TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

geloof in discussies

di 22 jul 2014, 09:37

Is het misschien mogelijk een of andere opsplitsing te maken over bepaalde topics?
Ik zeg maar wat, discussies en gedachten wissels voor de heidenen of ketters ;-).

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: geloof in discussies

di 22 jul 2014, 10:57

Het is toch al mogelijk om zowel een discussie als gedachtenwisseling te openen, waarbij de topicstarter aangeeft welk van beiden het is. Alleen ontstaat soms de verwarring dat mensen een gedachtenwisseling lezen met de verwachting van een discussie.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

di 22 jul 2014, 12:30

Esther schreef:Het is toch al mogelijk om zowel een discussie als gedachtenwisseling te openen, waarbij de topicstarter aangeeft welk van beiden het is. Alleen ontstaat soms de verwarring dat mensen een gedachtenwisseling lezen met de verwachting van een discussie.

In beiden wordt de laatste tijd vaak, naar mijns inziens, het geloof betrokken en gebruikt.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 13:07

Gebeurt dan in die topics/dat onderdeel dan niet exact hetzelfde als nu?
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 13:12

Ach TB, deze mode drijft wel weer over is mijn ervaring. Een apart subforum 'theologie' ofzo lijkt me niet erg zinvol in elk geval, want de ketters zullen daar echt niet wegblijven. Andersom zal dat trouwens ook niet het geval zijn als je een subforum 'ketters' maakt.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 13:41

Een discussie is een gedachtenwisseling. enkel een gedachtenwisseling met onderzoeking als doel. Het is niet noodzakelijk een twistgesprek. Het is overigens naief om dat laatste te voorkomen door dit van te voren aan te geven. Men doet dit door een juist kader te scheppen voor het gesprek en door adequaat te reageren op de andere gedachten (juiste sturing geven aan het gesprek).

Hier lopen veel gesprekken over geloof mis omdat het ontbreekt aan een duidelijk kader omtrend het onderwerp waarover men een gedachtenwisseling wil. In het geloof vindt men bijzonder vaag gedefineerde begrippen en zonder een goede overeenkomst over die begrippen krijgt men al gauw een redetwist omdat het gesprek vol komt met verwarringen waar men over gaat kibbelen.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 14:19

Het gekibbel komt naar mijn idee ook doordat sommigen enkel vanuit een wetenschappelijk kader willen discussieren en anderen ook wel eens willen uitwisselen zonder dat iedere uitspraak wetenschappelijk correct moet zijn. Sommige mensen hebben minder goede en minder logische discussievaardigheden, maar dat houdt niet noodzakelijkerwijs verband met het geloven.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

di 22 jul 2014, 15:14

Esther schreef:Het gekibbel komt naar mijn idee ook doordat sommigen enkel vanuit een wetenschappelijk kader willen discussieren en anderen ook wel eens willen uitwisselen zonder dat iedere uitspraak wetenschappelijk correct moet zijn. Sommige mensen hebben minder goede en minder logische discussievaardigheden, maar dat houdt niet noodzakelijkerwijs verband met het geloven.

Ik vind je eerste zin nog beter verwoord van datgene wat ik wil zeggen. Het is al net dat gekibbel dat ik wil uitsluiten. Ik wil ook wel discussiëren over geloof maar soms wil ik dat er volledig buiten laten. 'Wetenschappelijke discussies en gedachtewissels' + 'Discussies & gedachtewisselingen' zou een mooie opsplitsing zijn.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 15:34

Punt is dat elke uitwisseling toegankelijk is voor iedereen op het forum, en dan krijg je wat Kakel al opmerkte:

Een apart subforum 'theologie' ofzo lijkt me niet erg zinvol in elk geval, want de ketters zullen daar echt niet wegblijven. Andersom zal dat trouwens ook niet het geval zijn als je een subforum 'ketters' maakt.
Give me a break!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 15:57

Soms is het prettig als het wetenschappelijk blijft, soms is het prettig als het even niet wetenschappelijk hoeft.
In het verleden is geprobeerd met een aanpassing om daar ruimte aan te bieden, maar het werkt blijkbaar nog niet.
Alleen welke oplossing je ook verzint, deze oplossing zal pas werken als de 'wetenschappers' ruimte geven aan de 'gelovers' en andersom.

