Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

De bezem door het forum halen?

wo 17 sep 2014, 16:10

Een vraagje voor de leden en de mods:

Wat vinden jullie van het idee om soms de bezem door het forum halen? Topics verwijderen, of plaatsen in een reeds bestaand topic.

Ik persoonlijk kan me storen aan een topic (met name in de Ronde Tafel) waarbij de starter het makkelijk kwijt kon in één van de vele reeds bestaande. Een vraag stellen bijvoorbeeld; je kunt hem stellen in "Hulp gezocht van niet-psychologische aard" of Wie Weet, of je kunt voor de ene vraag een compleet topic openen. In het laatste geval krijg je antwoord en is dat het einde van het topic. Als het een discussie teweeg brengt, is dat sowieso het geval ongeacht waar je je vraag plaatst.
Of een link delen.
We hebben Linkdump en YouTubedump. Ik snap niet waarom sommige links/filmpjes als zo ontzettend uitzonderlijk worden beschouwd dat plaatsen tussen de andere te min voor ze is.

Wat topics verwijderen betreft: soms komt het wel eens voor dat een (nieuw) lid in korte tijd vijf topics opent waar in principe vijf keer dezelfde vraag wordt gesteld.
Of dat iemand topics opent zonder duidelijke vraagstelling, geen antwoord geeft als iemand een vraagstelling verzoekt, en eindigt in dat het topic eigenlijk niet nodig is. Of niet reageert.
Ik vind het negatief voor het niveau en de uitstraling van het forum (en kersverse leden die een indruk krijgen dat dit normaal is).

En in beide gevallen (topic bestaat al of topic brengt niks teweeg) vind ik het rommelig, plus het drukt relevante bestaande topics naar pagina 2, 3, enz.
Als geen enkel forumlid nog moeite doet om te checken of een onderwerp al besproken is, of zoekt naar een topic waar hij/zij iets kwijt wil, dan kan overdreven gezegd ieder lid om iedere scheet een compleet nieuw topic te openen.

De starter van een onduidelijk topic kan altijd via PB geïnformeerd worden dat het topic is verwijderd en dat het weer kan worden geopend zodra er een helder discussiepunt is geformuleerd.

Als ik de enige ben die zich hieraan stoort, leef ik er wel mee.
Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Look where you're going.

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: De bezem door het forum halen?

wo 17 sep 2014, 16:20

Ik stoor me er niet aan.

Zie af en toe ook draadjes verplaatst of gesloten worden (dat die van mij dicht ging was natuurlijk wél irritant ;)) Dus dat gebeurt al.

Qua nieuwe leden: kwestie van de mores ontdekken, gaat meestal vanzelf.

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 17 sep 2014, 16:28

Wat ik als lastig ervaar, is dat ik me een draadje kan herinneren. Maar ik kan het vaak niet terugvinden via de zoekfunctie. Recent nog gezocht naar een draadje over vitamine B12 tekort en kreeg slechts twee hits. Terwijl ik dacht dat er uitgebreid over geschreven was.

Ik herken wel dat je een draadje geopend wordt, waar er al een van bestaat. Maar echt druk maak ik me daar niet over.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 17 sep 2014, 17:04

Stilliggende topics verwijderen bedoel ik zeker niet! :-)
Look where you're going.

sap
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 17 sep 2014, 18:29

Dat dacht ik ook niet, hoor. :wink:

Smaragd
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

wo 17 sep 2014, 20:50

Terence schreef:Ik persoonlijk kan me storen aan een topic (met name in de Ronde Tafel) waarbij de starter het makkelijk kwijt kon in één van de vele reeds bestaande.

En dit paste niet in een bestaand topic?
Zoals deze:
http://hb-forum.nl/viewtopic.php?f=12&t=2481
http://www.hb-forum.nl/viewtopic.php?f=12&t=240
http://www.hb-forum.nl/viewtopic.php?f=12&t=1738
http://www.hb-forum.nl/viewtopic.php?f=12&t=2012
http://www.hb-forum.nl/viewtopic.php?f=12&t=2093
http://www.hb-forum.nl/viewtopic.php?f=12&t=1694
Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.
Spreuken 3 : 13

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 17 sep 2014, 21:38

Nee.
Dacht je dat ik niet eerst elk topic in dit forumgedeelte had bekeken voordat ik dit opende?

Vanwaar zo'n reactie?
Look where you're going.

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 17 sep 2014, 22:32

Ik vind het een goed idee, van Terence. Misschien moet iedereen er gewoon een gewoonte van maken eens de zoekmachine te gebruiken voor men een topic opent (zo heb ik al een 5-tal topics bespaard :))
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

wo 17 sep 2014, 23:09

Lijkt me te betuttelend en te sturend. Niemand moet mijn eerder gevolgd traject nalezen om pas verder te kunnen gaan waar ik gestopt ben. Ieder mag zelfs z'n weg gaan, ook al loopt deze parallel met een ander paadje. Het zou kunnen dat mijn pad doodloopt tegen een boom en het parallelle paadje niet.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 17 sep 2014, 23:48

TB schreef:Lijkt me te betuttelend en te sturend. Niemand moet mijn eerder gevolgd traject nalezen om pas verder te kunnen gaan waar ik gestopt ben. Ieder mag zelfs z'n weg gaan, ook al loopt deze parallel met een ander paadje. Het zou kunnen dat mijn pad doodloopt tegen een boom en het parallelle paadje niet.

