Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Forumgedrag: Stel je niet aan/Mag het iets vriendelijker

za 05 jul 2014, 10:34

Terrasano schreef:.. ik twijfels heb over de partijdigheid van het team...

Wij zijn zo partijdig als de neten! Maar niet op de manier waarop jij dat ziet. We zijn van de forum regel partij, en die belangen behartigen we.

Als je je gedraagt, is er niets aan de hand hier. Meestal gebeuren ingrepen bij mensen die doorzeuren om hun gelijk te halen, ad hominem reageren wanneer ze hun gelijk niet krijgen, of de autoriteit van het mod team niet respecteren in gevallen van een ingreep op een eigen of andermans topic.

Afbeelding

Het is hier geen democratie. :mrgreen:

En ja, als er in dit topic wordt doorgezeken over dat religie topic gaan we daar vast op ingrijpen. :wink:

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 10:59

Natuurlijk kan een forumdiscussie alle kanten op. Ik houd van het midden en van de stevigere discussie, en ik hekel de knuffeltopics. Ik heb ook een hekel aan overdreven zendingsdrang: natuurlijk kan je achter je mening staan, en natuurlijk definieert je overtuiging jou ook als mens, maar als iemand alléén maar mamma, vega, christen, moslim of apple is dan wordt het wel vervelend.

Ik ben in het dagelijks leven iets minder ongeduldig en kom denk ik ook wel anders over.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 05 jul 2014, 11:52

Arjan schreef:
Terrasano schreef:.. ik twijfels heb over de partijdigheid van het team...

Wij zijn zo partijdig als de neten! Maar niet op de manier waarop jij dat ziet. We zijn van de forum regel partij, en die belangen behartigen we.

Als je je gedraagt, is er niets aan de hand hier. Meestal gebeuren ingrepen bij mensen die doorzeuren om hun gelijk te halen, ad hominem reageren wanneer ze hun gelijk niet krijgen, of de autoriteit van het mod team niet respecteren in gevallen van een ingreep op een eigen of andermans topic.

Afbeelding

Het is hier geen democratie. :mrgreen:

En ja, als er in dit topic wordt doorgezeken over dat religie topic gaan we daar vast op ingrijpen. :wink:

Helaas voel ik mij nu genoodzaakt om verder niet in te gaan op diverse standpunten aangaande diverse onderwerpen omdat ik dan een ingreep voorzie :mrgreen:
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 05 jul 2014, 12:04

Stefan schreef:Natuurlijk kan een forumdiscussie alle kanten op. Ik houd van het midden en van de stevigere discussie, en ik hekel de knuffeltopics. Ik heb ook een hekel aan overdreven zendingsdrang: natuurlijk kan je achter je mening staan, en natuurlijk definieert je overtuiging jou ook als mens, maar als iemand alléén maar mamma, vega, christen, moslim of apple is dan wordt het wel vervelend.

Ik ben in het dagelijks leven iets minder ongeduldig en kom denk ik ook wel anders over :ibigrin: .

Dat is ook zeker zo, en daarom juist zo mooi als daar net iets meer ruimte voor had geweest, dan is de kans om uiteindelijk ergens op uit te komen in ieder geval aanwezig. Wat ik in sommige topics meende te ontwaren. ( glad ijs.. I know :P

Maargoed, het zijn de regels, en die respecteer ik dan ook, ondanks dat ik niet altijd begrijp waarom een ingreep gedaan wordt.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 12:56

Daar ga je niet dood aan hoor, zo'n ingreep :-) . En als je normaal kan discussiëren kan je hele veel zeggen hier. we sluiten een topic niet om het onderwerp. (je kan altijd via pb om uitleg vragen)
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:11

Een hekel aan zendingsdrang... pfft who cares? Ik heb een hekel aan regels. Als je claimt dat je niet modereert op inhoud en alleen de regels, maak dan ook dat die regels niet gaan over de inhoud. Regels die gaan over de aanwezigheid van argumentatie is hartstikke subjectief en maakt dat men topics sluit op basis van inhoud (sluit dan overigens ook al die spelletjestopics waar vaak argumentatie ontbreekt). De forumpopulatie zou zelf wel capabel genoeg moeten zijn om te bepalen of een topic voor hen plezier geeft of niet. En, af en toe een zendelingetje kan heel goed zijn voor de spijsvertering.

