijf pagina's.

Interessante discussie hier, in ieder geval. Ironisch ook hoor, dat uitgerekend hier wel een èchte discussie is ontstaan, al is het door niet iedereen even goed begrepen.

Mijn opening was bewust scherp en groots, dat pikte niet iedereen op, misschien had ik er duidelijker een advocaat-van-de-duivel predicaat op moeten plakken. Anyway, blijkbaar is het Viva nivo hier op het forum OK zolang de meute er in mee gaat. Daar kan een mens an sich niets op tegen hebben, de groep vormt zich organisch.

Maar ik weet (uit ontvangen pb's, uit eigen behoefte en door simpelweg te lezen) dat er veel mensen zijn die wel een inhoudelijker discussie willen voeren maar zich laten remmen door het feit dat ook in dat soort topic's de Viva's al snel de boventoon voeren door mee te praten zonder kennis van zaken. En daar heb ik wel wat op tegen.

Dus onzin, flauwekul en irrelevantie zijn prima, maar wanneer kwam hier het laatste topic over HB zijn voorbij dat tot een interessante discussie leidde? Wanneer ik de nieuwe posts van de afgelopen tijd zie moeten die met een vergrootglas gezocht.

Leuk dus zo'n forum, maar wat moet ik er mee wanneer er vrijwel niets wordt bediscussieerd specifiek aan de doelgroep?

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 06 jun 2012, 16:45

Dus onzin, flauwekul en irrelevantie zijn prima, maar wanneer kwam hier het laatste topic over HB zijn voorbij dat tot een interessante discussie leidde?

4 Juni: viewtopic.php?f=29&t=2573&start=20
Wanneer ik de nieuwe posts van de afgelopen tijd zie moeten die met een vergrootglas gezocht.

De verhouding in de nieuwe posts is geen maatstaf; kwettertopics als "wat ben ik.." e.d. verzamelen grote aantallen posts.
Je zult actief moeten meedoen in topics, en in de door jou meer gewaardeerde onderdelen zoeken.
Leuk dus zo'n forum, maar wat moet ik er mee wanneer er vrijwel niets wordt bediscussieerd specifiek aan de doelgroep?

Discussies starten en participeren. Als topicstarter kan je prima een toon zetten, en als je dan ook regelmatig meedoet, kan je sturen en doorvragen.
Er staan duizenden onderwerpen in het forum. Vele al wat ouder, dus er is voorlopig genoeg te lezen denk ik.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 06 jun 2012, 16:52

MariekeV schreef:Maar ik weet (uit ontvangen pb's, uit eigen behoefte en door simpelweg te lezen) dat er veel mensen zijn die wel een inhoudelijker discussie willen voeren maar zich laten remmen door het feit dat ook in dat soort topic's de Viva's al snel de boventoon voeren door mee te praten zonder kennis van zaken. En daar heb ik wel wat op tegen.
Welkom terug Marieke!

Ik ben erg benieuwd wie in jouw ogen "de viva's" zijn en wie daarentegen degenen zijn met "verstand van zaken" ? Je hoeft mij niet te sparen overigens mocht ik ook één van je viva's zijn want ik ben erg nieuwsgierig naar waar je nu eigenlijk op doelt.

Kun je een voorbeeld aanhalen misschien, of anders per pb indien je het wat luchtiger wil houden, om een bescheiden stukje inzicht te verkrijgen ?

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 06 jun 2012, 17:44

Lijkt me handig om niemand openlijk in dit topic te noemen.
Er zitten naar mijn mening genoeg mensen op dit forum die deelnemen aan de luchtige topics, wel degelijk hoogbegaafd zijn, maar net zo goed onzeker en misschien nog twijfelend.
Look where you're going.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 06 jun 2012, 21:00

wat doe je als je een (vak)inhoudelijke discussie hebt in het dagelijks leven, en iemand die niet weet waar ie het over heeft probeert mee te doen?
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 06 jun 2012, 22:42

In het dagelijks leven kan ik amper over iets concreet praten. Daarmee bedoel ik zelfs niet iets dat wat imaginatie of inzicht vereist, zelfs voor een simpel onderwerp ontbreekt het veel mensen al aan focus of komen hun emoties direct roet in het eten gooien.

De voornaamste reden waarvoor ik naar dit forum gekomen ben is om iets interessantere discussies te kunnen hebben en een zekere feedback te kunnen krijgen en in het beste geval zelfs nieuwe perspectieven te leren ontdekken. Dit zijn zaken die ik in het dagelijkse leven niet meer kan vinden.
Andere dingen kan ik elders vinden.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 06 jun 2012, 22:57

Nesjamag schreef:In het dagelijks leven kan ik amper over iets concreet praten. Daarmee bedoel ik zelfs niet iets dat wat imaginatie of inzicht vereist, zelfs voor een simpel onderwerp ontbreekt het veel mensen al aan focus of komen hun emoties direct roet in het eten gooien.

De voornaamste reden waarvoor ik naar dit forum gekomen ben is om iets interessantere discussies te kunnen hebben en een zekere feedback te kunnen krijgen en in het beste geval zelfs nieuwe perspectieven te leren ontdekken. Dit zijn zaken die ik in het dagelijkse leven niet meer kan vinden.
Andere dingen kan ik elders vinden.

Als je dit als antwoord bedoelt, dan: die discussies kan je hier hebben. De feedback ook. Ruis-vrij: nee. Alleen in erg specifieke situaties, bijna 1 op 1 discussies met geselecteerde personen kan dat.

Neemt de vraag niet weg: wat doe je als je een (vak)inhoudelijke discussie hebt in het dagelijks leven, en iemand die niet weet waar ie het over heeft probeert mee te doen?
James Russell Lowell

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

wo 06 jun 2012, 23:14

Was niet als antwoord op je vraag bedoelt, maar als algemeen antwoord in deze topic.

Stefan schreef:wat doe je als je een (vak)inhoudelijke discussie hebt in het dagelijks leven, en iemand die niet weet waar ie het over heeft probeert mee te doen?

Als iemand er over mee wilt doen is dat altijd welkom vind ik persoonlijk.
Gebeurt wel maar zelden dat iemand geïnteresseerd is in een gesprek dat enige focus vereist.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 07 jun 2012, 01:00

Stefan schreef:wat doe je als je een (vak)inhoudelijke discussie hebt in het dagelijks leven, en iemand die niet weet waar ie het over heeft probeert mee te doen?

Je hebt vast een antwoord in je hoofd. :)

Of je probeert die persoon informatie te geven zodat ie wel kan meepraten.

Of als het te ingewikkeld is leg je dat uit en verzoek je die persoon niet deel te nemen aan het gesprek (of simpelweg negeren). En anders verlaat je zelf maar het gesprek.
Look where you're going.

Terug naar “FAQ en Feedback”