Hier kan ik het geheel eens mee zijn.

Selah
Moderator
Moderator

wo 17 sep 2014, 23:59

Je zou kunnen overwegen of het een optie is om een archief aan te maken voor topics waar langer dan X-tijd niet op is gereageerd.
Voordeel van het archief is dat iemand wel een nieuw draadje kan beginnen door de link te kopiëren, maar dat je niet lange lijsten met topics krijgt onder een subforum.
Ik vind dit zelf vaak heel fijn werken.
Concordia civium murus urium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

do 18 sep 2014, 00:03

Het modteam heeft dit verzoek in beraad en zal spoedig met een antwoord komen.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 18 sep 2014, 10:39

Dank je, ik wacht af.
Selah schreef:Je zou kunnen overwegen of het een optie is om een archief aan te maken voor topics waar langer dan X-tijd niet op is gereageerd.
Voordeel van het archief is dat iemand wel een nieuw draadje kan beginnen door de link te kopiëren, maar dat je niet lange lijsten met topics krijgt onder een subforum.
Ik vind dit zelf vaak heel fijn werken.

Ik vind het juist wel belangrijk dat slapende topics blijven waar ze zijn.
Ik doel echt alleen op topics die niet van de grond komen.
Twee voorbeelden:

1.
- Hoi, ik worstel met wat problemen. Kunnen jullie helpen?
- Ja hoor. Wat is je probleem dan?
- Nou, sommige zaken lopen nogal stroef.
- Vervelend. Maar welke zaken bedoel je?
- Ach, eigenlijk zijn er niet zoveel hindernissen in mijn leven. :-)

2.
Topic I: (woensdag 17 september) Ik deed het niet goed op school, maar ben wel creatief. Ben ik hoogbegaafd? Groetjes, HBennie
Topic II: (donderdag 18 september) Ik heb een goed inzicht in problemen oplossen, maar heb een slechte motoriek. Ben ik hoogbegaafd? Groetjes, HBennie
Topic III: (donderdag 18 september) Ik ben dyslectisch, maar ik zou gek worden als ik een maand zonder boek zit. Ben ik hoogbegaafd? Groetjes, HBennie
Topic IV: (vrijdag 19 september) Ik vind zo weinig aansluiting om me heen, maar mijn Masters in sociale psychologie heb ik slapend gehaald. Ben ik hoogbegaafd? Groetjes, HBennie.

Dat soort topics dus.
Een topic als in voorbeeld 1 kan verwijderd worden, want het is simpelweg geen topic/discussie/gedachtewisseling. In het geval van voorbeeld 2 kan een moderator in overleg met HBennie kiezen welk ene topic blijft staan, want ondanks de diverse aspecten gaat het er HBennie alleen maar om of ie hoogbegaafd is.
Look where you're going.

Smaragd
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

do 18 sep 2014, 21:06

Terence schreef:Nee.
Dacht je dat ik niet eerst elk topic in dit forumgedeelte had bekeken voordat ik dit opende?

Vanwaar zo'n reactie?

Ik bedoel dat het heel persoonlijk is wat iemand wel of niet vindt passen in een bestaand draadje. Ik vind dit topic prima passen in 1 van de bestaande topic's , jij duidelijk niet. Daarom vind ik dit soort topic's hinderlijk omdat ze naar mijn mening toch niets veranderen aan het forum. Het is mijns inziens beter om op storende topic's gewoon niet te reageren, dan verdwijnen ze vanzelf naar onderen. Wordt er toch gereageerd dan zijn er blijkbaar voldoende forummers die het wel een interessant topic vinden.
Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.
Spreuken 3 : 13

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 18 sep 2014, 21:44

Ik snap wat je bedoelt.
Ik heb wel eens een topic zien verdwijnen omdat een mod vond dat het elders kon, en dat ik vond dat het best genoeg verschilde om losstaand te zijn. Maar ik stoorde me niet aan het verwijderen.
Zou ik dat wel doen, zou ik het wel aangeven bij de mods. Kans is groot dat ze het dan terugplaatsen.

Maar wat je zegt gaat niet op voor topics die niet van de grond komen. Als leden letterlijk om toelichting vragen en het niet krijgen, en de topicstarter al gauw zelf de boel afrond zonder maar één ding besproken te hebben, is het toch een non-topic dat prima non-bestaand gemaakt kan worden?
Look where you're going.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

do 18 sep 2014, 22:01

Hoe fijn we het ook vinden dat mensen meedenken over de organisatie en inrichting van het forum, heeft het modteam besloten dit verzoek niet te honoreren.
Wij zien het forum als een dynamisch iets, waar bij de structuur een hulpmiddel is en geen doel op zich.
Daarnaast is het gevraagde zeer arbeidsintensief en wij vinden die uren niet opwegen tegen de winst die ermee gemaakt zou worden. Wij vinden die winst ook nog eens zeer betrekkelijk.

Terug naar “FAQ en Feedback”