Maar misschien zend ik nu teveel mijn eigen stokpaardje uit.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:19

Ik vind ook eigenlijk helemaal niet dat er zo verschrikkelijk veel wordt ingegrepen hier. Vroegah had je nog wel eens van die topics met meer blauwe tekst dan zwarte, maar die zie ik (helaas :mrgreen:) niet meer. Maar misschien gaat dat tegenwoordig per PB en ben ik gewoon een onwaarschijnlijke braverik?

Eerlijk gezegd hoef ik ook niet iedere ingreep te 'snappen'. Ik heb op een ander forum een tijdje wat gemodderd en daar snapten ze mijn ingrepen ook niet altijd. Jammer dan, maar uiteindelijk was ik de baas :biggrin:.

@Tinus: misschien is het eerder zo dat bepaalde onderwerpen (ik zal ze hier niet noemen) eerder uitnodigen tot onbeargumenteerd geroep dan andere. Het zijn inderdaad wel altijd dezelfde topics waar het 'mis' gaat, al jarenlang. Overigens geldt die argumentatieregel alleen in het discussiegedeelte he, daarbuiten is er hier meer dan genoeg ruimte om ongebreideld wat in het rond te kunnen zwammen.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:23

Tinus schreef:Een hekel aan zendingsdrang... pfft who cares? Ik heb een hekel aan regels. Als je claimt dat je niet modereert op inhoud en alleen de regels, maak dan ook dat die regels niet gaan over de inhoud. Regels die gaan over de aanwezigheid van argumentatie is hartstikke subjectief en maakt dat men topics sluit op basis van inhoud (sluit dan overigens ook al die spelletjestopics waar vaak argumentatie ontbreekt). De forumpopulatie zou zelf wel capabel genoeg moeten zijn om te bepalen of een topic voor hen plezier geeft of niet. En, af en toe een zendelingetje kan heel goed zijn voor de spijsvertering.

Ff voor de duidelijkheid; mijn eigen mening en mijn moderator rol zijn gescheiden (enórm moeilijk concept blijkt soms helaas)

Verder klinkt het leuk, maar is het ietwat naïef imho.
James Russell Lowell

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:24

Overigens geldt die argumentatieregel alleen in het discussiegedeelte he, daarbuiten is er hier meer dan genoeg ruimte om ongebreideld wat in het rond te kunnen zwammen.

Niet helemaal, die niet genoemde onderwerpen prikkelen bepaalde mensen om op te reageren in welk onderdeel ze ook geplaatst worden.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:27

Stefan schreef:mijn eigen mening en mijn moderator rol zijn gescheiden

Ook dat klinkt leuk, maar is ietwat naïef. (tenminste, het is niet zwart wit, je bent nooit compleet gescheiden, en hier met regels over argumentatie is dat sterker)
Laatst gewijzigd door Tinus op za 05 jul 2014, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:27

Stefan schreef:Daar ga je niet dood aan hoor, zo'n ingreep :-) . En als je normaal kan discussiëren kan je hele veel zeggen hier. we sluiten een topic niet om het onderwerp. (je kan altijd via pb om uitleg vragen)

Ik meen mij anders nog te herinneren dat een topic gesloten werd op inhoud, omdat dit forum geen platform diende te zijn voor dergelijke onderwerpen. De argumenten daartoe waren redelijk helder, maar eveneens niet sluitend. Althans in de zin van wetenschap versus beleving en effect. Ik zal de exacte onderwerpen verder niet aangeven hier, maar dat getuigd dan toch van sluiting op inhoud?

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:29

Als de discussie hier dan toch nog even over doorgaat: waarom moest <dit topic> dan dicht?! (En nu maar hopen dat dit braafste meisje van de klas geen ban krijgt, want ik stel nu zomaar een mod-ingreep ter discussie... :?)

Ik ben het volledig eens met Tinus wat dit betreft: wat is er mis met hier en daar een 'zendeling', een orthodoxeling tussen de bedrijven door? Ehhh, ik vind er soms óók wel iets van, in die zin dat ik reageren niet meer zinvol acht. Maar ik heb Marakaca om maar iemand van dat kaliber te noemen zich steeds heel netjes zien gedragen. Zij die er hun tanden op willen stukbijten, go ahead, zij die dit niet zinvol achten: skippen die hap. Om het even simpel uit te drukken.
Give me a break!