Stefan
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 18:01

Ik heb helemaal niet het gevoel dat theologie hier wordt aangevallen an sich; het is meer dat wanneer er verklaringen worden gegeven waarvan we wéten dat ze niet waar zijn, deze niet worden genegeerd.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 18:12

Zwevers hebben ook vaak de neiging om hun theorieën kracht bij te zetten door er een semi-wetenschappelijk sausje overheen te gieten. Prima hoor, een topic over edelstenen en hoe mooi ze zijn en hoe fijn sommigen zich voelen als ze er een bij zich dragen, maar dan komt er negen van de tien keer wel iemand langs die doorslaat en begint over de energie die die dingen uitstralen. Ja, en dan kun je moeilijk verwachten dat degenen die natuurkundig gezien echt iets weten over energie netjes op hun handen blijven zitten.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 18:40

Stefan schreef:Ik heb helemaal niet het gevoel dat theologie hier wordt aangevallen an sich; het is meer dat wanneer er verklaringen worden gegeven waarvan we wéten dat ze niet waar zijn, deze niet worden genegeerd.

Correctie, die niet waar zijn volgens de wetenschappelijke methode. Veel geloofsonderwerpen zijn naar mijn idee zaken waarover geen absolute waarheid bestaat.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

di 22 jul 2014, 18:43

Kijk, dit is het punt waarop het normaal dus mis gaat.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 18:45

kakelot schreef:Zwevers hebben ook vaak de neiging om hun theorieën kracht bij te zetten door er een semi-wetenschappelijk sausje overheen te gieten. Prima hoor, een topic over edelstenen en hoe mooi ze zijn en hoe fijn sommigen zich voelen als ze er een bij zich dragen, maar dan komt er negen van de tien keer wel iemand langs die doorslaat en begint over de energie die die dingen uitstralen. Ja, en dan kun je moeilijk verwachten dat degenen die natuurkundig gezien echt iets weten over energie netjes op hun handen blijven zitten.

Ik heb wel binding met het woord energie, zoals het hier gebruikt wordt en vind het een dimensie die mijn leven en beleven verrijkt heeft. Het zal mij dan eerlijk gezegd een worst wezen dat de natuurkunde niets met deze vorm van energie heeft en hem ontkent. Dan zijn het maar twee verschillende vormen van energie. Er zijn meerdere begrippen die meerdere betekenissen kennen, waarom zou dat met het begrip energie ook niet zo kunnen zijn? Je mag van mij bestrijden dat deze energie hetzelfde zou zijn als wat natuurkundigen energie noemen, maar men hoeft daarmee niet deze vorm van energie als geheel te ontkennen en ontkrachten, omdat het toevallig niet in het wetenschappelijke plaatje past. Echter, door het wetenschappelijke primaat op dit forum ben ik over het algemeen zeer terughoudend om bovenstaande opmerkingen te maken. Het heeft als risico dat ik meteen honderd procent in achting daal bij een hoop mensen. Puur en alleen omdat ik iets durf te beweren en waarderen wat niet wetenschappelijk onderbouwd is.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 20:11

Bedoel jij Esther dan dat 'energie' in zo'n geval overdrachtelijk wordt gebruikt? Zoals er bijv. ook wel eens iets wordt gezegd als 'we laten een frisse wind waaien door deze organisatie', en dat het dan ook een beetje irritant is als mensen in zo'n geval gaan zeuren over (lucht)druk, bar en pascal, en dat die allemaal niet door de organisatie heen gaan in die zin?
Give me a break!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 20:24

'Overdrachtelijk' is niet helemaal de juiste omschrijving, maar ik vind je gekozen voorbeeld treffend :-).

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 20:29

Esther schreef:Het zal mij dan eerlijk gezegd een worst wezen dat de natuurkunde niets met deze vorm van energie heeft en hem ontkent. Dan zijn het maar twee verschillende vormen van energie. Er zijn meerdere begrippen die meerdere betekenissen kennen, waarom zou dat met het begrip energie ook niet zo kunnen zijn?

Het is iets heel anders wanneer je het hebt over een andere betekenis of een andere vorm. Met het begrip 'een andere vorm' impliceer je juist een gelijkenis.

Je lijkt nu te proberen een heuristisch argument te geven voor 'een andere vorm' van energie door de analogie met het idee dat begrippen meerdere betekenissen kunnen hebben. Met een andere betekenis voor het begrip energie wordt echter volkomen iets anders bedoelt dan met een andere vorm van energie.

Het begrip energie in het occultisme heeft niks met het begrip energie in de natuurkunde en moet niet zoiets worden genoemd als een andere vorm. Dit is geen ontkenning van het occultisme maar een ontkenning dat het sausje waardevolle betekenis heeft. Dat is ook waar Kakelot op wees, dat de term niet overdrachtelijk wordt gebruikt.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 20:47

Oké, vergeet het woord 'vorm' en lees daar 'betekenis'. Ik bedoelde het ook op die manier en niet als letterlijke vorm.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

di 22 jul 2014, 20:49

Dit zijn niet voor niets de mannen van de 'exacte wetenschap', Esther... :wink:
Give me a break!

Terug naar “FAQ en Feedback”