josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Privacyregels en zorg

ma 16 jun 2014, 18:10

Jack McKalling schreef:
josien2 schreef:Het onderscheid tussen persoonsgegevens en persoonlijke gegevens wordt in de wet niet gemaakt. Het recht op correctie en verwijdering geldt in beide gevallen.

Het is mogelijk dat er geen onderscheid in wordt beschreven, maar naar mijns inziens, heeft het desondanks toch alleen betrekking op persoonsgegevens. Ik denk dat dit komt doordat de wetten niet aangepast zijn met de technische kennis in beschouwing, noodzakelijk om dit onderscheid aan te kunnen geven in de eerste plaats.

De wet die eerder genoemd is of omschreven, betreft documenten die bijvoorbeeld door huisartsen worden gehanteerd, verzekeringen en dergelijke, niet de teksten die persoonlijk op forums is geplaatst.

Daarom is het verschil wel degelijk belangrijk, zowel in verband met welke regels van toepassing zijn op bepaalde gegevens, als op gebied van welke gegevens je zou kunnen vrijgeven in verband met privacy.

In alle gevallen geldt de wet beveiliging persoonsgegevens of het nu gaat om documenten van huisartsen of informatie op een forum, zoals ook blijkt uit jurisprudentie. In de richtsnoeren van het CBP kun je de differentiatie in categorieën vinden voor de toepassing van de beveiliging. Wellicht dat je daarop doelt? http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_2013_richtsnoeren-beveiliging-persoonsgegevens.pdf

Jack McKalling
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 16 jun 2014, 18:44

Nee, ik doel op de definitie van de term "persoonsgegevens", wat definitief niet ook mijn andere genoemde term omvat. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er niet voor beiden wetten zijn, maar dat er in iedergeval een verschil bestaat.

Persoonsgegevens zijn (nu in mijn eigen woorden), feitelijke gegevens die een persoon kunnen identificeren, die je zou kunnen tegenkomen in een paspoort, rijbewijs, CV en dergelijke. Persoonlijke gegevens daarentegen, zijn de meer subjectieve gegevens die van toepassing zijn op iemands persoonlijkheid, dus die vertellen hoe iemand is in plaats van wie, en welke je tegen zou kunnen komen in bijvoorbeeld gesprekslogboeken met je beste vriend, je liefdesbrieven, conflictsituaties met je vrienden, etc. Voor de persoon zijn zowel identiteit als persoonlijkheid even belangrijk natuurlijk, maar om maatschappelijke redenen is alle informatie over iemands persoonlijkheid voor eigen verantwoordelijkheid. De reden waarom persoonsgegevens veel meer dan alleen eigen verantwoordelijkheid is, is omdat deze gegevens ook maatschappelijk gebonden zijn aan jou rechten in de grondwet. Sterker nog, de grondwet vereist niet-weerlegbaar bewijs van je identiteit.
Prof-Creations: Check iLanguage voor interessante uitspraken!

Jack McKalling schreef:function Jacky(logic) { return truth; }

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 16 jun 2014, 19:39

Ik begrijp het onderscheid dat jij aangeeft. Dat is echter niet wat ik bedoel.

Jack McKalling
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 16 jun 2014, 19:52

Prachtig. Mag ik dan vragen wat je precies bedoelt?

Waar ik op "doel" namelijk, is dat ik, samen met dit verschil, wil aangeven dat ik niet geloof dat de WBP voor beiden geldt.

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

ma 16 jun 2014, 21:14

Jack McKalling schreef:Prachtig. Mag ik dan vragen wat je precies bedoelt?

Waar ik op "doel" namelijk, is dat ik, samen met dit verschil, wil aangeven dat ik niet geloof dat de WBP voor beiden geldt.

Tja, dat jij het niet gelooft, daar kan ik niet zoveel aan doen hè :-)

Jack McKalling
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 16 jun 2014, 21:29

Ik ben bescheiden als ik zeg dat ik het niet geloof.
Maar het is vaker gebeurd dat mijn logica niet opgaat in deze maffe wereld, dus ik houd mezelf ervoor open dat ik geen gelijk zou kunnen hebben.

In iedergeval, ongeacht of ik gelijk heb, ik wou dit aangeven zodat het niet ongezegd blijft. Het klopt dat ik niet de intentie heb om een geloof van mijzelf op te dragen. Ik heb niet voor niks vet gedrukt in mijn tekst, om aan te geven vanaf waar dit van toepassing is.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

ma 16 jun 2014, 21:44

Ik heb het gevoel dat dit een 1-2 tussen jullie beiden aan het worden is.
Het is ook een beetje mosterd na de maaltijd. We hebben op dit punt onze beslissingen al genomen en zijn nu bezig deze te implementeren.

Wellicht willen jullie dit per PB verder uitwisselen?

Jack McKalling
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

ma 16 jun 2014, 21:59

Nee hoor, dat hoeft niet. Het is klaar wat mij betreft :wink:

Als je vind dat mijn bericht verder niets toevoegt of uitmaakt, hoef ik er ook verder niets aan toe te voegen en heb ik gezegd wat ik wilde.

Terug naar “FAQ en Feedback”