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:34

Daar ben ik het ook mee eens, Marakaca bleef inderdaad netjes reageren en zo genuanceerd mogelijk. Uiteraard vrij onwrikbaar, maar dat hoort erbij.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:45

Als we dan toch gaan 'roddelen': ik vond M. helemaal niet netjes. Haar reacties op tegenwerpingen waren maar al te vaak niet inhoudelijk, maar van het kaliber 'je hebt niet goed gelezen'. Okee, ze begon dan niet te schelden of zo, maar een gesprek viel er eigenlijk niet mee te voeren.

Voor mij had ze trouwens niet weg gehoeven hoor. Wat dat betreft ben ik het wel eens met Tinus en LB, zo af en toe een zendelingetje of anderszins een dorpsgek geeft juist wel wat fleur aan het geheel.
Keep an open mind

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 05 jul 2014, 13:59

kakelot schreef:Haar reacties op tegenwerpingen waren maar al te vaak niet inhoudelijk, maar van het kaliber 'je hebt niet goed gelezen'.

Dit is precies waarom er bij haar is ingegrepen.

Om een discussie goed te laten verlopen is het nodig dat alle partijen openstaan voor de ideeën van de andere partijen en dat de mening van de partij onderbouwd wordt met argumenten (een mededeling als "ik vind het een slecht plan" zonder onderbouwing helpt een discussie zodoende niet). Verder is het in een discussie belangrijk dat men professioneel blijft en een idee niet louter afkeurt op grond van het feit dat men zelf gelijk wil krijgen of omdat het idee van een bepaalde persoon afkomstig is. Wanneer een onderwerp erg gevoelig ligt en men een discussie te zeer persoonlijk aantrekt, of wanneer er persoonlijke opmerkingen gemaakt worden, zegt men wel dat de discussie uit de hand loopt. De discussie gaat dan over in een woordenwisseling of - vaak in het verlengde hiervan - in ruzie.

Om te voorkomen dat een discussie uit de hand loopt - of om bij het onderwerp te blijven, is er vaak een discussieleider bewust of onbewust aangesteld. Tijdens een vergadering is dit bijvoorbeeld de voorzitter, op een forum is dit de moderator.

En aangezien ik geen zin had om te typen, zijn de laatste twee alinea's gewoon kopiepasta van de wiki. https://nl.wikipedia.org/wiki/Discussie

Een topic wordt soms gesloten omdat mensen er kringetjes in draaien. Dat is niet op inhoud, maar procedureel.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 14:02

Tinus schreef:
Stefan schreef:mijn eigen mening en mijn moderator rol zijn gescheiden

Ook dat klinkt leuk, maar is ietwat naïef. (tenminste, het is niet zwart wit, je bent nooit compleet gescheiden, en hier met regels over argumentatie is dat sterker)

Natuurlijk is het niet zwart wit (onmogelijk), maar je kunt in ieder geval zoveel mogelijk proberen je persoonlijke mening erbuiten te houden.
James Russell Lowell

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

za 05 jul 2014, 14:05

Maracaka is op eigen beweging weg gegaan. Niet door ons geband, niet gestraft.
Wel - dat mogen jullie best weten - was er een dialoog achter de schermen met haar gaande met het modteam over haar forumgedrag. Maar het was haar eigen verzoek om haar account te deactiveren.
De reden dat dat topic kansberekening is gesloten heeft deels te maken met die lopende dialoog op dat moment met haar.

@Laatbloeier, in dit topic is het passend dat je deze specifieke mod-beslissing openlijk aankaart. Dus wees niet bang :)
Als deze vraag al die tijd al bij je leefde, had je ons ook rustig een PB mogen sturen. Dan hadden we het je ook uitgelegd.

Ik denk dat het voor ons onmogelijk is om 100% onpartijdig en objectief te zijn. Wel streven we als modteam ernaar dat we al onze beslissingen kunnen verantwoorden. Al is het alleen maar voor onze eigen nachtrust ;-)
Als team stemmen wij achter de schermen altijd af voordat we ingrijpen, tenzij er een situatie is die volgens een online mod om acuut ingrijpen vraagt en er geen andere mod aanwezig/bereikbaar is. Dan kan een modactie een individuele actie zijn, maar wordt deze achter de schermen ook altijd nabesproken. Soms leidt dit zelfs tot het terugdraaien van de interventie. Ook mods zijn mensen.

Ik ben blij met de openheid in dit topic. Dank daarvoor.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 05 jul 2014, 14:12

Een topic wordt soms gesloten omdat mensen er kringetjes in draaien. Dat is niet op inhoud, maar procedureel.

Dat is iets wat te vaak gebeurd inderdaad, alleen is het jammer dat er, in mijn ogen, net iets te vroeg wellicht wordt ingegrepen. Zuiver discussiëren op argumenten en feiten is in een discussie niet altijd de beste methode om overeenkomsten te vinden, of naar een oplossing te werken. Zeker niet als het gaat over onderwerpen waarvan de naam niet genoemd kan worden. :biggrin:

Actieve moderatie is dan wellicht beter, sturend, dus meer als voorzitter aanwezig zijn indien nodig. Maar dat vergt uiteraard tijd en energie van het team die wellicht beter gebruikt kan worden.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 05 jul 2014, 14:14

Tinus schreef:Een hekel aan zendingsdrang... pfft who cares? Ik heb een hekel aan regels. Als je claimt dat je niet modereert op inhoud en alleen de regels, maak dan ook dat die regels niet gaan over de inhoud. Regels die gaan over de aanwezigheid van argumentatie is hartstikke subjectief en maakt dat men topics sluit op basis van inhoud (sluit dan overigens ook al die spelletjestopics waar vaak argumentatie ontbreekt). De forumpopulatie zou zelf wel capabel genoeg moeten zijn om te bepalen of een topic voor hen plezier geeft of niet. En, af en toe een zendelingetje kan heel goed zijn voor de spijsvertering.

Terrasano schreef:
Stefan schreef:Daar ga je niet dood aan hoor, zo'n ingreep :-) . En als je normaal kan discussiëren kan je hele veel zeggen hier. we sluiten een topic niet om het onderwerp. (je kan altijd via pb om uitleg vragen)

Ik meen mij anders nog te herinneren dat een topic gesloten werd op inhoud, omdat dit forum geen platform diende te zijn voor dergelijke onderwerpen. De argumenten daartoe waren redelijk helder, maar eveneens niet sluitend. Althans in de zin van wetenschap versus beleving en effect. Ik zal de exacte onderwerpen verder niet aangeven hier, maar dat getuigd dan toch van sluiting op inhoud?

Dit forum heeft een bepaalde doelstelling en een bepaald doelpubliek. Er is een eigenaar die de doelstellingen heeft vastgesteld en er zijn een aantal moderatoren die deze doelstellingen in het oog houden. Mijn opmerking dat het geen democratie is was niet enkel een grapje. Het forum is in feite een autocratie. Het zal en hoeft niet 100% onpartijdig en objectief zijn naar democratische maatstaf.

Het voordeel boven wonen in Noord-Korea: hier staat het eenieder vrij zich al dan niet binnen deze autocratie te begeven. Begeef je je hier, dan zul je dus automatisch onderworpen zijn aan de grillen van de heersers. Kun je je daar niet in vinden, zoek een ander land of sticht er zelf één.

Het nadeel: een discussie kan -wellicht niet naar de tevredenheid van iedere gebruiker- worden afgesloten op basis van wat autocratisch wordt besloten.

Ideaal is het misschien allemaal niet, zelf behept met een sterk rechtvaardigheidsgevoel heb ook ik wel eens moeite met bepaalde beslissingen die we als team nemen. Maar dat is zoals het hier is - een zekere mate van je daar in schikken maakt het je als gebruiker een stuk makkelijker.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

za 05 jul 2014, 14:14

Nou, dan plemp ik het vraagje dat bij mij leeft aangaande dit onderwerp hier ook maar neer: waarom doen jullie die mededeling (dat HBC en M hun account hebben laten opheffen) dan in het bantopic? Daarmee suggereer je (onbedoeld dus) toch iets van een 'gedwongen vertrek'.
Keep an open mind

Terug naar “FAQ en Feedback”